تقاضای معلق چیست؟
تقاضای معلق Pent Up Demand
تقاضای معلق به افزایش شدید ناگهانی تقاضای مصرف کننده برای محصولات و خدمات اوقات فراغت پس از یک رکود اقتصادی طولانی مدت اشاره دارد. اقتصاددانان از آن برای نمادی از بهبود اقتصاد، تثبیت اشتغال و افزایش اعتماد مصرف کنندگان به بازار پس از یک دوره طولانی مدت کاهش مصرف استفاده می کنند.
تقاضای متوقف شده نقش مهمی در تقویت اقتصادی ایفا می کند که به تازگی از تاثیر رکود یا رکود عادی شده است. رکود عامل مهمی در ایجاد تقاضا برای کالاها و خدمات است. ترس در ذهن مصرف کنندگان به دلیل بیکاری، تورم بیشتر و نرخ بهره بالاتر منجر به خودداری از هزینه های مصرف کننده می شود. منجر به افزایش تقاضای سرخورده می شود.
به طور خلاصه:
- تقاضای تعدیل شده افزایش سریع تقاضا برای یک خدمات یا محصول را توصیف می کند که معمولاً پس از دوره ای از مخارج کم است.
- مصرف کنندگان تمایل دارند در دوران رکود از خرید خودداری کنند و حجم تقاضای معوقه ای را ایجاد می کنند که با ظهور نشانه هایی از بهبود آزاد می شود.
- تقاضای تعدیل شده به ویژه در مورد کالاهای بادوام و با قیمت بالا مشهود است.
- اغلب اوقات، تقاضای متوقف شده بلافاصله پس از رکود اقتصادی، دوره بهبود اقتصادی را تسریع می کند.
درک تقاضای معلق
منظور از تقاضای معلق، تاخیر یا عدم تمایل به خرید محصولات لوکس در دوران رکود توسط مصرف کنندگان را توصیف می کند. پس از رکود، حجم زیادی از تقاضا برای آنها ایجاد می کند. در نتیجه زمانی که رکود به پایان می رسد، اقتصاد به ثبات می رسد و اشتغال افزایش می یابد. سپس مصرف کنندگان محصولات لوکس مانند تعطیلات مجلل، آیفون و آپارتمان ها را خریداری می کنند. اقتصاددانان، تحلیلگران و سیاستگذاران پس از رکود اقتصاد آمریکا در سال 2008، دوره تقاضای متوقف شده را مشاهده کردند.
مکانیسم اساسی تقاضای سرکوبشده مصرفکننده این است که در دوران رکود، بیکاری افزایش مییابد و تورم در اوج بالایی قرار دارد. همچنین کالاها گرانتر می شوند و نرخ های بانکی نیز بالا می رود. همه اینها به وضعیتی منجر میشود که مصرفکنندگان بهجای خرج کردن برای اقلام لوکس، شروع به پسانداز درآمد خود میکنند. به عبارت دیگر پس انداز افزایش می یابد، درآمد اختیاری کاهش می یابد و قدرت خرید کاهش می یابد.
در این وضعیت، مردم از خرج کردن برای کالاهای غیر از کالاهای ضروری مانند مواد غذایی، سوخت، پوشاک، کفش و مواد غذایی دست میکشند. اما برای شروع به خرید محصولات لوکس مانند وسایل نقلیه و لوازم خانگی منتظر بمانید تا اقتصاد بهبود یابد. به تدریج تقاضاهایی را ایجاد می کند. تقاضا برای سفر، بلیط های بزرگ و کالاهای بادوام افزایش می یابد، یا شروع به افزایش می کند.
مردم خودداری می کنند و از هزینه های اضافی می ترسند. مصرف کنندگان برای خنثی کردن شرایط نامطمئن اقتصادی برای برآورده ساختن نیازهای آتی پس انداز می کنند. آنها سعی می کنند با مشکلات پولی آینده مانند محدودیت نقدینگی و دسترسی محدود به اعتبار مبارزه کنند. تمایل و نیاز سرخورده آنها به کالاها و خدمات خاص افزایش می یابد. با این حال، به محض اینکه اقتصاد به سطح عادی خود بازگردد، مردم نسبت به مشاغل مطمئن می شوند. منابع درآمدی آنها افزایش می یابد. بنابراین، مردم شروع به افزایش درآمد اختیاری در اختیار خود می کنند. با افزایش درآمد اختیاری، پس از پایان رکود اقتصادی، قدرت خرید آنها نیز افزایش می یابد.
