بار مالیاتی چیست؟
بار مالیاتی Tax Burden
بار مالیاتی افزایش بدهی مالیاتی تحمیل شده بر افراد، شرکت ها و سایر نهادها را اندازه گیری می کند. تفاوت مالیاتی است که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پرداخت می کنند. تفاوت به عنوان نسبت بار مالیاتی بیان می شود.
در بازارهای آزاد، وزن مالیات به کشش عرضه و تقاضا بستگی دارد. در بیشتر موارد، بدهی مالیاتی در نهایت بر دوش مصرف کنندگان می افتد – به شکل قیمت های بالاتر محصول. مالیات منبع اصلی درآمد دولت است.
به طور خلاصه:
- بار مالیاتی به مسئولیت غیرمستقیم پرداخت مالیات صرف نظر از مؤدی قانونی اشاره دارد. یعنی تولیدکننده مستقیما مالیات را به دولت تسلیم می کند. با این حال، بار بر دوش مصرف کننده است.
- هم افراد و هم مشاغل استراتژی هایی را برای کاهش بدهی های مالیاتی اعمال می کنند. کسب و کارها جنبه های عملیات را برای دستیابی به این امر تنظیم می کنند.
- اقتصاددانان از بروز مالیات به دلیل پیچیدگی آن انتقاد می کنند و از مدل های دیگر برای محاسبه بار مالیاتی استفاده می کنند.
درک بار مالیاتی
اصطلاح بار مالیاتی به مسئولیت شهروندان در پرداخت مالیات اشاره دارد. ارتباط نزدیکی با کشش عرضه و تقاضای بازار دارد. در نهایت این بار بر دوش شرکت ها می افتد. ظاهراً مشاغل احتمال بیشتری برای پرداخت مالیات دارند.
برخی از اقتصاددانان پیشنهاد میکنند که کسبوکارها از مصرفکنندگان درآمد کسب میکنند – مبلغی که کسبوکارها به دولت پرداخت میکنند به قیمت سود نیست – فقط از مشتری بازیابی میشود. بنابراین، قیمت کالا با مالیات ارتباط تنگاتنگی دارد.
اما مالیات اهمیت خاص خود را دارد. مالیات منبع اصلی درآمد دولت است. از آنجایی که مالیات ها قیمت نهایی یک کالا را کنترل می کنند، به طور غیرمستقیم عرضه و تقاضا را کنترل می کنند. مصرف کننده اغلب قیمت بالاتری می پردازد و فروشنده سود را افزایش نمی دهد. دولت در قالب افزایش مالیات مداخله می کند.
بار به ماهیت تقاضا یا عرضه بستگی دارد – کشش یا غیرکشش بودن آنها. بسته به کشش، بدهی مالیاتی به سمت مصرف کننده یا فروشنده تغییر می کند. نرخ مالیات بین عرضه کاملاً بی کشش و تقاضای کاملاً کشسان در نوسان است.
در علم اقتصاد، نرخ مالیات اصطلاحی است که برای توصیف نحوه توزیع مالیات بین خریداران و فروشندگان استفاده می شود. وزن مالیات ها بسته به شرایط منحصر به فرد پیرامون محصول می تواند بر افراد یا سازمان ها بیشتر باشد. تفاوت بین وقوع اولیه مالیاتی و بار نهایی را تغییر مالیات می گویند. سیاست هایی که کشش قیمت عرضه را در مقایسه با تقاضا افزایش می دهد، می تواند وزن مالیات بر مصرف کنندگان را افزایش دهد.
اجازه دهید فرض کنیم که یک مغازه دار یک نوشیدنی را به قیمت 9 دلار از یک تامین کننده خریداری می کند. علاوه بر این، مغازه دار 2 دلار مالیات بر معامله پرداخت می کند. مغازه دار در مورد حاشیه سود 3 دلاری تصمیم می گیرد و آن را به قیمت 14 دلار می فروشد. مصرف کنندگان از مغازه بازدید می کنند و نوشیدنی را به قیمت 14 دلار خریداری می کنند. در این سناریو، تکلیف مالیاتی برای پرداخت دولت بر عهده مغازه دار بود، اما به محض پرداخت قیمت نهایی نوشیدنی، بدهی مالیاتی به مصرف کننده منتقل می شد زیرا قیمت نهایی شامل مالیات نیز می شد.
سناریوی مشابهی را می توان در کانادا مشاهده کرد. 43 درصد از متوسط درآمد خانواده صرف کمک های مالیاتی می شود. و بیش از 36 درصد صرف اقلام ضروری و ضروری می شود. این امر نشان می دهد که غذا، مسکن و خدمات آب و برق درصد عمده ای از درآمد یک شهروند در کانادا را به خود اختصاص می دهد. همچنین، شهروندان کانادایی بار مالیاتی اضافی (در مقایسه با سایر کشورها) را تجربه می کنند.
