مازاد تولید کننده چیست؟
مازاد تولید کننده Producer Surplus
مازاد تولید کننده تمام سود تولیدکننده حاصل از فروش یک محصول خاص به قیمت بازار را جمع میکند. این تفاوت بین قیمت ارائه شده توسط بازار و قیمتی است که تولید کننده مایل به فروش است.
برای محاسبه عرضه تولیدکننده، هزینه نهایی از کل درآمد شرکت کسر می شود. هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات سعی می کند با به حداکثر رساندن فروش و قیمت های بالاتر، مازاد تولید کننده را به حداکثر برساند. اما فراتر از یک نقطه، قیمت های متورم تقاضای بازار را کاهش می دهد.
به طور خلاصه:
- مازاد تولیدکننده کل مقداری است که تولیدکننده از تولید و فروش مقداری از کالا به قیمت بازار سود می برد.
- کل درآمدی که یک تولیدکننده از فروش کالاهای خود منهای هزینه نهایی تولید دریافت می کند، برابر با مازاد تولید کننده است.
- مازاد تولید کننده به اضافه مازاد مصرف کننده نشان دهنده کل سود اقتصادی برای همه افراد در بازار از مشارکت در تولید و تجارت کالا است.
مازاد تولید کننده در اقتصاد
در یک معامله تجاری، تولیدکنندگان اغلب سود زیادی به دست می آورند. اما این به هزینه مصرف کننده است که در نهایت هزینه اضافی می پردازد. اگر تولیدکنندگان سود بیشتری ببرند، معامله را مازاد تولید کننده می نامند. بدیهی است که همه تولیدکنندگان مازاد به نفع خود می خواهند، اما در بازارهای آزاد، این مازاد بر مصرف کننده متعادل می شود. وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم است، مصرف کنندگان از معاملات سودآور لذت می برند.
مازاد تولیدکننده مستقیماً سود شرکت را بر اساس تفاوت بین هزینه تولید و قیمت بازار اندازه گیری می کند. همیشه لازم نیست هر شرکتی مازاد کسب کند. اگر بازار در تعادل باشد، شرایط سالمی هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده است. تعریف مازاد تولیدکننده برای مطالعه سهم تولیدکنندگان در اقتصاد بسیار مهم است.
ممکن است چندین شرکت در یک صنعت فعال باشند. رقابت قیمت بازار یک کالای خاص را در بازارهای رقابتی تنظیم می کند. با این حال، در یک انحصار، مازاد تولیدکننده حداکثر است. در یک انحصار، یک شرکت تنها رهبر قیمت می شود یا چند رهبر بازار قیمت را تعیین می کنند. مصرف کنندگان هیچ جایگزینی ندارند. باز هم، هر زمان که تولیدکنندگان از حاشیه سود هنگفتی بهره مند شوند، به قیمت تمام شده مصرف کنندگان تمام می شود.
تعریف مازاد تولیدکننده نشان میدهد که چگونه تولیدکنندگان مایل به پذیرش قیمت پایینتر هستند، اما شرایط بازار به نفع آنهاست و در نتیجه سود بالایی به همراه دارد. عرضه کم محصول و تقاضای بالای کالا از علل شایع مازاد تولیدکنندگان است. این بدان معناست که شرکتهای تازه وارد میتوانند با فروش زیر قیمت بازار، انحصار را بشکنند و همچنان سود کنند.
فرمول
حال اجازه دهید به فرمول مازاد تولیدکننده نگاه کنیم.
مازاد تولید کننده = قیمت بازار – حداقل قیمت قابل قبول تولید کننده
به طور متناوب، به صورت زیر نیز محاسبه می شود:
مازاد تولید کننده = کل درآمد – هزینه تولید
معادله مازاد به صورت زیر است:
مازاد تولیدکننده = ½ x Q1 x (P1 -P2)
- Q1 = مقدار
- P1 = قیمت
- P2 = حداقل قیمت قابل قبول تولید کننده
محاسبه
بیایید فرض کنیم راشل جواهرات دست ساز تولید می کند. هزینه تولید تقریباً ۴ دلار برای هر تزئین است. بنابراین او تصمیم می گیرد محصول خود را به قیمت ۹ دلار بفروشد. بازار جواهرات دست ساز به طور تصاعدی افزایش یافت و تقاضا بسیار زیاد بود. بنابراین در حال حاضر، قیمت بازار به ۱۸ دلار افزایش یافته است.
بر اساس مقادیر داده شده، اجازه دهید مازاد تولید کننده را محاسبه کنیم:
مازاد تولیدکننده = قیمت بازار – حداقل قیمت قابل قبول تولید کننده
= ۱۸ تا ۴ دلار
= ۱۴ دلار
حال اگر راشل در یک سال ۹۰۰ زیورآلات بفروشد، آنوقت به دست آورد:
مازاد = ۹۰۰ x 14 دلار
مازاد = ۱۲۶۰۰ دلار
راشل ۱۲۶۰۰ دلار مازاد تولید کننده به دست آورد.
مثال
حال، اجازه دهید به مثال دیگری از مازاد تولیدکننده نگاه کنیم تا مازاد را به طور کامل درک کنیم.
جاناتان صاحب یک شرکت کوچک سیم کابل است. او یک سیم کابل تک را به قیمت ۴ دلار تولید می کند و حاضر است آن را به همان قیمت در بازار بفروشد. مصرف کنندگان مایلند قیمت بازار عمومی ۹ دلار را بپردازند.
در این سناریو، مازاد تولید کننده جاناتان به شرح زیر است.
