جدول عرضه چیست؟
جدول عرضه Supply Schedule
جدول عرضه یک قالب جدولی است که تغییرات تعداد کالاها یا خدمات ارائه شده برای فروش توسط تولیدکنندگان یا تامین کنندگان را در سطوح قیمتی متفاوت در یک دوره معین فهرست می کند. این زمان بندی و منحنی عرضه به توضیح قانون عرضه کمک می کند. این نشان می دهد که چگونه عرضه در بازار با تغییر قیمت تغییر می کند.
قیمت های بالاتر به تولیدکنندگان یا شرکت ها انگیزه بیشتری برای تولید و فروش بیشتر می دهد. بنابراین نشان دهنده تمایل تامین کننده یا فروشنده برای کسب سود بیشتر است. اقتصاددانان، دولتها، سیاستگذاران و مصرفکنندگان از این زمانبندی برای درک تولیدکنندگان و رفتار بازار استفاده میکنند.
به طور خلاصه:
- در اقتصاد خرد، جدول عرضه به جدول یا صفحهگستردهای اطلاق میشود که تغییرات تعداد کالاها یا خدماتی را که تولیدکنندگان مایل به ارائه آن هستند با تغییر قیمت آنها در یک دوره معین فهرست میکند.
- دو جزء مهم این قالب جدولی قیمت و مقدار یک کالای معین است. همچنین، دو نوع از این برنامه ها وجود دارد – فردی و بازاری.
- بر اساس اصول قانون عرضه کار می کند و به شکل گیری منحنی عرضه کمک می کند. نشان دهنده رابطه مستقیم بین قیمت یک کالا و مقدار عرضه شده است.
- عوامل دیگری مانند قیمت کالاهای مرتبط، فناوری، مداخله دولت، قیمت عوامل تولید و قصد عرضهکنندگان نیز بر عرضه کالا یا خدمات تأثیر میگذارند.
زمانبندی تامین
جدول عرضه، یک تصویر جدولی با خوانایی آسان از همبستگی بین قیمت یک کالای خاص و مقدار عرضه شده توسط فروشندگان، تولیدکنندگان یا تامین کنندگان است. این قانون بر اساس قانون عرضه عمل می کند که می گوید با کاهش قیمت کالا، تولیدکنندگان تمایل کمتری به عرضه آن نشان می دهند و با افزایش قیمت یک کالا، تولیدکنندگان با افزایش عرضه پاسخ مثبت می دهند. بنابراین، عرضه هر کالایی با تغییر قیمت رابطه مستقیم دارد، مشروط بر اینکه سایر شیفتکنندههای منحنی عرضه ثابت بمانند.
جدول عرضه و تقاضا اجزای اصلی قانون عرضه و تقاضا هستند. دکتر آلفرد مارشال، اقتصاددان، قانون عرضه را در کتاب معروف خود «اصول اقتصاد» مطرح کرد. به گفته وی، با ثابت بودن سایر موارد، هر چه قیمت کالا بالاتر باشد، مقدار عرضه بیشتر و قیمت کالا کمتر شود، مقدار عرضه کمتر شود.
عرضه همان مفهوم موجودی چیزی نیست. موجودی کالای X به کل مقدار کالای X موجود در یک دوره اشاره دارد. در مقابل، عرضه کالای X به مقدار عرضه شده برای فروش، در بازار، در یک دوره زمانی اشاره دارد. سهام عرضه بالقوه است.
جدول، رسم منحنی عرضه را تسهیل می کند که در آن محور عمودی y قیمت کالا را نشان می دهد و مقدار عرضه شده در محور x افقی نشان داده می شود. بنابراین، متغیر مستقل قیمت و متغیر وابسته مقدار عرضه شده است. همچنین افزایش تقاضا برای کالا یا خدمات منجر به افزایش قیمت آن می شود که در نهایت منجر به افزایش عرضه و بالعکس می شود.
عوامل موثر بر برنامه زمانبندی عرضه
با این حال، به غیر از قیمت یک کالا، عوامل تعیینکننده دیگری نیز برای عرضه وجود دارد، مانند قیمت کالاهای جایگزین، قیمت کالاهای مکمل، سطح رقابت، اهداف تامینکنندگان، رویدادهای طبیعی، سیاستهای دولت، محیط نظارتی و مالیاتی، قیمت عوامل تولید و تکنولوژی این عوامل به همان اندازه مسئول تغییر منحنی عرضه به چپ یا راست هستند. در نتیجه کشش عرضه به سطح یا درجه افزایش یا کاهش قیمت بستگی دارد.
انواع جدول تامین
مشابه برنامه زمانبندی تقاضا، دو نوع زمانبندی عرضه وجود دارد که عبارتند از
- برنامه تامین فردی: برنامه عرضه انفرادی یک بیانیه جدولی از مقادیر مختلف محصول است که توسط یک فرد یا یک شرکت در سطوح مختلف قیمت در یک دوره زمانی عرضه می شود، با ثابت بودن سایر عوامل.
- جدول عرضه بازار: جدول عرضه بازار بیانیه ای جدولی از مقادیر مختلف محصولی است که همه تامین کنندگان در بازار مایل به عرضه در سطوح مختلف قیمت در یک دوره زمانی خاص هستند.
بازاری مملو از تامین کنندگانی خواهد بود که کالای خاصی را عرضه می کنند و همه این تامین کنندگان برنامه های عرضه جداگانه خود را خواهند داشت. بنابراین، برنامه زمانبندی عرضه بازار، مجموع تمام برنامههای عرضه منفرد تأمینکنندگان بازار است.
