بودجه تبلیغاتی چیست؟
بودجه تبلیغاتی Advertising Budget
بودجه تبلیغاتی تخصیص هزینه های تبلیغاتی یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص است. این معیاری است از هزینه های برنامه ریزی شده شرکت برای دستیابی به اهداف بازاریابی. بودجه تبلیغات جایی است که اهداف بازاریابی استراتژیک و تجزیه و تحلیل هزینه و فایده یک شرکت در برنامه های عملیاتی آن همگرا می شوند.
به طور خلاصه:
- بودجه تبلیغاتی مقدار پولی است که برای اهداف بازاریابی و تبلیغات کنار گذاشته می شود.
- هزینه دلارهای تبلیغاتی باید با درآمدهای شناسایی شده بالقوه ای که آن دلارها ایجاد می کنند سنجیده شود.
- تحقیقات جمعیتشناختی و تقسیمبندی مشتری میتواند نمایههایی ایجاد کند تا به بهینهسازی بازده هزینههای تبلیغاتی کمک کند.
سه رکن بودجه تبلیغات
1- تحلیل موقعیت
تحلیل موقعیتی چالش ها و فرصت های پیش روی یک شرکت را در داخل و خارج شناسایی می کند. تجزیه و تحلیل ساختاریافته شرکت، مشتریانی که به آنها خدمات می دهد و رقابت در بازار را تجزیه می کند. این روندهای اجتماعی-فرهنگی، فناوری، اقتصادی و سیاسی-تنظیمی را به عملیات یک شرکت مرتبط می کند. در نهایت، تحلیل موقعیتی چارچوبی را برای توسعه برنامه استراتژیک یک شرکت تعیین می کند.
2- بخش بندی، هدف گذاری و موقعیت یابی (STP)
تجزیه و تحلیل بخشبندی، هدفگذاری و موقعیتیابی (STP) فرصتهای بالقوهای را برای سازمان شناسایی میکند که آن را دنبال کند. بخش بندی فرآیندی است که در آن گروه های مشتری شناسایی می شوند. گروه های مشتریان با مرتب سازی بر اساس متغیرهای جغرافیایی، جمعیتی و روانشناختی تشکیل می شوند.
هدف گذاری شامل انتخاب جذاب ترین گروه های مشتری است. عواملی که بر جذابیت یک گروه مصرف کننده تأثیر می گذارند، اندازه بازار، قدرت خرج کردن یا حتی وفاداری مشتری است. هنگامی که بخش های بازار به طور معمول رتبه بندی می شوند، با ارزش ترین ها هدف قرار می گیرند.
موقعیت یابی مستلزم توسعه استراتژی هایی است که بازارهای هدف را تقویت می کند. تجزیه و تحلیل موقعیتی که قبلاً تکمیل شده بود، اطلاعات پس زمینه ای را برای ایجاد یک استراتژی موقعیت یابی فراهم می کند. هدف استراتژی موقعیت یابی اطمینان از ارتباط ارزش پیشنهادی با بازار هدف است.
تجزیه و تحلیل کامل STP در به حداکثر رساندن تأثیر یک کمپین تبلیغاتی بسیار مهم است. علاوه بر این، تدوین استراتژی های کارآمد برای کاهش هزینه های اضافی بسیار مهم است.
3- بازگشت سرمایه
تعیین کمیت تأثیر یک کمپین تبلیغاتی بر درآمد عملیاتی یک شرکت برای درک رابطه بین هزینه های تبلیغاتی و تولید درآمد بسیار مهم است. تجزیه و تحلیل هزینه و فایده معمولا برای ارزیابی سود مالی خالص پروژه انجام شده انجام می شود.
تجزیه و تحلیل هزینه-فایده، جریان های نقدی عملیاتی پس از مالیات را به ارزش خالص فعلی (NPV) پیش بینی می کند . برای هر هزینه ای که برای تبلیغات انجام می شود، یک شرکت باید هدف خود را به حداکثر رساندن NPV هزینه های تبلیغاتی داشته باشد.
مبنای بودجه تبلیغاتی
بودجه تبلیغاتی یک شرکت بر اساس عوامل زیر است:
- نوع کمپین تبلیغاتی که قصد اجرای آن را دارد.
