مالیات بر گناه چیست؟
مالیات بر گناه Sin Tax
مالیات گناه مالیاتی است که بر کالاها یا خدماتی که برای جامعه مضر یا پرهزینه تلقی می شوند، اخذ می شود. کالاها و خدمات معمولاً شامل تنباکو، الکل، نوشیدنیهای قندی و قمار هستند. هدف اصلی از وضع مالیات بر گناه، کاهش مصرف کالاهای مضر و افزایش درآمد دولت است. کاهش مصرف با کاهش قیمت کالاها برای مصرف کنندگان حاصل می شود.
به طور خلاصه:
- “مالیات گناه” مالیات غیر مستقیمی است که بر روی برخی کالاها در زمان خرید اعمال می شود.
- اقلام مشمول این مالیات یا از نظر اخلاقی مشکوک، مضر یا برای جامعه پرهزینه هستند.
- نمونه هایی از مالیات بر گناه شامل مالیات سیگار، مشروبات الکلی، قمار و بخار می شود.
- مالیات بر گناه را می توان در سطوح فدرال، ایالتی و محلی اعمال کرد و از درآمد برای پرداخت بسیاری از برنامه های مختلف دولتی استفاده می شود.
- مالیات بر گناه اغلب در منصرف کردن مردم از خرید این کالاها، به ویژه مصرف کنندگان جوان یا کم درآمد مؤثر است
تاریخچه
در سال 1776، آدام اسمیت نوشت که مالیات بر سیگار، رم و شکر مناسب است. این کالاها برای زندگی ضروری نیستند، اما به طور گسترده مصرف می شوند. دولت فدرال در طول جنگ داخلی شروع به مالیات بر تنباکو کرد.
در دهه 1920، با افزایش دو برابری تعداد افراد سیگاری، مالیات بر سیگار فراگیر شد. در سال 1951، مالیات فدرال برای کمک به تامین مالی جنگ کره به 0.08 دلار برای هر بسته افزایش یافت. در سال 1983 دو برابر شد و به 0.16 دلار در هر بسته رسید. تا سال 2019، به 1.0066 دلار رسیده بود
نمونه هایی از مالیات بر گناه
مالیات بر گناه در ایالات متحده از قبل از اینکه ایالات متحده یک کشور باشد، بر کالاهای مصرفی مانند الکل و تنباکو وضع شده است. همچنین به دلیل تغییر قوانین مربوط به مصرف تفریحی مواد مخدر و قمار، مالیاتهای جدیدی برای گناه وضع شده است.
سیگار
در ایالات متحده، دولت فدرال، همه 50 ایالت، واشنگتن دی سی، و صدها شهرستان، شهر و منطقه بر سیگار و سایر محصولات تنباکو مالیات می دهند. در سال 2022، مالیات فدرال سیگار 1.01 دلار در هر بسته بود. مالیات ایالتی سیگار از 0.17 دلار به ازای هر بسته در میسوری تا 4.35 دلار در کانکتیکات و نیویورک متغیر بود.
الکل
از سال 2022، مالیات فدرال بر الکل 0.58 دلار در هر گالن است. ناحیه کلمبیا و تمام پنجاه ایالت به جز یوتا نیز مالیات غیر مستقیم بر آبجو اعمال می کنند که از 0.02 دلار در وایومینگ تا 1.29 دلار در تنسی متغیر است. مالیات غیر مستقیم فدرال بر شراب 1.07 دلار در هر گالن است، در حالی که مالیات ایالتی از 0.20 دلار در تگزاس و کالیفرنیا تا 2.50 دلار در آلاسکا متغیر است.
مالیات مالیات غیر مستقیم فدرال بر مشروبات الکلی مقطر 10.80 دلار در هر گالن است، در حالی که مالیات های ایالتی از 1.50 دلار در مریلند و ناحیه کلمبیا تا 14.25 دلار در واشنگتن متغیر است.
کشورهایی که مالیات غیر مستقیم ندارند، سیستم های کنترل دولتی برای توزیع خرده فروشی و عمده فروشی دارند. این ایالت ها معمولاً از نشانه گذاری قیمت استفاده می کنند که درآمد دولت را نیز افزایش می دهد، اما مالیات بر گناه را افزایش نمی دهد.
قمار
در سطح فدرال، درآمد حاصل از قمار باید در اظهارنامه مالیاتی شما گزارش شود. یا باید از برنده های قمار خود مالیات کسر شود یا مالیات تخمینی بر بردهای خود بپردازید که در فرم مالیات W-2G گزارش می شود.
