جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • بیت پین
    • تبدیل
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • سی ام اس
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • دنیای نوین رمزارزها
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • استراتژیست طلا
    • الگوهای هارمونیک
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اقتصاد
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • معاملات آپشن
    • تحلیل
    • اندیکاتورهای متاتریدر
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • رویدادها
    • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • بیت پین
      • تبدیل
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • سی ام اس
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • دنیای نوین رمزارزها
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • استراتژیست طلا
      • الگوهای هارمونیک
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اقتصاد
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
      • معاملات آپشن
      • تحلیل
      • اندیکاتورهای متاتریدر
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • رویدادها
      • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > اقتصاد > تقاضای مشترک چیست؟

    تقاضای مشترک چیست؟

    1402/04/17
    مقالات مدرسه معین، اقتصاد
    تقاضای مشترک Joint Demand

    تقاضای مشترک Joint Demand

    تقاضای مشترک به سناریویی اطلاق می شود که در آن تقاضا برای یک محصول با تقاضای محصول دیگر متناسب است. هر دو محصول به هم مرتبط هستند. آنها در یک مجموعه استفاده می شوند. برخی از نمونه ها نان و کره، شیر و غلات، کفش و جوراب هستند. طبیعتاً با یکدیگر نیز فروخته می شوند. به این کالاها کالاهای مکمل می گویند.تقاضا برای یک محصول بر تقاضا برای کالای دیگر تأثیر می گذارد. بنابراین افزایش قیمت یکی باعث کاهش تقاضا برای دیگری می شود. این به عنوان کشش متقاطع منفی تقاضا شناخته می شود.

    به طور خلاصه:

    • تقاضای مشترک تقاضای ترکیبی دو یا چند کالای مرتبط با یکدیگر است. از آن به عنوان تقاضای مکمل نیز یاد می شود. محصولاتی که تقاضای مکمل دارند، کالاهای مکمل نامیده می شوند.
    • نمودار تقاضای مکمل رابطه بین قیمت یک محصول و تقاضا برای محصول دوم را نشان می دهد. یک شیب رو به پایین است. اگر قیمت محصول اول کاهش یابد، تقاضا برای محصول دوم افزایش می یابد.
    • با وجود همپوشانی تقاضا برای دو کالای مکمل، محصولات به طور مستقل نیز مفید هستند. آنها کاملاً به یکدیگر وابسته نیستند.

    تقاضای مشترک Joint Demand

    درک تقاضای مشترک

    تقاضای مشترک تقاضای ترکیبی دو یا چند کالای مرتبط با یکدیگر است. بنابراین، تقاضا برای یک محصول بر تقاضا برای سایر محصولات مرتبط تأثیر می گذارد. از آن به عنوان تقاضای مکمل نیز یاد می شود. محصولاتی که تقاضای مشترک دارند، کالاهای مکمل نامیده می شوند.

    کالاهای مکمل در یک مجموعه استفاده می شود و فروش یکی بر فروش دیگری تأثیر می گذارد. به نان و کره، شیر و غلات، کفش و جوراب نگاه کنید. آنها با یکدیگر استفاده و فروخته می شوند. این بدان معنا نیست که این محصولات به تنهایی کمتر مفید هستند. این مفهوم فقط نشان می دهد که تقاضاهای بازار برای این دو محصول شبیه یکدیگر هستند. یک همپوشانی آشکار در تقاضاهای محصول وجود دارد.

    کاربرد این مفهوم در تصمیم گیری های سرمایه گذاری جالب توجه است. سرمایه گذاران بخش های مختلف و تأثیر یک بخش بر بخش دیگر را مطالعه می کنند. سپس بر اساس تقاضای مکمل، سرمایه گذاران روندهای آتی را پیش بینی می کنند. آنها روی رشد آینده یک شرکت محصول که احتمالاً تقاضای تصاعدی دارد، شرط بندی می کنند. به عنوان مثال، اتانول یک سوخت صنعتی است که از فرآوری شکر به دست می آید. بنابراین بر اساس تقاضای اتانول، سرمایه گذاران روی سهام شرکت های شکر شرط بندی می کنند.