- انتخاب مخاطب هدف
- نوع رسانه تبلیغاتی
- هدف شرکت از تبلیغات
فرآیند ایجاد بودجه تبلیغاتی
مراحل زیر برای تنظیم این بودجه دنبال می شود:
- تعیین اهداف تبلیغاتی بر اساس اهداف شرکت
- فعالیت هایی که باید انجام شوند را مشخص کنید.
- تهیه اجزای بودجه تبلیغاتی
- تصویب بودجه توسط مدیریت
- تخصیص بودجه برای فعالیت های پیشنهادی در طرح آگهی
- نظارت دوره ای بر هزینه های انجام شده در طول فرآیند تبلیغات
عوامل موثر بر بودجه تبلیغاتی
- سهم بازار موجود : شرکتی که سهم بازار کمتری دارد، باید بیشتر برای فعالیت های تبلیغاتی خود هزینه کند. از سوی دیگر، شرکت هایی که سهم بازار بیشتری دارند، می توانند هزینه کمتری را برای فعالیت های تبلیغاتی خود صرف کنند.
- سطح رقابت در صنعت : اگر سطح رقابت بالایی در صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند وجود داشته باشد، بودجه تبلیغاتی باید در سطح بالاتری تنظیم شود تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در صورت وجود انحصار یا جایی که کمترین سطح رقابت وجود داشته باشد، شرکت نیاز به سرمایه گذاری کمتری در بازاریابی دارد.
- مرحله چرخه عمر محصول: این یک واقعیت شناخته شده است که در مراحل اولیه معرفی و رشد یک محصول یا خدمات، مبلغ بیشتری برای تبلیغات مورد نیاز است. در حالی که در مراحل بعدی ازچرخه عمر محصول، نیاز به تبلیغات کاهش خواهد یافت.
- فرکانس تعیین شده تبلیغات : بودجه تبلیغات همچنین به تعداد دفعاتی که یک شرکت می خواهد تبلیغات خود را اجرا کند بستگی دارد. تبلیغات مکرر نیاز به بودجه بیشتری دارد.
مزایا
اجازه دهید نگاهی به برخی از مزایایی که یک شرکت می تواند دنبال کند بیاندازیم.
- به درک الزامات تبلیغات و تخصیص بودجه به هر فعالیت ضروری کمک می کند.
- هزینه کلی تبلیغات شرکت نظارت می شود و اطمینان حاصل می شود که هزینه واقعی در محدوده تعیین شده باقی می ماند.
- هنگامی که بودجه رعایت می شود، اطمینان حاصل می شود که فعالیت های تبلیغاتی فقط طبق اهداف تبلیغات انجام می شود و هیچ هزینه غیرضروری متحمل نمی شود.
- هر فعالیت تبلیغاتی تحت نظارت نگهداری می شود و به خوبی در چارچوب بودجه کنترل می شود.
معایب
- یک بودجه نادرست می تواند هزینه های غیرضروری را به همراه داشته باشد زیرا هدف بودجه برآورده نمی شود.
- ممکن است برای شرکت ها یک امر پرهزینه باشد.
- از آنجایی که هزینه های تبلیغات نیز در نهایت از مشتریان بازپس گرفته می شود، قیمت محصولات افزایش می یابد.
استراتژی ها
اجازه دهید نگاهی به استراتژی هایی که یک شرکت می تواند دنبال کند بیاندازیم.
- بازاریابی رسانههای اجتماعی : میتوان با ایجاد نمایههای کسبوکار در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام شروع کرد، که میتواند به طور مقرونبهصرفه به مخاطبان بزرگتر دسترسی پیدا کند.
- مزایای ارجاع : در این استراتژی، از مشتریان خود می خواهید که صفحات کسب و کار شما را به دوستان و خانواده خود ارجاع دهند. به این ترتیب مشتریان شما بازاریابی را برای شما انجام می دهند. هنگامی که چنین ارجاعی در حال خرید محصولات هستند، امتیازات و مزایای ارجاع را ارائه می دهید.
- بازاریابی محتوا : یک وبلاگ راه اندازی کنید و محتوای جالبی را به روز کنید که مخاطبان شما را جذب کند. این استراتژی، همراه با استراتژی های دیگر، به سود کسب و کار خواهد بود.
- بازاریابی ایمیلی : این استراتژی به قدرت و ارتباط پایگاه داده شما بستگی دارد.
