تخریب تقاضا چیست؟
تخریب تقاضا Demand Destruction
تخریب تقاضا زمانی است که قیمت یک محصول بالاتر از معیار تاریخی باشد یا عرضه برای مدت طولانی محدود شود و مصرف کنندگان به یک محصول جایگزین روی بیاورند. این باعث می شود که تقاضا برای محصول اصلی کاهش دائمی یا پایدار داشته باشد.
به طور خلاصه:
- تخریب تقاضا زمانی اتفاق میافتد که یک دوره قیمتهای بالا یا عرضه محدود باعث میشود مصرفکنندگان به طور دائم رفتار خود را تغییر دهند.
- این منجر به کاهش تقاضا برای یک کالا حتی پس از افزایش عرضه کالا و/یا کاهش قیمت آن می شود.
- این پدیده اغلب با تقاضا و قیمت های مربوط به کالاهای انرژی مانند نفت خام یا بنزین همراه است.
تخریب تقاضا چگونه کار می کند؟
زمانی که تقاضا کاهش می یابد، یا زمانی که مصرف کنندگان از آن محصول یا خدمات به گزینه های جایگزین تغییر می کنند، تخریب تقاضا رخ می دهد. اغلب با تقاضای نفت یا دیگر انرژی کالاها مانند اتانول رخ می دهد. اگر قیمتها ناشی از کمبود موقت عرضه باشد، اگر تعداد کمی از مصرفکنندگان قبل از کاهش مجدد قیمتها به یک محصول جایگزین روی آورند، تقاضا برای همیشه کاهش نمییابد.
به عنوان مثال، هنگامی که قیمت یک مورد آب به دلیل طوفان برف افزایش می یابد، شرکت آب با افت تقاضا مواجه می شود، اما نه پایدار. هنگامی که کامیونهای تحویل محدودی برای آوردن محمولههای جدید آب وجود داشته باشد، به طور موقت موارد آب کمتری برای خرید وجود خواهد داشت. در نتیجه قیمت یک مورد آب افزایش می یابد. با این حال، اگر مصرف کنندگان بدانند که افزایش قیمت دائمی نیست، ممکن است افزایش موقت قیمت بطری آب باعث از بین رفتن تقاضا نشود.
انتظارات مصرف کننده برای کاهش تقاضا برای یک محصول برای یک دوره پایدار اهمیت دارد. اگر مصرف کنندگان بر این باورند که قیمت ها بالا باقی می ماند، آنها گزینه های جایگزین را در نظر خواهند گرفت که می تواند تقاضا برای محصول اصلی را از بین ببرد.
تخریب تقاضا می تواند به شدت بر شرکت تولید کننده محصولی که تقاضا را از دست داده است، تأثیر بگذارد. اگر مصرف کنندگان بخواهند واحدهای کمتری از یک محصول را برای مدت زمان طولانی تری خریداری کنند، شرکتی که آن را تولید می کند ممکن است مجبور به کاهش تولید و اخراج کارگران شود.
توجه داشته باشید از آنجایی که بسیاری از محصولات کالایی در سراسر جهان تولید می شوند، تخریب تقاضا در یک اقتصاد می تواند به اقتصادهای خارجی آسیب برساند. از سوی دیگر، روی آوردن مصرف کنندگان به کالاهای جایگزین می تواند باعث نوآوری و رشد در صنایع جدید شود.
نمونه هایی از تخریب تقاضا
به طور معمول، تخریب تقاضا به افزایش قیمت کالاهایی مانند نفت، سوخت و اتانول اشاره دارد، اما می تواند به تقاضا برای هر محصولی اشاره کند که برای همیشه کاهش یافته است.
به عنوان مثال، اگر قیمت بنزین برای مدت طولانی بالا بماند، مصرف کنندگان از استفاده از وسایل نقلیه بنزینی به گزینه های کم مصرف تر مانند خودروهای برقی، حمل و نقل عمومی یا حتی دوچرخه سواری روی می آورند.
در نتیجه، مصرف کنندگان کاهش مستمری در تقاضای خود برای بنزین خواهند داشت زیرا نیازی به خرید همان مقدار بنزین قبلی ندارند. از آنجایی که مصرف کنندگان به اندازه کافی برای تعویض بنزین تصمیم می گیرند، تقاضا برای بنزین برای همیشه کاهش می یابد. این کاهش دائمی تقاضا به دلیل افزایش قیمت ها، تخریب تقاضا است.
اینجوری بهش فکر کن
راه دیگری برای فکر کردن به تخریب تقاضا این است که تصور کنید اگر هزینه تحویل غذا به 50 دلار برای هر سفارش افزایش یابد. احتمالاً مقدار غذای تحویلی را که میخرید کاهش میدهید و به خرید خواربار فروشی یا تحویل غذا از رستورانها میروید. در این سناریو، قیمت بالای غذای تحویلی منجر به کاهش پایدار تقاضا می شود.
