جوزف شومپیتر کیست؟
جوزف شومپیتر Joseph Schumpeter
جوزف شومپیتر اقتصاددان سیاسی در ۸ فوریه ۱۸۸۳ در موراویا، جمهوری چک به دنیا آمد. جوزف شومپیتر یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین اقتصاددانان قرن بیستم بود و عبارت «تخریب خلاق» را که یک مفهوم اقتصادی است ترویج کرد.
به طور خلاصه:
- Joseph Schumpeter یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین اقتصاددانان قرن بیستم بود و عبارت «تخریب خلاق» را که یک مفهوم اقتصادی است، ترویج کرد.
- در سال ۱۹۴۲، شومپیتر «تخریب خلاق» را معرفی کرد که به آن باد شومپیتر نیز میگویند. او همچنین در همان سال محبوب ترین نشریه خود را به نام «سرمایه داری، سوسیالیسم و دموکراسی» منتشر کرد.
- جوزف شومپیتر استدلال کرد که «کارآفرینان» مسئولیت پرورش پیشرفتهای فناوری و نوآوری را بر عهده دارند.
.
زندگی اولیه جوزف شومپیتر
جوزف شومپیتر در تریش جمهوری چک به دنیا آمد. پدر و مادرش آلمانی زبان بودند، در حالی که هر دو مادربزرگش اصالتاً چک هستند. شومپیتر در سال ۱۸۹۳ به وین نقل مکان کرد و در آنجا به مدرسه در ترزیانوم رفت. او از دسترسی به آموزش عالی لذت برد و با زبان ها و موضوعاتی مانند تاریخ، ریاضیات و علوم آشنا شد.
شومپیتر پس از اتمام مدرسه، در دانشگاه وین ثبت نام کرد و در آنجا مدرک خود را در حقوق مدنی و رومی ادامه داد و مطالعات خود را بر روی تاریخ، اقتصاد و حقوق متمرکز کرد. او در سال ۱۹۰۶ با مدرک دکترای حقوق فارغ التحصیل شد. شومپیتر در طول اقامت خود در دانشگاه وین، سه مطالعه/مقاله آماری منتشر کرد.
در سال ۱۹۰۷، شومپیتر در یک شرکت حقوقی در مصر، قاهره شروع به کار کرد. جوزف در طول مدتی که در شرکت حقوقی ایتالیایی مشغول بود، «ماهیت و محتوای اقتصاد نظری» را در سال ۱۹۰۸ منتشر کرد.
جوزف شومپیتر بعداً برای ادامه تحصیل به وین بازگشت و مدرک دکترا را ادامه داد که به او امکان داد تا استاد شود. پس از ارائه پایان نامه خود در سال ۱۹۰۹، او به عنوان استادیار در دانشگاه Czernowitz استخدام شد. شومپیتر در حین کار به عنوان استاد، «نظریه توسعه اقتصادی» را در سال ۱۹۱۱ منتشر کرد. در سال ۱۹۱۱، او همچنین به عنوان استاد تمام در دانشگاه گراتس استخدام شد.
در سال ۱۹۱۸، شومپیتر به عضویت کمیسیون اجتماعی شدن آلمان درآمد و در سال ۱۹۱۹ از او خواسته شد تا به عنوان وزیر دارایی آلمان-اتریش خدمت کند. در سال ۱۹۲۱، او رئیس بانک بیدرمن شد. او در سال ۱۹۳۲ به ایالات متحده نقل مکان کرد و در سال ۱۹۳۹ تابعیت ایالات متحده را گرفت.
شومپیتر در سال ۱۹۴۲ محبوب ترین نشریه خود را با عنوان “سرمایه داری، سوسیالیسم و دموکراسی” منتشر کرد.
نظریه های معروف شومپیتر
در سال ۱۹۴۲، جوزف شومپیتر “تخریب خلاق” را معرفی کرد. از مفهوم اقتصادی به عنوان باد شومپیتر نیز یاد می شود که «فرآیند جهش صنعتی را توصیف می کند که به طور مداوم ساختار اقتصادی را از درون متحول می کند، بی وقفه ساختار قدیمی را تخریب می کند و بی وقفه ساختار جدیدی را ایجاد می کند».
