مازاد مصرف کننده چیست؟
مازاد مصرف کننده Consumer Surplus
مازاد مصرف کننده (CS) به تفاوت بین بالاترین نرخی که مصرف کنندگان آماده پرداخت برای محصول هستند و نرخ واقعی بازاری که پرداخت کرده اند اشاره دارد. علاوه بر این، محاسبه مازاد مصرف کننده، سود خالص به دست آمده از طریق مصرف محصول را نشان می دهد. علاوه بر این، بین منحنی تقاضا و قیمت تعادلی در منحنی عرضه و تقاضا قرار دارد.
همچنین به عنوان “مازاد اجتماعی” شناخته می شود، مزایایی را که مصرف کنندگان پس از خرید چیزی با نرخ بسیار کاهش یافته نسبت به پیش بینی تجربه می کنند، تعریف می کند. شرکت ها در بازارهای انحصاری با قدرت بازار کافی می توانند مازاد اجتماعی را کاهش دهند.
به طور خلاصه:
- ممانی اتفاق می افتد که قیمتی که مصرف کنندگان برای یک محصول یا خدمات می پردازند کمتر از قیمتی باشد که مایل به پرداخت آن هستند.
- مبتنی بر تئوری اقتصادی مطلوبیت نهایی است که عبارت است از رضایت بیشتر مصرف کننده از یک واحد دیگر از یک کالا یا خدمات.
- همیشه با کاهش قیمت کالا افزایش می یابد و با افزایش قیمت کالا کاهش می یابد.
- اقتصاددانان به صورت بصری آن را به عنوان ناحیه مثلثی زیر منحنی تقاضا بین قیمت بازار و آنچه مصرفکنندگان مایل به پرداخت هستند، نشان میدهند.
- مازاد مصرف کننده به اضافه مازاد تولید کننده برابر با کل مازاد اقتصادی است.
.
درک مازاد مصرف کننده
مفهوم مازاد مصرف کننده در سال ۱۸۴۴ برای اندازه گیری مزایای اجتماعی کالاهای عمومی مانند بزرگراه های ملی، کانال ها و پل ها توسعه یافت. ابزار مهمی در زمینه اقتصاد رفاه و تدوین سیاست های مالیاتی توسط دولت ها بوده است.
مازاد مصرف کننده بر اساس تئوری اقتصادی مطلوبیت نهایی است ، که عبارت است از رضایت اضافی یک مصرف کننده از یک واحد بیشتر از یک کالا یا خدمات. ابزاری که یک کالا یا خدمات ارائه می دهد از فردی به فرد دیگر بر اساس ترجیحات شخصی آنها متفاوت است.
به طور معمول، هر چه مصرفکنندگان کالا یا خدمات بیشتری داشته باشند، به دلیل کاهش سودمندی نهایی یا سود اضافی که دریافت میکنند، تمایل کمتری دارند برای خرید بیشتر آن هزینه کنند. مازاد مصرف کننده زمانی اتفاق می افتد که مصرف کننده مایل باشد برای یک محصول معین بیشتر از قیمت فعلی بازار بپردازد.
نمودار
قسمت زیر قیمت تعادل و بالاتر ازمنحنی عرضه(خط سبز) به عنوان مازاد محصول (PS) برچسب گذاری شده است. قیمت بالای قیمت تعادلی و زیر آن منحنی تقاضا (خط قرمز) به عنوان مازاد مصرف کننده شناخته می شود.
منحنی تقاضا به طور کلی رو به پایین است زیرا قیمت محصول برعکس بر تقاضای آن تأثیر می گذارد. به طور متناقض، منحنی عرضه به طور گسترده شیب بالایی دارد زیرا قیمت محصول به طور مستقیم با تقاضای آن مرتبط است. علاوه بر این، نقطه تلاقی منحنی تقاضا و عرضه را تعادل یاقیمت بازار. در حالی که قیمت تعادلی بازار روی محور y است، مقدار بازار روی محور x قرار دارد. این به این دلیل است که به شدت هر دو را دنبال می کندقانون تقاضا و قانون عرضه.
علاوه بر این، زمانی که تقاضای محصول کاملاً کشسان باشد، CS صفر است. در نتیجه، یک تغییر جزئی قیمت به شدت بر تقاضای محصول تأثیر می گذارد. این به این دلیل است که مصرف کنندگان آماده هستند تا با هزینه آن مطابقت داشته باشند اما برای همان هزینه بیشتر پرداخت نکنند.
