قانون عرضه چیست؟
عرضه Supply
قانون عرضه در اقتصاد نشان می دهد که با ثابت ماندن سایر عوامل، اگر قیمت کالایی افزایش یابد، عرضه آن در بازار نیز افزایش می یابد و بالعکس. یکی از قوانین اساسی در اقتصاد است. رابطه مستقیمی بین قیمت و عرضه یک کالا برقرار می کند. بنابراین، در صورت افزایش قیمت، عرضه نیز افزایش مییابد و به فروشندگان فرصت کسب درآمد بیشتر را میدهد.
لازم به ذکر است که ما در مورد یک ایده نظری صحبت می کنیم. در دنیای واقعی، بسیاری از عوامل دیگر نیز نقش بزرگی در تعیین کننده تقاضا-عرضه دارند. به عنوان مثال، زمانی که یک دولت از برخی از افراد مالیات می گیرد عوامل تولید، هزینه هر واحد بالا می رود.
در چنین حالتی، عرضه کاهش می یابد تا هزینه های افزایش یافته را تامین کند. به این ترتیب، قانون تنها تا زمانی معتبر است که سایر عوامل مؤثر بر موجودی بازار کالاها و خدمات ثابت باشند.
به طور خلاصه:
- عرضه مفهوم اساسی اقتصادی است که مجموع یک کالای خاص ارائه شده به بازار برای مصرف را توصیف می کند.
- عرضه به شدت با تقاضا همبستگی دارد و این دو مفهوم برای ایجاد تعادل در بازار در هم تنیده شده اند که مقدار کالا در بازار و قیمتی که برای آن فروخته می شود را تعریف می کند.
- عرضه به صورت گرافیکی نشان داده می شود و منحنی عرضه با نشان دادن یک خط شیب دار به سمت بالا، رابطه بین قیمت و مقدار را ترسیم می کند.
- عرضه توسط تقاضای بازار، محدودیت های هزینه، ترجیحات مصرف کننده و سیاست دولت تعیین می شود.
- عرضه اغلب به عرضه کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شود، اگرچه انواع دیگری از عرضه وجود دارد.
تاریخچه
عرضه و تقاضا در اقتصاد مدرن از نظر تاریخی در تکرار اولیه به جان لاک نسبت داده شده است و همچنین به طور قطعی توسط آدام اسمیت “تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل” که در سال ۱۷۷۶ منتشر شد، استفاده شده است.
نمایش گرافیکی داده های منحنی عرضه برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفت و سپس در کتاب درسی اصلی “اصول اقتصاد” توسط آلفرد مارشال در سال ۱۸۹۰ رایج شد. مدتهاست که این بحث وجود دارد که چرا بریتانیا اولین کشوری بود که تئوری های عرضه و تقاضا و به طور کلی علم اقتصاد را پذیرفت، از آن استفاده کرد و منتشر کرد.
ظهور انقلاب صنعتی و نیروگاه اقتصادی بریتانیا متعاقب آن، که شامل تولید سنگین، نوآوری های تکنولوژیکی و مقدار زیادی نیروی کار بود، دلیلی است که به خوبی مورد بحث قرار گرفته است.
اهمیت
بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل تأثیر آن بر قیمت به عرضه علاقه مند هستند. اگر تولیدکننده در بازار بیش از حد عرضه کند، مصرف کنندگان ممکن است تخفیف قیمت دریافت کنند. با این حال، عرضه به بسیاری از مفاهیم مهم اضافی مرتبط است. یک زنجیره تامین کارآمد تاخیرها را به حداقل می رساند، هزینه ها را کاهش می دهد و به بازارها کمک می کند تا با پتانسیل کامل خود عمل کنند.
انواع عرضه
- عرضه کوتاه مدت توضیح می دهد که توانایی خریدار برای خرید کالا توسط منابع موجود محدود می شود. خریداران نمی توانند فراتر از محصولات عرضه شده خرید کنند.
- عرضه بلندمدت عامل در دسترس بودن زمان را هر زمان که تقاضا تغییر میکند توضیح میدهد – به این معنی که در دسترس بودن زمان به عرضهکننده آزادی عمل میدهد تا با تغییر ناگهانی تقاضا سازگار شود.
- عرضه مشترک، عرضه متعاقب آن را توضیح می دهد. به عنوان مثال، تولید بره بر عرضه گوشت و پشم تأثیر می گذارد. در صورتی که کشاورزان بره های پرورشی را کاهش دهند، عرضه گوشت و پشم نیز کاهش می یابد. به طور مشابه، افزایش نتیجه معکوس خواهد داشت.
