کشش قیمت عرضه چیست؟
کشش قیمت عرضه Price Elasticity Of Supply
کشش قیمتی عرضه برای شناسایی نحوه واکنش عرضه یک محصول و خدمات خاص با تغییر قیمت آن استفاده می شود. کشش قیمتی بالاتر نشان می دهد که تولیدکنندگان و فروشندگان کالاها و خدمات خاص حتی به کوچکترین تغییرات یا نوسانات مربوط به قیمت آنها بسیار حساس هستند. نشان می دهد که چگونه عرضه کالا به تغییر قیمت واکنش نشان می دهد. با این حال، عوامل بسیاری بر پاسخگویی عرضه تأثیر می گذارد. همچنین بستگی زیادی به این دارد که مطالعه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت انجام شود. به صورت عددی بیان می شود.
.
درک کشش قیمت عرضه
کشش قیمتی عرضه نشان دهنده پاسخگویی عرضه کالا و خدمات به تغییر قیمت آن است. ما کشش قیمت عرضه را که با تقسیم درصد تغییر در مقدار عرضه شده بر تغییر قیمت محاسبه شده به عنوان درصد محاسبه می شود، محاسبه می کنیم. می تواند کمتر از یک، بیشتر از یک یا برابر با یک باشد.
با این حال، درک دینامیک منحنی عرضه برای درک مفهوم مهم است. این شرکت باید عرضه خود را مطابق با قیمت محصولات خود در بازار تنظیم کند. زمانی که افزایش قیمت وجود داشته باشد، تولیدکننده ترجیح می دهد برای استفاده از افزایش قیمت و کسب درآمد ، تولید را افزایش دهد . کشش قیمت با میزان افزایش عرضه توسط تولید کننده اندازه گیری می شود.
فرمول کشش قیمت عرضه
اجازه دهید نحوه محاسبه کشش قیمت عرضه را درک کنیم.
با تقسیم درصد تغییر در مقدار عرضه شده (∆Q s /Q s ) بر درصد تغییر قیمت (∆P/P) محاسبه می شود که از نظر ریاضی به صورت:
کشش قیمت عرضه = (∆Q S /Q S ) ÷ (∆P/P)
علاوه بر این،فرمول کشش قیمتعرضه را می توان به تفصیل شرح داد:
کشش قیمت عرضه = (Q 1S – Q 0S ) / (Q 1S + Q 0S ) ÷ (P 1 – P 0 ) / (P 1 + P 0 )
که در آن Q 0S = مقدار اولیه عرضه شده، Q 1S = مقدار نهایی عرضه شده، P 0 = قیمت اولیه، و P 1 = قیمت نهایی
بنابراین کشش قیمتی بالا معادله عرضه این مفهوم را توضیح می دهد.
چگونه محاسبه کنیم؟
در فرمول بالا، نماد Q 0 در فرمول بالا، مقدار اولیه را نشان می دهدمقدار مورد تقاضاکه زمانی وجود دارد که قیمت برابر با P 0 باشد . وقتی مقدار عرضه شده به Q 1 تغییر می کند، به دلیل P1 است که نماد قیمت جدید است.
در فرمول بالا، کشش قیمت عرضه به دلیل رابطه بین مقدار عرضه شده و قیمت، عددی مثبت خواهد بود. با افزایش قیمت ها، مقدار عرضه نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر، هنگامی که قیمت ها کاهش می یابد، مقدار عرضه نیز کاهش می یابد. به این ترتیب شرکت ها روی درجات کشش قیمتی عرضه کار می کنند.
انواع
پنج مورد از درجات کشش قیمتی عرضه وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود:
1- عرضه کاملا غیر ارتجاعی
کشش قیمتی عرضه در چنین حالتی صفر است که نشان میدهد بدون توجه به قیمت کالا، عرضه ثابت باقی میماند.
2- عرضه غیر کشسان
در مورد عرضه غیر کشش، تغییر عرضه نسبتاً کمتر از تغییر قیمت است. در این حالت مقداری کمتر از 1 را در نظر می گیرد.
3- تامین الاستیک یکپارچه
در چنین حالتی تغییر در مقدار عرضه برابر با تغییر قیمت آن است. بدین ترتیب در این صورت برابر با یک است.
