تغییر کشش عرضه
چه عواملی بر تغییر کشش عرضه تأثیر می گذارد؟
کشش عرضه معیاری است از میزان پاسخگویی یک صنعت یا یک تولیدکننده به تغییرات تقاضا برای محصولش. در دسترس بودن منابع حیاتی، نوآوری فناوری، و تعداد رقبای تولید کننده یک محصول یا خدمات نیز از عوامل هستند.
به طور خلاصه:
- انعطاف پذیری سطوح تولید بر کشش عرضه تأثیر می گذارد.
- در دسترس بودن منابع حیاتی یک عامل است.
- تعداد رقبا در یک صنعت بر کشش عرضه آن تأثیر می گذارد.
درک کشش عرضه
کشش عرضه معیاری برای سنجش توانایی تولیدکننده برای مقابله موثر با تغییرات تقاضا است. تعدادی از عوامل می تواند بر آن تأثیر بگذارد.
- در دسترس بودن منابع یک عامل است. اگر شرکتی برای تولید محصول خود به منابع کمیاب متکی باشد، ممکن است نتواند در صورت افزایش تقاضا، تولید خود را افزایش دهد. علاوه بر این، این منبع به طور فزاینده ای گران می شود و باعث افزایش متناظر در قیمت تولید کننده یا کاهش تولید آن یا هر دو خواهد شد.
- نوآوری فناوری عاملی در بسیاری از صنایع است. تولید کارآمدتر هزینه ها را کاهش می دهد و امکان تولید بیشتر با قیمت های پایین تر را فراهم می کند.
- تعداد رقبا یک عامل است. افزایش تعداد تامین کنندگان، قیمت یک محصول یا خدمات را انعطاف پذیرتر می کند. اگر یک تامین کننده نتواند تقاضا را برآورده کند، دیگران برای پر کردن شکاف عجله خواهند کرد.
- انعطاف پذیری عامل بزرگی است. اگر منبعی کمیاب شود، آیا می توان منبع دیگری را جایگزین کرد؟ آیا می توان تولید را به سرعت در پاسخ به تقاضای بیشتر افزایش داد؟ تولیدکنندگان کارآمد می توانند سریعتر به افزایش تقاضا پاسخ دهند. تغییر کشش عرضه
فاکتورگیری در کشش قیمت
قیمت هر محصول یا خدمات نیز نسبت به عرضه آن کشش یا بی کشش است . این با اندازه گیری درصد تغییر در عرضه آن و درصد تغییر در قیمت آن در یک دوره زمانی مشخص می شود. تقسیم تغییر عرضه بر تغییر قیمت یک مقدار عددی به دست میآید. اگر این عدد بیش از یک باشد، محصول کشش قیمت را نشان می دهد. اگر کمتر از یک باشد، محصول غیر کشسان است.
نوآوری فناوری می تواند کشش عرضه را کاهش دهد. تولید کارآمدتر هزینه ها را کاهش می دهد و امکان توسعه تولید را فراهم می کند. اگر عرضه کشش باشد، قیمت نیز کشش دارد. عرضه بیشتر یک محصول یا خدمات هزینه آن را کاهش می دهد. عرضه کمیاب قیمت ها را افزایش می دهد.
بدنام ترین مثال کشش قیمت را می توان در قیمت بنزین در پمپ مشاهده کرد. در سال 2008، تقاضا برای سوخت در سراسر جهان افزایش یافت و در کشورهای در حال توسعه مانند چین افزایش یافت. قیمت نفت خام به بیش از 3 دلار در هر گالن افزایش یافت، در حالی که قیمت برای مصرف کنندگان آمریکایی به بیش از 100 دلار در هر بشکه افزایش یافت. با افزایش تولید و موجودی، قیمت ها از صخره سقوط کردند. در اوایل سال 2009، قیمت نفت خام حدود 45 دلار در هر بشکه و قیمت برای مصرف کنندگان کمتر از 1.75 دلار بود.
قیمت بنزین کشسان است. یعنی مصرف کنندگان بدون توجه به قیمت آن باید آن را بخرند. عرضه آن نیز کشسان است. اگر تقاضا افزایش یابد، صنعت برای پاسخگویی به آن، تولید را افزایش خواهد داد. تغییر کشش عرضه
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.