- عرضه بازار تمایل و توانایی کلی همه تامین کنندگان را برای عرضه یک محصول خاص به بازار به صورت روزانه توضیح می دهد. به عنوان مثال، تامین کنندگان گندم A، B و C ممکن است مایل به عرضه ۵، ۰، ۶ کیلو در بازار به قیمت ۱ دلار در هر کیلو برای مجموع ۱۱ کیلو باشند. اگر قیمت ها به ۲٫۵۰ دلار افزایش یابد، عرضه کنندگان ممکن است به ترتیب به ۱۰، ۸ و ۱۵ کیلو افزایش پیدا کنند. در مجموع عرضه بازار به ۳۳ کیلو می رسد.
- عرضه ترکیبی برای توضیح عرضه محصولاتی که بیش از یک هدف را دنبال می کنند استفاده می شود. یک مثال کامل، استخراج نفت خام است. تولید نفت بر ساخت بنزین، گاز، نفت سفید، گازوئیل و غیره تأثیر می گذارد.
قانون عرضه
این قانون در اقتصاد واکنش عرضه کننده را در زمان تغییر قیمت ها در بازار توضیح می دهد. در ساده ترین توضیح آن، زمانی که تغییری در قیمت یک محصول یا خدمات خاص وجود دارد، تامین کنندگان تمایل دارند با افزایش مقدار محصولات عرضه شده، سود را به حداکثر برسانند. همه عوامل در بازار باید ثابت بماند. برعکس، زمانی که قیمتها کاهش مییابد، آنها تمایل دارند عرضه را به سمت مخالف حرکت دهند تا زمانی که تعادل برقرار شود.
نمودار قانون عرضه
نمودار قانون عرضه دارای شیب رو به بالا است که منعکس کننده رابطه مستقیم بین قیمت و عرضه است. اجازه دهید به مثال زیر نگاه کنیم تا وضوح بیشتری در این مورد بدست آوریم.
قیمت | مقدار عرضه شده |
---|---|
۴ دلار | ۳ |
۶ دلار | ۶ |
۸ دلار | ۹ |
عوامل زیادی بر عرضه در واقعیت تأثیر میگذارند که منجر به تغییر در منحنی عرضه میشود. کاهش عرضه، منحنی را به سمت چپ و بالعکس تغییر می دهد. به عنوان مثال، وقتی هزینه عوامل تولید کاهش می یابد، منجر به تولید بیشتر با همان هزینه می شود. در نتیجه، منحنی عرضه به سمت راست تغییر می کند و عرضه را افزایش می دهد.
با این حال، تغییرات در مقدار عرضه با تغییرات عرضه متفاوت است. این به این دلیل است که فروشندگان عواملی مانند قیمت بازار، فرصت های سود، تقاضای مصرف کننده و غیره، قبل از تعیین مقدار عرضه شده.
هنگامی که در مقدار عرضه شده تغییری ایجاد می شود، باعث حرکت در امتداد منحنی عرضه می شود. هنگامی که قیمت تغییر می کند، عرضه به همان نسبت افزایش یا کاهش می یابد که منجر به حرکت صعودی یا نزولی در امتداد منحنی عرضه می شود.
مثال قانون عرضه
فرض کنید تام یک غذاخوری کوچک را باز می کند که ساندویچ، هات داگ، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و شیک ارائه می دهد. پس از یک ماه کار، تام پاسخ خوبی دریافت می کند.
هر روز تام می فروشد:
- ۵۰ شیک
- ۴۵ ساندویچ
- ۶۰ همبرگر
- ۳۰ عدد سیب زمینی سرخ شده
- ۱۲۰ هات داگ
از طریق دهان به دهان، تام به دلیل خدمت به بهترین هات داگ ها شهرت پیدا می کند و مردم را از سراسر شهر جذب می کند. در پاسخ به افزایش تقاضا، تام قیمت ها را ۱ دلار افزایش داد. تام همچنین با ساخت هات داگ های بیشتر عرضه را افزایش می دهد.
با تأمل در مثال، به نظر شما چرا تام هزینه را افزایش داد؟
تام قبلاً خوب کار می کرد. افزایش قیمت یک ریسک بود. اما تام به هر حال این کار را کرد تا سود بیشتری کسب کند و سود خود را به حداکثر برساند. بنابراین، این قانون تمایل فروشنده را برای به حداکثر رساندن سود و فروش در بازار روشن می کند.
