بودجه ریزی بر مبنای صفر چیست؟
بودجه ریزی بر مبنای صفر Zero-Based Budgeting
بودجه ریزی مبتنی بر صفر (ZBB) یک تکنیک بودجه بندی است که بودجه را بر اساس کارایی و ضرورت به جای سابقه بودجه تخصیص می دهد. مدیریت از صفر شروع می کند و بودجه ای را ایجاد می کند که فقط شامل عملیات و هزینه های ضروری برای اداره تجارت می شود. هیچ هزینه ای وجود ندارد که به طور خودکار به بودجه اضافه شود.
تمام هزینه ها باید توجیه شوند تا واجد شرایط قرار گرفتن در بودجه باشند. به عنوان مثال، اگر شرکتی انتظار داشته باشد که 100000 دلار در حقوق و دستمزد متحمل شود و معتقد است که 100000 دلار کامل برای اجرای بدون مشکل کسب و کار ضروری است، آنگاه در بودجه گنجانده می شود – با این حال، هر تخصیص حقوق و دستمزد به صورت جداگانه وجود دارد. مورد بررسی و توجیه قرار گیرد تا درج شود.
اگر به جای پرداخت برخی حقوق، مدیریت شرکت تشخیص دهد که می تواند فناوری را با هزینه کمتر جایگزین کند، در آن صورت تعدیل بودجه بر این اساس انجام می شود.
به طور خلاصه:
- بودجه ریزی مبتنی بر صفر تکنیکی است که توسط شرکت ها استفاده می شود، اما این نوع بودجه بندی می تواند توسط افراد و خانواده ها استفاده شود.
- بودجه ها حول نیازهای پولی برای هر دوره آینده، مانند یک ماه، ایجاد می شوند.
- بودجه بندی سنتی و بودجه ریزی مبتنی بر صفر دو روشی هستند که برای پیگیری هزینه ها استفاده می شوند.
- بودجه ریزی مبتنی بر صفر به مدیران کمک می کند تا با هزینه های کمتر در یک شرکت مقابله کنند.
.
بودجه ریزی بر مبنای صفر چگونه کار می کند؟
بودجه ریزی مبتنی بر صفر (ZBB) مشخص می کند هزینه های بی ربط متحمل شده توسط یک کسب و کار روش ZBB همراه با سایر تکنیک های هزینه یابی استفاده می شود.
در دهه 1960، پیتر پیهر توسط مستقر در دالاس استخدام شد. تگزاس اینسترومنتز که در آن او بودجه بندی مبتنی بر صفر را پیشنهاد کرد. در سال 1970، او این مفهوم را در هاروارد بیزینس ریویو ارائه کرد و در سال 1977، بودجه مبتنی بر صفر را منتشر کرد .
مراحل فرآیند بودجه ریزی مبتنی بر صفر به شرح زیر است:
- بودجه بندی را با تراز صفر شروع کنید.
- هدف از بودجه بندی را تعیین کنید.
- تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری
- مولفه های بودجه را مطالعه کنید تا ارتباط هزینه ها، کاهش هزینه ها و دامنه پس انداز را تعیین کنید.
- اولویت بندی فعالیت هایی که نیاز به کاهش هزینه دارند.
- طرح بودجه را نهایی کنید.
- گزارشی تهیه کنید و نقش ها، مسئولیت ها و فعالیت ها را به طرف های مربوطه منتقل کنید.
مزایای بودجه ریزی بر مبنای صفر
- خروجی نهایی به خوبی توجیه شده است و با استراتژی کسب و کار یا طرح تجاری کلی شرکت هماهنگ است.
- همکاری بیشتر در سراسر شرکت را تشویق می کند.
- با به چالش کشیدن مفروضات و بررسی مخارج، عملکرد و کارایی عملیاتی را بهبود می بخشد.
- با اجتناب از افزایش درصد بودجه بندی سنتی، شانس قابل توجهی برای کاهش هزینه ها وجود دارد.
معایب بودجه ریزی بر مبنای صفر
- اجرای بودجه مبتنی بر صفر نیازمند پرسنل واجد شرایط و آموزش های تخصصی است که می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.
- ممکن است به فرهنگ کلی یا تصویر برند شرکت آسیب برساند.
- ممکن است برای شرکتهایی با حداقل بودجه در دسترس، هزینه زیادی داشته باشد (به دلیل زمان، تحقیق و تجزیه و تحلیل مورد نیاز).
- شروع از پایه صفر بسیار پیچیده تر و خسته کننده تر است. اجرای بودجه بندی سنتی بسیار ساده تر، سریع تر و آسان تر است.
امکانات
ویژگی های برجسته بودجه ریزی مبتنی بر صفر که آن را از دیگری متمایز می کند.
