عرضه مشترک چیست؟
عرضه مشترک Joint Supply
عرضه مشترک زمانی اتفاق می افتد که عرضه یک محصول به عرضه دو یا چند محصول دیگر در اقتصاد کمک کند. این پدیده زمانی رایج است که ماده ورودی، آیتم منبع یا روش پردازش آن منجر به بیش از یک مورد یا محصول فرعی شود.
تولیدکنندگان به دلیل تقاضای یک محصول، عرضه آن را افزایش می دهند. با این حال، سایر محصولات به دست آمده در طول تولید یا عرضه محصول اصلی ممکن است سطح تقاضای یکسانی با تقاضای محصولات اصلی نداشته باشند. از این رو بسته به شرایط اقتصادی و سایر عوامل، تولیدکنندگان می توانند محصولات مشترک را به نحو احسن به فروش برسانند.
به طور خلاصه:
- عرضه مشترک زمانی است که یک محصول یا فرآیند می تواند دو یا چند خروجی داشته باشد.
- گاو نمونه ای از عرضه مشترک است که در آن گاوها خروجی های متعددی مانند شیر، گوشت گاو و پوست را تامین می کنند.
- عرضه مشترک لزوماً به تقاضای مشترک مرتبط نیست.
- تقاضای مشترک زمانی است که شما به دو کالا نیاز دارید زیرا آنها با هم کار می کنند تا سودی را ارائه دهند، مانند تیغ و تیغ
درک عرضه مشترک
عرضه مشترک با محصولاتی مرتبط است که قادر به ارائه بیش از یک خروجی هستند. فرآوری چنین محصولاتی منجر به تحویل محصولات مشترک می شود. این پدیده می تواند در صنایع مختلفی مانند نفت و کشاورزی رخ دهد. علاوه بر این، سرمایه گذاری در محصولات یا منابعی که قادر به تولید چندین محصول تجاری هستند همیشه سودآور است.
محصولات مختلف به دست آمده از یک منبع واحد می توانند ارزش ها و تقاضاهای مشابه یا متفاوتی داشته باشند و می توانند محصولات نامرتبط یا مرتبط باشند. گاهی اوقات تولیدکنندگان میتوانند همه محصولات مشترک را از یک منبع با قیمت ممتاز، گاهی با تخفیف یا یک محصول با قیمت برتر و بقیه را با تخفیف یا قیمت رقابتی بفروشند.
با این حال، اگر محصول ورودی کمیاب باشد، عرضه همه محصولات مشترک یا محصولات مشتق شده از آن تحت تأثیر قرار می گیرد. علاوه بر این، فرآیند استخراج چندین محصول از یک محصول یا فرآیند میتواند طولانی، پرهزینه باشد و ممکن است نیاز به تنظیم خوبی داشته باشد.
با مفهوم تقاضای مشترک متفاوت است. مفهوم تقاضای پیوستن به رابطه بین تقاضای دو یا چند محصول اشاره دارد. مثلاً در مورد دوکالاهای مکمل، اگر تقاضا برای یک کالا افزایش یابد، تقاضا برای کالاهای دیگر نیز به نسبت افزایش می یابد.
مثال
رایج ترین نمونه عرضه مشترک مربوط به محصولات دامی است. کشاورزي را تصور کنيد که دام هاي زيادي مانند گاو، بز، مرغ و گوسفند دارد. کشاورز همه آنها را نوازش می کند و از شیر و پشم برای فروش استفاده می کند. در اینجا، یک حیوان اهلی محصولات متعددی مانند شیر، تخم مرغ، پشم، شیر و گوشت را تامین می کند.
به همین ترتیب، اگر کشاورز بتواند شیر بهدستآمده از گاو و بز را بیشتر پردازش کند، سایر محصولات لبنی مانند کره، خامه و پنیر را میتوان تولید کرد. فرض کنید کشاورز تصمیم می گیرد گاوهای بیشتری را برای اهدافی مانند شخم زدن به روش سنتی و چرای دام برای کاهش ردپای کربن بخرد . در آن صورت با افزایش عرضه گاو، عرضه شیر نیز افزایش می یابد.
بیایید این سناریو را با استفاده از مفصل تفسیر کنیم. منحنی عرضه از گاو و شیر در منحنی تقاضا و عرضه فوق برای گاوها مشاهده می شود که با افزایش تقاضا برای گاو (D 1 تا D 2 )، قیمت گاو افزایش می یابد (P 1 تا P 2 ) و عرضه نیز افزایش می یابد (Q 1 تا Q 2 ) ).
