نظریه تجارت جدید چیست؟
نظریه تجارت جدید New Trade Theory
نظریه تجارت جدید (NTT) به نظریه اقتصادی مدرنی اشاره دارد که تجارت بینالمللی را بر اساس صرفهجویی در مقیاس، اثرات شبکه و مزیت اولین حرکت توضیح میدهد. این به رمزگشایی دلیل اصلی جهانی شدن و تجارت فشرده بین اقتصادهای مشابه کمک می کند. علاوه بر این، راه را برای نقش دولت در صنعتی شدن یک کشور هموار می کند.
این نظریه با نظریه قدیمی تجارت که بازدهی ثابت مقیاس، فناوری ثابت و وجود رقابت کامل را ترویج میکند، مخالف است. درعوض، میگوید که فردی که برای اولین بار شرکتی را در یک تجارت تأسیس میکند، از برتری و انحصار بودن برخوردار است. در نتیجه، یک کشور فقیرتر ممکن است به دلیل فقدان صرفه جویی در مقیاس در شرکت های خود، در صنایع خاص به مبارزه ادامه دهد.
به طور خلاصه:
- نظریه تجارت جدید یک مدل اقتصادی است که توسط پل کروگمن برای توضیح تجارت بینالمللی و جهانی شدن با استفاده از صرفهجویی در مقیاس، اثرات شبکه و مزیت اولین حرکت ارائه شده است.
- دلیل تجارت گسترده بین کشورهای مشابه، صنعتی شدن پایین اقتصادهای در حال توسعه و ماهیت انحصاری شرکت های چند ملیتی غول پیکر را توضیح داد.
- مزیت اصلی این نظریه در جهانی شدن تجارت است و ضرر آن در توسعه تمایلات انحصاری شرکت های بزرگ در سطح جهانی است.
- تفاوت اصلی بین تئوری های تجارت جدید و قدیم، بازگشت مقیاس، فناوری ثابت و رقابت کامل بوده است که توسط نظریه قدیمی پشتیبانی می شود و توسط نظریه جدید رد می شود.
درک نظریه تجارت جدید
تئوری تجارت جدید تجارت بینالملل به انباشتهای از مدلهای اقتصادی مختلف اشاره دارد که عمدتاً بر بازده مقیاس، مزیت حرکت اول و تأثیرات شبکه بر تجارت بینالملل و جهانیسازی تمرکز دارد. به عنوان مثال، نظریه تجارت جدید پل کروگمن مبتنی بر ایده های او است که الگوهای تجارت را بر اساس مکان فعالیت تجاری تجزیه و تحلیل می کند و به همین دلیل او جایزه نوبل اقتصاد را در سال ۲۰۰۸ دریافت کرد.
اثرات شبکه و صرفه جویی در مقیاس این پتانسیل را دارند که آنقدر قوی باشند که حتی می توانند مفهوم شناخته شده مزیت نسبی را شکست دهند. در نتیجه، برخی از صنایع ممکن است در یک زمان خاص متوجه تغییرات قابل توجهی در هزینه فرصت بین دو کشور نشوند. با این حال، اگر یک کشور به دلیل صرفه جویی در مقیاس و سایر مزایای شبکه، بر روی یک صنعت خاص تمرکز کند، ممکن است از تخصص خود سود ببرد.
نظریه تجارت جدید یک مؤلفه کمک کننده در توضیح گسترش جهانی شدن است. این نشان می دهد که کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته ممکن است برای ایجاد برخی صنایع مشکل داشته باشند زیرا آنها از اقتصاد مقیاس مانند جهان صنعتی برخوردار هستند. این عمدتاً نتیجه کارایی مقیاس موجود در شرکت های بالغ است و نه مزیت نسبی ذاتی.
فاکتورهای اولیه
بنابراین، عوامل اصلی نظریه تجارت جدید عبارتند از:
اقتصاد مقیاس
در این جنبه، زمانی که کالاها در حجم عظیمی تولید می شوند، هزینه هر واحد کاهش می یابد. فناوری IT، خودروها و ماشینهای تولید در مقیاس بزرگ به آن کمک میکند. بنگاههای داخلی به دلیل تقاضای کم از آن استفاده نمیکنند، اما زمانی که تقاضا برای کالاهای کشورهای خارجی بسیار بالا میرود، صرفهجویی در مقیاس، هزینه تولید در هر واحد را کاهش میدهد. هر کشوری دارای صنعت خاصی با چنین قابلیتی است و می تواند با افزایش تنوع کالا، هزینه تولید را کاهش دهد.