مازاد = ۹ تا ۴ دلار
مازاد = ۵ دلار
اما، اگر پذیرش مصرف کننده با همان هزینه تولید ۴ دلار منفی باشد، می توان آن را تنها با ۳ دلار فروخت. در چنین وضعیتی، جاناتان متحمل ضرر و زیان خواهد شد. همچنین، این سناریو یک مازاد مصرف کننده در نظر گرفته می شود.
بنابراین، مازاد تولیدکننده برابر است با تفاوت قیمتی که شرکت ها مایل به فروش به آن هستند و قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آن هستند. در بلندمدت شرکت ها سعی می کنند با اتخاذ تدابیر کاهش هزینه ها، هزینه های تولید را کاهش دهند.
نمودار
نمایش زیر یک نمودار مازاد تولید کننده است.
وقتی منحنی های عرضه و تقاضا بر روی یک نمودار رسم می شوند، تقاضا یک شیب رو به پایین است و منحنی رو به بالا نشان دهنده عرضه است. مقدار در محور x و قیمت در محور y نشان داده شده است.
نقطه تلاقی هر دو منحنی تعادل نامیده می شود. اتصال این نقطه به محور x و محور y سه ناحیه مثلث ایجاد می کند. نقطه تعادل تفاوت بین مازاد مصرف کننده و تولید کننده را نشان می دهد.
در نمودار، سطح بالای تعادل به عنوان مازاد مصرف کننده و منطقه زیر تعادل، مازاد تولید کننده نامیده می شود. مثلث سوم در سمت راست مازاد قرار دارد: هزینه فرصت. در این زمینه هزینه فرصت به ضرر ناشی از عدم ایجاد یک محصول اشاره دارد.
زمانی که ارزش اضافی مصرف کننده و تولید کننده تجمیع شود، مازاد اقتصادی نامیده می شود. مازاد اقتصادی نشان دهنده سلامت مالی یک بازار خاص است.
مازاد تولید کننده در مقابل مازاد مصرف کننده
- مازاد تولیدکننده بالاترین قیمتی است که تولیدکننده برای محصول خود در بازار دریافت می کند. در مقابل، مازاد مصرف کننده کمترین قیمتی است که یک تولیدکننده مایل به پذیرش آن است.
- مازاد تولید کننده به نفع سازنده یا ارائه دهنده خدمات است. در مقابل، مازاد مصرف کننده به نفع مشتری است.
- اگر قیمت بازار بیشتر از هزینه تولید باشد، مازاد تولید کننده نامیده می شود. در حالی که اگر مصرف کننده محصولی کمتر از قیمت بازار دریافت کند، مازاد مصرف کننده محسوب می شود. اما در سناریوهای دنیای واقعی، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تحت تاثیر حاشیه سود واقعی قرار می گیرند.
مازاد تولید برای کسب و کارها به چه معناست
وقتی یک کسبوکار تولیدکننده مازاد دارد، محصول/خدمت خود را به قیمتی میفروشد که هزینههای تولیدشان را پوشش میدهد. هنگامی که یک کسب و کار محصولی را ایجاد می کند، اولین واحدهای آن محصول ارزان ترین تولید هستند. همانطور که تجارت به ایجاد بیشتر ادامه می دهد، تولید مقادیر اضافی محصول گران تر می شود.
مازاد تولیدکننده به یک کسب و کار اجازه می دهد تا مزایای یک محصول خاص را درک کند و بفهمد که چگونه به رفاه اقتصادی آنها کمک می کند. همچنین می تواند به تعیین یک استراتژی قیمت گذاری موثر کمک کند.
چگونه مازاد تولید کننده را اندازه گیری می کنید؟
با استفاده از نمودارهای عرضه و تقاضا توسط اقتصاددانان، مازاد تولیدکننده برابر با سطح مثلثی است که بالای خط عرضه به قیمت بازار تشکیل شده است. می توان آن را به عنوان درآمد کل منهای هزینه نهایی تولید محاسبه کرد.
مازاد تولید کننده به زبان ساده چیست؟
به عبارت ساده تر، مازاد تولیدکننده تفاوت بین قیمتی است که شرکت ها مایل به فروش محصولات هستند و قیمت هایی که در واقع برای آنها دریافت می کنند.
کل مازاد چیست؟
کل مازاد اقتصادی برابر است با مازاد تولیدکننده به اضافه مازاد مصرف کننده.
سوالات متداول
آیا مازاد تولیدکننده همان سود است؟
بله، از نظر یک تولیدکننده، عرضه سازنده همان سود است. اگر تولیدکننده ای بخواهد محصولی را با قیمت ۱ دلار بفروشد، با فرض اینکه هزینه تولید آن یکسان باشد و اگر مصرف کننده حاضر باشد برای آن ۳ دلار بپردازد، تفاوت ۲ دلاری مازاد تولیدکننده است. علاوه بر این، هر شرکتی سعی می کند با فروش حداکثری محصولات به قیمت بازار، سود را به حداکثر برساند.
مازاد تولید کننده پس از کسر مالیات چیست؟
مالیات بر مصرف کننده در نهایت مقدار تقاضا را کاهش می دهد. در نتیجه، مازاد تولیدکننده نیز کاهش می یابد. مالیات بر قدرت خرید مصرف کنندگان تأثیر می گذارد فروش کمتر منجر به فروش کمتر واحد می شود.
چرا مازاد تولیدکننده مهم است؟
- به نفع تولیدکننده کار می کند.
- عامل مهمی در تعیین سلامت مالی یک اقتصاد.
- به تنظیم قیمت بازار محصولات و خدمات کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.