زنجیره تامین در مقابل زنجیره ارزش
تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش Supply Chain Vs Value Chain
زنجیره تامین شبکهای از نهادهاست که مواد خام را تامین میکنند، آنها را به کالاهای نهایی تبدیل میکنند و سپس به مشتریان توزیع میکنند یا میفروشند. در مقابل، یک زنجیره ارزش به ایجاد یا افزودن ارزش به محصول نهایی در هر مرحله، از تصور تا تولید تا تحویل و پشتیبانی اشاره دارد.زنجیره های تامین بیشتر یک استراتژی مدیریت عملیاتی هستند تا زنجیره های ارزشی که بخشی از مدیریت کسب و کار هستند.
- زنجیره ارزش فرآیندی است که در آن یک شرکت به مواد خام خود ارزش می افزاید تا محصولاتی را تولید کند که در نهایت به مصرف کنندگان فروخته می شود.
- زنجیره تامین تمام مراحل مورد نیاز برای رساندن محصول به مشتری را نشان می دهد.
- زنجیره ارزش به شرکت ها مزیت رقابتی در صنعت می دهد، در حالی که زنجیره تامین منجر به رضایت کلی مشتری می شود.
.
زنجیره ارزش
ایده زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر، آکادمیک آمریکایی در کتاب مزیت رقابتی: ایجاد و پایداری عملکرد برتر در سال 1985 مطرح شد . او از این ایده استفاده کرد تا نشان دهد که چگونه شرکت ها برای تولید محصولاتی که در نهایت به مردم فروخته می شوند، به مواد خام خود ارزش افزوده می دهند.
مفهوم زنجیره ارزش از دیدگاه مدیریت کسب و کار می آید. مدیران زنجیره ارزش به دنبال فرصت هایی برای افزودن ارزش به کسب و کار هستند. آنها ممکن است به دنبال راههایی برای کاهش کمبود، تهیه برنامههای محصول و همکاری با دیگران در زنجیره باشند تا به مشتری ارزش بیافزایند.
پنج مرحله در فرآیند زنجیره ارزش وجود دارد. آنها به شرکت توانایی ایجاد ارزشی بیش از هزینه ارائه کالاها یا خدمات خود به مشتریان را می دهند. به حداکثر رساندن فعالیت ها در هر یک از پنج مرحله به شرکت اجازه می دهد تا نسبت به رقبا در صنعت خود مزیت رقابتی داشته باشد. پنج مرحله یا فعالیت عبارتند از:
- لجستیک ورودی: دریافت، انبارداری و کنترل موجودی.
- عملیات: فعالیتهای ارزشآفرینی که ورودیها را به محصولات تبدیل میکنند، مانند مونتاژ و ساخت.
- لجستیک خروجی: فعالیت های مورد نیاز برای رساندن محصول نهایی به مشتری. اینها شامل انبارداری، مدیریت موجودی، انجام سفارش و حمل و نقل است.
- بازاریابی و فروش: فعالیت هایی که با ترغیب خریدار به خرید یک محصول مرتبط است.
- خدمات: فعالیت هایی که ارزش محصول را حفظ و افزایش می دهد، مانند پشتیبانی مشتری و خدمات گارانتی.
پورتر میگوید برای کمک به سادهسازی پنج مرحله اولیه، زنجیره ارزش نیز به یک سری فعالیتهای پشتیبانی نیاز دارد. اینها شامل تدارکات، توسعه فناوری، مدیریت منابع انسانی و زیرساخت است. یک زنجیره ارزش سودآور مستلزم ارتباط بین آنچه مصرف کنندگان تقاضا می کنند و آنچه شرکت تولید می کند، دارد.
به بیان ساده، اتصال یا توالی در زنجیره ارزش از درخواست مشتری سرچشمه می گیرد، در فرآیند زنجیره ارزش حرکت می کند و در نهایت به محصول نهایی ختم می شود. زنجیرههای ارزش تمرکز زیادی روی مواردی مانند آزمایش محصول، نوآوری، تحقیق و توسعه و بازاریابی دارند.
مثال
بیایید بگوییم باربارا یک کالای الکترونیکی را از یک تولید کننده خاص خریداری می کند، اما وقتی به آن نیاز دارد، از خدمات مشتری یا خدمات پس از فروش پاسخی دریافت نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد باربارا در آینده هرگز برندی را برای هیچ کالای دیگری انتخاب نخواهد کرد. همچنین، او فقط چیزهای منفی در مورد شرکت برای گفتن خواهد داشت. صدمه جبران ناپذیری به اعتبار برند وارد می کند. از سوی دیگر، یک محصول برقی باکیفیت با خدمات پس از فروش قابل اعتماد، هم به محصول و هم به برند ارزش افزوده میدهد.
زنجیره تامین
زنجیره تامین شامل جریان تمام اطلاعات، محصولات، مواد و وجوه بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول به کاربر نهایی است. مفهوم زنجیره تامین از دیدگاه مدیریت عملیاتی می آید. هر مرحله از فرآیند – از جمله ایجاد یک کالا یا خدمات، تولید آن، انتقال آن به محل فروش و فروش آن – بخشی از زنجیره تامین یک شرکت است.