4- عرضه الاستیک
در مورد عرضه کشسان، تغییر عرضه نسبتاً بیشتر از تغییر قیمت است. به این ترتیب، در این مورد، مقداری بزرگتر از 1 را در نظر می گیرد.
5- عرضه کاملا الاستیک
در چنین حالتی مقدار عرضه حتی با کاهش جزئی قیمت صفر و با افزایش جزئی قیمت بی نهایت می شود. این نشان می دهد که تامین کنندگان مایلند مقدار نامحدودی از کالا را با قیمت بالاتر عرضه کنند.
مثال ها
در زیر نمونههای عملی محاسباتی را آوردهایم:
مثال 1
اجازه دهید مثال ساده ای از پیتزا را در نظر بگیریم. حال فرض کنیم افزایش 40 درصدی قیمت پیتزا منجر به افزایش 25 درصدی عرضه پیتزا شده است. با استفاده از فرمول همانطور که در بالا ذکر شد، کشش قیمتی عرضه را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:
فرمول کشش قیمت عرضه = درصد تغییر در مقدار عرضه / درصد تغییر در قیمت
بنابراین، پیتزا ویژگیهای عرضه غیرکشسانی را نشان داد.
مثال 2
فرض کنید یک شرکت دستگاه های فروش خودکار را برای عرضه نوشابه نصب کرده است. دستگاههای فروش نوشابهها را به قیمت 3.50 دلار در هر بطری میفروشند. اکنون با این قیمت، سازنده 4000 بطری در هفته عرضه می کند. با این حال، به دلیل برخی ممنوعیت های دولتی، قیمت به 3.00 دلار کاهش یافته است که منجر به عرضه کمتر 3000 بطری در هفته شده است. اکنون کشش قیمتی عرضه را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:
با توجه به Q 0S = 4000 بطری، Q 1S = 3000 بطری، P 0 = 3.50 دلار و P 1 = 3.00 دلار
از این رو،
کشش قیمت فرمول عرضه = (Q 1S – Q 0S ) / (Q 1S + Q 0S ) ÷ (P 1 – P 0 ) / (P 1 + P 0 )
- کشش قیمت فرمول عرضه = (3000 – 4000) / (3000 + 4000) ÷ (3.00 دلار – 3.50 دلار) / (3.00 دلار + 3.50 دلار)
= (-1/7) ÷ (-1/13)
= 13/7 یا 1.857
بنابراین، عرضه کننده نوشابه ویژگی های عرضه الاستیک را نشان داد.
مثال های بالا کشش قیمتی معادله عرضه را با جزئیات توضیح می دهند.
عوامل تعیین کننده
عوامل مختلفی بر کشش قیمتی عرضه یا میزان تغییر عرضه توسط شرکت به تغییر قیمت تأثیر می گذارد. آنها به شرح زیر است:
- پیچیدگی تولید: تولیدکننده می تواند به راحتی عرضه را با پاسخ به قیمت تغییر دهد، زیرا فرآیند تولید پیچیدگی کمتری دارد، به نیروی کار ماهر کمتری نیاز دارد یا می تواند در هر نوع یا محیطی انجام شود و غیره.
- افزایش ظرفیت: در صورت وجود امکان گسترش در فرآیند تولید، امکان تغییر عرضه وجود دارد. اگر تولید در حال حاضر در ظرفیت کامل خود باشد، امکان پذیر نیست.
- مدیریت موجودی: باید سیستم مناسبی برای مدیریت موجودی وجود داشته باشد. در صورتی که بتوان مواد اولیه را برای مدت طولانی تری حفظ یا نگهداری کرد، می توان مقدار بیشتری از آنها را ذخیره و افزایش یا عرضه کرد. به همین ترتیب، می توان آنها را هر زمان که نیاز باشد خریداری کرد و به راحتی در دسترس هستند، سپس عرضه را می توان در طول کاهش قیمت کاهش داد.
- انعطافپذیری تولید: اگر شرکت دارای آخرین فناوری باشد و مواد خام به راحتی در دسترس باشد، تولیدکننده نیز میتواند عرضه را تغییر دهد.
- ورود به بازار: اگر ورود دشوار باشد، کشش عرضه کم خواهد بود، در حالی که اگر مانع ورود کم باشد، کشش بالا خواهد بود.
