فرمول مازاد مصرف کننده چیست؟
فرمول مازاد مصرف کننده Consumer Surplus Formula
مازاد مصرف کننده یک اندازه گیری اقتصادی برای محاسبه سود (یعنی مازاد) چیزی است که مصرف کنندگان مایلند برای یک کالا یا خدمات در مقابل قیمت بازار آن بپردازند. فرمول مازاد مصرف کننده مبتنی بر نظریه اقتصادی مطلوبیت نهایی است. این نظریه توضیح می دهد که رفتار خرج کردن با ترجیحات افراد متفاوت است. از آنجایی که افراد مختلف مایلند برای یک کالا یا خدمت به طور متفاوتی هزینه کنند، مازاد ایجاد می شود. این معیار در طیف گسترده ای از مشاغل مالی شرکت استفاده می شود.
فرمول مازاد مصرف کننده
یک فرمول اقتصادی وجود دارد که برای محاسبه مازاد مصرف کننده با در نظر گرفتن تفاوت بالاترین مصرف کنندگان و قیمت واقعی آنها استفاده می شود.
در اینجا فرمول مازاد مصرف کننده است:
در عمل
در اینجا یک مثال برای روشن شدن موضوع آورده شده است. یک خریدار مصمم به خرید یک لپ تاپ با پردازنده ۱٫۹ گیگاهرتزی و صفحه نمایش ۱۵ اینچی است و حاضر است تا ۱۰۰۰ دلار خرج کند. همانطور که او در فروشگاههای مختلف لوازم الکترونیکی جستجو میکند، یکی با قیمت ۶۰۰ دلار پیدا میکند که تمام معیارهای دقیق او (CPU 1.9 گیگاهرتز و صفحه نمایش ۱۵ اینچی) را برآورده میکند و در مقایسه با آنچه که حاضر بود خرج کند، ۴۰۰ دلار پسانداز میکند. ۴۰۰ دلار مازاد مصرف کننده او است که اکنون می تواند پس انداز کند یا برای کالاها یا خدمات دیگر خرج کند.
مازاد مصرف کننده در مقیاس بزرگتر
منحنیهای تقاضا برای اندازهگیری مازاد مصرفکننده از نظر کل بازار بسیار ارزشمند هستند. منحنی تقاضا در نمودار تقاضا-عرضه رابطه بین قیمت یک محصول و مقدار کالای مورد تقاضا در آن قیمت را نشان می دهد. با توجه به قانون کاهش مطلوبیت حاشیه ای، منحنی تقاضا دارای شیب نزولی است. قسمت نارنجی سایه دار در نمودار نشان داده شده در بالا نشان دهنده مازاد مصرف کننده است.
فرمول مازاد مصرف کننده گسترده
جایی که:
- Qd = مقدار تقاضا در حالت تعادل، که در آن تقاضا و عرضه برابر هستند.
- ΔP = Pmax – Pd
- Pmax = قیمتی که خریدار مایل به پرداخت است.
- Pd = قیمت در حالت تعادل، که در آن تقاضا و عرضه برابر هستند.
مازاد تولید کننده
در طرف دیگر معادله، مازاد تولیدکننده است. همانطور که در نمودار بالا متوجه خواهید شد، معیار اقتصادی دیگری به نام مازاد تولید وجود دارد که تفاوت بین حداقل قیمتی که تولیدکننده برای کالاها/خدمات می پذیرد و قیمتی است که دریافت می کند.
در یک دنیای کامل، ممکن است یک قیمت تعادلی وجود داشته باشد که در آن هم مصرفکنندگان و هم تولیدکنندگان مازاد داشته باشند (یعنی هر دو وضعیت بهتری دارند، برخلاف وضعیتی که فقط یک طرف سود میبرد).
کاربردهای عملی
در بازار تئوری آب بطری، مشتری حاضر است ۱۰ دلار برای آب بطری بپردازد که بالاترین قیمت در بین سایر مشتریان است. اکثر مشتریان فقط مایل به پرداخت ۵ دلار هستند که به طور تصادفی قیمتی است که زمانی تعیین می شود که تقاضا دقیقاً با عرضه مطابقت کند.
با ۵ دلار ۲۰ بطری عرضه می شود و مازاد مصرف کننده ۵۰ دلار است. این بدان معناست که به اشتراک گذاشته شده در بین مشتریانی که ۲۰ بطری آب را خریداری کرده اند ۵۰ دلار پس انداز وجود دارد که می تواند به خریدهای دیگر اختصاص یابد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.