در سناریویی دیگر، تصور کنید که قیمت یک پیمانه توت فرنگی 20 دلار افزایش یافته است. آیا به خرید توت فرنگی به همان مقدار قبلی ادامه می دهید؟ بیشتر مصرف کنندگان احتمالاً به جایگزین هایی مانند تمشک یا زغال اخته روی می آورند. تقاضا برای توت فرنگی به دلیل قیمت های بالاتر از بین می رود. تخریب تقاضا به روشی مشابه با نفت و کالاهای انرژی عمل می کند.
چه چیزی تعیین می کند که آیا یک محصول با نابودی تقاضا مواجه می شود؟
اینکه یک محصول از بین می رود یا نه، بستگی به کشش تقاضا دارد. اگر جایگزین های کمی برای یک محصول وجود داشته باشد، آنگاه گفته می شود که محصول دارای یک محصول استتقاضای غیر کشش، به این معنی که با افزایش قیمت، مقدار تقاضا با سرعت کمتری بر حسب درصد کاهش می یابد.
در این حالت، ممکن است مصرف کنندگان مجبور به خرید محصول شوند حتی اگر قیمت ها برای مدت طولانی بالا بماند. با این حال، اگر جایگزین های زیادی برای یک محصول وجود داشته باشد (تقاضای کشسان)، در این صورت مصرف کنندگان احتمال بیشتری دارد که محصول را با قیمت بالاتر رها کرده و به جایگزینی روی آورند. تقاضای کشسان یک محصول می تواند به تخریب تقاضا کمک کند.
توجه داشته باشید عامل دیگری که به تخریب تقاضا کمک می کند، ثروت خانوار است. اگر قیمت برخی از کالاها افزایش یابد در حالی که دستمزدها یا ثروت با تورم سازگاری نداشته باشد ، مصرف کنندگان احتمال بیشتری برای کاهش خرید خواهند داشت.
آیا تخریب تقاضا دائمی است؟
در بسیاری از موارد، تخریب تقاضا باعث تغییرات دائمی در ساختار یک بازار می شود و حتی گاهی اوقات آن کالا را منسوخ می کند. با این حال، در موارد دیگر، کاهش تقاضا ممکن است موقتی باشد. این امر تا حد زیادی به در دسترس بودن جایگزینهای مناسب برای مصرفکنندگان بستگی دارد تا در طول دوره تخریب تقاضا به آنها روی بیاورند.
آیا تورم منجر به تخریب تقاضا می شود؟
قیمتهای بالا میتواند به تخریب تقاضا، بهویژه در بازارهای انرژی دامن بزند، اما تنها در صورتی که مصرفکنندگان را وادار کند تا رفتارهای خود را تا حدودی بادوام تغییر دهند. هنگامی که تورم رخ می دهد، قیمت ها به طور کلی در تمام بخش های اقتصاد افزایش می یابد. در نتیجه، افزایش قیمت بنزین ممکن است با قیمت خودروهای بالاتر، قیمت مواد غذایی بالاتر و هزینه های مسکن بالاتر نیز مواجه شود. در چنین حالتی، از بین رفتن تقاضا کمتر محتمل است زیرا همه جایگزین ها همزمان گران می شوند.
با چه قیمتی برای هر بشکه نفت از بین رفتن تقاضا رخ می دهد؟
این سوالی است که اغلب توسط اقتصاددانان و تحلیلگران مالی مطرح می شود. در سال 2021، مورگان استنلی اعلام کرد که 80 دلار در هر بشکه باعث از بین رفتن تقاضا می شود، اما با توجه به اینکه قیمت ها در سال 2022 از 100 دلار فراتر رفت، آنها اعتراف کردند که اشتباه کرده اند.
با کاهش همهگیری کووید-19، مردم مشتاق رانندگی و پرواز بیشتری هستند و قیمت خودرو در همان زمان در بالاترین حد خود قرار دارد و باعث میشود که تغییر به سمت خودروهای کارآمدتر یا الکتریکی کمتر قابل تحمل باشد. در نتیجه، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، قیمت بحرانی نفت ممکن است کمی بالاتر از 100 دلار باشد
سوالات متداول
تقاضا چیست؟
تقاضا در علم اقتصاد تمایل و توانایی مصرف کننده برای خرید کالا یا خدمات است. این یک نیروی اساسی پشت رشد و توسعه اقتصادی است. بر اساس قانون تقاضا، تقاضا و قیمت با هم مرتبط هستند به طوری که هر چه تقاضا بیشتر باشد، قیمت نیز بیشتر می شود و سایر عوامل برابر هستند.
تخریب تقاضای نفت چیست؟
از بین رفتن تقاضای نفت زمانی رخ می دهد که تقاضا برای نفت به دلیل پایداری قیمت های بالا یا عرضه کم به طور دائم کاهش می یابد و مصرف کنندگان به محصولات جایگزین مانند خودروهای برقی روی می آورند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.