برابری قدرت خرید (PPP) چیست؟
برابری قدرت خرید Purchasing Power Parity
بنابراین، PPP یک عامل کلیدی در مقایسه تولید ناخالص داخلی چندین کشور است. این یک رویکرد قیمت واحد را در نظر می گیرد به این معنی که قیمت تمام کالاها به دلار آمریکا خواهد بود. بانک جهانی آژانس اصلی برای محاسبه PPP در سطح جهانی با استفاده از نرخ ارز رسمی (OER) است.
به طور خلاصه:
- برابری قدرت خرید (PPP) یک معیار محبوب است که توسط تحلیلگران اقتصاد کلان استفاده می شود که ارزهای کشورهای مختلف را از طریق رویکرد “سبد کالا” مقایسه می کند.
- برابری قدرت خرید (PPP) به اقتصاددانان اجازه می دهد تا بهره وری اقتصادی و استانداردهای زندگی را بین کشورها مقایسه کنند.
- برخی از کشورها ارقام تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را برای منعکس کردن PPP تنظیم می کنند.
تاریخچه
PPP پس از جنگ جهانی اول ایجاد شد. پیش از آن، اکثر کشورها بر استاندارد طلا تکیه می کردند. نرخ مبادله یک کشور به شما میگوید ارزش این ارز چقدر طلا است. اکثر کشورها استاندارد طلا را برای پرداخت هزینه جنگ کنار گذاشتند. آنها تمام پول مورد نیاز خود را چاپ کردند و تورم ایجاد کردند.
پس از جنگ، گوستاو کسل، اقتصاددان سوئدی، پیشنهاد کرد که ارزش هر ارز قبل از جنگ را در نرخ تورم آن ضرب کنیم تا برابری جدید بدست آید. این اساس PPP امروزی را تشکیل داد.
اهمیت برابری قدرت خرید
برابری قدرت خرید برای توسعه داده های اقتصادی نسبتا قابل اعتمادی که می تواند برای ارزیابی وضعیت بازار کشورهای مختلف در سراسر مرزها مورد استفاده قرار گیرد، حیاتی است.
به عنوان مثال، برابری قدرت خرید اغلب برای بررسی تفاوت بین تولید ناخالص داخلی اسمی کشورها استفاده می شود. از آنجایی که قدرت خرید از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، رقم تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید اغلب با تولید ناخالص داخلی اسمی متفاوت است.
علاوه بر این، از آنجایی که قدرت خرید از کشوری به کشور دیگر تفاوت وجود دارد، بینشی در مورد احتمال زیاد یا کمتر ارزش گذاری پول یک کشور می دهد. این مهم است زیرا ارزهایی که از نظر برابری قدرت خرید (PPP) بیش از ارزش یا کمتر از ارزش آن هستند، احتمالاً در طول زمان تعدیل میشوند و در نتیجه عواقب اقتصادی جدی و همچنین نوسانات بلندمدت در ارزش پول ایجاد میشود.
برای مثال، ممکن است پیشبینی شود که ارزش یک ارز محلی که PPP آن را بسیار بیش از حد قیمت گذاری کرده است، نسبت به ارزهای رایج معامله شده مانند دلار ایالات متحده در طول زمان کاهش یابد.
انواع برابری قدرت خرید
در نظریه اقتصاد کلان، دو نوع مختلف PPP زیر را مییابیم:
۱- برابری مطلق
این بدان معناست که سبدی از محصولات یکسان در یک کشور، صرف نظر از کشوری که در آن تولید می شود، در کشور دیگر به همان قیمت تمام می شود. با این حال، در صورت عدم احتساب تورم، کج و ایستا می شود.
۲- برابری نسبی
برابری قدرت خرید نسبی شامل تورم می شود در حالی که بیان می کند که نرخ ارز برابر با سطوح قیمت کالاها در بلندمدت است. بنابراین، تورم PPP را همگن میکند و در بلندمدت با نرخ ارز برابری میکند.
مزایای برابری قدرت خرید
PPP قدیمی ترین روش اقتصاد نظری است که به مقایسه قیمت محصولات مشابه در کشورهای مختلف کمک می کند. از این رو، استفاده از PPP به عنوان یک پارامتر اقتصادی مزایای زیادی دارد که در زیر ذکر شده است:
- اگر قیمت کالاها یا خدمات در دو کشور یکسان نباشد، یک ارز بیش از دیگری کم ارزش می شود.
- این به تعیین انحرافات بازار ناشی از دولت و تورم در یک کشور کمک می کند.
- این بهترین روش برای سنجش عدم تعادل تجاری بین دو کشور بر اساس PPP نامتعادل است.
- تفاوت در PPP یک شاخص کلیدی از تفاوت در استاندارد کیفیت زندگی بین دو کشور است.
- PPP ابزار اندازه گیری خوبی برای اندازه گیری ثروت هر کشور است. اما متأسفانه، معیارهای تولید ناخالص داخلی می تواند ثروت یک کشور را به طور نادرست نشان دهد.
- یک اقتصاددان می تواند عدم تعادل تجاری بین دو کشور را با مشاهده تفاوت بین نرخ ارز کشور و PPP اصلاح کند. در نتیجه، تنها کمی تعدیل در ارزش گذاری ارز می تواند منجر به ایجاد تعادل در تفاوت های تجاری شود.
- مهمترین مزیت PPP ثابت ماندن آن در طول سال هاست.
- علاوه بر این، PPP بهترین معیار برای سلامت کلی اقتصادی یک کشور است. این به این دلیل است که تمام کالاهای تجارت نشده در سراسر کشور را در نظر می گیرد.
