تغییر در تقاضا چیست؟
تغییر در تقاضا Change In Demand
تغییر در تقاضا تغییر در تمایل مصرف کننده برای خرید یک کالا یا خدمات خاص، صرف نظر از تغییر در قیمت آن را توصیف می کند. این تغییر می تواند با تغییر در سطح درآمد، سلیقه مصرف کننده یا قیمت متفاوتی که برای یک محصول مرتبط تعیین می شود، ایجاد شود.
به طور خلاصه:
- تغییر در تقاضا نشان دهنده تغییر در تمایل مصرف کننده برای خرید یک کالا یا خدمات خاص، صرف نظر از تغییر در قیمت آن است.
- این تغییر می تواند با تغییر در سطح درآمد، سلیقه مصرف کننده یا قیمت متفاوتی که برای یک محصول مرتبط تعیین می شود، ایجاد شود.
- افزایش و کاهش تقاضای کل بازار به صورت گرافیکی در منحنی تقاضا نشان داده می شود.
درک تغییر در تقاضا
تقاضا یک اصل اقتصادی است که به تمایل مصرف کننده برای خرید اشیا اشاره دارد. تعدادی از عوامل وجود دارد که بر تقاضای بازار برای یک کالا یا خدمات خاص تأثیر می گذارد. عوامل تعیین کننده اصلی عبارتند از:
- درآمد : مصرف کنندگان چقدر باید خرج کنند.
- ترجیحات مصرف کننده : چه نوع محصولاتی در هر لحظه محبوب هستند.
- انتظارات خریدار : آیا مصرف کننده انتظار دارد که قیمت در آینده افزایش یابد، شاید به دلیل عرضه محدود؟
- قیمت : هزینه کالا یا خدمات چقدر است؟
- قیمت اقلام مرتبط : آیا کالاها یا خدمات جایگزینی با ارزش مشابه وجود دارد که هزینه بسیار کمتری داشته باشد؟
تغییر در تقاضا زمانی رخ می دهد که اشتها برای کالاها و خدمات تغییر کند، حتی اگر قیمت ها ثابت بماند. وقتی اقتصاد شکوفا می شود و درآمدها در حال افزایش است، مصرف کنندگان می توانند بیشتر از همه چیز خریداری کنند. قیمت ها حداقل در کوتاه مدت ثابت خواهند ماند، در حالی که مقدار فروش افزایش می یابد.
در مقابل، می توان انتظار داشت که تقاضا در هر قیمتی در طول رکود کاهش یابد. وقتی رشد اقتصادی کاهش مییابد، مشاغل کاهش مییابد، درآمدها کاهش مییابد، و مردم عصبی میشوند و از انجام مخارج دلخواه خودداری میکنند و فقط کالاهای ضروری را میخرند.
ثبت تغییر در تقاضا
افزایش و کاهش تقاضای کل بازار در منحنی تقاضا نشان داده شده است ، که یک نمایش گرافیکی از رابطه بین قیمت یک کالا یا خدمات و مقدار تقاضا برای یک دوره زمانی معین است. به طور معمول، قیمت در محور عمودی y سمت چپ ظاهر می شود، در حالی که مقدار درخواستی در محور x افقی نشان داده می شود.
منحنی های عرضه و تقاضا یک X را روی نمودار تشکیل می دهند که عرضه به سمت بالا و تقاضا به سمت پایین است. رسم خطوط مستقیم از تقاطع این دو منحنی به محورهای x و y بر اساس عرضه و تقاضای فعلی، سطح قیمت و مقدار را به دست میدهد.
در نتیجه، تغییر مثبت در تقاضا در میان عرضه ثابت، منحنی تقاضا را به سمت راست تغییر میدهد که نتیجه آن افزایش قیمت و مقدار است. از طرف دیگر، یک تغییر منفی در تقاضا، منحنی را به سمت چپ تغییر میدهد و منجر به کاهش قیمت و مقدار میشود.
دلایل تغییر در تقاضا
دلایل اصلی تغییر در تقاضا یا تغییر منحنی تقاضا عبارتند از:
- تغییرات در درآمد مصرف کننده: زمانی که قیمت تمام شده یک کالا ثابت بماند، در صورت افزایش (کاهش) بهای تمام شده کالای جایگزین، تقاضا برای آن کالا افزایش می یابد (کاهش می یابد). در نتیجه، منحنی تقاضا به سمت راست یا چپ حرکت می کند.
- تغییرات در قیمت کالاهای جایگزین: برای دقیقتر شدن اینکه چه چیزی باعث تغییر تقاضا میشود، میتوانیم این مورد را توضیح دهیم. زمانی که نرخ کالا ثابت باشد، اگر تعداد کالاهای مکمل آن کاهش یابد (افزایش یابد) تقاضا برای کالا افزایش می یابد (کاهش می یابد). در نتیجه منحنی تقاضا به سمت راست یا چپ تغییر می کند.