علت تقاضای معلق
رکود اقتصادی همچنین باعث ایجاد پس انداز زیادی برای مصرف کنندگان و افزایش شدید تقاضای مصرف کنندگان برای اقلام لوکس می شود. بانک های مرکزی کشورها نیز نرخ بهره خود را کاهش می دهند تا جریان پول در اقتصاد را افزایش دهند. در نتیجه این تقاضا، مصرف کنندگان پس از پایان رکود شروع به تقاضای محصولات در تعداد زیادی می کنند.
علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است منجر به کمبود برخی محصولات یا افزایش کوتاه مدت تورم مهارشده شود که پس از مدتی به حالت عادی باز می گردد. با این حال، در بیشتر مواقع، تقاضای سرکوبشده به دلیل افزایش تولید و عرضه کالا همراه با اشتغالزایی، میتواند رشد اقتصادی سریعتری را افزایش دهد.
مثال
بیایید برای درک بهتر مفهوم، به یک مثال تقاضای تعدیل شده نگاه کنیم.
از سال 2020، همه گیری جهانی کروناویروس جهان را تحت تاثیر قرار داده است. هنگامی که موج اول کرونا در مارس 2020 سراسر جهان را فرا گرفت، همه کشورها تصمیم گرفتند که قرنطینه را اجرا کنند. دولت ها این کار را برای مهار تأثیر ویروس کرونا انجام دادند. بر اساس گزارش دفتر تحلیل اقتصادی (BEA)، در سالهای 2019-2020، میانگین سنی داراییهای ثابت و کالاهای مصرفی نسبت به سالهای قبل روند صعودی داشته است. در نتیجه، فعالیت های اقتصادی جهانی مانند تولید، پیک و حمل و نقل متوقف شد. علاوه بر این، افراد زیادی در این مدت شغل خود را از دست دادند. از این رو، سایه ای از عدم اطمینان اقتصادی بر هر بخش از تجارت و زندگی و آرزوهای مردم سایه انداخته است.
در چنین وضعیت تلخی، مردم از خرج کردن پول بیشتر برای اقلام و خدمات لوکس خودداری کردند تا با ضررهای شغلی و درآمدی کنار بیایند. در عوض، شروع به ایجاد تقاضای تدریجی برای اقلام و خدمات لوکس کرد. به عنوان مثال می توان به سرمایه گذاری در سهام، تعطیلات لوکس، لباس و ساعت و تلفن تا پایان مرحله اول و دوم قرنطینه ویروس کرونا اشاره کرد.
با پایان یافتن مرحله دوم همهگیری ویروس کرونا، اقتصاد جهانی شروع به بهبود کرد و مشاغل دوباره احیا شدند. سپس مصرف کنندگان شروع به دریافت درآمد اختیاری جدا از میانگین پس انداز خود کردند. در نتیجه، قدرت خرید افزایش یافت و تقاضای سرخورده برای اقلام و خدمات لوکس ساخته شده در دو مرحله ویروس کرونا ناگهان به سطوح بالایی افزایش یافت. بنابراین، مصرف کنندگان به سرعت شروع به تقاضای این محصولات در تعداد زیادی کردند که منجر به کمبود برخی کالاها و خدمات و افزایش تولید برخی از کالاها شد. از این رو، تقاضای متوقف شده منجر به رشد سریع اقتصاد و تورم موقت شد.
ملاحظات خاص
تقاضای تعدیل شده می تواند به ویژه برای کالاهای بادوام بسیار زیاد باشد. زمانی که شرایط اقتصادی سخت میشود، مصرفکنندگان تمایل دارند از خریدهای گرانقیمت و پرهزینه مانند وسایل نقلیه، لوازم خانگی و سایر کالاهای بادوام خودداری کنند، در عوض ترجیح میدهند آنچه را که دارند طولانیتر کنند – حتی اگر نیاز به تعمیر و نگهداری اضافی داشته باشد.