مزیت حرکت اول
این امر به این واقعیت مربوط می شود که هر چه یک شرکت زودتر وارد تولید کالاهای خاص شود، سود اقتصادی و استراتژیک بیشتری نسبت به شرکت هایی که دیرتر وارد می شوند به دست می آورد. این به این دلیل اتفاق می افتد که ساختارهای کم هزینه شرکت کنندگان اولیه به شرکت های غول پیکری مانند NOKIA تبدیل می شود.
جلوه های شبکه
بیان می کند که ارزش آنها با افزایش کاربران محصولات افزایش می یابد. یک مثال شامل اینترنت است.
مفروضات
پل کروگمن، اقتصاددان، این نظریه را بر فرضیات خاصی استوار کرد. مفروضات تئوری تجارت جدید به شرح زیر است:
- با تخصص های شرکت ها، آنها صرفه جویی در مقیاس خود را افزایش می دهند.
- یادگیری از طریق انجام دادن تأثیرات بسیار خوبی بر بهره وری دارد.
- مزیت حرکت اول به رقبای جدید اجازه می دهد.
- نقش دولت در صنعتی شدن چشمگیر می شود.
- صرفه جویی در مقیاس به کلیدی برای متوقف کردن تازه واردان و تبدیل شرکت ها به انحصار تبدیل می شود.
- تمایز محصول و تخصصی شدن محصول در رشد یک شرکت ضروری است.
مثال ها
برای درک بهتر موضوع، به مثالهای تئوری تجارت جدید نگاه میکنیم.
مثال ۱
اولین مثال مربوط به تولید کننده غول پیکر تلفن همراه NOKIA است. این شرکت تولید موبایل خود را در فنلاند آغاز کرد. پایگاه خود را در شرکت تولید تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی داشت. برند NOKIA اولین شرکتی بود که در دهه ۱۹۹۰ به تولید موبایل و قطعات مرتبط با آن دست زد. با توجه به وضعیت مالی قوی خود، صرفه جویی در مقیاس را در تولید تلفن همراه اعمال کرد. دولت فنلاند نیز از سرمایه گذاری تولید موبایل خود حمایت کرد.
بنابراین، برای تقریباً ۱۵ سال، انحصار تولید تلفن همراه را در اختیار داشت. با این حال، با گذشت زمان، مردم تا حد زیادی شروع به استفاده از NOKIA کردند و آن را به یک شرکت موبایل ارزشمند تبدیل کردند. از این رو، حمایت دولت، صرفه جویی در مقیاس، اثرات شبکه و اولین حرکت، آن را به رهبر بلامنازع تلفن های همراه برای بیش از یک دهه تبدیل کرد.
مثال ۲
تسلا یک برند محبوب در بخش خودروهای الکتریکی است. تسلا اولین شرکت کننده یا اولین شرکت کننده در تولید وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) برای عموم در مقیاس بزرگ بود. با گذشت زمان، از یک خودروی الکتریکی آمریکایی به یک تولیدکننده جهانی خودروهای برقی تبدیل شد. تسلا با انجام موارد زیر انحصار بازار را به دست آورد:
- اولین محرک در EV بودن
- دریافت یارانه از دولت آمریکا
- داشتن صرفه جویی در مقیاس به دلیل بودجه هنگفت موجود
- افزایش ارزش خودروهای آن، ایجاد اثرات شبکه، منجر به تمایلات انحصاری در بخش تولید خودروهای الکتریکی شد.