جوزف شومپیتر کلمه آلمانی “Unternehmergeist” را ایجاد کرد که مستقیماً به “روح کارآفرین” ترجمه می شود. اعتقاد بر این است که کلمه “کارآفرینی” از کلمه آلمانی گرفته شده است. او استدلال کرد که « کارآفرینان » مسئولیت پرورش پیشرفتهای فناوری و نوآوری را بر عهده دارند. وی همچنین تاکید کرد که بازارها به طور غریزی به سمت تعادل حرکت نمی کنند مگر اینکه حاشیه سود به طور کامل حذف شود. در عوض، این اقتصاددان اظهار داشت که خلاقیت و اکتشاف کارآفرینی به طور مستمر جایگزین تعادل های قدیمی و تولید تعادل های جدید می شود و در نتیجه استانداردهای بیشتری از زندگی را قابل دستیابی می کند.
Joseph Schumpeter در کار خود که بر چرخههای تجاری و نظریههای توسعه متمرکز بود، استدلال کرد که کارآفرینان تعادلها (در ارتباط با نظریههای او در مورد کارآفرینی) را مختل میکنند و محرک اصلی رشد اقتصادی هستند که بهطور چرخهای در یک سری از مقیاسهای زمانی پیشرفت میکند.
علاوه بر این، شومپیتر نوآوری را به عنوان یک عنصر ضروری برای اصلاحات اقتصادی توصیف کرد. او نتیجه گرفت که توسعه اقتصادی حول محور نوآوری، فعالیت های کارآفرینانه و نیروهای بازار است.
جوزف شومپیتر در ادامه تلاش کرد تا نشان دهد که نیروهای بازار برانگیخته از نوآوری میتوانند نتایج بیشتری نسبت به رقابت با قیمتها، در میان دیگران، ایجاد کنند. او مدعی شد که پیشرفتهای تکنولوژیکی باعث ایجاد انحصارات گذرا میشود که منجر به سودهای غیرعادی میشود، که به نوبه خود توسط رقبا و مقلدین به دنبال آن خواهند بود. چنین «انحصارهای گذرا» برای ایجاد انگیزه برای شرکتها برای معرفی فناوریها، محصولات و رویههای جدید مورد نیاز بود.
نمونه ای از نظریه شومپیتری
اینترنت یکی از بهترین نمونههای تخریب خلاقانه است، اصطلاحی که شومپیتر برای توصیف از بین بردن شیوههای قدیمی به منظور ایجاد راه برای فناوریهای جدید، انواع جدید محصولات، روشهای جدید تولید و ابزارهای جدید توزیع ابداع کرد. شرکت های موجود باید به سرعت با یک محیط جدید سازگار شوند (یا شکست بخورند).
ظهور اینترنت بسیاری از محصولات، روش های تولید و وسایل توزیع را منسوخ کرد. همچنین باعث کاهش شدید بسیاری از مشاغل، از جمله نقش عابر بانک، منشی، آژانس مسافرتی و کارمندان فروشگاههای خردهفروشی شد. با ظهور فناوری اینترنت موبایل، ناشران مواد چاپی از مجلات گرفته تا نقشه ها نیز آسیب دیدند.
اینترنت، علاوه بر سایر نوآوریها در زمینه فناوری اطلاعات – ریزپردازنده، لیزر، فیبر نوری و فناوریهای ماهوارهای، همگی شیوه انجام تجارت را تغییر دادهاند.
جوزف شومپیتر در مقابل جان مینارد کینز
شومپیتر طی سالهای متمادی در زندگی عمومی، رقابتهای غیررسمی با دیگر متفکران بزرگ اقتصادی غرب، از جمله جان مینارد کینز، ایروینگ فیشر، لودویگ فون میزس و فردریش هایک ایجاد کرد. آثار او در ابتدا تحت الشعاع برخی از این معاصران، به ویژه کینز قرار گرفت. اگرچه آنها تنها با فاصله چند ماه از هم به دنیا آمدند، اما این دو دیدگاه کاملاً متفاوتی داشتند.
شومپیتر در ابتدای کار خود، استفاده از مجموعات آماری را در تئوری اقتصادی که احتمالاً ضربه ای به کینز است به نفع تمرکز بر انتخاب و عمل فردی به سخره گرفت.
