تقاضای کشسان در مقابل تقاضای غیر کشسان
تفاوت بین تقاضای کشسان و تقاضای غیر کشسان
تقاضای کشسان به تغییر نامطلوب در مقدار یک محصول به دلیل تغییرات جزئی در قیمت آن محصول خاص اشاره دارد. این نشان می دهد که چگونه تقاضا و عرضه به دلیل هزینه، سطح درآمد و غیره به یکدیگر پاسخ می دهند. در مقابل، تقاضای غیر کشش نشان دهنده تقاضا برای یک محصول یا خدمات خاص است که ثابت می ماند و تحت تأثیر تغییرات قیمت قرار نمی گیرد.
در علم اقتصاد دو مورد از اساسی ترین اصطلاحات عرضه و تقاضا هستند. کل موضوع حول محور آنها می چرخد. این مقاله یک طبقه بندی تقاضا را مورد بحث قرار می دهد، یعنی تقاضای کشسان و تقاضای غیرکشش. این نوع طبقه بندی بر اساس کشش تقاضا است که به نحوه واکنش تقاضا به تغییر در یک عامل دیگر اشاره دارد: قیمت، سطح درآمد یا هر جایگزین موجود دیگری.
با این حال، قیمت متداولترین عاملی است که برای نشان دادن خاصیت ارتجاعی استفاده میشود و به همین دلیل، ما نیز از آن برای این مقاله استفاده خواهیم کرد. معیار کشش تقاضا بر اساس قیمت کشش قیمت نامیده می شود که با تقسیم درصد تغییر کمیت (∆Q/Q) بر درصد تغییر قیمت (∆P/P) تعیین می شود که به صورت زیر نمایش داده می شود:
تقاضای کشسان برای یک محصول وضعیتی است که در آن تغییر جزئی در قیمت محصول منجر به تفاوت محسوس در تقاضا برای محصول می شود. چنین سناریویی زمانی مشاهده می شود که جایگزینی وجود داشته باشد. بگذارید چای و قهوه را مثال بزنیم که هر دو جایگزین یکدیگر هستند. وقتی قیمت قهوه کمتر از چای است، مردم قهوه را به چای ترجیح می دهند.
با این حال، با افزایش هزینه قهوه، افراد بیشتری به سمت چای و بالعکس منحرف می شوند. این وضعیت نمونه کاملی از تقاضای کشسان برای یک محصول است. کشش قیمتی تقاضا برای محصول کشسان بیش از یک است زیرا درصد تغییر تقاضا بیشتر از درصد تغییر قیمت است.
تقاضای غیر کشش برای یک محصول زمانی است که هر تغییر قابل توجهی در قیمت محصول منجر به تفاوت محسوسی در تقاضا برای محصول نشود. چنین سناریویی زمانی مشاهده میشود که جایگزینهای کمی یا بسیار کمی برای محصول باشد. بیایید بنزین/بنزین را مثال بزنیم، یکی از بهترین هانمونه ای از تقاضای بی کشش.
اکنون که قیمت بنزین افزایش می یابد، تأثیر آن بر تقاضای بنزین ناچیز است زیرا کاهش چندانی ندارد. با این حال، از آنجایی که جایگزین های بنزین خوب بسیار کمی وجود دارد، مصرف کنندگان مجبورند بنزین را حتی با قیمت های نسبتاً بالاتر خریداری کنند. این وضعیت نمونه ای از تقاضای بی کشش برای یک محصول است. بنابراین کشش قیمتی تقاضا برای محصول بی کشش کمتر از یک است زیرا درصد تغییر تقاضا کمتر از درصد تغییر قیمت است.
تفاوت های کلیدی تقاضای کشسان و تقاضای غیر کشسان
- در شرایطی که تقاضای کشسان، تقاضا بسیار نوسان باقی می ماند و با تغییر قیمت به طور قابل توجهی تغییر می کند. در حالی که در مورد غیر کشسان، تقاضا بسیار چسبنده است و تفاوت محسوسی در پاسخ به آن نشان نمی دهد.تغییر قیمت.
- در مورد تقاضای کشسان، یک جایگزین به راحتی در دسترس است. در مقابل، این مورد برای تقاضای بی کشش نیست. جایگزینها این امکان را فراهم میکنند که هر زمان قیمت تغییر کند، تغییر کند.
- همچنین ضرورت شخص مشخص می کند که نوع تقاضا چیست. یک کالای لوکس بخشی از تقاضای کشسان است، در حالی که یک چیز ضروری بخشی از تقاضای غیرکشسان را تشکیل می دهد. مردم حاضرند برای اقلام ضروری قیمت های بالاتری بپردازند.
- در مورد تقاضای کشسان، قیمت و درآمد کل در جهت معکوس حرکت میکنند، یعنی از آنجایی که کاهش تقاضا بیشتر از افزایش قیمت است، در نتیجه درآمد کمتر (= قیمت * تقاضا) و بالعکس. در حالی که در مورد تقاضای بی کشش، هر دو در یک جهت حرکت می کنند، یعنی از آنجایی که کاهش تقاضا کمتر از افزایش قیمت است که ممکن است منجر به افزایش درآمد شود و بالعکس.
جدول مقایسه ای تقاضای کشسان و تقاضای غیر کشسان
مبنای مقایسه | تقاضای الاستیک | تقاضای غیر کشسان | |
معنی | نوع تقاضای محصول زمانی تغییر قابل توجهی را تجربه می کند که تغییر جزئی در قیمت آن وجود داشته باشد. | تقاضای محصول نسبت به تغییر در قیمت محصول بسیار کند است/چسب است. | |
ضریب الاستیسیته | بیش از یک به عنوان تغییر درمقدار تقاضا شده بیشتر از تغییر قیمت است | کمتر از یک به عنوان تغییر در مقدار تقاضا کمتر از تغییر قیمت است. | |
منحنی | شکل منحنی کمی صاف تر است. | شکل منحنی نسبتاً تندتر است. | |
در دسترس بودن جایگزین | بسیار راحت در دسترس است. | تعداد کمی یا هیچ جایگزینی در دسترس نیست. | |
افزایش قیمت | کاهش درآمد کل | افزایش درآمد کل. | |
کاهش قیمت | افزایش درآمد کل. | کاهش در درآمد کل | |
ماهیت محصولات | این برای محصولات در بخش لوکس و راحتی اعمال می شود. | برای محصولات ضروری مناسب است. | |
رفتار مصرف کننده | بیشترنسبت به قیمت حساس است تغییر محصولات | کمتر مستعد تغییر قیمت محصولات است. | |
مشخصات مشتری | مشتریانی از گروه کم درآمد. | مشتریانی از گروه پردرآمد. |
نتیجه
کشش تقاضا معیاری برای اندازه گیری تأثیر تغییر در قیمت یک محصول بر مقدار تقاضای مصرف کنندگان است. محصولاتی که هیچ یا تعداد کمی جایگزین دارند، تقاضای غیرکشسانی از خود نشان می دهند. در عین حال، محصولات با تعداد زیادی جایگزین به راحتی در دسترس، تقاضای کشسانی را نشان میدهند، زیرا مصرفکنندگان میتوانند در صورت تغییر در قیمت محصول، به سراغ جایگزینهای دیگر بروند.
همچنین، بخش محصولات ضروری تقاضای غیرکشسانی را نشان خواهند داد، در حالی که محصولات لوکس و راحتی تقاضای کشسانی خواهند داشت. از این رو می توان گفت که محرک اولیه کشش تقاضا، در دسترس بودن جانشین ها و ضرورت محصول برای بقای جمعیت است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.