رفتار مالیاتی قمار در سطح ایالتی بسیار متفاوت است. برای مثال، نیوهمپشایر 10 درصد مالیات بر تمام برندههای قمار دارد. درآمد قمار می تواند از منابع مختلفی مانند پوکر، ماشین های بازی، یکنوع بازی شبیه لوتو، بخت آزمایی و بازی شبیه لوتو باشد.16سایر ایالت ها مالیاتی برای برنده شدن قمار اعمال نمی کنند، اما ممکن است به شهرها و محله های خود اجازه انجام این کار را بدهند.
برای مثال، ایالت واشنگتن، مالیات قمار ایالتی ندارد.17اما شهر سیاتل، بسته به نوع بازی ای که در آن پول خود را برده اید، چندین نرخ مالیات متفاوت برای قمار دارد. این نرخها از نرخ مالیاتی 2 درصدی بر سود بازیهای تفریحی تا 10 درصد از قمار در رویدادهای جمعآوری سرمایه متغیر است.
ماری جوانا تفریحی
از زمانی که کالیفرنیا در سال 1996 ماریجوانای پزشکی را قانونی کرد، ایالتهای بیشتری از روشهای پزشکی و تفریحی شاهدانه و محصولات حشیش استفاده کردند. بسیاری از ایالت هایی که تولیدکنندگان، فروشندگان یا مصرف کنندگان ماری جوانا تفریحی را قانونی کرده اند. در برخی از ایالت ها، هر سه مورد مالیات هستند.
از سال 2022، شانزده ایالت از خرید تفریحی شاهدانه در سطح خرده فروشی مالیات می گرفتند. این نرخ های مالیاتی از 6.35 درصد کل فروش در کانکتیکات تا 37 درصد از کل فروش در ایالت واشنگتن متغیر است. این هزینه ها عموماً در قالب قیمت های بالاتر به مصرف کنندگان منتقل می شود. با این حال، فقط آریزونا مالیات ویژه حشیش دارد که 16٪ است.
ایلینوی بر اساس سطح THC (تتراهیدروکانابینول) در محصول، بر فروش تفریحی ماری جوانا مالیات می دهد. این نرخ ها بین 20 تا 35 درصد کل فروش متغیر است.
ویپینگ
سیگارهای الکترونیکی اولین بار در سال 2007 در ایالات متحده فروخته شد و با کاهش مصرف سیگارهای سنتی استفاده از آنها افزایش یافت. استعمال سیگارهای الکترونیکی یا ویپینگ به ویژه در میان نوجوانان و جوانان سیگاری محبوبیت دارد.
سی ایالت و همچنین ناحیه کلمبیا، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده مالیات بر سیگارهای الکترونیکی دارند. اینها می تواند مالیات بر هزینه عمده فروشی، قیمت خرید یا حجم مایع سیگار الکترونیکی باشد. مالیات بر حجم از 0.01 دلار به ازای هر حجم بخار در اوهایو تا 0.40 دلار در هر میلی لیتر در کانکتیکات متغیر است.
ایندیانا 15 درصد مالیات بر درآمد ناخالص خرده فروشی ناشی از سیگارهای الکترونیکی دارد، در حالی که پورتوریکو برای هر سیگار الکترونیکی خریداری شده 3 دلار مالیات تعیین می کند.
شرط بندی ورزشی
در سال 2018، یک دادگاه عالی در مورد قانون حفاظت از ورزش های حرفه ای و آماتور به ایالت ها اجازه داد در مورد مجاز بودن شرط بندی در ورزش تصمیم بگیرند. با این حال، شرط بندی ورزشی همیشه مشمول مالیات مالیات غیر مستقیم فدرال است، خواه در ایالت شما قانونی باشد یا نباشد. شرطبندی ورزشی غیرمجاز مشمول نرخ مالیات گناه بالاتری است.
شرطبندی ورزشی که در ایالت شما قانونی است مشمول مالیات مالیات غیر مستقیم فدرال 0.25 درصد بر مبلغی است که شرط میبندید. شرط بندی های ورزشی که در ایالت شما مجاز نیستند مشمول مالیات 2٪ از مبلغ شرط بندی شما می شوند.
نرخ مالیات ایالتی در شرط بندی ورزشی بسته به نحوه شرط بندی شما (خرده فروشی یا موبایل) می تواند متفاوت باشد. نرخ ها از 6.75٪ در نوادا تا 51٪ در نیویورک و رود آیلند متغیر است. آرکانزاس نرخ مالیات خود را بر اساس میزان شرط بندی شما تقسیم می کند و 13% از 150 میلیون دلار اول و سپس 20% بالاتر از آن را مالیات می دهد.
درآمد حاصل از مالیات بر گناه
درآمد اضافی دولت از مالیات بر گناه عموماً برای پوشش هزینه های اجتماعی ناشی از مصرف کالاهای مضر (مثلاً افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی برای درمان بیماری های ناشی از سیگار کشیدن) استفاده می شود. علاوه بر این، درآمدهای ناشی از مالیات بر گناه به دولتها اجازه میدهد تا برنامههای اجتماعی مختلفی را اجرا کنند (مثلاً آگاهی از عواقب سیگار را افزایش دهند).