1- برنامه تامین فردی
مقدار مختلف یک کالا که توسط یک فروشنده یا تولیدکننده خاص برای فروش با قیمت های مختلف در یک دوره معین عرضه می شود، عرضه فردی است. جدول عرضه جدولی است که آن را نشان می دهد. برای مثال،
جدول زمانبندی تامین انفرادی | |
قیمت (دلار) | مقدار (کیلوگرم) |
10 | 150 |
11 | 180 |
12 | 210 |
13 | 240 |
14 | 270 |
منحنی عرضه اغلب نشان دهنده زمانبندی فوق است. در قانون عرضه، منحنی عرضه از چپ به راست به سمت بالا حرکت می کند و رابطه مثبت یا مستقیم بین قیمت کالاها و عرضه را توصیف می کند.
2- برنامه عرضه بازار
جدول عرضه بازار جدولی است که سطوح مختلف قیمت کالاهای خاص و مقادیری را که دو یا چند تولیدکننده یا عرضه کننده مایل به ارائه برای فروش در یک دوره معین هستند، فهرست می کند. ستون آخر مجموع کالاهای عرضه شده در بازار توسط تمامی تامین کنندگان را با قیمت های مختلف نشان می دهد. برای مثال،
قیمت (دلار) | عرضه انفرادی (کیلوگرم) | عرضه بازار (کیلوگرم) = تامین کننده A + تامین کننده B | |
تامین کننده A | تامین کننده B | ||
10 | 70 | 80 | 150 |
11 | 85 | 95 | 180 |
12 | 100 | 110 | 210 |
13 | 115 | 125 | 240 |
14 | 130 | 140 | 270 |
در اینجا فرمول نمایش جدول بالا آمده است:
Sm= Sa + Sb + ….
کجا Sm = جدول عرضه بازار
Sa = تامین کننده فردی A
Sb= تامین کننده فردی B
مثال
اکنون، بیایید بفهمیم که این مفهوم چگونه با یک مثال برنامه زمانبندی عرضه کار می کند:
در یک بازار انحصاری ، خودروهای XYZ بزرگترین تامین کننده موتور سیکلت هستند. با افزایش تقاضا برای این موتورسیکلت ها در بازار، قیمت و عرضه آنها نیز در این دوره افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر قیمت کالایی 2000 دلار باشد، عرضه آن 300 واحد است. به همین ترتیب، زمانی که قیمت آن به 2400 دلار افزایش می یابد، عرضه آن نیز به 500 واحد افزایش می یابد. با توجه به زیر، جدول 1 نمونه جدول عرضه را نشان می دهد :
(جدول 1)
جدول زمانبندی خودروهای XYZ، تامین موتور سیکلت | |
قیمت (دلار) | مقدار (واحد) |
2000 | 300 |
2100 | 350 |
2200 | 400 |
2300 | 450 |
2400 | 500 |
فرض کنید دو عرضه کننده موتور سیکلت، خودروهای ABC و خودروهای XYZ در بازار وجود داشته باشد، برنامه زمان بندی عرضه در بازار به این صورت خواهد بود:
(جدول 2)
قیمت (دلار) | تامین انفرادی موتور سیکلت | عرضه بازار موتور موتور = ABC + XYZ | |
خودروهای ABC | خودروهای XYZ | ||
2000 | 140 | 160 | 300 |
2100 | 165 | 185 | 350 |
2200 | 190 | 210 | 400 |
2300 | 215 | 235 | 450 |
2400 | 240 | 260 | 500 |
بر اساس جدول 1 فوق، اجازه دهید منحنی عرضه فردی را برای خودروهای XYZ ترسیم کنیم:
در اینجا، در منحنی عرضه فوق، محور y قیمت های موتور سیکلت را نشان می دهد و محور x مقدار عرضه شده را نشان می دهد.
سوالات متداول
برنامه عرضه یک شرکت چه چیزی را نشان می دهد؟
برنامه عرضه یک شرکت به ایجاد منحنی عرضه کمک می کند. این شامل قیمت محصولات و خدمات و مقدار آن محصول یا خدماتی است که شرکت در هر قیمت در یک زمان معین عرضه می کند.
جدول عرضه چه چیزی را نشان می دهد؟
جدول عرضه، تغییر در مقادیر یک محصول خاص را نشان می دهد که یک تولید کننده یا تامین کننده آماده فروش آن با قیمت های مختلف است. یعنی مقدار کالای عرضه شده با تغییر قیمت آن متفاوت است.
چگونه جدول عرضه را حل کنیم؟
یک جدول عرضه به تهیه منحنی عرضه ختم می شود. مهمترین مرحله جمع آوری داده ها و تهیه یک صفحه گسترده با یک ستون برای قیمت و ستون دیگر / ستون دیگر که مقدار عرضه شده (برنامه عرضه فردی یا بازار) را بر اساس نیاز نشان می دهد.
سپس بر اساس این جدول یا صفحه گسترده، نموداری تهیه کنید که در آن محور y قیمت ها را نشان می دهد و محور x مقدار را مشخص می کند. در نهایت، تمام نقاط را به هم متصل کنید تا یک منحنی عرضه تشکیل شود.
برنامه عرضه فدرال چیست؟
برنامه عرضه فدرال GSA نیز نامیده می شود. با امضای این قرارداد بلندمدت دولتی با شرکت های تجاری، دولت از مزایای میلیون ها محصول و خدمات تجاری و آن هم با قیمت مناسب بهره مند می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.