در عین حال، افزایش محسوسی در تقاضا برای شیر مشاهده نشد، اما عرضه آن در بازار به دنبال افزایش عرضه گاو افزایش یافت (Q 1 تا Q 2 ) (گراف شیر). از آنجایی که هیچ افزایش متناظری در تقاضا وجود نداشت، قیمت شیر کاهش یافت (P 1 تا P 2 ) (نمودار شیر).
عرضه مشترک در مقابل عرضه رقابتی
تامین مشترک | عرضه رقابتی |
در صورت افزایش عرضه محصول، عرضه محصولات حاصل از آن نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال، افزایش عرضه شیر برای تولید کره، عرضه دوغ را نیز افزایش می دهد. | یک محصول یا منبع را می توان برای بیش از یک خروجی یا هدف مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال، کشت دو محصول مختلف در یک زمین. |
هر گونه افزایش یا کاهش در محصول اصلی بر عرضه و تقاضای محصولات به دست آمده از آن تأثیر می گذارد. | لزومی ندارد که افزایش مواد اولیه یا عامل تولید منجر به افزایش عرضه تمامی محصولات جایگزین ساخته شده با استفاده از آن شود. |
نمونه آن را می توان به راحتی از صنعت کشاورزی و نفت تشخیص داد. | در بخش کشاورزی، املاک و مستغلات و تولید رایج است. |
به عنوان مثال، تولید عسل عرضه موم زنبور عسل را افزایش می دهد و شرکت ها می توانند محصولات تجاری متعددی را از پسماندهای نفتی بدست آورند. | یک کشاورز می تواند از زمین محدود خود برای اهداف مختلف مانند پرورش دام یا محصولات مختلف استفاده کند و بر اساس تصمیم کشاورز، عرضه افزایش می یابد. |
عرضه مشترک در مقابل تقاضای مشترک
تقاضای مشترک لزوماً به عرضه مشترک مرتبط نیست. بلکه تقاضای مشترک زمانی اتفاق می افتد که تقاضا برای دو کالا به یکدیگر وابسته باشد. به عنوان مثال، چاپگرها برای عملکرد به جوهر نیاز دارند. به طور مشابه، کارتریج های جوهر بدون چاپگر هیچ کاربردی ندارند. مثال دیگر می تواند تیغ و تیغ یا بنزین و روغن موتور باشد.
اساساً تقاضای مشترک زمانی است که شما به دو کالا نیاز دارید زیرا آنها با هم کار می کنند تا برای مصرف کننده منفعت ایجاد کنند. اگر دو کالا تقاضای مشترک داشته باشند، کشش تقاضای متقاطع بالا و منفی خواهند داشت. به عبارت دیگر، کاهش قیمت جوهر ممکن است باعث افزایش تقاضا برای چاپگرها شود.
سوالات متداول
عرضه مشترک در اقتصاد چیست؟
این اصطلاحی است که در علم اقتصاد برای نشان دادن افزایش عرضه یک محصول به دلیل افزایش عرضه محصولات دیگر استفاده می شود زیرا آنها از یک منبع منشا می گیرند. به عنوان مثال، افزایش کشت گندم برای تامین تقاضای گندم باعث افزایش عرضه گندم و کاه می شود.
تقاضای مشترک و عرضه مشترک چیست؟
عرضه مشترک زمانی اتفاق میافتد که جریان محصولی که قادر به ارائه خروجی چندگانه است افزایش یابد. در مقابل، عرضه کامپوزیت زمانی است که دو یا چند محصول در یک بسته مانند تلفن همراه و لوازم جانبی فروخته می شود. فروش به صورت بسته ای روشی سازمان یافته و شایسته برای بازاریابی و تحقق هدف است. هر عرضه کامپوزیت دارای یک عرضه اصلی است، محصول غالب یا اصلی در بسته.
عرضه مشترک و تامین کامپوزیت چیست؟
تقاضای مشترک زمانی اتفاق می افتد که تقاضا برای یک محصول با تقاضای کالاهای مرتبط همبستگی مثبت داشته باشد. برای مثال، کارکرد پربار یک محصول به محصول دیگر بستگی دارد. از این رو تقاضا برای هر دو محصول مرتبط است. رایج ترین نمونه ها تقاضا برای اتومبیل و بنزین و چاپگر و جوهر است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.