عوامل موثر بر عرضه
همانطور که مصرف کننده به افزایش یا عدم افزایش تولید فکر می کند، تعدادی از موارد وجود دارد که باید در نظر داشته باشد. از طرف دیگر، ملاحظاتی از سوی خریدار و طرفهای مستقل خارجی وجود دارد که سطوح عرضه را نیز دیکته میکنند. عوامل موثر بر عرضه عبارتند از:
تقاضای مصرف کننده
همانطور که مشتریان بیشتر تقاضای کالایی می کنند، شرکت ها بر افزایش عرضه آن کالا تمرکز خواهند کرد. اگرچه این ممکن است موجودی را افزایش دهد، اما ممکن است نشانگر این باشد که تقاضای بالا باعث کمبود موجودی می شود تا زمانی که تولید بلندمدت بتواند تقاضای کوتاه مدت بازار را برآورده کند.
هزینه مواد و در دسترس بودن
تولیدکنندگان اغلب توسط محصولات استفاده شده در فرآیند تولید محدود می شوند. خواه کمبود کالای خاص باشد یا تاخیر در فرآیند تحویل، یک شرکت تنها در صورتی می تواند محصولی بسازد که کالای مصرفی برای تبدیل به محصول نهایی داشته باشد.
نوآوری تکنولوژیک
شرکت هایی که سرمایه گذاری سنگین تری در فناوری و نوآوری انجام داده اند، احتمالاً قابلیت های بیشتری خواهند داشت. چه زمان کوتاهتر از کار افتادن ماشین، استفاده کارآمدتر از مواد یا زمان ساخت کوتاهتر، تجهیزات و ماشینآلات مورد استفاده مستقیماً به تعداد کالاهایی که یک شرکت میتواند انتظار تولید و عرضه به بازار را در یک دوره زمانی معین داشته باشد، بستگی دارد.
سیاست دولت
برخی از سیاستها ممکن است تولید را محدود کنند یا مشوقهایی را تحمیل کنند که باعث میشود شرکت تمایلی به عرضه کالاهای خاص به بازار نداشته باشد. از طرف دیگر، شرکت ها ممکن است مشوق های مالیاتی یا یارانه دریافت کنند تا تولید را افزایش دهند. در هر صورت، دولت مستقیماً بر مقدار محصول عرضه شده به بازار تأثیر می گذارد.
عوامل طبیعی
اگر آب و هوای نامناسب به محصولات زراعی آسیب برساند، بخش کشاورزی ممکن است چاره ای جز کمبود عرضه به بازار نداشته باشد. از سوی دیگر، آب و هوای مساعد ممکن است منجر به قوی ترین محصول شود.
شرایط اقتصادی
با بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان، شرکت ها ممکن است تصمیم بگیرند که تولید را کاهش دهند، سرمایه گذاری های بلندمدت را کاهش دهند، یا منتظر باشند تا به تقاضای مصرف کننده واکنش نشان دهند و بر اساس آن محصولات تولید کنند. از طرف دیگر، اگر اعتبار به راحتی و ارزان در دسترس باشد، شرکت ها ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد موجودی، متحمل شدن هزینه های اضافی و ریسک تولید کالاهای اضافی برای آزمایش در بازارهای جدید داشته باشند.
استثنائات قانون عرضه
قوانین منحنی عرضه اغلب سازگار هستند. با این حال، شرایطی وجود دارد که قوانین عرضه شکسته میشوند و استثنائات مفهوم اقتصادی نتایج غیرعادی به همراه دارد.
- تعطیلی مشاغل زمانی که شرکتها در حال انحلال یا مجبور به فروش داراییها هستند، ممکن است تشویق شوند یا ملزم به فروش موجودی کالا و تبدیل کالا به پول نقد شوند. این ممکن است حتی زمانی که کالاها با قیمتی کمتر از قیمت مطلوب فروخته می شوند، صادق باشد.
- محصولات غیر قابل کنترل در نظر بگیرید که چگونه منابع محدودی مانند زمین های کشاورزی مقدار عرضه را محدود می کند. حتی اگر قیمتها برای کشاورزان مطلوبتر باشد، ممکن است برای صنایعی که محدودیتهای عرضه دارند، تولید کالاهای بیشتر دشوار باشد.
- صنایع انحصاری زمانی که تنها یک فروشنده کالا وجود داشته باشد، قوانین اساسی عرضه نادیده گرفته می شود. این فروشنده واحد ممکن است قیمت ساز باشد و ممکن است دیکته کند که چه تعداد کالا با هر قیمت معین در بازار عرضه می شود.
- کالاهای فاسد شدنی برخی از کالاها ممکن است عمر مفید محدودی داشته باشند. در یک نقطه معین، شرکت ها ممکن است برای فروش محصول با قیمت پایین تر تشویق شوند تا هر سطحی از درآمد را به دست آورند (در مقابل زیان کلی).
- اقلام کمیاب/کلکسیونی حق بیمه قیمت اغلب برای اقلام کمیاب یا کلکسیونی اتفاق می افتد که عرضه آنها ممکن است به یک نمونه کاهش یابد. به همین دلیل، ممکن است منحنی عرضه تندتر و کمتر قابل پیش بینی باشد که فقط در سطوح خاصی از عرضه وجود داشته باشد.