مزایا و معایب
مزایای تئوری تجارت جدید | معایب تئوری تجارت جدید |
جهانی شدن تولید را ترویج می کند. | از صرفه جویی در مقیاس پشتیبانی می کند و به یک شرکت اجازه می دهد تا رشد کند تا تمایلات انحصاری را اعمال کند. |
با حمایت مناسب دولت، صنعتی شدن می تواند در یک کشور اتفاق بیفتد. | ورود زودهنگام به این تجارت همه حرف را می زند و می تواند موانعی را برای ورود تازه وارد ایجاد کند. |
کشورهای مشابه را تشویق می کند تا تجارت گسترده ای را بین خود انجام دهند | حمایت دولت ممکن است به دلیل فقدان اطلاعات در مورد چنین موضوعاتی بر رشد تجارت نتیجه معکوس داشته باشد. |
یارانه های دولتی به شرکت های محلی کمک می کند تا با شرکت های بین المللی رقابت کنند. | حمایت دولت همچنین ممکن است باعث ایجاد یک مجموعه تجاری بزرگ و قدرتمند شود که ممکن است به طور کلی ناکارآمد شود و اقتصاد را با مشکل مواجه کند. |
پس از یک زمان مشخص، صنایع محلی دیگر نیازی به حمایت دولت ندارند و بدون دخالت دولت رقابتی می شوند. | کشورهای فقیرتر ممکن است نتوانند با کشورهای توسعه یافته رقابت کنند، زیرا آنها صرفه جویی در مقیاس ندارند. |
یک شرکتی که زودتر وارد تجارت می شود، به توسعه یافته ترین و قدرتمندترین شرکت در یک بخش تبدیل می شود. | شرکت های از قبل تاسیس شده و قدرتمند موانع ورود را به حدی سفت و سخت می کنند که انحصار شروع به مانع رشد شرکت های کوچکتر می کند. |
.
نظریه تجارت جدید در مقابل نظریه تجارت قدیمی
تجارت جدید و تئوری تجارت قدیمی ستون تئوری های تجارت در سطح جهانی بوده است. با این حال، می توان تفاوت های خاصی را بین این دو مشاهده کرد، همانطور که در جدول زیر ذکر شده است:
نظریه تجارت جدید | نظریه تجارت قدیمی |
این نظریه می گوید که هیچ کشوری اشتغال کامل ندارد و تعداد منابع همگن و ثابت نمی شود. | فرض بر این است که یک کشور خاص تعداد بی پایانی از منابع با اشتغال کامل در اقتصاد خود دارد. |
تکنولوژی مورد استفاده همواره در تولید کالا پویا بوده است. | فناوری مورد استفاده در تولید ثابت یا فناوری مشابه در دسترس همه کشورها باقی می ماند. |
تأکید می کند که رقابت کامل وجود ندارد و رقابت ناقص همان رقابت را در اختیار می گیرد. | رقابت همیشه در همه بخش ها بی نقص باقی می ماند. |
افزایش بازده مقیاس جایگزین بازده ثابت قدیمی مقیاس تولید شد. | فعالیت های مختلف تولیدی دارای عوامل کاملاً متحرک هستند. |
این نظریه را تبلیغ می کند که ترویج و مداخله دولت در تجارت بین المللی زمینه را برای رشد صنایع جدید و تضمین صنعتی شدن در یک کشور فراهم می کند. | دولت ها هیچ نقشی در تجارت بین المللی ندارند زیرا به تقاضا و عرضه بین المللی بستگی دارد. |
تجارت در میان کشورهایی با سطوح رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیکی مشابه اتفاق می افتد. | این فرض می کند که تجارت بدون توجه به اقتصاد یا فناوری مورد استفاده بین کشورها به همان اندازه اتفاق می افتد. |
سوالات متداول
چه نتیجه ای می توان به نظریه تجارت جدید داد؟
از نظریه تجارت جدید می توان نتیجه گرفت که تنوع محصولاتی که برای استفاده مشتریان از تجارت آورده می شود، به مشتریان اجازه می دهد از آن بهره مند شوند. این اتفاق می افتد زیرا انحصار محصول اتفاق می افتد و شرکت ها با استفاده از تبلیغات با یکدیگر رقابت می کنند.
چه چیزی از طریق تئوری تجارت جدید به بهترین شکل توضیح داده می شود؟
تئوری تجارت جدید بر دو جنبه جدید تجارت متمرکز است. افزایش بازده مقیاس و مزیت حرکت اول یا شبکه که به ترتیب در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فرموله شد.
نظریه تجارت جدید تجارت بین الملل چیست؟
نظریه تجارت جدید در سال ۲۰۰۳ توسط مارک ملیتز ارائه شد. شرکت های چند ملیتی بهره وری بهتری نسبت به شرکت های محلی دارند. زیرا هر کشور ظرفیت تولید متفاوتی برای شرکت ها دارد.
پیامدهای نظریه تجارت جدید چیست؟
به این معنی است که هرگونه سود ناشی از تجارت درون صنعتی به دلیل صرفه جویی در مقیاس در تولید محصولات با طرح های منحصر به فرد به جای تخصصی شدن محصولات مرتبط با یک دسته خاص است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.