جدول تقاضا چیست؟
برنامه زمانبندی تقاضا Demand Schedule
در علم اقتصاد، جدول تقاضا جدولی است که مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات را در سطوح مختلف قیمت نشان می دهد. یک جدول تقاضا را می توان به عنوان یک منحنی تقاضای پیوسته بر روی نمودار ترسیم کرد که در آن محور Y قیمت و محور X نشان دهنده مقدار است.
به طور خلاصه:
- تحلیلگران می توانند تقاضا برای یک کالا را در هر نقطه از برنامه تقاضا تخمین بزنند.
- زمانبندیهای تقاضا، که در ارتباط با زمانبندی عرضه استفاده میشوند، تصویری بصری از پویایی عرضه و تقاضا در بازار ارائه میدهند.
- برنامههای تقاضا برای پیشبینی مواد خام و نیروی کار مورد نیاز در طول تولید، در صورتی که مدیریت تصمیم به فروش کالاها با قیمتی نسبت به قیمت دیگر بگیرد، استفاده میشود.
- برنامه زمانبندی تقاضا، مدیریت را از کشش یک محصول، پاسخ تقاضای یک کالا بر اساس تغییر قیمت ها مطلع می کند.
- زمانبندیهای تقاضا دارای محدودیتهایی هستند، زیرا باید بهطور مستمر برای مطابقت با انتظارات واقعی بازار مورد بازنگری قرار گیرند و همچنین اثرات غیرمالی بر تقاضا وارد نشود.
درک زمانبندی تقاضا
جدول تقاضا معمولاً از دو ستون تشکیل شده است. ستون اول قیمت یک محصول را به ترتیب صعودی یا نزولی فهرست می کند. در ستون دوم مقدار کالای مورد نظر یا درخواستی با آن قیمت ذکر شده است. قیمت بر اساس تحقیقات بازار تعیین می شود.
زمانی که دادههای جدول تقاضا برای ایجاد منحنی تقاضا نمودار میشوند، نمایشی بصری از رابطه بین قیمت و تقاضا ارائه میدهند و امکان برآورد آسان تقاضا برای یک محصول یا خدمات را در هر نقطه از منحنی فراهم میکنند.
جدول تقاضا مقدار کالاهایی را که مصرف کنندگان با قیمت های معین خریداری می کنند را جدول بندی می کند.
زمانبندی تقاضا در مقابل برنامههای عرضه
برنامه زمانبندی تقاضا معمولاً همراه با جدول عرضه استفاده می شود که مقدار کالایی را نشان می دهد که توسط تولیدکنندگان در سطوح قیمت معین به بازار عرضه می شود. با ترسیم هر دو جدول بر روی نمودار با محورهای شرح داده شده در بالا، می توان یک نمایش گرافیکی از پویایی عرضه و تقاضا در یک بازار خاص به دست آورد.
در یک رابطه عرضه و تقاضای معمول، با افزایش قیمت یک کالا یا خدمات، مقدار تقاضا کاهش می یابد. اگر همه عوامل دیگر برابر باشند، بازار به تعادلی می رسد که در آن زمان بندی عرضه و تقاضا تلاقی می کنند. در این مرحله، قیمت مربوطه، قیمت تعادلی بازار است و مقدار مربوطه، مقدار تعادلی است که در بازار مبادله می شود.
عوامل اضافی بر حسب تقاضا
قیمت تنها عامل تعیین کننده تقاضا برای یک محصول خاص نیست. تقاضا همچنین ممکن است تحت تأثیر میزان درآمد قابل تصرف در دسترس، تغییرات در کیفیت کالاهای مورد نظر، تبلیغات مؤثر و حتی الگوهای آب و هوایی قرار گیرد.
تغییرات قیمت کالاها یا خدمات مرتبط نیز ممکن است بر تقاضا تأثیر بگذارد. اگر قیمت یک محصول افزایش یابد، تقاضا برای جایگزین ممکن است افزایش یابد، در حالی که کاهش قیمت یک محصول ممکن است تقاضا برای مکمل های آن را افزایش دهد. برای مثال، افزایش قیمت یک برند قهوهساز ممکن است تقاضا برای قهوهساز نسبتاً ارزانتر تولید شده توسط یک رقیب را افزایش دهد. اگر قیمت تمام قهوه سازها کاهش یابد، تقاضا برای قهوه، مکمل بازار قهوه ساز، ممکن است افزایش یابد زیرا مصرف کنندگان از کاهش قیمت قهوه سازها استفاده می کنند.
