مدیریت تامین چیست؟
مدیریت عرضه Supply Management
اصطلاح مدیریت تامین به عمل شناسایی، کسب و مدیریت منابع و تامین کنندگانی اشاره دارد که برای عملیات یک سازمان ضروری هستند. همچنین به عنوان تدارکات شناخته می شود، مدیریت عرضه شامل خرید کالاهای فیزیکی، اطلاعات، خدمات و هر منبع ضروری دیگری است که شرکت را قادر می سازد به فعالیت و رشد خود ادامه دهد.
به طور خلاصه:
- مدیریت عرضه عبارت است از شناسایی، کسب و مدیریت منابع و تامین کنندگانی که برای عملیات یک سازمان ضروری هستند.
- این شامل خرید کالاهای فیزیکی، اطلاعات، خدمات و هر منبع ضروری دیگری است که شرکت را قادر به ادامه فعالیت و رشد می کند.
- اهداف اصلی مدیریت عرضه عبارتند از: کنترل هزینه، تخصیص کارآمد منابع، مدیریت ریسک و جمع آوری موثر اطلاعات برای تصمیمات تجاری.
درک مدیریت تامین
بیشتر مردم به مدیریت عرضه فکر می کنند که چگونه کسب و کارها مواد خام و اقلام تکمیل شده را بدست می آورند. با این حال، مدیریت عرضه فراتر از خرید چیزها و عقد قرارداد برای خدمات است. این یک فرآیند تجاری سیستماتیک است که شامل هماهنگی لجستیک قبل از تولید و مدیریت موجودی، علاوه بر بودجه، کارکنان و سایر اطلاعات حیاتی برای حفظ عملکرد روان شرکت است.
اهداف اولیه مدیریت عرضه عبارتند از: کنترل هزینه، تخصیص کارآمد منابع، مدیریت ریسک و جمع آوری موثر اطلاعات برای استفاده در تصمیمات استراتژیک تجاری.
متخصصان مدیریت عرضه یک سازمان یا یک مؤسسه عموماً وظایف زیر را بر عهده دارند:
- شناسایی، تامین منابع، مذاکره و تهیه یک کالا یا خدمات حیاتی برای عملیات مستمر یک شرکت مطابق با خواست رهبران و سرپرستان سازمان.
- ایجاد و اجرای استراتژی برای توسعه و حفظ روابط تامین کننده و همچنین پاسخگو نگه داشتن تامین کنندگان
- استفاده از آخرین فن آوری و رویه ها برای تسهیل فرآیند خرید
ملاحظات خاص
بخشهای مدیریت تامین در شرکتهای بزرگ میتواند بسیار گسترده باشد، با بودجههای هنگفت و صدها کارگر کامل شود. موفقیت آنها معمولاً با میزان پولی که می توانند شرکت را پس انداز کنند سنجیده می شود. توانایی یک شرکت برای اجرای اهداف مدیریت عرضه میتواند مستقیماً با افزایش معیارهایی مانند حاشیه سود خالص و ناخالص، جریان نقدی و بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) به قیمت سهام منتفع شود.
انجام مدیریت ریسک مناسب به همان اندازه برای موفقیت یک شرکت مهم است. به عنوان مثال، پیشبینی و کاهش تأثیر یک وقفه غیرمنتظره در تحویل یک جزء کلیدی میتواند یک شرکت را به خوبی اداره کند. اما عدم در نظر گرفتن ریسک در زنجیره تامین یک شرکت می تواند فاجعه باشد.
در حالی که درک اینکه چگونه مدیریت عرضه مستقیماً بر نتایج یک خریدار یا تولید کننده بزرگ تأثیر می گذارد آسان است، مدیریت عرضه برای شرکت های مبتنی بر خدمات به همان اندازه مهم است. اینترنت، هنگامی که با پیشرفتهای گسترده در شبکههای لجستیکی در سراسر جهان همراه شود، به تبدیل مدیریت عرضه به یک هدف استراتژیک کلیدی در اکثر شرکتهای بزرگ کمک کرده است که قادر به صرفهجویی میلیونها نفر و افزایش کارایی در سراسر شرکت است.
مزایای مهم مدیریت عرضه
- همکاری بهتر با تامین کنندگان
- کنترل کیفیت بهتر
- کاهش موجودی و هزینه های سربار
- کاهش ریسک بهبود یافته
- جریان نقدی قوی تر
- تجارت چابک تر
- دید بهتر و تجزیه و تحلیل داده ها
مدیریت تامین در مقابل مدیریت زنجیره تامین
اصطلاحات مدیریت عرضه و مدیریت زنجیره تامین قابل تعویض هستند. تمایز بین مدیریت عرضه و مدیریت زنجیره تامین این است که مدیریت تامین تنها زیرمجموعهای از عملیات مدیریت زنجیره تامین را نشان میدهد که محدوده محدودی از مکانیسمهای داخلی را در بر میگیرد. اگر مدیریت عرضه وجود داشت، مدیریت زنجیره تامین وجود نداشت.
با اتخاذ شیوه های مدیریت مواد قوی تر، مدیریت تامین اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. Supply شروع به همکاری نزدیک با سایر بخشهای مواد کرد تا تأثیر هزینههای حمل موجودی بر تصمیمات تأمین را درک کند.
در انجام این کار، پرسنل تامین، حمل و نقل و صرفه جویی قابل توجهی که از طریق تلاش های مشترک ایجاد می شود را بهتر درک کردند. روابط به طور قابل توجهی بهبود یافت و بخشها به عنوان تیمهای متحد زیر نظر مدیر مواد همکاری نزدیکتری داشتند.
مدیریت زنجیره تامین از این رویکرد مشارکتی تکامل یافته و مدیریت عرضه را با بخشهای دیگر ترکیب کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.