جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • بیت پین
    • تبدیل
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • سی ام اس
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • دنیای نوین رمزارزها
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • استراتژیست طلا
    • الگوهای هارمونیک
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اقتصاد
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • معاملات آپشن
    • تحلیل
    • اندیکاتورهای متاتریدر
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • رویدادها
    • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • بیت پین
      • تبدیل
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • سی ام اس
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • دنیای نوین رمزارزها
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • استراتژیست طلا
      • الگوهای هارمونیک
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اقتصاد
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
      • معاملات آپشن
      • تحلیل
      • اندیکاتورهای متاتریدر
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • رویدادها
      • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > اقتصاد > عرضه بازار چیست؟

    عرضه بازار چیست؟

    1402/04/04
    مقالات مدرسه معین، اقتصاد
    عرضه بازار market supply

    عرضه بازار market supply

    عرضه بازار مجموع مقدار کالایی است که تولیدکنندگان مایل و قادر به فروش آن با قیمت های مختلف در یک دوره زمانی معین مثلاً یک ماهه هستند. صنعت، منحنی عرضه بازار، جمع افقی تمام منحنی‌های عرضه هر شرکت است. ورود شرکت های جدید به یک صنعت باعث تغییر عرضه بازار به بیرون می شود. همچنین پیشرفت در سطح صنعت در فناوری در دسترس برای تولیدکنندگان نیز خواهد بود.

    نحوه تعیین میزان عرضه در بازار

    ما عرضه بازار را با اضافه کردن عرضه فردی از همه شرکت‌های موجود در بازار محاسبه می‌کنیم. به همین ترتیب، برای تعیین عملکرد آن، تابع عرضه خود هر تولید کننده را جمع می کنیم. اگر ده تولیدکننده در بازار وجود داشته باشد و هر کدام 100 واحد محصول تولید کنند، مجموع عرضه در بازار برابر با 1000 واحد است.

    درست مانند محاسبه تابع تقاضای بازار، تابع عرضه بازار یک محصول را با تجمیع مقادیر عرضه شده توسط هر شرکت محاسبه می کنیم. مثلاً تابع کمیت عرضه شده توسط تولیدکنندگان منفرد Qs = -100 + 200P است و ده شرکت در بازار وجود دارد. سپس تابع تقاضای بازار در این مورد Qs = 10 (-100 + 200P) = -1000 + 2000P است.

    قانون اساسی عرضه این است که وقتی قیمت یک محصول افزایش می‌یابد، مقدار عرضه‌شده توسط هر تولیدکننده افزایش می‌یابد، بنابراین عرضه نیز افزایش می‌یابد.

    منحنی عرضه بازار

    منحنی عرضه بازار به ما نشان می دهد که چگونه مقدار عرضه شده با افزایش یا کاهش قیمت محصول تغییر می کند. منحنی شیب دار رو به بالا رابطه مثبت بین قیمت و مقدار عرضه شده را نشان می دهد.

    هر چه قیمت بالاتر باشد، مقدار عرضه بیشتر است. برعکس، هرچه قیمت کمتر باشد، مقدار عرضه کمتر است.

    عرضه بازار market supply

    عوامل موثر بر عرضه بازار

    قیمت تعیین کننده اصلی عرضه. اقتصاددانان از متغیرهای قیمت برای ایجاد تابع عرضه و توضیح رفتار عرضه در هنگام تغییر قیمت محصول استفاده می کنند.

    وقتی قیمت تغییر می کند، مقدار عرضه شده در طول منحنی تغییر می کند. در همین حال، تغییرات در عوامل تعیین‌کننده قیمت غیرخودی، منحنی را تغییر داده و بر کمیت تأثیر می‌گذارد. نمونه هایی از عوامل تعیین کننده غیرخودقیمت عبارتند از: تعداد تولیدکنندگان، فناوری، هزینه نهاده ها (مواد اولیه و دستمزد)، سطح رقابت، یارانه های دولتی، مالیات ها، انتظارات تجاری نسبت به قیمت آتی و سود آن، و مقررات دولتی.

    کل عرضه در بازار با تعداد تولیدکنندگان همبستگی مثبت دارد. یعنی عرضه بازار با افزایش تعداد تولیدکنندگان افزایش می یابد.

    عوامل غیر تعیین کننده قیمت

    تغییرات در هزینه های تولید و تکنولوژی تولید بر عرضه تاثیر می گذارد. همچنین شوک های عرضه مانند بلایای طبیعی به تغییرات عرضه بازار کمک می کند.

    هزینه های تولید ممکن است به دلیل عواملی مانند:

    • قیمت نهاده و انرژی: افزایش قیمت نهاده ها، هزینه های تولید را افزایش می دهد و تولیدکنندگان را برای تولید ناامید می کند.
    • تکنولوژی جدید: فناوری پیشرفته‌تر بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد با همان ورودی، خروجی بیشتری تولید کنند.
    • مالیات کسب و کار: مالیات بیشتر باعث افزایش هزینه ها و کاهش سود می شود. این بر میزان تمایل شرکت برای عرضه تأثیر می گذارد.
    • یارانه های دولتی: یارانه های تولید برعکس تولیدکنندگان مالیاتی است.
    • هزینه ی حمل و نقل: افزایش قیمت نفت و زیرساخت های ناکافی باعث هزینه های گران حمل و نقل، کاهش سود و کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای تولید می شود.
    • مقررات دولتی: برخی مقررات پیامدهای هزینه ای دارند، مانند مقررات مربوط به ضایعات، ایمنی کار و الزامات سلامت محصول.

    انتظارات تولیدکننده نیز نقش اساسی در تصمیم گیری های تولید دارند. زمانی که تولیدکنندگان انتظار کاهش قیمت ها را داشته باشند، اقدامات کارآمدی را اجرا می کنند و تولید را کاهش می دهند. آنها سعی می کنند فروش را از موجودی موجود در انبار به حداکثر برسانند.

    در نهایت، قیمت محصولات جایگزین نیز در عرضه نقش دارد. افزایش قیمت کالاهای جایگزین، تولیدکنندگان را تشویق به افزایش تولید می‌کند. آنها انتظار دارند که افزایش قیمت به مصرف کنندگان کمک کند تا به محصولات خود روی آورند و تقاضا را تحریک کنند.

    جهت تهیه دوره جامع اقتصاد از سایت کلیک کنید.
    جهت مشاهده دوره رایگان و جامع اقتصاد در یوتیوب کلیک کنید.
    جهت ورود به پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه کلیک کنید.
    Post Views: 118
    برچسب ها: marketmarket supplySupplyاقتصادبازارعرضهعرضه بازار
    قبلی عرضه Supply چیست؟
    بعدی عرضه مشترک چیست؟

    پست های مرتبط

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    1404/09/12

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    1404/09/12

    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    1404/09/12

    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    1404/09/12

    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    1404/09/12

    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • هوش مصنوعی
    • وام بانکی
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • دوره نوین رمزارزها
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • اندیکاتور
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها
      20,000,000 ریال
    • کتاب کلیات علم اقتصاد کتاب کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی دارون آجم‌اوغلو - زبان اصلی
      رایگان!
    • تست شخصیت‌شناسی تریدرها تست شخصیت‌شناسی تریدرها - کشف سبک معاملاتی خودت!
      رایگان!
    • سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود با محوریت هوش مصنوعی
      19,000,000 ریال
    • کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید نوشته‌ی حسن توانایان‌فرد
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.