تفاوت عرضه و تقاضا
1402/02/02
عرضه در مقابل تقاضا Supply vs Demand
عرضه رابطه مستقیمی با قیمت یک محصول یا خدمات دارد، به این معنی که اگر قیمت افزایش یابد، عرضه آن نیز افزایش می یابد. برعکس، اگر قیمت کاهش یابد، عرضه نیز کاهش می یابد. تقاضا رابطه غیر مستقیمی با قیمت یک محصول یا خدمات دارد. اگر قیمت کاهش یابد، تقاضا افزایش می یابد و بالعکس. تفاوت عرضه و تقاضا
- تقاضا را می توان به میزان تمایل خریدار (مقدار) خدمت یا محصول اشاره کرد. تمایل خریدار (مقدار) خدمات یا محصول. این مقدار تقاضا شده مقدار آن محصولی خواهد بود که مردم مایل به خرید آن با قیمت معین هستند. رابطه بین مقدار تقاضا و قیمت را رابطه تقاضا می گویند.
- عرضه نشان می دهد که بازار چقدر می تواند یک محصول یا خدمات خاص را ارائه دهد. مقدار عرضهشده را میتوان به عنوان مقداری از تولیدکنندگان کالای خاصی که ارائه میکنند و با بیاحتیاطی به قیمت معین دریافت میکنند، نام برد. تفاوت عرضه و تقاضا
اضا
تفاوت عرضه و تقاضا
تفاوت های اصلی به شرح زیر است:
- تقاضا عبارت است از تعادل بین قیمت و مقدار تقاضای یک محصول یا کالا در یک دوره معین. در مقابل، تعادل بین قیمت محصول یا کالا و مقدار عرضه شده در یک دوره معین، عرضه نامیده می شود.
- در حالی که منحنی تقاضا، همانطور که قبلا ذکر شد، به سمت پایین شیب دارد، منحنی عرضه منحنی شیب دار به سمت بالا دارد.
- ظرفیت پرداخت و تمایل خریدار به قیمت مشخص، تقاضا است. در مقابل، مقداری که تولیدکنندگان آن کالاها با قیمتی خاص به مشتریان یا مصرف کنندگان خود عرضه می کنند، عرضه است.
- همانطور که قبلا گفته شد، تقاضا با عرضه رابطه معکوس یا معکوس دارد. اگر تقاضا کاهش یابد، عرضه افزایش می یابد و بالعکس.
- تقاضا رابطه معکوس یا غیرمستقیم با قیمت دارد. اگر قیمت کالا افزایش یابد، تقاضا کاهش می یابد. به همین ترتیب، اگر قیمت کالا کاهش یابد، تقاضا افزایش می یابد. با این حال، از طرف دیگر، قیمت به طور مستقیم به عرضه مربوط می شود. اگر قیمت کاهش یابد، عرضه نیز کاهش می یابد و اگر قیمت افزایش یابد، عرضه نیز افزایش می یابد.
- تقاضا بیانگر ترجیحات و سلیقه مصرف کننده یا مشتری برای یک محصول یا کالایی است که او می خواهد. اما، از سوی دیگر، عرضه نشاندهنده شرکتها است، یعنی چه مقدار از کالاها یا اقلام توسط آن تولیدکنندگان در آن بازار بزرگ عرضه میشود.
جدول مقایسه ای عرضه و تقاضا
اساس | عرضه | تقاضا |
---|---|---|
تعریف | عرضه مقدار کالایی است که تولیدکنندگان با قیمتی معین در اختیار خریداران یا مصرف کنندگان قرار می دهند. | تقاضا میل، تمایل و توانایی خریدار برای پرداخت هزینه خدمات یاکالا با قیمتی خاص |
قانون | قانون عرضه بیان می کند که هر چه قیمت کالا بالاتر باشد، مقدار آن نیز بیشتر می شود. بنابراین تولیدکنندگان آماده عرضه بیشتر با قیمت بالاتر هستند. دلیل آن این است که فروش مقدار بالاتر با قیمت بالاتر باعث افزایش درآمد آنها می شود. | اینقانون تقاضا توضیح می دهد که اگر همه عوامل دیگر برابر باشند (Ceteris Paribus)، هر چه قیمت یک محصول یا کالا بالاتر باشد، مردم کمتر آن محصول یا کالا را تقاضا خواهند کرد. به عبارت دیگر، هر چه قیمت محصول بالاتر باشد، مقدار تقاضا کمتر می شود. |
منحنی نمودار | از آنجایی که قیمت و مقدار در یک جهت حرکت می کنند، منحنی نمودار برای عرضه شیب به سمت بالا خواهد داشت. | اینمنحنی تقاضا شیب نزولی خواهد داشت، زیرا مقدار و قیمت رابطه متضادی دارند. |
اثرات تغییرات | افزایش عرضه با تقاضا منجر به وضعیت مازاد خواهد شد. برعکس، وقتی عرضه کاهش می یابد، تقاضا منجر به کمبود می شود. | افزایش تقاضا با همان عرضه منجر به وضعیت کمبود خواهد شد. وقتی تقاضا کاهش می یابد، عرضه به وضعیت مازاد منجر می شود. |
نمایندگی | می توان عرضه را از منظر تولیدکننده دید. | باید تقاضا را از دیدگاه مصرف کننده یا خریدار در نظر گرفت. |
تاثیر قیمت | با افزایش قیمت محصول، عرضه محصول نیز افزایش می یابد. بنابراین، یک رابطه مستقیم. | با افزایش قیمت محصول، تقاضا برای محصول کاهش می یابد. بنابراین، نشان دهنده یک رابطه معکوس است. |
فاکتور زمان | رابطه عرضه یک موضوع زمان است زیرا برای عرضه کلیدی است زیرا تامین کنندگان باید (اما نه همیشه) به سرعت به تغییر قیمت یا تقاضا واکنش نشان دهند. بنابراین تعیین اینکه اختلاف قیمت ناشی از تقاضا دائمی یا موقتی خواهد بود بسیار مهم است. | بر خلاف رابطه عرضه، عامل زمان تاثیری بر رابطه تقاضا ندارد.عرضه و تقاضا |
نتیجه
مقدار عرضه و تقاضای تعادل به شرکت کمک می کند تا در بازار بزرگ تثبیت شود و بقا کند. با این حال، در حالی که عدم تعادل اثرات شدید بسیاری بر شرکت یا بازارها، سایر محصولات و کل دارد و اقتصاد رنج خواهد برد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.