خطر اخلاقی چیست؟
خطر اخلاقی Moral Hazard
خطر اخلاقی وضعیتی است که در آن یک طرف می تواند در یک عمل مخاطره آمیز شرکت کند زیرا طرف دیگر متحمل عواقب آن است. طرفی که ریسک می کند حداقل مسئولیت مربوط به آن و هزینه پیامد آن را دارد. با این حال، طرفی که پیامد را تحمل می کند، به طور قراردادی ملزم به انجام این کار است.
این اصطلاحی است که وضعیتی را توصیف می کند که در آن یک فرد یا یک شرکت نسبت به آن سوگیری دارد یا انگیزه ای برای ریسک کردن دارد زیرا شخص دیگری نتیجه را متحمل می شود. چنین شرایطی معمولاً در هنگام معاملات مالی رخ می دهد که در آن طرف ریسک پذیر بیمه شده است و به همین دلیل مجبور نخواهد بود تمام هزینه ریسک را متحمل شود.
به طور خلاصه:
- خطر اخلاقی اصطلاحی است که برای توصیف اینکه چگونه یک شخص یا یک سازمان تمایل دارد با آگاهی از اینکه در برابر عواقب آن محافظت می شود، به انجام کارهای مخاطره آمیز افراط می کند.
- طرف ریسک پذیر کمترین مسئولیت را در قبال ضرر و هزینه آن دارد که آنها را به انجام این کار تحریک می کند.
- این ترتیب معمولاً در طی یک تراکنش مالی انجام می شود، جایی که طرف بیمه شده آماده است تا سرمایه گذاری را انجام دهد که ممکن است عواقب منفی بر عهده بیمه گذار باشد.
- طرف زیان ده متعهد به قرارداد است و باید به شرایط و ضوابط آن پایبند باشد.
.
درک مشکل خطر اخلاقی
خطر اخلاقی شرایطی است که در آن شخص یا سازمانی انگیزه مییابد تا ریسک کند با این اطمینان که نتیجه و هزینه آن بر عهده شخص دیگری خواهد بود.
در اقتصاد، خطر اخلاقی وضعیتی است که در آن از بیمه برای پوشش هزینه هر خطر یا خطری استفاده می شود. بیمه گر مسئولیت خطر را بر عهده دارد. بیمه گر با طرف مورد بیمه قرارداد منعقد می کند. بیمه گذار متحمل عواقب آن می شود که بیمه گذار را بی مسئولیت می گذارد. بنابراین، آنها می توانند کارها را به بهترین نحو انجام دهند.
در بیمه، خطر اخلاقی ناشی از نابرابری اطلاعاتی بین دو طرف است. بیمه شده اطلاعات بیشتری در مورد یک موقعیت خاص دارد که از آن به عنوان یک مزیت برای انجام یک سرمایه گذاری پرخطر استفاده می کند. از سوی دیگر، بیمهگر معمولاً نیاز به دسترسی به اطلاعات کامل دارد، یا حق بیمه بسیار بالایی را دریافت میکند یا ممکن است بیمه نامه صادر نکند.
به غیر از یک فرد یا شرکت، این نوع خطر می تواند با یک اقتصاد نیز مرتبط باشد. به عنوان مثال، خطر اخلاقی در بانکداری یک سناریوی کاملاً معمولی است، که در آن بانکها گاهی اوقات با دادن وام به وام گیرندگانی که نمیتوانند آنها را بازپرداخت کنند، ریسک میکنند. بانک ها از این وام ها سود دریافت می کنند. بنابراین، تئوری مخاطرات اخلاقی در اینجا کاربرد دارد، زیرا بانکها ریسک میکنند زیرا میدانند که بانکهای مرکزی میتوانند برای محافظت از اقتصاد آنها را نجات دهند.
منشأ مسئله خطر اخلاقی
عبارت “خطر اخلاقی” در اصل از دنیای بیمه می آید و عمدتاً بر این واقعیت استوار است که هر یک از طرفین اطلاعات متفاوتی در مورد یک موقعیت دارند به ویژه اطلاعات متفاوت در مورد سطح واقعی ریسک.
