کالاهای وبلن چیست؟
اجناس وبلن Veblen Goods
کالاهای وبلن کالاهای لوکسی هستند که به دلیل افزایش قیمت باعث افزایش تقاضا می شوند. بنابراین با قانون مطالبه مغایرت دارد. با افزایش قیمت کالاها، تقاضا نیز کاهش می یابد.
چنین کالاهایی عبارتند از کیف های دستی طراحان، ساعت های مارک دار، جواهرات الماس، و خدماتی مانند هتل های لوکس ستاره، سالن های استراحت و غیره. تقاضا برای چنین کالاها و خدماتی به دلیل افزایش قیمت ها افزایش می یابد زیرا مردم می خواهند به طور غیرمستقیم اعلام کنند که باکلاس و ثروتمند هستند.
به طور خلاصه:
- کالای Veblen کالایی است که تقاضا برای آن با افزایش قیمت افزایش می یابد.
- کالاهای Veblen معمولاً کالاهای باکیفیت هستند که به خوبی ساخته شده، منحصر به فرد و نماد وضعیت هستند.
- کالاهای Veblen عموماً توسط مصرف کنندگان مرفهی که برای سودمندی کالا ارزش قائل هستند به دنبال آن هستند.
- منحنی تقاضا برای یک کالای وبلن، برخلاف منحنی تقاضای معمولی که شیب رو به پایین دارد، شیب رو به بالا دارد.
.
درک اجناس وبلن
نام کالاهای وبلن از نام اقتصاددان آمریکایی تورستین بوند وبلن گرفته شده است که این الگوی مصرف را شناسایی کرده و در یکی از آثار خود به نام «نظریه طبقه اوقات فراغت» در این باره نوشته است. معنای کالاهای Veblen کاملاً مخالف نحوه عملکرد بازار است. به طور معمول، مصرف کنندگان محصولاتی را انتخاب می کنند که مقرون به صرفه هستند و فقط در مورد کالاهای ضروری، محصولات با قیمت بالا را انتخاب می کنند. با این حال، مصرفکنندگان این کالاها را زمانی که قیمتها بالا است، تقاضا میکنند، زیرا آنها را نمادی از وضعیت ثروتمند و سبک زندگی شیک اعلام میکنند.
اجناس وبلن اجناس لوکسی هستند که با وجود افزایش قیمت ها مشتریان را به خود جذب می کنند. امروزه، مصرفکنندگان بیشتر سبک زندگی را هدایت میکنند و در رقابت با سایر افراد اطراف هستند تا ثابت کنند که چقدر از افراد دیگر خوب هستند. این همان چیزی است که منجر به افزایش تقاضا برای چنین محصولاتی می شود.
در نهایت، یکی میپرسد، “چرا زمانی که جایگزینهای ارزانتر همیشه در دسترس هستند، شخصی چنین مصرفی را انجام میدهد؟” یا “چرا کسی از شارژ بیش از حد لذت می برد؟”
خب دلیل خاصی نداره ممکن است کسب مزیت نسبی یا برتری رقابتی نسبت به دیگران، متمایز شدن از طبقات پایین تر، ارتقای جایگاه آنها و غیره باشد. با این حال، همانطور که در بالا گفته شد، همیشه با هزینه ها و منافع همراه است.
انواع کالاهای وبلن
وبلن این رفتار مصرفی را به دو نوع طبقه بندی کرد:
- مقایسه کینه توزانه: مقایسه ناپسند به معنای تمایل یک فرد به این است که به عنوان یک عضو طبقه پایین تلقی نشود. این یک نوع مصرف آشکار است که در آن شخص آگاهانه استکالا را مصرف می کند که گروه کم درآمد از آن استفاده نمی کنند. در نتیجه هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند تا به صلاحدید خود از گروه کم درآمد متمایز شوند.
- تقلید پولی: تقلید مالی به معنای تمایل یک فرد برای تلقی شدن به عنوان یک عضو طبقه بالاست. در مقایسه با مقایسه ناعادلانه، شیوع بیشتری دارد. زمانی اتفاق میافتد که فردی از گروه کم درآمد سعی میکند از طریق الگوی مصرف نشان دهد که به طبقه بالاتر تعلق دارد.
برای تمایز و شفاف سازی، مصرف ناپسند توسط طبقه بالا انجام می شود، در حالی که گروه های با درآمد پایین یا متوسط تقلید مالی انجام می دهند. - مقایسه کینه توزانه: مقایسه ناپسند به معنای تمایل یک فرد به این است که به عنوان یک عضو طبقه پایین تلقی نشود. این یک نوع مصرف آشکار است که در آن شخص آگاهانه استکالا را مصرف می کند که گروه کم درآمد از آن استفاده نمی کنند. در نتیجه هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند تا به صلاحدید خود از گروه کم درآمد متمایز شوند.
