بودجه استراتژیک چیست؟
بودجه استراتژیک Strategic Budgeting
بودجه استراتژیک بودجه ای است که توسط شرکت هایی تهیه می شود که اهداف و هزینه های بلندمدتی را در نظر می گیرند که دستیابی به آنها بیش از یک سال طول می کشد. این شامل تهیه بودجه های متعدد و پیش بینی ها برای هزینه های کوتاه مدت همسو با بلندمدت است.
به طور خلاصه:
- برنامه های کوتاه مدت عملیاتی سالانه برای دستیابی به یک هدف بلند مدت در نهایت وجود دارد. یک برنامه استراتژیک بلند مدت معمولاً برنامه 5 ساله را برای تعیین اهداف گسترش می دهد. به طور مشابه، استراتژیک بودجه بندی جزئیات برنامه سالانه را نشان می دهد و بودجه را به مناطق خاص اختصاص می دهد.
- هزینه ها و مناطق باید هماهنگ باشند. در غیر این صورت، شرکت ممکن است برای پروژه های کوتاه مدت بدون نتیجه یا ناهمسو با اهداف بلند مدت هزینه کند.
- اگر شرکت برنامه استراتژیک بلندمدت را اصلاح کند، می تواند بودجه استراتژیک را متناسب با نیازها تغییر دهد.
- برای برنامه ریزی موثر و اولویت بندی می تواند برای شرکت بسیار مهم باشد. هزینه ها باید اولویت بندی شوند تا ذینفعان راضی باشند. معمولاً مناطقی که بیشترین تخصیص دلار را دارند در وظایف با اولویت بالا قرار می گیرند.
نمونه هایی از بودجه استراتژیک
- توسعه محصول: تحقیق و توسعه برای طراحی و عرضه محصول این بخشی است که سال ها کار می کند. بنابراین داشتن بودجه بلندمدت به تیم محصول کمک می کند تا منابع خود را عاقلانه تخصیص دهد.
- برنامهها: همانطور که قبلاً در مورد برنامههای کوتاهمدت و پلههایی برای دستیابی به اهداف بلندمدت بحث شد، بودجه استراتژیک برای هر دو نقش حیاتی در اینجا ایفا میکند. برای مثال، یک شرکت هوانوردی ده سال طول می کشد تا یک موشک بسازد. بنابراین در این دوره طولانی، این بودجه به آنها کمک می کند تا به هدف نهایی خود برسند.
- بودجه های زیرساختی: این پروژه ها می توانند یک کشور، شهر یا هر سازمانی را توسعه دهند. اگر پروژهها بلندمدت هستند و ممکن است چندین سال طول بکشد، مانند راهآهن یا بزرگراههای ملی، بودجه بلندمدت همیشه به عملکرد کمک میکند.
- بهره وری و قابلیت: بیشتر اهداف سازمانی بلند مدت هستند. با این حال، اگر تغییرات فرآیند محور مانند انطباق با فناوری جدید، مدیریت ریسک و بسیاری موارد دیگر وجود داشته باشد، بودجه استراتژیک برای چنین نیازهایی نیز تخصیص می یابد.
فرآیند بودجه ریزی استراتژیک
هنگامی که اهداف را به بودجه تبدیل می کنیم، چهار بعد وجود دارد که باید به دنبال آنها باشیم. یعنی اهداف، استراتژی ها، اقدامات و اهداف. اجازه دهید اینها را مرحله به مرحله تعریف کنیم که به طراحی بودجه استراتژیک کمک می کند.
- اهداف: این چیزی است که ما در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، که اهداف ما هستند.
- استراتژی: گام دوم توسعه استراتژی برای دستیابی به یک هدف تعیین شده است.
- اقدامات: پس از اجرای استراتژی، باید عملکرد آن را با استفاده از استانداردهای مربوطه ردیابی و ارزیابی کنیم.
- هدف: در نهایت، هدف جایی است که ما می خواهیم تا پایان دوره باشیم.
در این فرآیند، ما باید بودجه را به همه بخشهای عملکردی تخصیص دهیم و به آنها کمک کنیم تا به هدف خود برای رسیدن به هدف نهایی دست یابند. مراحل مهم در طراحی بودجه به شرح زیر است:
- هزینه های کوتاه مدت را پیش بینی کنید و آنها را در بودجه قرار دهید.
- وجوه طبقه بندی شده را بسته به فعالیت ها تخصیص دهید.
- برای کوتاه مدت بودجه های متعددی تهیه کنید که با بودجه های بلندمدت مطابقت دارد.
نتیجه
بودجه استراتژیک یک عنصر ضروری برای هر سازمان است. این یک نقشه راه بلند مدت برای موفقیت شرکت ارائه می دهد. یک شرکت با چشم انداز و اهداف بلند مدت باید در طراحی چنین بودجه ای بسیار سازنده و دقیق عمل کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.