برعکس، CS در مورد تقاضای کاملاً بی کشش بی نهایت است زیرا تغییرات نرخ نیازهای اساسی بر تقاضای آنها تأثیر نمی گذارد. بنابراین مصرف کنندگان آماده سرمایه گذاری بیشتر بر روی محصول هستند.
فرمول مازاد مصرف کننده:
فرمول مازاد مصرف کننده = بالاترین قیمت محصول که مصرف کنندگان آماده خرج هستند – قیمت بازار
مثال ها
اکنون، در اینجا نمونه هایی از مازاد مصرف کننده آورده شده است:
مثال۱
فرض کنید که فانی می خواهد یک ماشین لباسشویی ۷ کیلوگرمی تمام اتوماتیک با بار بالا با ۷۰۰ دور در دقیقه، ویژگی کنترل دما و یک توزیع کننده مواد شوینده خودکار خریداری کند. او همچنین حاضر است حداکثر ۸۰۰ دلار خرج کند. با این وجود، او یک فروشگاه الکترونیکی مشهور را کشف می کند که محصول مورد نظر را تنها با ۵۰۰ دلار ارائه می دهد.
حالا بیایید فرمول محاسبه مازاد مصرف کننده را اعمال کنیم:
CS = بالاترین قیمت محصول مصرف کنندگان آماده سرمایه گذاری هستند – قیمت بازار
= ۸۰۰-۵۰۰ دلار
= ۳۰۰ دلار
مثال ۲
قدرت قیمت گذاری گوگل به دلیل عدم وجود محدودیت طبیعی در بازار گسترده تر است. بنابراین، می تواند برای خدمات خود نرخی نزدیک به حداکثر هزینه ای که مشتریانش می توانند متحمل شوند، دریافت کند، که منجر به محدودیت مازاد اجتماعی می شود. مصرف کنندگان پولی آن مانند تبلیغ کنندگان از مازاد اجتماعی برخوردار نیستند و بنابراین ما، به عنوان کاربرانی که پرداخت نمی کنند، به دلیل افزایش در نرخ های تبلیغات، این ضرر را نیز متحمل می شویم.
مزایای مازاد مصرف کننده
مزایای CS عبارتند از:
- گسترش رشد برای انحصار طلبان و تجار
- مقایسه روشنگرانه از مزایای محصولات یا امکانات متنوع
- کمک می کند مالیه عمومی
- در اقتصاد رفاه بسیار مفید است
- تعیین یارانه ها
- افزایش تجارت خارجی اقلام مفید
- به توجیه عرضه یک محصول جدید کمک می کند.
مفروضات نظریه مازاد مصرف کننده
- سودمندی موجودی قابل اندازه گیری است: نظریه مازاد مصرف کننده نشان می دهد که ارزش مطلوبیت را می توان اندازه گیری کرد. در اقتصاد مارشالی، مطلوبیت را می توان به عنوان یک عدد بیان کرد. به عنوان مثال، سود حاصل از یک سیب ۱۵ واحد است.
- هیچ جایگزینی در دسترس نیست: هیچ جایگزینی برای هیچ کالای مورد بررسی وجود ندارد.
- Ceteris Paribus: بیان می کند که سلیقه، ترجیحات و درآمد مشتریان تغییر نمی کند.
- سود نهایی پول ثابت می ماند: بیان می کند که مطلوبیت حاصل از درآمد مصرف کننده ثابت است. یعنی هر تغییری در مقدار پولی که مصرف کننده دارد، میزان مطلوبیتی که از آن به دست می آورد را تغییر نمی دهد. لازم است زیرا بدون آن نمی توان از پول برای اندازه گیری مطلوبیت استفاده کرد.
- قانون کاهش مطلوبیت حاشیه ای: بیان می کند که هر چه یک محصول یا خدمات بیشتر مصرف شود، مطلوبیت حاشیه ای از مصرف هر واحد اضافی کمتر است.
- مطلوبیت حاشیه ای مستقل: مطلوبیت حاشیه ای حاصل از محصول مصرفی تحت تأثیر مطلوبیت حاشیه ای ناشی از مصرف کالاها یا خدمات مشابه قرار نمی گیرد. به عنوان مثال، اگر آب پرتقال مصرف کردهاید، فایدهای که از آن به دست میآید تحت تأثیر فایدهای که از آب سیب به دست میآید، نیست.
