کشش تقاضا در مقابل عدم کشش تقاضا
تفاوت بین کشش تقاضا و عدم کشش تقاضا
کشش تقاضا به میزان واکنش تقاضا به تغییر یک عامل اقتصادی اشاره دارد. قیمت رایج ترین عامل اقتصادی است که برای تعیین کشش استفاده می شود. عوامل دیگر عبارتند از سطح درآمد و در دسترس بودن جایگزین.
کشش چگونگی تغییر تقاضا هنگام تغییر عوامل اقتصادی را اندازه گیری می کند. هنگامی که تقاضا بدون توجه به تغییرات قیمت ثابت می ماند، آن را عدم کشش می نامند.
به طور خلاصه:
- Elasticity Demand به تغییر تقاضا در زمانی که تغییر در یک عامل اقتصادی دیگر مانند قیمت یا درآمد وجود دارد، اشاره دارد.
- اگر تقاضا برای یک کالا یا خدمات بدون تغییر باقی بماند حتی زمانی که قیمت تغییر کند، تقاضا بی کشش در نظر گرفته می شود.
- کالاهای کشسان شامل اقلام لوکس و مواد غذایی و نوشیدنی های خاص هستند زیرا تغییرات قیمت آنها بر تقاضا تأثیر می گذارد.
- کالاهای غیرکشسان ممکن است شامل اقلامی مانند تنباکو و داروهای تجویزی باشند زیرا تقاضا اغلب با وجود تغییرات قیمت ثابت می ماند.
.
کشش تقاضا
Elasticity Demand نحوه واکنش تقاضا به تغییر قیمت یا درآمد را اندازه گیری می کند. معمولاً از آن به عنوان کشش قیمتی تقاضا یاد می شود زیرا قیمت یک کالا یا خدمات رایج ترین عامل اقتصادی مورد استفاده برای اندازه گیری آن است.
کالای کشسان به کالایی گفته میشود که در آن تغییر قیمت منجر به تغییر قابل توجهی در تقاضا میشود و جایی که جایگزینهایی برای یک کالا در دسترس باشد، کالا کشش بیشتری خواهد داشت.
کشش قیمتی تقاضا با تقسیم درصد تغییر در مقدار تقاضا بر درصد تغییر قیمت محاسبه می شود. اگر ضریب بزرگتر یا مساوی یک باشد، تقاضا کشش در نظر گرفته می شود. اگر مقدار کمتر از یک باشد، تقاضا غیر کشش در نظر گرفته می شود.
نمونههای متداول محصولات با کشش بالا، اقلام لوکس و اقلام دلخواه مصرفکننده ، مانند نام تجاری غلات یا آبنباتها هستند. محصولات غذایی به راحتی جایگزین می شوند و نام های تجاری به راحتی با اقلام ارزان تر جایگزین می شوند.
تغییر در قیمت یک خودروی لوکس میتواند باعث تغییر در مقدار تقاضا شود و میزان تغییر قیمت تعیین میکند که آیا تقاضا برای کالا تغییر میکند یا خیر و اگر چنین است، چقدر است.
عوامل دیگری مانند سطح درآمد و جایگزین های موجود بر کشش تقاضای کالاها و خدمات تأثیر می گذارد. در طول دوره از دست دادن شغل، افراد ممکن است پول خود را به جای ارتقاء تلفن های هوشمند یا خرید کیف های طراحان پس انداز کنند، که منجر به تغییر قابل توجهی در مصرف کالاهای لوکس می شود.
جایگزین های موجود برای یک کالا یا خدمات، یک کالا را نسبت به تغییرات قیمت حساس تر می کند. اگر قیمت گوشی های اندرویدی 10 درصد افزایش یابد، این امر می تواند تقاضا را از اندروید به آیفون منتقل کند.
عدم کشش تقاضا
Inelasticity Demand زمانی مشهود است که تقاضا برای یک کالا یا خدمات ثابت باشد زمانی که قیمت آن یا سایر عوامل تغییر کند.
محصولات غیر کشسان معمولاً از ضروریات بدون جایگزین قابل قبول هستند. رایج ترین کالاهایی که تقاضای غیرکشش دارند، خدمات آب و برق، داروهای تجویزی و محصولات تنباکو هستند. کسبوکارهایی که چنین محصولاتی را ارائه میکنند انعطافپذیری بیشتری در قیمتها حفظ میکنند، زیرا تقاضا ثابت میماند حتی اگر قیمتها افزایش یا کاهش یابد.
رایج ترین کالاهایی که تقاضای غیرکشش دارند، خدمات آب و برق، داروهای تجویزی و محصولات تنباکو هستند. به طور کلی، ملزومات و درمان های پزشکی تمایل به عدم کشش دارند، در حالی که کالاهای لوکس تمایل بیشتری به انعطاف پذیری دارند.
کشش متقابل تقاضا
کشش متقاطع تقاضا میزان پاسخگویی در مقدار تقاضای یک کالا را در زمان تغییر قیمت کالای دیگر اندازه میگیرد. کشش متقاطع تقاضا می تواند به کالاهای جایگزین یا کالاهای مکمل اشاره داشته باشد. هنگامی که قیمت یک کالا افزایش می یابد، تقاضا برای کالای جایگزین افزایش می یابد زیرا مصرف کنندگان به دنبال جایگزینی برای کالای گران تر هستند. برعکس، زمانی که قیمت یک کالا افزایش می یابد، هر اقلامی که با آن ارتباط تنگاتنگی دارد و برای مصرف آن ضروری است نیز کاهش می یابد.
کشش تقاضای تبلیغاتی
کشش تبلیغاتی تقاضا (AED) معیاری برای سنجش حساسیت بازار نسبت به افزایش یا کاهش اشباع تبلیغات است. کشش یک کمپین تبلیغاتی با توانایی آن در ایجاد فروش جدید سنجیده می شود.
انعطاف پذیری تبلیغات مثبت به این معنی است که افزایش در تبلیغات منجر به افزایش تقاضا برای کالاها یا خدمات تبلیغ شده می شود. یک کمپین تبلیغاتی خوب منجر به تغییر مثبت در تقاضا برای یک کالا می شود.
4 نوع کشسانی چیست؟
چهار نوع اصلی Elasticity Demand عبارتند از کشش قیمتی تقاضا، کشش متقاطع تقاضا، کشش درآمدی تقاضا و کشش تبلیغاتی تقاضا. آنها به ترتیب بر اساس تغییرات قیمت محصول، تغییرات قیمت کالای مرتبط، تغییرات درآمد و تغییر در هزینه های تبلیغاتی هستند.
الاستیسیته چگونه اندازه گیری می شود؟
کشش با نسبت دو درصد اندازه گیری می شود که با محاسبه نسبت تغییر در مقدار تقاضا به تغییر در قیمت اندازه گیری می شود.
کشش قیمت 1.5 به چه معناست؟
اگر کشش قیمت برابر با 1.5 باشد، به این معنی است که مقدار تقاضای یک محصول در پاسخ به کاهش 10 درصدی قیمت (15٪ / 10٪ = 1.5) 15٪ افزایش یافته است.
نتیجه
کشش زمانی رخ می دهد که تقاضا به تغییرات قیمت یا عوامل دیگر پاسخ دهد. Inelasticity Demand به این معنی است که تقاضا حتی با تغییر عوامل اقتصادی ثابت می ماند.
محصولات و خدماتی که مصرفکنندگان گزینههای زیادی برای آنها دارند معمولاً تقاضای کشسانی دارند، در حالی که محصولات و خدماتی که مصرفکنندگان گزینههای کمی برای آنها دارند، اغلب غیرکشش هستند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.