- هر بودجه مبتنی بر صفر از نو شروع می شود، به عنوان مثال، با تراز صفر
- همه بخش های یک واحد تجاری با هم تصمیمات بودجه را اتخاذ می کنند.
- بر کاهش هزینه ها تمرکز دارد.
- چنین بودجه ای را می توان با گذشت زمان اصلاح یا تنظیم کرد.
مثال بودجه ریزی مبتنی بر صفر
RP Corp یک شرکت تولید کننده کیف است. معاملات ماهانه RP Corp و P&L A/c به شرح زیر است:
برای بهبود بودجه، مدیر راهبردهای زیر را در نظر گرفت:
- این شرکت به دو نفر برای کار بر روی یک ماشین نیاز ندارد – هزینه های حقوق را می توان تا 300 دلار کاهش داد.
- یک فضای خالی کارخانه را می توان به شریک تولید زیپ اجاره داد – با صرفه جویی 400 دلاری
- تبلیغات رسانه های اجتماعی می تواند جایگزین تبلیغات بنری شود تا 40 دلار دیگر صرفه جویی کند.
- بسیاری از سوابق را می توان به صورت الکترونیکی نگهداری کرد تا هزینه های نوشت افزار تا 12 دلار کاهش یابد.
اکنون با استفاده از اطلاعات داده شده، بودجه صفر پایه RP Corp را برای دسامبر 2021 تهیه کنید.
راه حل :
چگونه بودجه مبتنی بر صفر خود را ایجاد کنید؟
اگر می خواهید بودجه مبتنی بر صفر خود را ایجاد کنید، این مراحل را دنبال کنید:
درآمد خالص خود را تعیین کنید
مقدار چک حقوق خود را با سایر منابع درآمد ماهانه اضافه کنید. این به شما می گوید که چقدر پول باید در هر ماه خرج کنید. توجه داشته باشید شما در حال محاسبه درآمد خانه خود هستید، یعنی پولی که پس از برداشت مالیات و حق بیمه بازنشستگی به دست می آورید. این به عنوان درآمد خالص شما نیز شناخته می شود .
هزینه های خود را پیگیری کنید
برای چند ماه، از صورتحسابهای کارت اعتباری و رسیدها استفاده کنید تا از آنچه معمولاً خرج میکنید مطلع شوید. با انجام این کار، دسته بندی هایی را کشف خواهید کرد که در آنها می توانید هزینه های خود را کاهش دهید و همچنین مناطقی را که می خواهید بیشتر تخصیص دهید.
هزینه های خود را دسته بندی کنید
هزینه ها و اولویت های خود را بنویسید. هر آنچه را که نیاز دارید و می خواهید در آن قرار دهید. نیازهای شما ممکن است مواردی مانند اجاره، خدمات آب و برق و بیمه درمانی باشد در حالی که خواسته های شما ممکن است عضویت در باشگاه ورزشی، غذای بیرون بری و سرگرمی باشد. اگر می خواهید برای خرید خانه در پول خود پس انداز کنید، یک دسته “صندوق خانه” ایجاد کنید. آیا می خواهید بدهی کارت اعتباری خود را پرداخت کنید؟ یک دسته «بدهی کارت اعتباری» ایجاد کنید.
توجه داشته باشید میتوانید از برنامههای بودجهبندی مانند Mint یا You Need a Budget (YNAB) ، صفحهگسترده یا دفترچه یادداشت برای ایجاد و ردیابی بودجه مبتنی بر صفر خود استفاده کنید.
جایگزینی برای بودجه ریزی بر مبنای صفر
اگر مطمئن نیستید که آیا بودجه بندی مبتنی بر صفر برای شما مبارزه می کند یا خیر، این بودجه های جایگزین را در نظر بگیرید:
- فقط پول نقد: همانطور که از نام آن پیداست، فقط می توانید از پول نقد برای پرداخت نیازها و خواسته های خود استفاده کنید. این بدان معناست که هیچ کارت نقدی یا اعتباری، بدون برنامه پرداخت مانند Venmo و بدون چک وجود دارد.
- روش پاکت نامه: مشابه بودجه نقدی و بودجه مبتنی بر صفر، از پاکت ها برای تخصیص پول به دسته های مختلف استفاده خواهید کرد. پس از خالی شدن پاکت ها، هزینه های ماه شما تمام شده است.
- 50/30/20: با این بودجه، 50 درصد از دستمزد خود را به نیازها، 30 درصد به خواسته های خود و 20 درصد را به پس انداز یا اهداف مالی اختصاص خواهید داد.