اهمیت جدول تقاضا
زمانبندیهای تقاضا نقش مهمی در اقتصاد در پیشبینی فعالیتهای اقتصادی آینده و مدیریت برای پیشبینی نحوه عملکرد محصول (های) خود بازی میکنند. به همین دلیل، جنبه های مختلفی از ارزش در برنامه زمان بندی تقاضا وجود دارد.
- برنامه های تقاضا تصمیمات قیمت گذاری را هدایت می کند. شرکتها میتوانند دادهها را جمعآوری کنند و تجزیه و تحلیل کنند که نقطه قیمت برای تقاضایی که میخواهند در بازار به دست آورند، منطقیتر است. قیمت نهایی که یک مصرف کننده برای کالایی که می خواهد می پردازد، اغلب توسط رابطه بین نقاط در این جدول تقاضا تعیین می شود.
- برنامه های تقاضا از کشش خبر می دهد . اگرچه این واقعاً دادههای اساسی هستند که اطلاعات را هدایت میکنند، اما برنامههای تقاضا به وضوح نشان میدهند که آیا محصولات کشسان هستند یا غیرکشسان. یک محصول کشسان می تواند قیمت آن را بدون تأثیر عمده بر تقاضا برای کالا تغییر دهد. اگرچه کالاهای غیرکشسان ممکن است در طول افزایش قیمت دچار کاهش شدید شوند. این اطلاعات مدیریت را از نحوه مدیریت استراتژی قیمت گذاری بهتر آگاه می کند.
- برآوردهای تولید منجر به برنامه زمانبندی تقاضا می شود. هنگامی که یک شرکت نقطه قیمت خود را انتخاب کرد، شرکت می تواند از برنامه زمان بندی تقاضا برای درک تعداد واحدهایی که انتظار دارد در طول زمان بفروشد استفاده کند. این بدان معناست که شرکت می تواند بهتر پیش بینی کند که در چه زمان هایی برای ارائه انتظارات به بازار به چه مواد خام، تجهیزات و نیروی کار نیاز دارد. این ممکن است به شرکت اجازه دهد تا از قبل برنامهریزی کند و قیمتگذاری مطلوبی داشته باشد، زیرا ممکن است سطح معینی از تقاضا در مقاطع زمانی مشخص وجود داشته باشد.
- برنامه های تقاضا به محصولات دیگر ترجمه می شود. هنگامی که یک شرکت بازار و پایگاه مصرف کننده خاص خود را بهتر درک کرد، شرکت می تواند از این اطلاعات برای محصولات دیگر استفاده کند. این شامل پیشبینی این است که اگر شرکت محصول یا خط جدیدی را در آینده راهاندازی کند، چه اتفاقی میافتد.
برخی از منحنی های زمان بندی تقاضا تدریجی نیستند. یک کارت هدیه 100 دلاری در نظر بگیرید. اگر شرکتی آن را با قیمت کمتر از 100 دلار بفروشد، تقاضا به میزان قابل توجهی بالاتر خواهد بود. اگر شرکتی آن را به قیمت بیش از 100 دلار بفروشد، از نظر تئوری هیچ تقاضای مالی برای کارت هدیه وجود نخواهد داشت (مگر اینکه عوامل دیگری مانند کمک های خیریه وجود داشته باشد).
محدودیت های یک برنامه تقاضا
چندین جنبه منفی برای برنامه تقاضا وجود دارد. اگرچه قانون تقاضا اساساً بر قیمت کالا متمرکز است، عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث تغییر در تقاضا برای یک محصول شود مانند ترجیح مصرف کننده، مطلوبیت محصول، نوآوری در بازار و شرایط جهانی مانند آب و هوا.
برنامه های تقاضا نیز در صورت عدم بازنگری دوره ای با خطر منسوخ شدن و قدیمی شدن مواجه هستند. به عنوان مثال، آخرین مدل آیفون و برنامه تقاضای بالقوه برای کالاها را در نظر بگیرید. پس از اعلام مدل بعدی آیفون، ممکن است پیامدهای فوری برای برنامه تقاضای نسخه قبلی وجود داشته باشد. با بسط، جدول تقاضا به منحنی تقاضا بسته می شود و منحنی تقاضا بر اساس عوامل خارجی تغییر می کند.
در نهایت، برنامه تقاضا به سادگی یک پیش بینی است. هیچ راهی برای دانستن اینکه پیشبینیها واقعاً محقق میشوند تا زمانی که یک محصول به بازار ارائه نشود، زمان بگذرد و دادهها تجزیه و تحلیل شوند، وجود ندارد. شرکتها برای مقایسه زمانبندی تقاضای پیشبینیشده با زمانبندی تقاضای واقعی بهترین گزینه هستند تا مطمئن شوند که به طور مستمر از برآوردهای قبلی یاد میگیرند.
