عوامل مهم در تعیین کشش تقاضا یک کالا
کدام عوامل در تعیین کشش تقاضای یک کالا مهم هستند؟
کشش تقاضا اندازه گیری می کند که تقاضا برای یک کالا یا خدمات چقدر نسبت به تغییرات سایر متغیرها حساس است. در واقع، عوامل زیادی در تعیین کشش تقاضا، برای یک کالا یا خدمات مهم هستند، مانند سطح قیمت، نوع کالا یا خدمات، در دسترس بودن یک جایگزین و سطوح درآمد مصرف کننده.
به طور خلاصه:
- عوامل زیادی کشش تقاضا را برای یک محصول تعیین می کنند، از جمله سطوح قیمت، نوع محصول یا خدمات، سطح درآمد و در دسترس بودن هر گونه جایگزین بالقوه.
- محصولات با قیمت بالا اغلب کشش بالایی دارند زیرا در صورت کاهش قیمت، مصرف کنندگان احتمالاً با قیمت پایین تری خرید می کنند.
- در مقایسه با کالاهای ضروری، اقلام لوکس دارای کشش بالایی هستند.
- کالاهایی که جایگزین ها یا رقبای زیادی دارند انعطاف پذیر هستند زیرا با افزایش قیمت کالا، مصرف کنندگان خرید خود را به کالاهای جایگزین تغییر می دهند.
- درآمد و کشش با هم مرتبط هستند – با افزایش درآمد مصرف کننده، تقاضا برای محصولات نیز افزایش می یابد.
سطوح قیمت کشش تقاضا
سطح قیمت یک کالا بر تقاضا برای یک کالا یا خدمات تأثیر می گذارد و کشش قیمتی تقاضا می تواند برای اندازه گیری حساسیت تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات نسبت به تغییر قیمت استفاده شود. کشش قیمتی تقاضا با تقسیم درصد تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمت بر درصد تغییر آن در سطح قیمت آن محاسبه می شود.
به عنوان مثال، کالاهای لوکس به دلیل حساسیت به تغییرات قیمت، کشش تقاضای قیمتی بالایی دارند.1فرض کنید قیمت تلویزیون های LED تا 50 درصد کاهش پیدا کند. تقاضا افزایش می یابد زیرا آنها برای کسانی که قبلاً قادر به خرید آنها نبودند مقرون به صرفه تر هستند.
نوع کالا یا خدمات بر کشش تقاضا نیز تأثیر می گذارد. یک کالا یا خدمات ممکن است یک کالای لوکس، یک ضرورت یا یک راحتی برای مصرف کننده باشد. هنگامی که یک کالا یا خدمات یک کالای لوکس یا یک کالای راحتی است، تقاضا در مقایسه با کالای ضروری بسیار انعطاف پذیر است. برعکس، تقاضا برای یک کالای ضروری، مانند غذا، عموماً نسبت به قیمت کشش ندارد، زیرا مصرفکنندگان همچنان غذا میخرند، حتی اگر قیمت تغییر کند.
درآمدها و گزینه های جایگزین
در دسترس بودن کالاهای جایگزین یا جایگزین می تواند کشش تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد.1از این رو، تقاضا برای کالاها یا خدمات با جایگزینهای زیاد، کشش قیمتی بالایی دارد. افزایش اندک در سطح قیمت کالاها باعث می شود مصرف کنندگان جایگزین های آن را خریداری کنند.
به عنوان مثال، تقاضا برای نوشابه به دلیل وجود تعداد زیادی جایگزین، بسیار انعطاف پذیر است. اگر قیمت یک نوشابه افزایش یابد، مصرف کنندگان می توانند جایگزین ارزان تری را خریداری کنند.
هنگامی که جایگزین های نزدیک در دسترس هستند، مقدار مورد نیاز به تغییرات در سطح قیمت بسیار حساس است و بالعکس. کشش تقاضای کالاهای دارای جایگزین نزدیک با تقسیم درصد تغییر مقدار تقاضای یک محصول بر درصد تغییر در قیمت کالای جایگزین اندازه گیری می شود. این فرمول به عنوان کشش متقابل تقاضا نیز شناخته می شود.
در نهایت، سطح درآمد مصرف کننده در کشش تقاضای کالاها و خدمات نقش دارد. کشش درآمدی تقاضا برای اندازه گیری حساسیت تغییر در مقدار تقاضا نسبت به تغییر در درآمد مصرف کنندگان استفاده می شود. انواع مختلف کالاها تحت تأثیر سطح درآمد قرار می گیرند.
برای مثال، کالاهای پایینتر، مانند محصولات عمومی، کشش درآمدی تقاضای منفی دارند، زیرا با افزایش درآمد مصرفکنندگان، مقدار تقاضا برای محصولات ژنریک کاهش مییابد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.