مالیات بر گناه معمولاً به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای مختلف مانند مشروبات الکلی و سیگار وضع می شود. مالیات بر گناه مالیاتهای قهقرایی هستند. به عبارت دیگر، مالیاتها بار بیشتری را بر دوش بخشهای فقیرتر جمعیت و بار کمتری را بر روی جمعیت ثروتمند وارد میکند.
مزایای مالیات بر گناه
مالیات بر گناه، در بسیاری از کشورها اعمال می شود. طرفداران مالیات بر گناه به طور کلی به شواهد زیر در حمایت از مزایای خود اشاره می کنند:
1. از رفتار ناسالم یا غیر اخلاقی جلوگیری کنید
تحقیقات نشان می دهد که مالیات بر گناه اعمال شده بر تنباکو و مشروبات الکلی در واقع از مصرف این مواد جلوگیری می کند. کاهش مصرف دخانیات و الکل منجر به کاهش مسائل بهداشتی مرتبط با مصرف مواد مضر می شود.
2. پوشش هزینه ها
درآمدهای ناشی از مالیات بر گناه، بودجه ای را برای دولت فراهم می کند تا هزینه های تحمیل شده توسط مصرف کالاهای مضر را پوشش دهد. به عنوان مثال، دولت ممکن است از درآمدها برای یارانه دادن به مراقبت های بهداشتی برای کاهش اثرات سوء مصرف کالاهای مضر برای جامعه استفاده کند.
3. گزینه مناسب در مقایسه با سایر مالیات ها
مالیات بر گناه گزینه مناسب تری برای افزایش درآمد دولت نسبت به سایر انواع مالیات ها مانند مالیات بر درآمد است. این را میتوان با مفهوم مثبت مالیاتهایی که جامعه از منظر اجتماعی و اخلاقی مفید میداند توضیح داد.
معایب مالیات بر گناه
با وجود تمام مزایای مالیات بر گناه، هنوز نکاتی وجود دارد که منتقدان مالیات از آنها استفاده می کنند:
1. مالیات قهقرایی
مالیات بر گناه ماهیت قهقرایی دارد. بنابراین، مالیات بر گناه با تحمیل بار مالی بیشتر بر دوش طبقات فقیرتر نسبت به باری که بر دوش افراد ثروتمندتر گذاشته می شود، تبعیض قائل می شود.
2. فعالیت های غیرقانونی
اعمال مالیات بر گناه ممکن است منجر به فعالیت های غیرقانونی مانند عملیات بازار سیاه و قاچاق شود.
3. تفاوت رفتار مصرف کننده
مالیات بر گناه به طور یکسان بر رفتار همه مصرف کنندگان تأثیر نمی گذارد. اگرچه برخی از مصرف کنندگان ممکن است مصرف خود را به دلیل مالیات بر گناه متوقف کنند، برخی دیگر ممکن است تمایلی به تغییر رفتار خود نداشته باشند.
نقد مالیات بر گناه
وضع مالیات بر گناه بدون انتقاد نیست. محافظه کاران دولت های کوچک استدلال می کنند که مالیات بر گناه نشان دهنده تسلط بیش از حد دولت است. منتقدان ادعا می کنند که با اختصاص دادن محصولات یا خدمات خاص برای مالیات اضافی، دولت درگیر مهندسی اجتماعی است و نقش یک ایالت پرستار را بر عهده می گیرد.
به طور مشابه، کارشناسان در سمت چپ با مالیات بر گناه مخالفت میکنند، زیرا این مالیات تأثیر نامتناسبی بر فقرا و افراد بیسواد ایجاد میکند. به عنوان مثال، شواهد تجربی وجود دارد که نشان می دهد میزان مصرف سیگار با تحصیلات رابطه معکوس دارد. بر اساس دادههای استفاده تاریخی، احتمال بیشتری برای استفاده از محصولات تنباکو نسبت به افرادی که دارای مدرک تحصیلی پیشرفته هستند، ترک تحصیل کرده و فارغالتحصیلان دبیرستانی دارند.
علاوه بر این، مالیاتهای گناه معمولاً مالیاتهای پسرونده هستند . این بدان معنی است که هر چه یک فرد پول کمتری به دست آورد، درصد قابل توجهی از درآمد آنها این مالیات ها مصرف می کند. یک بسته سیگاری در روز که 20000 دلار در سال درآمد دارد، همان پولی را برای سیگار خرج می کند، و بنابراین، همان پولی را برای مالیات سیگار خرج می کند، مانند کسی که 200،000 دلار در سال درآمد دارد. با این حال، مالیاتهایی که مصرفکنندگان کمدرآمد باید بپردازند، بخش قابلتوجهی از چک حقوق آنها را نشان میدهد.
