گزارش بودجه چیست؟
گزارش بودجه Budget Report
گزارش بودجه عموماً به گزارشهای پیشبینیشدهای اشاره دارد که برنامهریزی آتی یک سازمان را در مورد چگونگی تأمین هزینههای خود، چگونگی دستیابی به هدف درآمدی خود برای حفظ در بازار، نحوه سرمایهگذاری در بازار برای رشد آنها و نحوه کسب دارایی نشان میدهد.
گزارش بودجه شامل پنج ستون است:
- پروژه: نام گروه های انتخاب شده.
- متحمل شده: مقدار واقعی زمانی که قبلاً کار کرده یا پولی که برای پروژه هزینه شده است. مخارج با تاریخ آینده همچنان در ستون انجام شده ظاهر می شوند زیرا پول هزینه قبلاً کنار گذاشته شده است.
- آینده برنامه ریزی شده: مقدار زمان یا پول برنامه ریزی شده در آینده.
- بودجه: بودجه پروژه مقدار ثابتی است که در تنظیمات پروژه از پیش تعیین شده است.
- باقیمانده: مقدار زمان یا پولی که هنوز برای پروژه در دسترس است.
صورت درآمد به عنوان گزارش بودجه
صورت درآمد اصلاح شده را می توان به عنوان گزارش بودجه استفاده کرد. در این قالب، یک ستون اضافی گنجانده شده است که مقدار بودجه برای هر قلم خط را بیان می کند، در حالی که ستون سوم واریانس بین نتایج واقعی و بودجه بندی شده را محاسبه می کند. این رویکرد مستلزم مشارکت بخش حسابداری است که باید اعداد بودجه نهایی را در ماژول گزارش نویس نرم افزار حسابداری یک شرکت بارگذاری کند.
نمونه گزارش بودجه
- گزارش بودجه به شناسایی تخمین رشد آتی فروش که برای حفظ بازار لازم است کمک می کند. همچنین مشخص کرد که چگونه شرکت با به دست آوردن مشتریان، واحدهای تجاری و بخشهای جدید به هدف فروش دست مییابد.
- به عنوان مثال، فرض کنید یک سازمان هدفی را تعیین می کند که فروش 200000 دلاری در ماه آینده محقق می شود، که می تواند با کاهش قیمت فروش هر واحد، جذب مشتریان جدید با دادن تخفیف به آنها انجام شود.
- گزارش بودجه برای شناسایی تعداد واحدهای تولیدی مورد نیاز برای برآورده کردن تقاضا برای فروش استفاده می شود. همچنین تخمین می زند که هزینه نیروی کار، هزینه مواد مورد نیاز برای سودآوری یک تجارت چقدر خواهد بود.
به عنوان مثال، فرض کنید تقاضا برای 1000 واحد وجود دارد و قیمت فروش هر واحد 20 دلار است. برای دستیابی به این هدف، سازمان باید 1000 واحد تولید را تخمین بزند. باید تخمین بزند که چقدر هزینه نیروی کار و هزینه مواد خام مورد نیاز است تا هزینه تولید هر واحد کمتر از 20 دلار باشد تا سود حفظ شود. - این گزارش ها تبلیغات، ترویج، تحقیق و توسعه مورد نیاز برای افزایش درآمد فروش آنها را برآورد می کند.
برای مثال، دنیای امروز بسیار رقابتی است و محصولات و خدمات متعددی در بازار موجود است. تبلیغات و تبلیغات راه های مهمی برای جلب توجه مشتری هستند. - این گزارش برای برآورد هزینه و درآمد آتی مورد نیاز است. به طور کلی دوره کوتاه مدت را پوشش می دهد. این کمک می کند تا شناسایی کنید که چگونه درآمد برای تامین هزینه ها کافی است. همچنین نیاز به تامین مالی خارجی را در مواقعی که مورد نیاز است مشخص می کند.
- اطلاعاتی در مورد چگونگی سرمایه گذاری یک سازمان در ماشین آلات جدید، محصولات جدید و جایگزینی ماشین آلات قدیمی و اینکه آیا همین امر برای سازمان مثمر ثمر است ارائه می دهد.