- تغییرات در قیمت کالاهای مکمل: با پیروی از دستورالعملهای تعریف تغییر تقاضا، میتوان گفت زمانی که قیمت کالایی ثابت میماند اگر هزینههای کالای مربوطه آن کاهش یابد (افزایش یابد)، تقاضا برای کالا افزایش یابد (کاهش). در نتیجه، منحنی تقاضا به سمت راست یا چپ تغییر می کند. این مفهوم معمولاً مثالهای تغییر تقاضا را توضیح میدهد.
- تغییرات در ذائقه و ترجیحات و مصرف کنندگان: هنگامی که قیمت کالاها ثابت می ماند اگر سلیقه و ترجیحات آن کالا افزایش یابد (کاهش یابد)، تقاضا برای آن کالا نیز افزایش می یابد (کاهش می یابد). بنابراین، منحنی تقاضا به سمت راست یا چپ تغییر می کند.
دقیقاً، اینها عوامل تعیینکننده اصلی تغییر در عوامل تقاضا بودند که بر تغییر منحنیهای تقاضا تأثیر میگذارند.
با در نظر گرفتن همه عواملی که باعث تغییر تقاضا می شود، می توان نتیجه گرفت که منحنی تقاضا زمانی به سمت راست تغییر می کند که:
- درآمد مصرف کننده افزایش می یابد.
- هزینه کالاهای جایگزین افزایش می یابد.
- قیمت کالاهای مکمل کاهش می یابد.
- ذائقه و ترجیحات مصرف کنندگان افزایش می یابد.
برعکس، منحنی تقاضا به سمت چپ حرکت می کند که:
- درآمد مصرف کننده کاهش می یابد.
- قیمت کالاهای جایگزین کاهش می یابد.
- برآورد کالاهای مکمل افزایش می یابد.
- طعم و ترجیحات کاهش می یابد.
دلیل کاهش تقاضا
- به طور کلی قیمت کاهش می یابد، اما تعادل در مقدار افزایش می یابد.
- به طور کلی قیمت کاهش می یابد و تعادل در کمیت کاهش می یابد.
- قیمت کلی ثابت می ماند، اما مقدار تعادل کاهش می یابد.
- قیمت کلی افزایش می یابد، اما مقدار تعادل کاهش می یابد.
طبق تعریف تغییر تقاضا، زمانی که تقاضای کاهش یافته با منحنی عرضه ارائه شده وجود داشته باشد، عرضه بازار مازاد می شود. با توجه به مقدار بیش از حد، قیمت یک کالای خاص نیز کاهش می یابد. بنابراین، پاسخ صحیح به این سوال، سوال سوم است: هزینه کلی ثابت می ماند، اما تعادل در کمیت کاهش می یابد.
تغییر در تقاضا در مقابل مقدار تقاضا
مهم است که تغییر در تقاضا را با مقدار تقاضا اشتباه نگیرید. مقدار درخواستی، مقدار کل کالاها یا خدمات مورد نیاز را در هر مقطع زمانی، بسته به قیمتی که برای آنها در بازار دریافت میشود، توصیف میکند. از سوی دیگر، تغییر در تقاضا بر تمام عوامل تعیین کننده تقاضا به غیر از تغییرات قیمت تمرکز دارد.
مثال
وقتی یک کالا مد می شود، شاید به دلیل تبلیغات هوشمندانه، مصرف کنندگان برای خرید آن فریاد می زنند. به عنوان مثال، علیرغم افزایش قیمتهای مختلف طی سالها، فروش آیفونهای شرکت اپل نسبتاً ثابت مانده است، زیرا بسیاری از مصرفکنندگان آن را به عنوان تلفن هوشمند شماره یک در بازار میبینند و در اکوسیستم اپل قفل شدهاند. در بخشهای مختلف جهان، آیفون اپل نیز به نمادی از وضعیت تبدیل شده است که نشاندهنده تقاضای غیرکشسانی است، درست مانند تلفنهای همراه شرکت نوکیا در اوایل دهه 2000.
پیشرفت های تکنولوژیکی و روند مد تنها عواملی نیستند که می توانند باعث تغییر در تقاضا شوند. به عنوان مثال، در طول ترس از بیماری جنون گاوی، مصرف کنندگان شروع به خرید مرغ به جای گوشت گاو کردند، حتی اگر قیمت دومی تغییر نکرده بود.
اگر قیمت سایر محصولات مرغداری رقیب به میزان قابل توجهی افزایش یابد، مرغ نیز می تواند خود را به نفع خود بیابد. در چنین سناریویی، تقاضا برای راکت مرغ، با وجود اینکه هنوز در سوپرمارکت هزینه دارد. از طرف دیگر، اگر افزایشی در قیمت بنزین مشاهده شود، ممکن است تقاضا برای SUVهای گازسوز، ceteris paribus کاهش یابد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.