- تقلید پولی: تقلید پولی نشان دهنده تمایل یک فرد برای تلقی شدن به عنوان یک عضو طبقه بالاتر است. در مقایسه با مقایسه ناعادلانه، شیوع بیشتری دارد. زمانی اتفاق میافتد که فردی از گروه کم درآمد سعی میکند از طریق الگوی مصرف نشان دهد که به طبقه بالاتر تعلق دارد.
برای تمایز و شفاف سازی، مصرف ناپسند در طبقه بالا مشهود است، در حالی که گروه های با درآمد پایین یا متوسط تقلید مالی انجام می دهند.
مثال ها
برای درک بهتر مفهوم، مثالهای Veblen Goods زیر را در نظر میگیریم:
مثال 1
فرض کنید قیمت کیف بیرکین به شدت کاهش یابد. زنان ثروتمند نسبتاً علاقه کمتری به خرید آنها خواهند داشت زیرا در صورت خرید آنها نمی توانند وضعیت یا طبقه خود را نشان دهند. چنین کالاهایی به دلیل متمایز بودنشان به سختی در فروشگاه های محلی یا دپارتمان موجود هستند. در عوض، آنها در فروشگاه های برندهای منحصر به فرد در دسترس هستند.
کشش قیمتی چنین کالاهایی مثبت خواهد بود.
مثال 2
اجازه دهید اکنون این اثر را با کمک یک مثال واقعی از قیمت گران مورد مطالعه قرار دهیم.
کالا: آیفون
آیفون زنجیرهای از گوشیهای هوشمند است که توسط شرکت اپل طراحی، توسعه و عرضه شده است. میتواند نمونه کاملی از محصولات Veblen باشد، زیرا این تلفنها بیشتر یک نماد وضعیت هستند که وسیلهای برای برقراری ارتباط هستند.
فروش گوشی به طور مداوم حدود 60 درصد از اپل را تشکیل می دهد.
در سال 2007، شرکت اپل نسل اول گوشی های خود را معرفی کرد. روند فروش از آن زمان به شرح زیر است:
سال | دستگاه های فروخته شده در میلیون ها |
---|---|
2007 | 1.39 |
2008 | 11.63 |
2009 | 20.73 |
2010 | 39.99 |
2011 | 72.29 |
2012 | 125.05 |
2013 | 150.26 |
2014 | 169.22 |
2015 | 231.22 |
2016 | 211.88 |
2017 | 216.76 |
2018 | 217.72 |
روند بالا نشان می دهد که فروش از زمان معرفی محصول در حال افزایش بوده است و همچنین قیمت ها نشان دهنده اثر Veblen هستند.
مصرف آشکار یعنی مصرف یا گسترش کالاها و/یا خدمات برای نشان دادن درآمد و ثروت، نه در درجه اول برای ارزش ذاتی آن کالاها و/یا خدمات.
منحنی تقاضا
رامنحنی تقاضابرای کالاهای Veblen به شکل زیر است:
نمودار/گراف بالا رابطه مستقیم بین تقاضا و قیمت کالاهای وبلن را به جای قانون تقاضا نشان می دهد که بیان می کند قیمت و تقاضا رابطه معکوس دارند.
همانطور که می بینیم، با افزایش قیمت از P1 به P2، مقدار مصرف از Q1 به Q2 افزایش می یابد.
اجازه دهید اکنون نمودار کالاهای معمولی و نمودار کالاهای وبلن را با هم مقایسه کنیم.
منحنی نشان داده شده توسط OA نمودار کالاهای Veblen است، در حالی که بخشی از منحنی که توسط OB توصیف شده است، نمودار کالاهای عادی است.
چنین رفتار غیرعادی در بازار “اثر Veblen” نامیده می شود.
مزایای کالاهای وبلن
جدای از مزایای کیفیت کالا/خدمات مصرفی، خرید و نمایش چنین کالاهایی می تواند باعث افزایش عزت مصرف کننده شود و به محبوبیت و تحسین آنها کمک کند.
دیگران در جامعه ممکن است از تلاش سخت و دستیابی به ثروت های مشابه الهام بگیرند.
معایب کالاهای وبلن
- مصرف کننده کالا ممکن است طعمه توجه و حسادت ناخواسته باشد.
- آنها خطر دزدی و دزدی را خواهند داشت.
- آنها در جامعه به دلیل برتری طلبی در معرض رنجش قرار می گیرند.
- افزایش قیمت لزوماً به معنای افزایش کیفیت کالاها و/یا خدمات نیست.
علل اثر Veblen
مطالعات نشان می دهد که مردم با خرید یک کالای Veblen شادتر هستند و سود بیشتری دریافت می کنند. این نتیجه خوبی است که باعث میشود فرد احساس انحصاریتر و مهمتر کند، با آگاهی از اینکه در حال خرید چیزی با کیفیت بالا است که برای دیگران دور از دسترس است. بسیاری از افراد معتقدند این ارزش حق بیمه ای را دارد که می پردازند.