با این حال، برخی از مطالعات در مورد مالیات بر گناه نشان دادهاند که مصرفکنندگان با درآمد پایینتر به احتمال زیاد رفتار خود را در پاسخ به مالیات گناه تغییر میدهند و در نتیجه هزینه کمتری میپردازند. افرادی که به دلیل مالیات گناه بیشتر می پردازند اغلب درآمد بیشتری دارند. به عنوان مثال، مطالعه سال 2008 در مورد مالیات مالیات غیر مستقیم الکل فرضی نشان داد که افرادی که بیشتر تحت تأثیر این مالیات قرار می گیرند شاغل، تحصیلات دانشگاهی و درآمد 50000 دلار در سال یا بیشتر هستند.
Sin Tax چقدر درآمد دارد؟
میزان درآمد حاصل از مالیات بر گناه بسته به نرخ مالیات و جمعیتی که از آن مالیات گرفته می شود، می تواند بسیار متفاوت باشد. بسیاری از ایالت ها مالیات بر گناه را اعمال می کنند تا میلیون ها دلار به درآمد خود اضافه کنند. در سال 2016، USA Today گزارش داد که ایالت ها نزدیک به 60 میلیارد دلار درآمد از مالیات بر گناه جمع آوری کردند.
با این حال، از آنجایی که مالیات بر گناه رفتاری را که تحت تأثیر قرار میدهد منصرف میکند، درآمد حاصل از آن کاهش مییابد. در نتیجه، در حالی که مالیات بر گناه می تواند درآمد قابل توجهی برای دولت ها به همراه داشته باشد، این درآمد اغلب در طول زمان قابل اعتماد نیست.
کدام ایالت ها مالیات بر گناه الکل دارند؟
در سال 2022، یوتا تنها ایالتی بود که هیچ مالیات گناهی بر الکل اعمال نکرد. 49 ایالت دیگر مالیات آبجو داشتند.سایر ایالت هایی که مالیات شراب ندارند عبارتند از: آلاباما، آیداهو، مین، می سی سی پی، مونتانا، نیوهمپشایر، اورگان، پنسیلوانیا، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و وایومینگ.
در سال 2022، در آلاباما، آیداهو، آیووا، مین، میشیگان، می سی سی پی، مونتانا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، اورگان، پنسیلوانیا، ورمونت، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و وایومینگ نیز مالیات غیر مستقیم بر مشروبات الکلی مقطر وجود نداشت.
دولت Sin Tax را صرف چه چیزی می کند؟
درآمد حاصل از مالیات بر گناه عموماً در بسیاری از برنامه های دولتی توزیع می شود. مقداری پول از مالیات گناه صرف برنامههای درمانی برای افرادی میشود که با کالاهایی که از آنها مالیات گرفته میشود، دست و پنجه نرم میکنند.
به عنوان مثال، درآمد حاصل از مالیات بر سیگار می تواند صرف طرح های بهداشت عمومی برای جلوگیری از سیگار کشیدن شود. با این حال، بیشتر پول مالیات بر گناه به بودجه عمومی جذب می شود و در مواردی مانند آموزش، زیرساخت ها، طرح های بازنشستگی، آتش نشانی، پلیس و سایر برنامه های دولتی هزینه می شود.
افزایش مالیات بر گناه چقدر فعالیت هایی را که مالیات می گیرند کاهش می دهد؟
مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که با گذشت زمان، مالیات بر گناه رفتاری را کاهش می دهد که قرار است از آن جلوگیری کند. این امر به ویژه در میان مصرف کنندگان جوان تر و کسانی که درآمد قابل تصرف کمتری دارند صادق است. مالیات بر گناه در تغییر رفتار مصرف کنندگان مسن تر و ثروتمندتر که بودجه آنها کمتر تحت تأثیر افزایش نرخ مالیات بر کالاهایی که مصرف می کنند تأثیر کمتری دارد.
نتیجه
“مالیات گناه” مالیاتی است که بر محصولات یا فعالیت هایی که مضر یا نامطلوب تلقی می شوند، اخذ می شود. این مالیات ها معمولاً برای جلوگیری از مصرف محصولات مشمول مالیات یا افزایش درآمد برای دولت اعمال می شود. نمونه هایی از محصولات و فعالیت هایی که اغلب مشمول مالیات گناه می شوند عبارتند از تنباکو، الکل، قمار، و غذاهای ناسالم.
مالیات بر گناه گاهی اوقات به این دلیل توجیه می شود که می تواند به کاهش اثرات منفی اجتماعی و بهداشتی محصولات یا فعالیت های مشمول مالیات کمک کند. برخی از منتقدان استدلال می کنند که مالیات بر گناه به طور نامتناسبی بر افراد کم درآمد تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعات همیشه این را درست نشان نداده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.