کینز اقتصاد را در حالت تعادل ایستا سالم میدانست. شومپیتر این نظریه را رد کرد و مدعی شد که تعادل سالم نیست و نوآوری محرک اقتصاد است. هر دو در مورد مداخله دولت نیز نظرات متضادی داشتند. کینز معتقد بود که با سیاست های پولی بانک مرکزی می توان به تعادل دائمی رونق دست یافت. شومپیتر استدلال کرد که مداخله دولت باعث افزایش تورم شده و اقتصاد را نابود می کند.
تاریخچه تحلیل اقتصادی جوزف شومپیتر
شومپیتر در زمان مرگش، در سال ۱۹۵۰، مشغول کار بر روی کتاب جدیدی به نام تاریخچه تحلیل اقتصادی بود. شومپیتر در این کتاب تلاش می کند تا تاریخچه کاملی از حوزه اقتصاد، از یونان باستان تا امروز (پایان جنگ جهانی دوم) را ارائه دهد. این کتاب نه تنها به اقتصاد محدود نمیشود، بلکه تاریخ اندیشههای سیاسی و فلسفی را نیز دنبال میکند و به عنوان رکوردی از رویدادهای مهم عمل میکند.
اگرچه تاریخچه تحلیل اقتصادی هرگز به طور کامل تکمیل نشد، به دلیل دامنه وسیع و بررسی اصلی وقایع تاریخی مهم، به عنوان یک اثر مهم شناخته شده است. برخی از موضوعات قابل توجهی که به آن می پردازد شامل تکنیک های تحلیل اقتصادی، تحولات همزمان در سایر علوم و جامعه شناسی اقتصاد است.
جوزف شومپیتر معتقد بود چه چیزی سرمایه داری را نابود می کند؟
شومپیتر معتقد بود که سرمایه داری در نهایت با موفقیتش نابود خواهد شد. او این فرضیه را مطرح کرد که نظام اقتصادی در نهایت طبقه روشنفکر بزرگی را ایجاد خواهد کرد که با حمله به سیستم مالکیت خصوصی و آزادی که برای حفظ موجودیت خود ضروری بود، زنده ماند. اگرچه شومپیتر نابودی سرمایه داری را پیش بینی کرد، اما از طرفداران سرسخت آن بود.
نظریه نوآوری سود جوزف شومپیتر چیست؟
شومپیتر معتقد بود که قرار است نوآوری های موفق و خوب معرفی شود. نظریه نوآوری سود ادعا می کند که کارکرد اصلی یک کارآفرین معرفی نوآوری است – که شومپیتر به عنوان هر سیاست جدیدی که هزینه کلی تولید را کاهش می دهد یا تقاضا برای محصولات را افزایش می دهد تعریف می کند. هر سودی که یک کارآفرین از این تلاش ها دریافت می کند، نوعی پاداش برای عملکرد آنهاست. ایجاد نوآوری اولین قدم در مسیر موفقیت و سود اقتصادی برای کارآفرینان بود.
رشد شومپیتری چیست؟
رشد شومپیتری رشد اقتصادی است که توسط نوآوری هدایت می شود و توسط فرآیند تخریب خلاقانه اداره می شود. مدلهای اقتصادی رسمی ایجاد شدهاند که مفهوم تخریب خلاقانه شومپیتر را عملیاتی میکند. این مدلهای رشد به اقتصاددانان کمک میکند تا نقش رقابت، پویایی شرکت و تخصیص مجدد بین شرکتی و بین بخشی را درک کنند.
نتیجه
کار جوزف شومپیتر در ابتدا مورد تحسین کمی قرار گرفت، تا حدی به دلیل محبوبیت زیاد همعصرش، جان مینارد کینز. این با گذشت زمان تغییر کرد و او اکنون به عنوان یکی از بزرگترین اقتصاددانان دوران مدرن شناخته می شود. وی مفهوم کارآفرین و تأثیر کارآفرینی بر سیستم های اقتصادی را معرفی کرد. نظریه وی در مورد تخریب خلاق به محور تفکر مدرن در مورد چگونگی تکامل اقتصادها – به ویژه اقتصادهای سرمایه داری تبدیل شده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.