وقتی یک کالا قیمت بالایی دارد، مصرف کنندگان عموماً آن را کیفیت بهتری تصور می کنند، حتی اگر اینطور نباشد. بسیاری از شرکتها کالاهای خود را در همان مناطق یا کارخانهها تهیه میکنند یا تولید میکنند، اما به دلیل بازاریابی و هویت برند، برخی از آنها با قیمتی ممتاز فروخته میشوند. اگر قیمت همان کالا افزایش یابد، مصرف کنندگان ممکن است این را به عنوان کیفیت بهبود یافته درک کنند و مایل به پرداخت قیمت بالاتر باشند.
به طور مشابه، زمانی که خرید کالایی دشوار تلقی می شود، یک مصرف کننده مرفه حاضر است برای آن هزینه بیشتری بپردازد. این معمولا در دنیای هنر دیده می شود. نقاشیهای هنرمندان متوفی، مانند پیکاسو یا مونه، میلیونها دلار قیمت دارند زیرا تعداد محدودی وجود دارد. قیمت لزوماً نشان دهنده کیفیت هنر نیست. بلکه به این دلیل است که نقاشی های هنرمند به راحتی در دسترس نیست.
آیا کالاهای وبلن همیشه گران هستند؟
آره. کالاهای Veblen همیشه گران هستند، زیرا قیمت بخشی از جذابیت آنها است. خریداران احساس می کنند که داشتن آنها موقعیت اجتماعی بالایی را به ارمغان می آورد. در واقع، آنها آنها را می خرند تا خود را نشان دهند، عملی که به عنوان “مصرف آشکار” شناخته می شود.
آیا کالاهای Veblen کالاهایی با کاربرد بالا هستند یا کم؟
کالاهای Veblen دارای کاربرد بالایی هستند، زیرا مردم آنها را خریداری می کنند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. آنها برای امتیاز داشتن چیزی با کیفیت بالا که برای مردم عادی دور از دسترس است، حق بیمه پرداخت می کنند.
کالاهای وبلن در مقابل کالاهای گیفن
همانطور که در بالا ذکر شد، هر دو کالای Veblen و Giffen دارای منحنی تقاضای رو به بالا هستند. این بدان معنی است که تقاضا برای آنها با افزایش قیمت آنها افزایش می یابد. تفاوت اصلی آنها در نوع کالاست.
- کالاهای Veblen اقلام لوکسی هستند که نشان دهنده موقعیت در جامعه هستند، مانند اتومبیل ها، قایق های تفریحی، شراب های خوب، عطرهای مورد تایید افراد مشهور و جواهرات طراح.
- کالاهای گیفن کالاهای ضروری هستند، مانند برنج، سیب زمینی و گندم. زمانی که قیمتها افزایش مییابد، تقاضا بالا میماند، زیرا هیچ جایگزین آمادهای برای آنها وجود ندارد.
نمونه های زیادی از کالاهای Veblen وجود دارد. از سوی دیگر، کالاهای گیفن نسبتا کمیاب هستند. برخی از اقتصاددانان حتی در مورد وجود آنها بحث می کنند.
نتیجه
اجناس Veblen اقلام باکیفیت و لوکسی هستند که مردم برای افزایش عزت نفس خود خریداری می کنند. قیمت بالا نکته است، به همین دلیل تقاضا برای آنها با افزایش قیمت آنها افزایش می یابد. طبیعت انسان همان چیزی است که هست، احتمالا همیشه بازار پر رونقی برای کالاهای وبلن وجود خواهد داشت.
سوالات متداول
تفاوت بین کالاهای Veblen و Giffen چیست؟
کالاهای وبلن به کالاهای لوکس اطلاق می شود. در حالی که کالاهای گیفن به کالاهای پستی اطلاق می شود که جایگزینی برای آنها وجود ندارد. محصولی غیر لوکس و بدون درآمد است که با افزایش قیمت تقاضای آن افزایش می یابد و بالعکس.
ویژگی های کالاهای وبلن چیست؟
یک کالای Veblen یک کالای با کیفیت بالا است که منحصراً ساخته شده و یک نماد وضعیت است. مصرف کنندگان ثروتمند به این کالاها تمایل دارند و حق بیمه کالاها را حفظ می کنند. بنابراین، تقاضا برای چنین کالاهایی با افزایش قیمت افزایش می یابد.
نام دیگر کالاهای وبلن چیست؟
نام دیگر کالاهای وبلن “مصرف آشکار” است. این وضعیت اجتماعی را نشان می دهد و اغلب با افراد مرفه همراه است. با این حال، می تواند برای یک طبقه اقتصادی نیز اعمال شود.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
1 دیدگاه
اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.