فرمول کشش قیمت چیست؟
فرمول کشش قیمت Price Elasticity Formula
کشش قیمت به کشش قیمتی تقاضا اشاره دارد که واکنش تقاضا برای یک کالای خاص را به تغییر قیمت آن اندازه میگیرد. می توان فرمول کشش قیمت را با تقسیم درصد تغییر کمیت بر درصد تغییر قیمت بدست آورد. از نظر ریاضی می توان آن را به صورت زیر محاسبه کرد:
کشش قیمت = (Q f – Q i ) / (Q f + Q i ) ÷ (P f – P i ) / (P f + P i )
یا
کشش قیمت = (∆Q/Q) ÷ (∆P/P)
- Q i = مقدار اولیه
- Q f = مقدار نهایی
- P i = قیمت اولیه و
- P f = قیمت نهایی
محاسبه کشش قیمت (گام به گام)
برای محاسبه کشش قیمت مراحل زیر را دنبال کنید:
- ابتدا قیمت اولیه را تعیین کنید و مقدار تقاضا شده از مورد Pi و Qi به ترتیب نشان دهنده قیمت و تقاضای اولیه هستند.
- سپس قیمت نهایی و مقدار درخواستی کالا را تعیین کنید. قیمت نهایی و تقاضا به ترتیب با Pf و Qf نشان داده می شود.
- در مرحله بعد، درصد تغییر در مقدار مورد نیاز را با تقسیم تغییر تقاضا بر میانگین تقاضا محاسبه کنید. تغییر در کمیت تفاوت بین تقاضاهای نهایی و اولیه (Qf – Qi) است، در حالی که تقاضای متوسط (Qf + Qi)/2 است. بنابراین، درصد تغییر تقاضا به صورت – 2 * (Qf – Qi) / (Qf + Qi) بیان می شود.
- حالا با تقسیم تغییر قیمت بر میانگین قیمت، درصد تغییر قیمت را محاسبه کنید. درصد تغییر قیمت به صورت – 2 * (Pf – Pi) / (Pf + Pi) بیان می شود.
- در نهایت، کشش قیمت را می توان از طریق درصد تغییر در مقدار تقاضا (مرحله 3) توسط درصد تغییر در قیمت (مرحله 4) به دست آورد، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
کشش قیمت = (Q f – Q i ) / (Q f + Q i ) ÷ (P f – P i ) / (P f + P i )
مثال ها فرمول کشش قیمت
مثال 1
اجازه دهید برای درک مفهوم کشش قیمت، بستنی شکلاتی را مثال بزنیم. اگر قیمت بستنی در هفته گذشته 20 درصد افزایش یافت، منجر به کاهش 30 درصدی تقاضا برای بستنی شد. کشش قیمت را بر اساس اطلاعات داده شده محاسبه کنید.
برای محاسبه کشش قیمت از اطلاعات زیر استفاده کنید:
- درصد تغییر تقاضا: -30%
- درصد تغییر قیمت: 20%
اکنون میتوانیم کشش قیمت را با استفاده از فرمول بالا محاسبه کنیم:
- کشش قیمت = درصد تغییر در تقاضا / درصد تغییر در قیمت
- = -30٪ / 20٪
کشش قیمت خواهد بود –
- کشش قیمت = -1.50
بنابراین، تقاضای بستنی کشش قیمتی 1.5- را نشان داد.
مثال 2
اجازه دهید شرکتی در تولید نوشابه را مثال بزنیم. در حال حاضر، این شرکت نوشابههای خود را به قیمت 4 دلار در هر بطری به فروش میرساند و تقاضای هفتگی 3000 بطری را جلب میکند. امروز، مدیریت شرکت تصمیم گرفته است تا قیمت هر بطری را 0.50 دلار کاهش دهد که انتظار میرود تقاضای هفتگی را تا 4000 بطری افزایش دهد. کشش قیمت را بر اساس اطلاعات داده شده محاسبه کنید.
برای محاسبه کشش قیمت از اطلاعات زیر استفاده کنید:
- تقاضای اولیه بطری (Q i ): 3000
- تقاضای نهایی بطری (Q f ): 4000
- قیمت اولیه هر بطری (P i ): 4.00 دلار
- قیمت نهایی هر بطری (P f ): 3.50 دلار
اکنون می توانیم کشش قیمت را به صورت زیر محاسبه کنیم:
- کشش قیمت = (Q f – Q i ) / (Q f + Q i ) ÷ (P f – P i ) / (P f + P i )
- = (4000 – 3000) / (4000 + 3000) ÷ (3.50 – 4.00) / (3.50 + 4.00)
- = (1000 / 7000) ÷ (-0.5 / 7.5)
کشش قیمتی تقاضای هفتگی خواهد بود –
- کشش قیمت = -2.14
بنابراین کشش قیمتی تقاضای هفتگی نوشابه 2.14- است.
مثال 3
اجازه دهید فروش گوشت گاو در ایالات متحده در سال 2014 را مثال بزنیم تا نشان دهیم که کشش قیمت در دنیای واقعی چگونه کار می کند. در کمبود غذا، قیمت گاو از 3.47 دلار در هر پوند به 4.45 دلار در پوند در 10 ماه افزایش یافت. در نتیجه افزایش قیمت، مصرف منظم یک خانواده چهار نفره از 10.0 پوند به 8.5 پوند کاهش یافت. کشش قیمت تقاضای گوشت گاو را محاسبه کنید.
برای محاسبه کشش قیمت از اطلاعات زیر استفاده کنید:
- تقاضای اولیه (Q i ): 10.0
- تقاضای نهایی (Q f ): 8.5
- قیمت اولیه: (P i ): 3.47 دلار
- قیمت نهایی (P f ): 4.45 دلار
اکنون، کشش قیمت را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:
- کشش قیمت = (Q f – Q i ) / (Q f + Q i ) ÷ (P f – P i ) / (P f + Pi )
- = (8.5 – 10.0) / (8.5 + 10.0) ÷ (4.45 – 3.47) / (4.45 + 3.47)
- = (-1.5 / 18.5) ÷ (0.98 / 7.92)
کشش قیمت تقاضای گوشت گاو:
- کشش قیمت = -0.66
بنابراین کشش قیمتی تقاضای گوشت گاو در طول بحران غذایی سال 2014 -0.66 بود.
ارتباط و موارد استفاده فرمول کشش قیمت
از دیدگاه هر کسب و کاری، درک کشش قیمت مهم است زیرا به ارزیابی رابطه بین قیمت یک کالا و تقاضای مربوطه در آن قیمت کمک می کند. به این دلیل که مقدار تقاضا با تغییر قیمت به طور قابل توجهی تغییر می کندتقاضای کشسان. علاوه بر این، این ویژگی در محصولات جانبی یا خدماتی که جایگزینهای آسان در دسترس دارند، نشان داده میشود.
از سوی دیگر، کالاهایی که مقدار تقاضا برای آنها تغییر زیادی نمی کند، اگرچه تغییر قیمت قابل توجهی به عنوان تقاضای غیر کشش شناخته شده است. این ویژگی زمانی نشان داده می شود که جایگزینی برای محصول یا خدمات وجود نداشته باشد و مصرف کنندگان مایل به خرید با قیمت های نسبتاً بالاتر باشند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.