- دوره زمانی: اگر بازه زمانی بیشتر باشد، شرکت زمان کافی برای تغییر فرآیند تولید خود، ترتیب دادن عوامل بیشتری مانند نیروی کار، سرمایه، فناوری بهتر و تاثیرگذاری بر عرضه خواهد داشت. این در کوتاه مدت دشوار است.
بنابراین، عوامل فوق بر کشش قیمتی عرضه یا اینکه تولیدکننده چقدر عرضه را با تغییر قیمت تغییر میدهد، تأثیر میگذارد.
اهمیت کشش قیمت عرضه
یک کسب و کار باید مفهوم و استفاده از این عرضه را درک کند تا رابطه بین قیمت یک کالا و مقدار متناظر کالایی را که عرضه کننده مایل است با آن قیمت عرضه کند، درک کند. می تواند از آن برای تصمیم گیری در مورد تولید دسته ای محصولات مختلف استفاده کند. اگر مقدار عرضه در زمانی که قیمت کمی تغییر می کند، نوسان زیادی داشته باشد، آنگاه گفته می شود که محصول کشسان است.
به عنوان مثال، اغلب در مورد محصولات یا خدمات محبوب و کم عرضه اتفاق می افتد. در چنین سناریویی، زمانی که قیمت بالا می رود، تامین کننده بلافاصله تولید را افزایش می دهد.
اگر مقدار عرضه شده با وجود تغییر قابل توجه در قیمت ها با حاشیه بسیار کمی تغییر کند، آنگاه محصول غیر کشش است. زمانی اتفاق میافتد که عرضه محدودی برای محصول یا خدمات وجود داشته باشد و به این ترتیب، عرضهکننده با وجود قیمتهای بالاتر نمیتواند عرضه کند.
کشش قیمت عرضه در مقابل کشش قیمت تقاضا
اجازه دهید تفاوت بین کشش قیمت عرضه و تقاضا را درک کنیم.
- اولی تغییر عرضه را با تغییر قیمت نشان می دهد در حالی که دومی تغییر در تقاضا را به دلیل تغییر قیمت نشان می دهد.
- هنگامی که قیمت افزایش می یابد، عرضه افزایش می یابد و تقاضا کاهش می یابد، در حالی که زمانی که قیمت کاهش می یابد، عرضه کاهش می یابد و تقاضا افزایش می یابد.
- اولی منحنی شیب دار به سمت بالا دارد در حالی که دومی منحنی شیب دار به سمت پایین دارد.
نکات کلیدی کشش قیمت عرضه
- کشش قیمت ازعرضه اندازه گیری می کند که مقدار کل تولید شده در زمان تغییر قیمت چقدر تغییر می کند.
- خاصیت ارتجاعی عرضه وقتی صحبت می شود بسیار مهم است. تقاضا تغییرات در بازار به این دلیل که تعیین می کند قیمت و مقدار کالا چقدر تغییر می کند.
- انواع کشسان عرضه عبارتند از عرضه کاملا الاستیک، الاستیک، واحد الاستیک، غیر کشسان و کاملا غیر کشسان.
- کشش قیمت یک منحنی عرضه کاملاً کشسان در یک قیمت معین بی نهایت است. با این حال، کوچکترین تغییر در قیمت منجر به عدم عرضه مقدار می شود.
- عرضه کشسان زمانی اتفاق می افتد که کشش قیمتی عرضه بیشتر از یک باشد. مقدار عرضه شده به نسبت بیشتری نسبت به تغییر قیمت تغییر می کند.
- عرضه کشش واحد زمانی اتفاق می افتد که کشش قیمت عرضه برابر با یک باشد. به عبارت دیگر، مقدار عرضه شده به همان نسبت تغییر قیمت تغییر می کند.
- منحنی عرضه غیر کشش زمانی رخ می دهد که کشش قیمت عرضه کوچکتر از یک باشد. مقدار عرضه شده به نسبت کمتری نسبت به تغییر قیمت تغییر می کند.
- عرضه کاملا بی کشش زمانی اتفاق می افتد که کشش قیمتی عرضه برابر با صفر باشد. صرف نظر از اینکه قیمت چقدر تغییر می کند، مقدار عرضه شده ثابت می ماند.
- عوامل تعیین کننده کشش قیمتی عرضه شامل طول دوره تولید، در دسترس بودن ظرفیت اضافی، سهولت تعویض تولید، موانع ورود به بازار، مقیاس زمانی و سهولت انباشت ذخایر است.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
1 دیدگاه
اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.