زنجیره تامین شامل تمام عملکردهای درگیر در دریافت و تکمیل درخواست مشتری است. این توابع عبارتند از:
- توسعه محصول
- بازار یابی
- عملیات
- توزیع
- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
- خدمات مشتری
مدیریت زنجیره تامین برای اکثر شرکتها فرآیند مهمی است و پیوندهای زیادی را در شرکتهای بزرگ شامل میشود. به همین دلیل، مدیریت زنجیره تامین نیاز به مهارت و تخصص زیادی برای نگهداری دارد. ذینفعان اصلی در زنجیره ارزش، سهامداران و سرمایه گذاران هستند، در حالی که شرکای زنجیره تامین، سهامداران مهم در زنجیره تامین هستند.
در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که لجستیک – یا حمل و نقل کالا – مترادف با زنجیره تامین است، این تنها بخشی از معادله است. زنجیره تامین شامل هماهنگی چگونگی و زمان تولید محصولات و نحوه حمل و نقل آنها می شود. نگرانی اصلی مدیریت زنجیره تامین هزینه مواد و تحویل موثر محصول است. مدیریت صحیح زنجیره تامین می تواند هزینه های مصرف کننده را کاهش دهد و سود را برای تولید کننده افزایش دهد.
مثال
هنگامی که کاربر محصولی را به صورت آنلاین سفارش می دهد، خرده فروش الکترونیکی سفارش را به برند مربوطه ارسال می کند. سپس تامین کننده کالا را ارسال می کند و شرکت تدارکات اطمینان حاصل می کند که به موقع به دست مشتری می رسد. در صورت مغایرت با کالای تحویل شده، کاربر می تواند درخواست عودت، استرداد وجه یا تعویض کند که مجدداً همان مسیر را طی می کند اما به ترتیب معکوس.
زنجیره تامین در مقابل زنجیره ارزش
مردم اغلب از زنجیره تامین در مقابل زنجیره ارزش مترادف استفاده می کنند، اگرچه این دو اصطلاح از نظر رویکرد و ماهیت کاملاً متفاوت هستند. با این حال، سردرگمی به این دلیل است که هر دو شبکه چند شرکت کننده مشترک دارند، مانند تدارکات و فرآیند تحویل.
یکی از تفاوت های اساسی بینزنجیره تامینو زنجیره ارزش این است که اولی با تولید و توزیع محصول سروکار دارد. دومی در هر مرحله از فرآیند، از جمله برنامه ریزی، طراحی، توسعه و تحویل، به یک محصول ارزش می بخشد. زنجیره تامین ربطی به ارزش افزوده به محصول نهایی ندارد.
ثانیاً، زنجیره تامین با عرضه شروع می شودمواد خامو با تحویل محصول نهایی به پایان می رسد. زنجیره ارزش با جستجوی مواد اولیه با کیفیت بالا آغاز می شود و با افزودن ارزش به محصول به پایان می رسد. علاوه بر این، اولی شامل مجموعهای از نهادها و فعالیتها است که از عرضهکننده شروع میشود و به مشتری ختم میشود. اما دومی کاملاً بر فعالیت هایی مانند نوآوری، توسعه و بازاریابی متمرکز است، بنابراین قبل از تحویل به یک محصول ارزش می بخشد.
علاوه بر این، یک شبکه تامین از مدیریت عملیاتی سرچشمه می گیرد و تامین کننده نقطه مبدا است. از طرف دیگر، مشتری نقطه مبدا در یک شبکه ارزش است که مدیریت کسب و کار را تشکیل می دهد. در حالی که هدف اولی جلب رضایت مشتریان است، دومی به دنبال کسب مزیت رقابتی است. برخلاف یک زنجیره ارزش که تقاضای مشتری را برای توسعه محصول نهایی در نظر می گیرد، زنجیره تامین با پذیرش درخواست محصول آغاز می شود و با تحویل کالای نهایی به کاربر نهایی خاتمه می یابد.
جدول مقایسه زنجیره تامین در مقابل زنجیره ارزش
اجازه دهید نگاهی گذرا به تفاوتهای بین زنجیره تامین و زنجیره ارزش بیندازیم:
مشخصات | زنجیره تامین | زنجیره ارزش |
تعریف | شامل مشاغل، افراد و فعالیت هایی برای تهیه، تدارکات، تبدیل و تحویل کالاهای نهایی می شود. | شامل فعالیت هایی برای تجزیه و تحلیل مشتریان، برنامه ریزی تولید و افزودن ارزش در هر مرحله از فرآیند است |
روند | مدیریت عملیاتی | مدیریت کسب و کار |
فعالیت ها | تولید و توزیع محصول را تسهیل می کند | ارزش محصول را افزایش می دهد |
سفارش | با درخواست محصول شروع می شود و با تحویل محصول به پایان می رسد | با درخواست مشتری شروع می شود و با توسعه محصول به پایان می رسد |
هدف، واقعگرایانه | رضایت مشتری را ارائه می دهد | مزیت رقابتی را فراهم می کند |
مراحل کلیدی | پردازش سفارش، تدارکات، تدارکات، تولید، مونتاژ، بازاریابی، توزیع، تحویل و پشتیبانی مشتری | تحقیق، نوآوری، توسعه، آزمایش، بسته بندی، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش |
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.