    از آنجایی که این دو محصول ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، افزایش قیمت یکی باعث کاهش تقاضا برای دیگری می شود. این به عنوان کشش متقاطع منفی تقاضا شناخته می شود اما باز هم از آنجایی که محصولات با هم مصرف می شوند، نوسان قیمت کالاهای مکمل، منحنی تقاضا را تغییر می دهد.

    هنگامی که قیمت یک محصول مکمل کاهش می یابد، تقاضا برای دیگری افزایش می یابد. بنابراین، به عنوان مثال، زمانی که سونی قیمت پلی استیشن را کاهش می دهد، فروش آن افزایش می یابد. اما این امر باعث فروش بازی های محبوب پلی استیشن نیز می شود.

    مثال ها

    اجازه دهید برای درک بهتر مفهوم، به چند نمونه تقاضای مشترک نگاه کنیم.

    مثال 1

    در سال 1921، ژیلت قیمت ریش تراش ها را کاهش داد تا جایی که هیچ سودی از تیغ ها نداشت. طبیعتاً تقاضا افزایش یافت. اما درست زیر دماغ مشتریان، ژیلت قیمت تیغ را حفظ کرد. با توجه به رشد تصاعدی فروش تیغ، تقاضا برای تیغ ریش تراش نیز افزایش یافت. ژیلت از تیغ های خود سود زیادی کسب کرد و تقریباً هیچ سودی از تیغ های خود نداشت.

    بین سال‌های 1909 تا 1924، ژیلت 12 تیغه را به قیمت 1 دلار فروخت . ژیلت به جای کاهش قیمت، تعداد تیغه های هر بسته را از 12 به 10 کاهش داد. به نوعی، ژیلت قیمت هر تیغه را افزایش داد و سود بیشتری را افزایش داد.

    مثال 2

    به طور مشابه، اتومبیل و بنزین مکمل یکدیگر هستند. فرض کنید قیمت بنزین در یک وضعیت خاص افزایش می یابد. در نتیجه، فروش خودرو به شدت کاهش یافت. بنابراین مصرف کنندگان شروع به جستجوی جایگزین های دیگر کردند. برخی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کردند، برخی دیگر پیاده روی می کردند و تعدادی حتی دوچرخه می خریدند.

    در مقابل، اگر قیمت بنزین کاهش یابد، مصرف کنندگان بیشتری خودروها، به ویژه خودروهای شاسی بلند و اسپرت را خریداری خواهند کرد.

    نمودار

    حال، اجازه دهید به نمودار تقاضای مشترک نگاه کنیم.

    تقاضای مشترک Joint Demand

    نمودار نشان می دهد که تقاضا برای محصول دوم به قیمت محصول اول بستگی دارد. این یک شیب رو به پایین است. اگر قیمت محصول اول کاهش یابد، تقاضا برای محصول دوم افزایش می یابد.

    تقاضای مشترک در مقابل تقاضای مشتق شده

    حال اجازه دهید به مقایسه تقاضای مشترک در مقابل تقاضای مشتق شده برای تمایز بین این دو نگاه کنیم.

    • هنگامی که دو محصول کامل می شوند و بر کاربرد و اهمیت یکدیگر تأثیر می گذارند، آن را تقاضای مکمل یا تقاضای مشترک می نامیم. در مقابل، تقاضای مشتق شده رابطه بین مواد خام و کالاهای نهایی است. در اینجا، مواد اولیه به تقاضا برای کالاهای نهایی بستگی دارد.
    • کالاهای مکمل می توانند بدون یکدیگر شکوفا شوند. در مقابل، اگر تقاضا برای کالاهای نهایی به شدت کاهش یابد، مواد اولیه ارزش زیادی ندارند. در چنین سناریوهایی، تقاضای ناچیزی برای مواد اولیه یا محصول میانی وجود دارد.
    • نان و کره نمونه ای از تقاضای مکمل هستند، بین این دو همپوشانی وجود دارد، اما نان و کره هر دو بدون دیگری تقاضا خواهند داشت. در مقابل، وابستگی باتری خودروهای الکتریکی به تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) نمونه ای از تقاضای مشتق شده است. اگر تقاضای EV کاهش یابد، هیچ کس باتری های EV را نیز نخواهد خرید.