- 80/20: مشابه بودجه 50/30/20، این بودجه 20٪ از بودجه شما را به پس انداز و 80٪ را به هزینه ها اختصاص می دهد.
بودجه ریزی مبتنی بر صفر در مقابل بودجه بندی سنتی
همه کسب و کارها از بودجه برای پیگیری هزینه ها و بهبود روش هایی برای به حداقل رساندن هزینه ها و به حداکثر رساندن سود استفاده می کنند. برنامه ریزی بودجه برای سال جاری/آینده معمولاً بر اساس بودجه های سال های گذشته است. در واقع، بودجه ریزی سنتی با بودجه سال قبل شروع می شود و معمولاً درصد افزایش یا کاهش را برای دستیابی به اهداف جدید اعمال می کند. این درصدها معمولاً از 1٪ تا 10٪ متغیر است.
گاهی اوقات، بسته به چشم انداز کلی بازار و سایر عوامل خارجی، ممکن است بودجه ها از کنترل خارج شوند یا در برخی سال ها ممکن است هزینه های قابل توجهی بالاتر یا کمتر نشان دهند. در چنین سناریوهایی نگاه به بودجه سال گذشته منطقی نیست زیرا تغییرات قابل توجهی در وضعیت شرکت رخ داده است. کل بودجه باید از ابتدا انجام شود.
در یک بودجه مبتنی بر صفر، شرکت تمام هزینه ها/جنبه های کسب و کار را یک به یک تجزیه و تحلیل می کند. این به عنوان شروع از یک “پایه صفر” نامیده می شود. در حالی که بودجه ریزی مبتنی بر صفر تمام هزینه ها را بررسی می کند، بودجه بندی سنتی فقط هزینه های پیشنهادی جدید را بررسی می کند.
نتیجه
به طور خلاصه، اگرچه بودجه ریزی مبتنی بر صفر گزینه ای است که می تواند مزایای زیادی ایجاد کند، اما برخی از اشکالات بالقوه نیز وجود دارد. اجرای بودجه ریزی مبتنی بر صفر صرفاً یک تصمیم حسابداری نیست و باید در ارتباط با استراتژی و اهداف تجاری کلی شرکت در نظر گرفته شود. در حالی که یک بودجه مبتنی بر صفر ممکن است به شرکت ها کمک کند تا هزینه ها را بهتر کاهش دهند، ممکن است ارزش شرکت و فرهنگ آن را کاملاً تغییر دهند.
به عنوان مثال، اگر شرکت ها به شدت به حفظ محیطی مثبت، پر جنب و جوش و در دسترس برای کارکنان خود متکی باشند، اما تمام هزینه های حفظ این محیط به دلیل فرآیند بودجه مبتنی بر صفر حذف شود، ممکن است فرهنگ کلی شرکت تغییر کند. این تغییر ممکن است به نرخ گردش مالی بالاتر و تغییرات منفی در درک برند منجر شود.
طبق مطالعه ای که توسط Accenture انجام شده است، تنها حدود 50 درصد از شرکت ها می توانند صرفه جویی در هزینه ها را برای بیش از یک تا دو سال حفظ کنند و در چنین مواردی، بودجه بندی سنتی بی اثر می شود. بودجه ریزی مبتنی بر صفر باید پس از بررسی دقیق مزایا و معایب نسبی آن، تصمیمی مشترک و اتفاق آرا در داخل شرکت باشد.
سوالات متداول
چگونه بودجه ریزی مبتنی بر صفر انجام دهیم؟
ابتدا، برنامه ریز بودجه باید هدف از بودجه بندی را شناسایی کند. در نتیجه، یک بودجه جدید از صفر ایجاد می شود. در مرحله بعد، مدیران هزینه های ثابت و هزینه های متغیر را برای ارتباط، اثربخشی و دامنه صرفه جویی تجزیه و تحلیل می کنند. در نهایت گزارش بودجه به طرف های ذیربط ارسال می شود.
چرا بودجه مبتنی بر صفر موثرترین نوع بودجه است؟
ZBB نسبت به سایر رویکردها واقع بینانه تر است. تخصیص درآمد در زمان واقعی به مخارج مختلف تجاری و پس انداز را تضمین می کند. اکثر روش های دیگر از اطلاعات تاریخی قدیمی استفاده می کنند. بنابراین، ZBB کارآمدترین شکل تهیه بودجه است.
بودجه ریزی مبتنی بر صفر چه تفاوتی با بودجه بندی سنتی دارد؟
بودجه ریزی مبتنی بر صفر، ایجاد بودجه از صفر و بدون در نظر گرفتن بودجه سال قبل است. از سوی دیگر، بودجه های سنتی بر داده های تاریخی تکیه می کنند و بودجه ریزی افزایشی را انجام می دهند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.