- تمام هزینه های بودجه نیاز به تصویب دارد و چیزی از بودجه سال قبل منتقل نمی شود. زمانی که منابع محدودی در سازمان وجود دارد بسیار مفید است.
چرا گزارش بودجه مهم است؟
کسبوکارهای مدرن برای بقا به کنترل خوب هزینهها متکی هستند. به ویژه در صنایع خاصی که با مشکل مواجه هستند، توانایی شما برای نظارت بر جایی که پول شرکت در زمان واقعی می رود بسیار مهم است.
البته ایجاد بودجه خود بخش بزرگی از این تمرین است. صرفاً با تعیین انتظارات و پارامترهای واضح برای تیم های خود، احتمال خرج کردن مسئولانه و مؤثر را افزایش می دهید. که برای تیم های مالی یک برد بزرگ است.
اما زمانی که بودجهها تعیین میشوند، نمیتوانید به سادگی تصور کنید که به آنها احترام گذاشته میشود و این گزارشها فرصتی برای بازتاب در مورد نحوه استفاده از پول در هر دوره تعیین شده است.
مزایای گزارش بودجه
- این گزارش برای محافظت از سازمان در برابر تهدیدات آتی مهم است. فرض کنید هزینههای سازمان در سال آینده افزایش مییابد، و فرد تمهیدات کافی برای حفاظت از آنها در نظر میگیرد.
- شناسایی رشد سازمان مفید است.
- قابلیت دوام یک پروژه آینده را مشخص می کند.
- به شناسایی نقاط ضعف یک پروژه کمک می کند.
- اطلاعات در مورد موقعیت نقدینگی یک سازمان از طریق بودجه نقدی.
- اطلاعات لازم را در مورد فرض تداوم فعالیت یک سازمان فراهم می کند.
معایب گزارش بودجه
- به طور کلی فقط یک هزینه، درآمد، سرمایه گذاری یا دارایی در آینده در نظر گرفته می شود.
- اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی را ارائه نمی دهد.
- تهیه یک بودجه زمان بر است و نیاز به یک متخصص دارد که آن را تهیه کند که هزینه نیز دارد.
- گاهی اوقات گزارش های بودجه ممکن است اطلاعاتی را که می تواند برای تصمیم گیری مفید باشد دستکاری یا پنهان کند.
- اگر گزارش بودجه محقق نشود، هرکسی می تواند دیگران را مقصر بداند.
- گاهی اوقات توسط بخش مورد سوء استفاده قرار می گیرد.
به عنوان مثال، فرض کنید یک سازمان بودجه هزینه ای را برای یک بخش خاص، مثلاً 10000 دلار، تعیین کرده است. آنها از همه مبالغ غیر ضروری استفاده خواهند کرد، با علم به اینکه یک صندوق در دسترس است.
محدودیت ها
- مبتنی بر فرض است و نمی تواند اطلاعات عملی ارائه دهد.
- گزارش بودجه تهیه شده در سال جاری ممکن است به دلیل تغییرات سریع در بازار تغییر کند.
- گاهی اوقات شامل دستکاری برای راضی نگه داشتن مدیریت ارشد می شود.
- فقط بر مسائل مالی آینده تمرکز دارد. اطلاعات دیگری مانند رفتار مصرف کننده، شرایط بازار یا کیفیت محصول ارائه نمی دهد.
- هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت موجود ارائه نمی دهد.
نکات مهم
گزارش بودجه بر اساس مفروضات تهیه می شود و شانس زیادی برای تغییرات در گزارش وجود خواهد داشت. بنابراین گزارشی باید بر اساس رویکرد واقع بینانه برای غلبه بر این امر تهیه شود. ضمناً در صورت هرگونه تغییر در گزارش، مدیریت باید در جریان قرار گیرد.
نتیجه
این گزارش برای هر سازمانی برای دستیابی به هدف بلندمدت خود بسیار مهم است. برای تهیه گزارش بودجه باید آموزش و مهارت مناسب به کارکنان داده شود. اکثر تصمیمات یک سازمان بر اساس گزارش بودجه گرفته می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.