موضوع اطلاعات غلط یا اطلاعات نابرابر این است که هر دو طرف در یک صفحه نیستند. چنین موضوعی در هر شرایط کاری خطرناک است، به ویژه در مورد بیمه. طرف خریداری کننده بیمه قصد دارد به گونه ای عمل کند که بیشترین سود را برای آنها داشته باشد، زیرا می داند که بیمه هر گونه خطری را پوشش می دهد. این اطلاعات معمولاً به شرکت بیمه منتقل نمی شود زیرا معمولاً منجر به الزامات حق بیمه بالاتر یا عدم توانایی در دریافت بیمه نامه می شود.
انواع
بیایید به انواع مخاطرات اخلاقی نگاه کنیم:
- بحران مالی: سیستم بانکی به شدت مستعد خطرات اخلاقی است. بانک ها به وام گیرندگان پولی را بانرخ بهره، وام گیرندگان نمی توانند آن را پس دهند.
- استفاده نادرست از کالاهای اداری: کارمندان اغلب از لوازم التحریر اداری یا وسایل الکترونیکی سوء استفاده می کنند زیرا می دانند که شرکت هزینه یا ضرر را متقبل خواهد شد.
- خطر بیمه: شرکت های بیمه نیز ریسک بالایی دارند زیرا بیمه شده ممکن است با علم به اینکه شرکت بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد، رفتار پرخطر پروژه ها را انجام دهد.
علل
یک خطر اخلاقی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:
- انگیزه برای ریسک کردن: علت اصلی چنین وضعیتی انگیزه یک طرف برای افراط در یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز است زیرا نتیجه آن ضرر است و طرف دیگر هزینه را متحمل می شود.
- فقدان اطلاعات: در بیمه، خطر اخلاقی ناشی از عدم ارتباط بین دو طرف است. در نتیجه، بیمهگر معمولاً حقایق کمتری در مورد یک موقعیت دارد و بیمه صادر میکند که بیمهگذار از آن به عنوان یک مزیت استفاده میکند.
- کمیسیون و سود: گاهی اوقات، بسیاری از مؤسسات مالی این نوع خطر را برای به دست آوردن کمیسیون و مشوق ها می پذیرند. به عنوان مثال، خطر اخلاقی در بخش بانکداری گسترده است، زیرا بانک ها به وام گیرندگانی که ممکن است در بازپرداخت آنها شکست بخورند، وام می دهند. اما این موسسات مالی به امید کسب پورسانت وام می دهند.
- عدم مالکیت: گاهی اوقات ممکن است یک فرد به طور کامل مالک یک چیز ارزشمند نباشد. بنابراین، این فرد را تحریک می کند که مسئولیت کمتری برای محافظت از آن بپذیرد، زیرا می داند که شخص دیگری متحمل ضرر خواهد شد.
عواقب
پیامدهای خطر اخلاقی به شرح زیر است:
- سقوط اقتصادی: وقتی موسسات مالی شروع به وام دادن مبالغ هنگفتی به عنوان وام به وام گیرندگان می کنند،ممکن است وام گیرنده وام را بازپرداخت نکند.
- ریسک در نهایت به سرمایه گذاران منتقل می شود: سرمایه گذاران در نهایت متضرر می شوند زیرا اگر سیستم مالی سقوط کند، بازدهی که سرمایه گذار باید کسب کند نیز کاهش می یابد.
- از دست دادن ایمان: سرمایه گذاران یا افرادی که امیدوارند بازدهی خوبی کسب کنند، در نهایت ایمان خود را به سیستم مالی از دست می دهند.
- بار بر دوش بیمه گر: در بیمه، خطر اخلاقی منجر به خسارت های هنگفتی می شود زیرا نهاد بیمه شده ممکن است خطراتی را متحمل شود که به راحتی می تواند به دلیل عدم ارتباط مناسب باشد.
- مردم کمتر هوشیار می شوند: این امر باعث می شود مردم کمتر از دارایی خود محافظت کنند زیرا می دانند که ادعاهای بیمه از آنها در برابر ضرر محافظت می کند.
- اتلاف: کارمندان در دفاتر تمایل دارند از چیزها بیش از حد استفاده یا سوء استفاده کنند زیرا می دانند که شرکت متحمل ضرر خواهد شد.