مازاد مصرف کننده و کشش قیمتی تقاضا
مازاد مصرف کننده، برای یک محصول زمانی صفر است که تقاضا برای محصول کاملاً کشسان باشد. این به این دلیل است که مصرف کنندگان مایلند قیمت محصول را مطابقت دهند. زمانی که تقاضا کاملاً بی کشش باشد، مازاد مصرف کننده بی نهایت است زیرا تغییر در قیمت محصول بر تقاضای آن تأثیر نمی گذارد. این شامل محصولاتی می شود که مایحتاج اولیه هستند مانند شیر، آب و غیره.
منحنی های تقاضا معمولاً شیب نزولی دارند زیرا تقاضا برای یک محصول معمولاً تحت تأثیر قیمت آن است. با تقاضای بی کشش، مازاد مصرف کننده زیاد است زیرا تقاضا تحت تأثیر تغییر قیمت قرار نمی گیرد و مصرف کنندگان مایلند برای یک محصول بیشتر بپردازند.
در چنین نمونه ای، فروشندگان قیمت های خود را افزایش می دهند تا مازاد مصرف کننده را به مازاد تولید کننده تبدیل کنند. از طرف دیگر، با تقاضای کشسان، یک تغییر کوچک در قیمت منجر به تغییر زیادی در تقاضا خواهد شد. این امر منجر به مازاد مصرف کننده کم خواهد شد زیرا مشتریان دیگر تمایلی به خرید به همان اندازه از محصول یا خدمات با تغییر قیمت ندارند.
آیا مازاد مصرف کننده بالا خوب است؟
مازاد مصرف کننده بالا به این معنی است که قیمت کالاها در بازار بسیار پایین تر از جایی است که مصرف کنندگان در نهایت مایل به پرداخت هستند. این اغلب نتیجه درجه بالایی از رقابت، پیشرفت تکنولوژیکی و کارایی تولیدکننده است. به طور کلی، همه این موارد برای ارتقای رشد و شکوفایی اقتصادی “خوب” تلقی می شوند.
مازاد تولید کننده چیست؟
مشابه مازاد مصرفکننده، مازاد تولیدکننده، سود اقتصادی برای تولیدکنندگان کالا است که با تفاوت قیمت بازار و جایی که تولیدکننده مایل به فروش است اندازهگیری میشود. بنابراین، اگر قیمت بازار یک کالا بیشتر از قیمتی باشد که تولیدکننده مایل به فروش آن است، مازاد تولیدکننده وجود دارد.
مازاد اقتصادی کل چیست؟
کل مازاد اقتصادی برابر است با مازاد تولید کننده به اضافه مازاد مصرف کننده. کل سود خالص جامعه از بازارهای آزاد در کالاها یا خدمات را توصیف می کند.
نتیجه
در بازارهای آزاد، تولیدکنندگان با یکدیگر رقابت می کنند تا تولید کننده ارزان قیمت باشند و سهم بازار را از سایر شرکت ها در فضای خود بگیرند. نتیجه مقدار بیشتر و قیمتهای پایینتر برای مصرفکنندگان است که اغلب کمتر از جایی است که میخواهند برای آن بپردازند. این تفاوت بین قیمت بازار (که توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود) و تمایل به پرداخت مازاد مصرف کننده است. مازاد مصرف کننده به عنوان یک مزیت برای اقتصاد تلقی می شود
سوالات متداول
چگونه مازاد مصرف کننده را پیدا کنیم؟
سادهترین روش برای محاسبه مازاد مصرفکننده، کم کردن قیمت واقعی خردهفروشی محصول از حداکثر مقداری است که مصرفکنندگان مایلند برای محصول خرج کنند. به عبارت دیگر، فرمول مازاد مصرف کننده:
CS = حداکثر قیمتی است که مصرف کنندگان آماده پرداخت هستند – قیمت واقعی بازار
آیا مازاد مصرف کننده می تواند منفی باشد؟
بله، اگر قیمت محصول در بازار بالاتر از حداکثر قیمت محصولی باشد که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آن هستند، مازاد مصرف کننده می تواند منفی باشد. اما، برعکس، زمانی مثبت است که قیمت بازار کمتر از آن چیزی باشد که مصرف کنندگان مایلند برای آن هزینه کنند.
مازاد مصرف کننده چیست؟
مازاد مصرف کننده، نشان دهنده تفاوت بین حداکثر مقداری است که مصرف کنندگان آماده پرداخت برای یک کالا هستند و قیمت واقعی بازار که پرداخت کرده اند. این یک معیار رفاه مصرف کننده است که برای بیان سود حاصل از به دست آوردن چیزی با قیمتی کمتر از حد انتظار استفاده می شود. به آن مازاد اجتماعی نیز می گویند و بر اساس نظریه کاهش مطلوبیت حاشیه ای است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.