نمونه ای از برنامه زمانبندی تقاضا
نمونهای از شرکتی را در نظر بگیرید که تلاش میکند بهترین استراتژی قیمتگذاری را برای تلویزیون جدید 40 اینچی HDTV خود تعیین کند. این شرکت تجزیه و تحلیل بازار از جمله انجام نظرسنجی از مصرفکنندگان بالقوه را انجام داده و برنامه تقاضای زیر را جمعآوری کرده است.
جدول تقاضا، مثال (فقط بازار) | |
---|---|
قیمت هر تلویزیون | تقاضای تخمینی |
1500 دلار | 1000 |
1250 دلار | 1250 |
1000 دلار | 2000 |
850 دلار | 3000 |
750 دلار | 5000 |
از این منحنی، شرکت متوجه می شود که با کاهش قیمت (که استاندارد قانون تقاضا است) تقاضای قابل توجهی برای محصول وجود دارد. با این حال، این شرکت از سرعت کاهش منحنی تقاضا پس از قیمت گذاری تلویزیون بیش از 1000 دلار ناامید است. تصمیم می گیرد بررسی بازار دیگری انجام دهد، اما این بار به دو بازار جغرافیایی نزدیک می شود.
جدول تقاضا، مثال (دو بازار) | ||
---|---|---|
قیمت هر تلویزیون | تقاضای تخمینی (بازار 1) | تقاضای تخمینی (بازار 2) |
1500 دلار | 1000 | 300 |
1250 دلار | 1250 | 325 |
1000 دلار | 2000 | 350 |
850 دلار | 3000 | 350 |
750 دلار | 5000 | 400 |
از این جدول تقاضای دوم می توان چندین نتیجه گرفت. اولاً، منحنی تقاضا بسیار کمتر است. مصرف کنندگان در بازار دوم به طور چشمگیری تقاضای بیشتری برای تلویزیون ندارند زیرا قیمت مانند بازار اول کاهش می یابد. نکته اصلی دیگر این است که تقاضا به سادگی کمتر است. به همین دلیل، شرکت می تواند از این اطلاعات برای (1) تلاش برای فروش تلویزیون های کمتر در بازار دوم با قیمت بالاتر و (2) تلاش برای فروش تلویزیون های بیشتر در بازار اول با قیمت پایین تر استفاده کند.
جدول تقاضا چه اطلاعاتی را نشان می دهد؟
برنامه زمانبندی تقاضا به معنای اطلاع دادن به تولیدکننده، توزیع کننده یا خرده فروش از تقاضای مصرف کننده برای یک محصول در قیمت های مختلف است. این اطلاعات ممکن است شامل یک سری زمانی باشد که در آن برنامه تقاضا در طول زمان قابل ردیابی باشد. از طرف دیگر، ممکن است یک برنامه زمانبندی تقاضا از بازارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای جمع آوری و در مقابل یکدیگر نشان داده شود.
2 نوع برنامه زمانبندی تقاضا چیست؟
برنامه های تقاضا ممکن است برای مصرف کنندگان فردی یا برای بازار گسترده و عمومی تهیه شود. این دو زمانبندی تقاضا متفاوت خواهند بود زیرا برنامه زمانبندی تقاضای بازار مجموعه گستردهتری از انتظارات را در بر میگیرد، در حالی که یک برنامه تقاضای فردی ممکن است در زیر مجموعهای از دادهها بیشتر اصلاح شود.
جدول تقاضا برای چه مواردی استفاده می شود؟
از برنامههای تقاضا برای برنامهریزی تولید، پیشبینی فروش، اطمینان از وجود منابع مناسب برای پاسخگویی به تقاضا و تعیین استراتژیهای قیمتگذاری استفاده میشود. برنامه زمانبندی تقاضا، تأثیر اقتصادی را نشان می دهد که چگونه افزایش قیمت ها می تواند بر تقاضای یک کالا تأثیر بگذارد (و بالعکس).
نتیجه
برنامه زمانبندی تقاضا مجموعه ای از نکات است که مشخص می کند تقاضای مصرف کننده برای یک محصول در قیمت های مختلف چقدر خواهد بود. کسبوکارها از این اطلاعات برای تصمیمگیری هوشمندانهتر برای کسبوکار استفاده میکنند، زیرا گاهی اوقات تلاش برای فروش یک محصول با بالاترین قیمت ممکن، همیشه به نفع نیست. این اطلاعات از جدول تقاضا همچنین مدیریت را از نیازهای فروش، تولید و تحویل در آینده مطلع می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.