قانون عرضه در مقابل قانون تقاضا
- این قانون تقاضاو عرضه با هم قیمت بازار یک کالا را ثابت می کند. قانون تقاضا بیان می کند که وقتی قیمت یک کالا افزایش می یابد، تقاضای آن کاهش می یابد و بالعکس. از نظر گرافیکی، منحنی شیب دار رو به پایین است که همین را نشان می دهد.
- قانون عرضه می گوید که وقتی قیمت یک کالا افزایش می یابد، عرضه نیز افزایش می یابد. این یک منحنی شیب دار به سمت بالا است.
- نقطه تلاقی این دو منحنی در نمودار به تعادل یا قیمت بازار کالا تبدیل می شود. به عبارت دیگر، قیمتی است که مردم مایل به خرید هستند و فروشندگان برای فروش کالا راحت هستند. در نمودار بالا، قیمت تعادلی ۱۵ دلار است.
- تعادل عوامل متعددی را در نظر می گیرد که بر تقاضا و عرضه تأثیر می گذارد. یک مثال ساده این است که فروشندگان قیمت را پایین می آورند تا بتوانند در صورت وجود فروشندگان بیشتر در بازار بیشتر بفروشند که منجر به افزایش عرضه می شود. به عنوان مثال، آمازون قیمت کیندل را از ۲۵۹ دلار به ۱۸۹ دلار در سال ۲۰۱۰ کاهش داده بود. فروش در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ به سه برابر افزایش یافت.
استفاده از عرضه در اقتصاد کلان
عرضه پول به طور خاص به کل موجودی ارز و دارایی های نقدی در یک کشور اشاره دارد. اقتصاددانان این عرضه را تجزیه و تحلیل و نظارت خواهند کرد و سیاست ها و مقرراتی را بر اساس نوسانات آن از طریق کنترل نرخ بهره و سایر اقدامات از این قبیل تدوین خواهند کرد. داده های رسمی در مورد حجم پول یک کشور باید به طور دقیق ثبت شده و به صورت دوره ای عمومی شود. بحران بدهی دولتی اروپا که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، نمونه خوبی از نقش عرضه پول یک کشور و تأثیر اقتصاد جهانی است.
تامین مالی زنجیره تامین جهانی یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با عرضه در دنیای جهانی شده امروزی است. هدف تأمین مالی زنجیره تأمین، پیوند مؤثر همه اصول یک معامله، از جمله خریدار، فروشنده، مؤسسه تأمین مالی و توسط نماینده تأمین کننده برای کاهش هزینه های تأمین مالی کلی و سرعت بخشیدن به روند تجارت است. تامین مالی زنجیره تامین اغلب از طریق یک پلتفرم مبتنی بر فناوری ممکن می شود و بر صنایعی مانند خودرو و بخش خرده فروشی تاثیر می گذارد.
نتیجه
سنگ بنای تئوری اقتصادی مفهوم عرضه است، یعنی تعداد کالاهایی که برای مصرف به بازار ارائه می شود. ایده عرضه با ایده تقاضا جفت می شود و این دو مفهوم در هم تنیده می شوند تا تعادلی در بازار ایجاد کنند که اغلب قیمت هایی را که مصرف کنندگان می پردازند و سطح عرضه تولیدکنندگان برای آن تلاش می کنند، تعریف می کند.
سوالات متداول
قانون عرضه در اقتصاد خرد چیست؟
قانون می گوید وقتی قیمت کالا افزایش می یابد، عرضه آن نیز بالا می رود. بنابراین، انگیزه دستیابی به سود، فروش و تقاضای بیشتر برای محصول است.
نمونه ای از تئوری عرضه و تقاضا چیست؟
وقتی قیمت یک کالا افزایش می یابد، تقاضای آن کاهش می یابد. با این حال، با افزایش قیمت، عرضه افزایش می یابد. سپس قیمت به سطحی می رسد که هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مناسب است و آن را به قیمت بازار کالا تبدیل می کند. خود اصلاحی بازار در اینجا نقش اصلی را ایفا می کند که در آن فروشندگان قیمت را پایین می آورند تا در صورت افزایش عرضه بازار و تقاضای کمتر، خرید بیشتری ایجاد کنند.
مفروضات قانون عرضه چیست؟
برخی از مفروضات مرکزی به شرح زیر است:
- هزینه عوامل تولید ثابت خواهد ماند.
- اولویت مشتری در مورد محصول ثابت می ماند.
- درآمد مصرف کننده ثابت می ماند.
- قیمت کالاهای مرتبط ثابت می ماند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.