دارنده بودجه کیست؟
دارنده بودجه Budget Holder
شخصی که در نهایت مسئول اطمینان از پیگیری بودجه است به عنوان دارنده بودجه شناخته می شود. دارندگان بودجه معمولاً مدیران و مدیران عملیاتی شرکت ها هستند که توسط مالکان/سهامداران یا هیئت مدیره موظف می شوند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت از بودجه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است پیروی می کند.
در بیشتر موارد، مدیران و مدیران عملیاتی نقش عمدهای در چارچوببندی بودجه دارند. مدیران و مدیران معمولا نقش دوگانه ای دارند. آنها نه تنها به تنظیم بودجه کمک می کنند بلکه باید از رعایت آن نیز اطمینان حاصل کنند. اما در برخی موارد ممکن است مدیران و مدیران عملیاتی در چارچوب بودجه حرفی نداشته باشند و آن را از هر کسی که آن را تنظیم کرده است، بگیرند. در چنین مواردی مدیر یا مدیر عامل به عنوان دارنده بودجه عمل می کند و باید از رعایت بودجه اطمینان حاصل کند.
مسئولیت های کلیدی Budget Holder
یک دارنده بودجه برای یک شرکت باید اطمینان حاصل کند که تمام تراکنش های مالی مربوط به شرکت با قوانین و مقررات مالی موجود حاکم بر آنها مطابقت دارد. به مثال زیر توجه کنید: شرکت ABC یک شرکت تولیدی است و یک کالای X تولید می کند. مدیر (که به عنوان دارنده بودجه) شرکت ABC باید اطمینان حاصل کند که تهیه و خرید مواد اولیه برای تولید X از قوانین مالی پیروی می کند و مقررات وضع شده توسط دولت اینها شامل دستمزد تمام کارگران شرکت ABC است که باید طبق قوانین و مقررات مالی دولت پرداخت شود.
شرکتهای بزرگ معمولاً دارای چندین بخش و بخش هستند و در هر یک از آنها کارگران متعددی را استخدام میکنند. دارنده بودجه تصمیم می گیرد که چه مقدار از بودجه شرکت به هر بخش یا بخش اختصاص یابد. این نقش تخصیصی یکی از مهمترین وظایفی است که مدیران با آن روبرو هستند و یکی از سخت ترین مشاغل مدیریتی به شمار می رود.
پسوند مثال قبلی را در نظر بگیرید. ساخت X توسط شرکت ABC شامل 3 مرحله است. این شرکت سه بخش مختلف را راه اندازی می کند که هر یک مسئولیت یک مرحله را بر عهده دارند. هر بخش مایل است تا آنجا که ممکن است بودجه داشته باشد. این بر عهده دارنده بودجه است که بودجه را به نحوی تخصیص دهد که سود شرکت را به حداکثر برساند. (ممکن است شرکت ABC اهداف متفاوتی برای به حداکثر رساندن سود داشته باشد، مانند حداکثر کردن کل فروش.
دارنده بودجه در مقابل رئیس بودجه
برای شرکت های کوچک، دارنده بودجه ممکن است رئیس بودجه نیز باشد – شخصی که در نهایت مسئول چارچوب بندی بودجه است. با این حال، برای شرکت های بزرگ، رئیس بودجه ممکن است صاحب بودجه نباشد. در چنین مواردی، برای شرکت مهم است که رئیس بودجه و دارنده بودجه اهداف یکسانی برای شرکت داشته باشند.
به عنوان مثال، یک رئیس بودجه ممکن است بودجه ای را تنظیم کند که بودجه کافی برای فعالیت های شرکت فراهم نمی کند. در این صورت برای دارنده بودجه غیرممکن خواهد بود که کار خود را به اندازه کافی انجام دهد.
دلیل اینکه شرکتهای بزرگ معمولاً دو نفر مختلف را برای دو موقعیت ذکر شده در بالا به کار میگیرند این است که چارچوب بودجه و اجرای بودجه چارچوببندی شده ممکن است به دو مجموعه مهارت بسیار متفاوت نیاز داشته باشد و یافتن شخصی که دارای آن باشد برای شرکت دشوار است. هر دو مهارت حتی اگر شرکت بخواهد یک نفر هر دو کار را انجام دهد، ممکن است به سادگی امکان پذیر نباشد.
در یک شرکت، رئیس بودجه معمولاً رهبر تیم برنامه ریزی و تحلیل مالی است.
دارندگان بودجه چندگانه
بسیاری از شرکتهای بزرگ چند نفر دارنده بودجه را استخدام میکنند که یک کمیته تشکیل میدهند. این کمیته وظیفه دارد از رعایت بودجه اطمینان حاصل کند. این کمیته معمولاً متشکل از مدیران و مدیران بخش ها و بخش های مختلف شرکت است. این سیستم دموکراتیک تر است، اما ممکن است باعث ناکارآمدی شرکت به شکل درگیری داخلی و عدم تصمیم گیری شود.
حتی اگر یک شرکت فقط یک دارنده بودجه را استخدام کند، او به تنهایی کار نمی کند. بسیاری از افراد از جمله وکلا، کارشناسان مالی، کارشناسان صنعت و مشاوران زیر نظر دارنده بودجه کار می کنند. در نهایت، دارنده بودجه پاسخگو بوده و در برابر مالکان/سهامداران مسئول است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.