معایب برابری قدرت خرید
از سال ۱۹۸۶، اکونومیست با بازیگوشی قیمت همبرگر بیگ مک مک دونالد (MCD) را در بسیاری از کشورها ردیابی کرده است. نتایج مطالعه آنها به “شاخص بیگ مک” معروف است. نویسندگان مایکل آر. پاککو و پاتریشیا اس. پولارد در «برگرنومیکس» مقاله ای برجسته در سال ۲۰۰۳ که به بررسی شاخص بیگ مک و PPP می پردازد، عوامل زیر را برای توضیح اینکه چرا نظریه برابری قدرت خرید بازتاب خوبی از واقعیت نیست، ذکر کردند.
هزینه حمل و نقل
کالاهایی که در داخل در دسترس نیستند باید وارد شوند و در نتیجه هزینه حمل و نقل به همراه خواهد داشت. این هزینه ها نه تنها سوخت، بلکه عوارض واردات را نیز شامل می شود. در نتیجه کالاهای وارداتی با قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به کالاهای مشابه داخلی به فروش میرسند.
تفاوت های مالیاتی
مالیات بر فروش دولتی مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) می تواند قیمت ها را در یک کشور نسبت به کشور دیگر افزایش دهد.
مداخله دولت
تعرفه ها می تواند به طور چشمگیری قیمت کالاهای وارداتی را افزایش دهد، جایی که همان محصولات در کشورهای دیگر نسبتاً ارزان تر خواهند بود.
خدمات غیر قابل معامله
قیمت بیگ مک هزینههای ورودی را که معامله نمیشوند فاکتور میکند. این عوامل شامل مواردی مانند بیمه، هزینه های آب و برق و هزینه های نیروی کار است. بنابراین، بعید است که این هزینه ها در سطح بین المللی برابر باشند.
رقابت بازار
ممکن است کالاها عمداً در یک کشور قیمت بالاتری داشته باشند. در برخی موارد، قیمت های بالاتر به این دلیل است که یک شرکت ممکن است نسبت به سایر فروشندگان مزیت رقابتی داشته باشد. این شرکت ممکن است انحصار داشته باشد یا بخشی از کارتل شرکتهایی باشد که قیمتها را دستکاری میکنند و آنها را به طور مصنوعی بالا نگه میدارند.
فرمول برابری قدرت خرید
هزینه یک سبد محصول ۱ در کشور A = P1
هزینه یک سبد محصول ۲ در کشور B = P2
بنابراین، نرخ مبادله PPP ارزها
S = هزینه سبد محصول ۱ در کشور A/ هزینه سبد محصول ۲ در کشور B
S = P1 / P2
اقتصاددانان از ماشین حساب های برابری قدرت خرید یا نرم افزار استفاده می کنند تا ارقام بزرگ را به راحتی محاسبه کنند.
محاسبات
اجازه دهید برخی از محاسبات مربوط به PPP را برای درک بهتر برابری قدرت خرید بر اساس کشور انجام دهیم.
طبق داده های شاخص ۲۰۲۰-
هزینه یک مک بزرگ در انگلستان = ۳ پوند
هزینه یک مک بزرگ در ایالات متحده = ۶ دلار
بنابراین، نرخ مبادله PPP بیگ مک = PPP = هزینه یک سبد بیگ مک ۱ در کشور A/ هزینه سبد بیگ مک ۲ در کشور B
نرخ مبادله PPP = 3 پوند / ۶ دلار = ۳/۶ = ۰٫۵۰
با این حال، نرخ واقعی مبادله بیگ مک بین دو کشور ۰٫۸۰ است. از این رو، می توان گفت که دلار آمریکا ۲۵ درصد بیش از حد ارزش گذاری شده است.
مثال
اجازه دهید از یک مثال برابری قدرت خرید برای درک بهتر مفهوم استفاده کنیم.
فرض کنید قیمت ۱ همبرگر در ایالات متحده آمریکا ۵ دلار در هر قطعه است. برعکس، همان برگر در چین ۵٫۵۰ یوان قیمت دارد. بنابراین اگر یک فرد چینی C از آمریکا بازدید کند و پنج همبرگر بخرد، C باید ۱۷۸ یوان به عنوان یک دلار معادل ۷٫۱۲ ( اکتبر ۲۰۲۲ ) یوان بپردازد. به عبارت دیگر، چینی ها باید برای پنج برگر مشابه فقط ۵*۵٫۵۰ یا ۲۷٫۵۰ یوان در چین بپردازند. بنابراین به این معنی است که C برای خرید پنج همبرگر در چین فقط ۵٫۵۰ دلار پرداخت می کرد در حالی که در ایالات متحده ۱۷۸ دلار بود.
این بدان معنی است که واحد پول چین، یوان، در مقایسه با دلار آمریکا کاهش می یابد. بنابراین به آن کاهش ارزش پول می گویند . بنابراین، در نتیجه، می توان گفت PPP بین چین و اقتصاد ایالات متحده وجود دارد .
سوالات متداول
نظریه برابری قدرت خرید توسط؟
اقتصاددان سوئدی به نام پروفسور گوستاو کسل نظریه PPP را ارائه کرد. وی پیشنهاد کرد که قدرت خرید دو ملت با استفاده از نرخ مبادله بین هر دو کشور تعیین می شود که به نوبه خود به قدرت خرید نسبی واحد پول کشورهای مربوطه بستگی دارد.
چگونه از برابری قدرت خرید استفاده کنیم؟
اقتصاددانان از برابری قدرت خرید برای مقایسه رشد اقتصادی و استانداردهای زندگی یک کشور با کشور دیگر بر اساس روش سبد کالا استفاده می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.