این نوع رفتار ممکن است ناشی از ترس از بیکار شدن، محدودیت کلی نقدینگی و دسترسی محدود به اعتبار باشد . در هر صورت، هر چه مصرف کنندگان برای انجام چنین خریدهایی منتظر بمانند، هم تمایل و هم نیاز به جایگزینی قوی تر می شود.
ضبط تقاضای معلق
اندازه گیری دقیق تقاضای سرخورده آسان نیست زیرا علم نسبتاً دقیقی است. یکی از روشهایی که اقتصاددانان برای درک تقاضای سرکوبشده از آن استفاده میکنند، بررسی دقیق میانگین سنی موجودی کالاهای بادوام است. زمانی که مصرف کنندگان از خرید برای جایگزینی خودرو، لوازم خانگی و موارد مشابه خودداری می کنند، میانگین سنی موجودی این کالاها افزایش می یابد.
دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) برآوردهای پایان سال از میانگین سنی را بر اساس الگوهای مصرف و استهلاک برای چندین نوع کالای بادوام منتشر می کند. میانگین سنی معمولاً در طول زمان ثابت است، حداقل از سال 1960 تا حدود 2007.
میانگین سن کالاهای بادوام متعلق به مصرف کنندگان با شروع رکود بزرگ شروع به افزایش کرد و تا سال 2012 افزایش یافت. میانگین سن برای بیش از نیمی از دسته های گزارش شده در سال 2012 بیشتر از اوج ارزش آن از سال 1947 تا 2006 بود.1
تقاضای معلق: COVID-19
بحران COVID-19 در سال 2020 نمونه خوبی از تقاضای متوقف شده است. میانگین سن دارایی های ثابت و کالاهای مصرفی در دوره 2019-2020 در مقایسه با دوره های قبلی در دهه طبق BEA نسبتاً قابل توجهی افزایش یافته است.
دارایی های ثابت میانگین سنی هزینه جاری و کالاهای بادوام مصرفی | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
20.6 | 20.9 | 21.1 | 21.4 | 21.7 | 21.9 | 22.1 | 22.4 |
این مثالی از مفهوم افزایش تعویق در هزینه ها به دلیل نگرانی در مورد تأثیر همه گیری بر اشتغال و درآمد ارائه می دهد.
سوالات متداول
آیا تقاضای معلق واقعی است؟
معنی تقاضای معلق شرایط واقعی را توصیف می کند که در آن مصرف کنندگان تقاضای قوی برای یک محصول یا خدمات خاص در بازار ایجاد می کنند. یک اقتصاددان عموماً از این برای توصیف بازگشت تودههای معمولی به افزایش مخارج پس از یک دوره کوتاه کاهش مخارج توسط آنها استفاده میکند. معمولاً، دوره پس از پایان رکود، شاهد افزایش شرایط تقاضای متوقف شده است.
بهترین مثال برای تقاضای متوقف شده کدام است؟
در حال حاضر، جهان در حال گذر از تأثیر ویروس کرونا است، البته اولین مرحله از تلفات شدید و از دست دادن مشاغل است. با این حال، پس از موج اول سال 2020، همه بخش های تجاری شاهد افزایش شدید تقاضا برای محصولات هستند. این نتیجه بازگشایی بازارهای جهانی است. از این رو، دوره پس از کروناویروس افزایش تقاضای مصرف کننده بهترین نمونه از تقاضای متوقف شده است.
مخارج مصرفی متوقف شده چیست؟
مخارج مصرف کنندگان پس از پایان رکود برای خرید کالاها و خدمات را مخارج مصرفی متوقف می گویند. این اتفاق درست پس از بهبود اقتصاد آمریکا در سال 2008 رخ داد. اقتصاددانان و سیاست گذاران دوباره انتظار دارند که پس از همه گیری ویروس کرونا در سطح جهانی اتفاق بیفتد.
1919 در مورد تقاضای سرخورده چه چیزی به ما می آموزد؟
در طول سال های 1918-1919، یک جنگ جهانی و یک بیماری همه گیر مرگبار باعث افزایش تقاضا برای بسکتبال و سایر صنایع شد. پس از اینکه دولت محدودیتها را پس از همهگیری لغو کرد و تقاضای اقتصادی افزایش یافت، جمعیت زیادی از طرفداران بسکتبال ورزشگاه را شلوغ کردند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.