کاهش خطر اخلاقی
راه ها و روش هایی برای کاهش خطر اخلاقی وجود دارد. آنها به شرح زیر هستند:
- ارزیابی اعتبار: زمانی که بانک ها به وام گیرندگان وام می دهند، باید اعتباربدهی بدی وجود نداشته باشد.
- ارائه مشوق هایی برای مسئولیت پذیری: یک روش ساده برای کاهش این نوع خطر در جامعه، ارائه مشوق هایی برای تشویق مردم به رفتار مسئولانه است.
- نظارت: یک سیستم نظارت مستمر باید وجود داشته باشد، به ویژه در دفاتر یا مکانهای عمومی که در آن افراد متعددی کارها را انجام میدهند.
- جریمه یا مجازات: یکی دیگر از راههای کاهش این مشکل، اعمال جریمه یا مجازات است که باعث میشود از سوء استفاده از اموال یا اطلاعات به نفع خود و به قیمت زیان دیگران جلوگیری شود.
- کنترل بانک های مرکزی بر موسسات مالی: بانکهای مرکزی کشور باید به اندازه کافی بانکها و شرکتهای مالی که وام میدهند کنترل کنند. معیارهای آنها برای فرآیند نجات باید سختگیرانه و سختگیرانه باشد.
مثال ها
چند مثال به درک بهتر نظریه خطر اخلاقی کمک می کند.
مثال ۱
Sunshine Ltd.، یک شرکت در تجارت نرم افزار، دفتر خود را در فلوریدا دارد. در سه سال گذشته یک استارت آپ در بازار بوده است. سرمایه گذاری خوبی کرده است روی امکانات زیرساختی مانند فضای اداری کافی، لپتاپهای خوب، اینترنت پرسرعت برای کارمندان خود، سایر ملزومات اداری، ماشینهای انتخابی برای کارمندانی که در دوردست زندگی میکنند و غیره سرمایهگذاری کرده است.
با این حال، شرکت متوجه می شود که کارکنان اداری اغلب از امکانات سوء استفاده می کنند. آنها از لپتاپها سوء استفاده میکنند، از اینترنت برای مقاصد شخصی استفاده میکنند و لوازم التحریر و سایر چیزهایی را که برای استفاده اداری نگهداری میشوند، هدر میدهند. حتی افرادی که از انتخاب و رها کردن استفاده می کنند، ماشین ها را کثیف می کنند.
برای جلوگیری از این نوع خطر، این شرکت دوربینهایی را در قسمتهای مختلف اداری راهاندازی کرده است تا کارکنانی را که با دستگاهها اشتباه کار میکنند و وبسایتهای غیرمرتبط با کار اداری را مسدود میکنند، شناسایی کند. همچنین دوربینهای خودرو را برای ردیابی افرادی که از این تسهیلات سوء استفاده میکنند تنظیم کرده است. این نظارت دقیق منجر به کاهش قابل توجه هزینه ها برای شرکت شد.
مثال ۲
در اقتصاد، خطر اخلاقی نقش خود را در بازار مالی جهانی ایفا می کند، جایی که سیاست های رقابتی بانک های مرکزی که تورم را کنترل می کنند، در نهایت سرمایه گذاران را در معرض خطر قرار می دهد.
بازار اوراق قرضه که جایگاه مهمی در نظام مالی یک کشور دارد، با هرج و مرج زیادی مواجه خواهد شد. زیرا سیاستگذاران در تلاشند تا با افزایش نرخ بهره در کمترین زمان، قیمتهای مصرفکننده را کنترل کنند، که منجر به خرید کمتر بدهی دولت و استقراض کمتر توسط سرمایهگذاران و ایجاد خشکسالی نقدینگی میشود.
بنابراین، بازنشستگان، دارندگان صندوق بازنشستگی یا افرادی که به دنبال سرمایه گذاری مطمئن هستند را تهدید می کند. این سرمایه گذاران بار عمده خطر اخلاقی بازار اوراق قرضه را متحمل می شوند. بانک هایی که می توانند بازارها را ایجاد کنند، ضرر می کنند. حتی برخی از خریداران بدهی ضروری آمریکایی نیاز به توضیح در مورد وضعیت آشفته اوراق قرضه ایالات متحده دارند.