فرمول نسبت بار مالیاتی
فرمول بار مالیاتی به شرح زیر است.
بار مالیاتی = درآمد خالص / درآمد قبل از مالیات
برای محاسبه بار مصرف کنندگان از فرمول زیر استفاده می شود:
اینجا،
Ed = کشش تقاضا
Es = کشش عرضه
اکنون فرمول بروز مالیات تولیدکننده یا عرضه کننده به صورت زیر بیان می شود:
از نو،
Ed = کشش تقاضا
Es = کشش عرضه
مثال محاسبه
وقتی نموداری با کمیت (محور x) و قیمت (محور y) منحنی های تقاضا و عرضه را نشان می دهد، منحنی ها در یک نقطه قطع می شوند. این نقطه از تقاطع به عنوان نقطه تعادل شناخته می شود.
بگذارید فرض کنیم که یک شرکت 9 قلم را به قیمت 3 دلار (قبل از معرفی مالیات بر فروش) فروخته است. بعداً، دولت مالیات بر فروش را 4 دلار اعلام کرد – منحنی عرضه به سمت بالا تغییر کرد و نقطه تعادل جدیدی از هفت قلم را به 9 دلار رساند.
قبل از کسر مالیات، تامین کننده 3 دلار دریافت کرد. پس از کسر مالیات، مصرف کننده 9 دلار می پردازد. پس از پرداخت مالیات به دولت، فروشنده به ازای هر قلم 5 دلار به خانه می برد. تفاوت بین قیمت پرداختی مصرف کننده و قیمت دریافتی پس از مالیات فروشنده 4 دلار است. در اینجا، بار مالیاتی به شدت به سمت مصرف کننده ای که مالیات فروش را پرداخت می کند (غیر مستقیم) متمایل می شود.
حال اجازه دهید فرمول بار مالیاتی را برای مقادیر داده شده اعمال کنیم:
بار مالیاتی = درآمد خالص / درآمد قبل از مالیات
= 9/3
= 3
بنابراین، نسبت بار مالیاتی 3 است.
برای سهولت، کاربران می توانند از ماشین حساب های بار مالیاتی موجود به صورت آنلاین استفاده کنند.
بار مالیاتی در مقابل بروز مالیات
بار مالیاتی تأثیر فوری مالیات است. در مقابل، بروز مالیات، بار نهایی مالیات است.
اولی بر عهده شهروندان مالیاتدهنده است. مورد دوم توزیع بدهی مالیاتی را بین مصرف کنندگان، تولیدکنندگان، فروشندگان و سایر فعالان بازار نشان می دهد.
اولی مستقیم است، یک مسئولیت قانونی. دومی می تواند به سمت مصرف کننده منتقل شود.
سوالات متداول
چگونه می توان بار مالیاتی را کاهش داد؟
شرکت ها سعی می کنند سود خود را تنظیم کنند تا وزن مالیات را به حداقل برسانند. یک شرکت چند ملیتی با خطوط تولید، خدمات و دفاتر مختلف در سرتاسر جهان ممکن است سود خود را از کشورهایی که دارای مالیات بالا هستند به کشورهایی با مالیات پایین منتقل کند. در مورد افراد، راههای متعددی برای به حداقل رساندن آن وجود دارد: نگهداری از یک حساب بازنشستگی یا پسانداز سلامت، درخواست برای مطالبات تجاری و کارکنان، ادعای معافیتهای مالیاتی، و کمک گرفتن از مشاوران مالی.
چه کسی بار مالیات را بر عهده می گیرد؟
سناریویی است که فرد مسئول می تواند از پرداخت مالیات فرار کند. بالاخره شخص دیگری این بار را به دوش می کشد. کل پدیده به کشش عرضه و تقاضا بستگی دارد. شرایط بازار تعیین می کند که آیا بار به سمت مصرف کنندگان یا تولید کنندگان منتقل می شود. وقتی تقاضا کم باشد، ممکن است تولیدکنندگان مجبور به تحمل بار مالیاتی شوند. اگر تقاضا زیاد باشد، تولیدکنندگان بدهی مالیاتی را به سمت مشتری تغییر می دهند.
بار مالیاتی در اقتصاد چیست؟
در علم اقتصاد، وزن مالیات به بار مالیاتی اضافی که توسط دولت بر شهروندان تحمیل می شود، اشاره دارد. این شامل مالیات های مستقیم و انواع مالیات های غیر مستقیم است که توسط مقامات مختلف وضع می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.