- تبلیغ پرداخت به ازای کلیک : در این استراتژی، شما به ازای تبلیغاتی که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی اجرا می کنید، پرداخت می کنید. بر اساس مخاطبان هدف انتخابی شما، تبلیغ اجرا می شود و به دست مخاطب می رسد.
روش های بودجه تبلیغاتی عادی
روش های رایج بودجه تبلیغاتی عبارتند از:
1- روش درصد فروش
معمولاً بودجه تبلیغاتی یک شرکت درصدی از درآمدهای پیش بینی شده است. بودجه بندی دقیق هزینه های تبلیغاتی نیازمند تجزیه و تحلیل عمیق داده های تاریخی برای درک بهتر رابطه بین تبلیغات و درآمد است.
شرکت های تجاری به طور کلی بین 2 تا 5 درصد از درآمد خود را صرف تبلیغات می کنند. از سوی دیگر، شرکت های تجاری به مصرف کننده معمولا بین 5 تا 10 درصد از درآمد خود را صرف تبلیغات می کنند.
2- روش برابری رقابتی
روش برابری رقابتی یک استراتژی متداول است که توسط شرکتهایی استفاده میشود که میخواهند توسط رقبا بیش از حد تبلیغ نشوند. این استراتژی شامل استفاده از هزینه های تبلیغاتی رقبا به عنوان معیاری برای هزینه های خود شرکت است.
با این حال، بودجه بندی همان مقدار پول، نتیجه یکسانی را برای یک شرکت تضمین نمی کند. بنابراین، روش حزب رقابتی با محدودیت هایی همراه است.
3- هدف و روش کار
روش هدف و وظیفه معمولاً توسط شرکت های بزرگ استفاده می شود. این ارتباط قوی بین هزینه های تبلیغاتی و اهداف کلی بازاریابی را نشان می دهد. این روش فقط به اندازه اهداف استراتژیک زیربنایی آن مفید است.
اهمیت بودجه تبلیغاتی
تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شرکت ها برای اجرای تبلیغات هزینه زیادی می کنند؟ این شرکت قصد دارد از طریق تبلیغات مخاطبان را به سمت نام تجاری خود جذب کند. تبلیغات به یک شرکت کمک می کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کند و آنها را با محصولات و خدمات خود آشنا کند. به همین دلیل، فروش افزایش می یابد که شرکت را قادر می سازد تا سود بیشتری کسب کند. مهم است که قبل از تعیین بودجه تبلیغاتی، هدف شرکت درک شود.
تاثیر بر صورت درآمد
هزینه تبلیغات به عنوان هزینه های فروش، عمومی و اداری (SG&A) محاسبه می شود. هزینه های SG&A بر درآمد عملیاتی و در نتیجه بر درآمد خالص تأثیر می گذارد. بخش عملیاتی یک شرکت تأثیر زیادی بر همبستگی هزینههای فروش، عمومی و اداری با درآمد خالص دارد.
در بخش کالاهای مصرفی سریع السیر (FMCG)، که در آن محصولات در حجم بالا با قیمت های پایین فروخته می شوند، هزینه های تبلیغاتی سهم بیشتری از درآمد را تشکیل می دهد. ارزیابی مزایا و هزینه های یک پروژه تبلیغاتی بسیار مهم است.
پس از تعیین کمیت تأثیر کمپین، شرکت می تواند هزینه ها و بودجه خود را بر این اساس توجیه کند. در نهایت، هر شرکتی باید بودجه ای برای تبلیغات نسبت به حداکثر رساندن ثروت سهامداران داشته باشد.
بهینه سازی بودجه تبلیغاتی
قانون دورفمن-اشتاینر یک قضیه اقتصادی است که هزینه های تبلیغاتی را بهینه می کند. این قضیه بیان میکند که یک شرکت میتواند از طریق هزینههای تبلیغاتی یا کاهش قیمت کالا، درآمدزایی کند.
به طور خاص، قانون دورفمن-اشتاینر بیان میکند که مخارج تبلیغاتی یک شرکت در حالت تعادل حداکثر سود است، زمانی که یک دلار اضافی تبلیغات فقط یک دلار اضافی درآمد خالص ایجاد میکند. قانون دورفمن-اشتاینر فقط در مورد انحصارگرانی که حداکثر سود را دارند اعمال می شود.
نتیجه
یک شرکت باید پس از درک و ارزیابی اهداف تبلیغاتی خود و نیاز به تبلیغات، بودجه تبلیغاتی خود را تنظیم کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.