مثال ۳
خطر اخلاقی ویرانگری ایجاد کرده است و ۱۲۵ کشته برجای گذاشته است، شرکتهای بیمه خصوصی در فلوریدا در حال تلاش برای پاسخگویی به مطالبات ۶۷ میلیون دلاری هستند.
مناطق ساحلی به شدت مستعد طوفان های مشابه این هستند که نیاز به سازه های مقاوم در برابر آب و هوا دارند. اما نگرانی این است که صاحبان خانه در انجام این کار کوتاهی میکنند زیرا فکر میکنند این هدر دادن پول است زیرا طوفان ممکن است جهت را تغییر دهد و مهمتر از همه، بیمهگران هزینه خسارت را پرداخت خواهند کرد.
خطر اخلاقی در مقابل انتخاب نامطلوب
خطر اخلاقی تمایل به خطر با دانستن اینکه محافظت در برابر ضرر وجود دارد. انتخاب نامطلوب تمایل به ترتیب پوشش ریسک برای محدود کردن ضرری است که نمی توان آن را به حداقل رساند. خطر اخلاقی افزایش احتمال وقوع ضرر است. با این حال، ابتدا به تفاوت ها نگاه می کنیم.
خطر اخلاقی | انتخاب نامطلوب | خطر اخلاقی |
تمایل به ریسک کردن با دانستن اینکه محافظت وجود دارد. | تمایل به پوشش ریسک برای انتقال زیان. | تمایل به عمل به گونه ای که احتمال ضرر را افزایش دهد. |
این رفتار پس از گرفتن پوشش تحریک می شود. | این رفتار قبل از گرفتن پوشش تحریک می شود. | این رفتار قبل از گرفتن پوشش تحریک می شود. |
عدم تقارن اطلاعات پس از پوشش وجود دارد. | عدم تقارن اطلاعاتی قبل از پوشش وجود دارد. | عدم تقارن اطلاعاتی قبل از پوشش وجود دارد. |
قصد پوشش آگاهانه برای انتقال ریسک است. | قصد انتقال ریسک به صورت آگاهانه انجام می شود. | قصد پوشش ناخودآگاه یا بی تفاوت برای انتقال ریسک صورت می گیرد. |
نتیجه
خطر اخلاقی یک موقعیت دشوار است که معاملات مالی ناعادلانه و گاه خطرناک را ایجاد می کند. بیمه و سایر عرصههای مالی زمانی بهترین عملکرد را دارند که شرایط مخاطرهآمیز اخلاقی ایجاد نشود. هر دو طرفی که وارد یک رابطه مالی می شوند باید از موقعیت و منافع برابر با توجه به اقدامات هر یک از طرفین آگاهی داشته باشند. وقتی موقعیتهای مخاطره اخلاقی به وجود میآیند، در بهترین حالت، روابط به هم ریخته و در بدترین حالت، خطرناک میشوند
سوالات متداول
چگونه مخاطرات اخلاقی را در مراقبت های بهداشتی کاهش دهیم؟
کاهش آن در حوزه بهداشت و درمان با اطلاع رسانی صریح و صحت مشکل سلامت و موافقت با تقبل بخشی از هزینه خدمات به جای مطالبه کل مبلغ از بیمه گر امکان پذیر است. بیمه شده نیز باید سعی کند سبک زندگی سالم خود را حفظ کند تا نیاز به مطالبه وجود نداشته باشد یا کمتر باشد.
چرا خطر اخلاقی بد است؟
این اشتباه است زیرا شامل استفاده از عدم تقارن اطلاعاتی برای پوشش ریسکی است که یک فرد یا کسبوکار میخواهد برای کسب سود، کمیسیون، انگیزه یا هر نوع منفعت شخصی دیگری متحمل شود.
خطر اخلاقی که کمک تجاری می تواند ایجاد کند چیست؟
کمک های تجاری نیز می تواند این نوع خطر را ایجاد کند. طرفین یک تجارت که شامل کارگران، مدیریت یا هر شخص مرتبط با سازمان میشود، میتوانند از امکاناتی که برای کار در نظر گرفته شده است سوء استفاده کنند. آنها ممکن است از اطلاعات داخلی برای به دست آوردن مزایای شخصی مانند ارتقاء یا تحقق هدف استفاده کنند. ممکن است یک سوء استفاده از وجوه برای رشد کسب و کار وجود داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.