    استراتژی بازاریابی تقاضای مشترک

    مشاغلی که کالاهای مکمل می فروشند، قیمت یک محصول را دستکاری می کنند تا تقاضا برای محصول دوم را افزایش دهند.

    به عنوان مثال، دوربین های آنالوگ به قیمت 40 دلار فروخته شد. فروشنده سود ناچیزی داشت مصرف کنندگان فکر می کردند 40 دلار برای یک عکس فوری یک معامله است. اما یک گرفتاری وجود داشت. دوربین با یک رول فیلم اضافی که در آن تصویر چاپ می شود ارائه شد. یک رول می تواند 12-15 عکس را چاپ کند. قیمت یک رول دوربین 20 دلار است. بنابراین. پس از هر 12-15 عکس، مصرف کنندگان 20 دلار دیگر پرداخت می کردند. برخلاف دوربین های فوری، کسب و کار با رول های دوربین از حاشیه سود بالایی برخوردار بود.

    در اینجا، هر دو محصول شاهد افزایش تقاضا بودند. دوربین فوری و رول دوربین. اما یک فرد احتمالاً فقط یک دوربین خریداری می کند. بنابراین، افزایش قیمت دوربین فوری چندان منطقی نیست. از طرفی فروش رول دوربین بستگی به تعداد عکس های کلیک شده دارد. به رشد خود ادامه می دهد. بنابراین، کسب و کارها سعی می کنند با استفاده از محصولی که تقاضای مکرر دارد، سود را افزایش دهند.

    سوالات متداول

    آیا مطالبه مشترک همان مطالبه تکمیلی است؟

    تقاضای تکمیلی تنها اصطلاح دیگری است که برای تقاضای مشترک استفاده می شود و برای محصولاتی که در یک مجموعه فروخته می شوند استفاده می شود. فروش یکی بر فروش دیگری تأثیر می گذارد. نان و کره، شیر و غلات، کفش و جوراب نمونه هایی از تقاضای مکمل هستند.

    تقاضای مرکب و تقاضای مشترک چه تفاوت هایی دارند؟

    تقاضای مرکب سناریویی است که در آن یک منبع واحد چندین محصول را ارائه می دهد. به عنوان مثال، شیر منبع پنیر، ماست، کره و خامه است. بنابراین در صورت کمبود شیر، پنیر، ماست، کره و خامه با کمبود مواجه خواهد شد. اما در تقاضای تکمیلی، کمبود یک محصول بر دیگری تأثیر نمی گذارد. به عنوان مثال، اگر کمبود کره وجود داشته باشد، مصرف کننده از خرید نان دست نخواهد کشید. در عوض، مصرف کننده ممکن است جایگزین دیگری برای کره بخرد.

    عوامل تعیین کننده تقاضای مشترک چیست؟

    پنج عامل اصلی تعیین کننده تقاضا وجود دارد:
    – قیمت
    – ترجیح
    – درآمد
    – انتظارات
    – جایگزین

    جهت تهیه دوره جامع اقتصاد از سایت کلیک کنید.
    جهت مشاهده دوره رایگان و جامع اقتصاد در یوتیوب کلیک کنید.
    جهت ورود به پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه کلیک کنید.
    Post Views: 148
    برچسب ها: DemandJoint Demandاقتصادتقاضاتقاضای مشترک
    قبلی تقاضای ترکیبی چیست؟
    بعدی کشش متقاطع تقاضا چیست؟

    پست های مرتبط

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    1404/09/12

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    1404/09/12

    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    1404/09/12

    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    1404/09/12

    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    1404/09/12

    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • هوش مصنوعی
    • وام بانکی
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • دوره نوین رمزارزها
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • اندیکاتور
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها
      20,000,000 ریال
    • کتاب کلیات علم اقتصاد کتاب کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی دارون آجم‌اوغلو - زبان اصلی
      رایگان!
    • تست شخصیت‌شناسی تریدرها تست شخصیت‌شناسی تریدرها - کشف سبک معاملاتی خودت!
      رایگان!
    • سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود با محوریت هوش مصنوعی
      19,000,000 ریال
    • کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید نوشته‌ی حسن توانایان‌فرد
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.