کشش متقاطع تقاضا چیست؟
کشش متقاطع تقاضا Cross Elasticity Demand
کشش متقاطع تقاضا که به نام XED نیز شناخته می شود، اندازه گیری حساسیت مقدار تقاضا برای یک کالا به تغییر قیمت کالای دیگر است. این فرمول راهنما که گاهی به عنوان کشش تقاضای قیمت متقاطع نامیده میشود، نحوه واکنش مصرفکننده به محصول یا خدمات مکمل یا جایگزین را در هنگام تغییر قیمت محصول یا خدمات دیگر اندازهگیری میکند.
این معادله تغییر (اعم از افزایش یا کاهش) در درصد تقاضای کمیت یک محصول را بر درصد تغییر قیمت یک محصول خاص با تقاضای ثابت تقسیم میکند. به طور خلاصه، کشش متقاطع تقاضا با موارد زیر محاسبه می شود:
XED = درصد تغییر در تقاضای کمیت برای محصول جایگزین / درصد تغییر در قیمت محصول اصلی
به عنوان مثال، اگر قیمت شیر گاو افزایش یابد، احتمالاً باعث افزایش تقاضا برای جایگزین های شیر غیر لبنی مانند شیر سویا، شیر بادام یا شیر جو دوسر خواهد شد. اگر قیمت بنزین در تابستان افزایش یابد، احتمالاً باعث افزایش تقاضا برای خدمات اشتراکی خودرو و گذرنامه ماهیانه برای حمل و نقل عمومی خواهد شد.
تجزیه و تحلیل کشش تقاضا می تواند رقم دقیقی را برای بیان اینکه چقدر تقاضا برای یک محصول یا خدمات جایگزین یا مکمل تحت تأثیر افزایش یا کاهش قیمت قرار می گیرد، ارائه دهد.
به طور خلاصه:
- کشش متقاطع تقاضا یک اصل اقتصادی است که تقاضا برای یک کالا را زمانی که قیمت کالای دیگر تغییر می کند اندازه گیری می کند.
- اگر کشش متقاطع تقاضا برابر با یک عدد منفی باشد، دو محصول اندازه گیری شده مکمل یکدیگر هستند.
- اگر کشش متقاطع تقاضا برابر با یک عدد مثبت باشد، دو محصول اندازه گیری شده جایگزین هستند.
- کشش متقاطع تقاضا می تواند به شما کمک کند تا در مورد بهترین قیمت برای محصولات یا خدمات خود تصمیم بگیرید.
چگونه کشش متقاطع تقاضا کار می کند؟
اگر کشش متقاطع تقاضا برابر با یک عدد منفی باشد، دو محصول اندازه گیری شده مکمل یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، اگر افزایش قیمت در یک محصول خاص باعث کاهش تقاضای کمی برای کالای دیگر شود، این دو کالا در یک رابطه مکمل به هم متصل می شوند. به عنوان مثال، افزایش هزینه غذا اغلب باعث کاهش تقاضای کمی برای سرگرمی می شود.
با این حال، اگر کشش متقاطع تقاضا برابر با یک عدد مثبت باشد، دو محصول اندازه گیری شده جایگزین هستند. به عنوان مثال، اگر نرخ یک شرکت همکار افزایش یابد، یک شرکت همکار رقیب ممکن است ناگهان شاهد افزایش تقاضا برای فضای اداری خود باشد. پس از افزایش قیمت، مصرف کنندگان به سادگی یک محصول یا خدمات را جایگزین محصول یا خدمات دیگری می کنند.
نتیجه جایگزین، رابطه معمولی است که توسط این اصل اقتصادی تحلیل میشود، اما روابط تکمیلی کم نیستند. همچنین اگر کشش متقاطع تقاضا برابر با صفر باشد، گفته میشود که دو محصول مستقل هستند و تغییر قیمت یک کالا بر تقاضای کالای دیگر تأثیری نخواهد داشت.
استفاده از کشش متقاطع تقاضا
کشش متقابل تقاضا یک ابزار ارزشمند برای صاحبان مشاغل کوچک است که برای اولین بار وارد بازار می شوند یا امیدوارند خط تولید یا خدمات فعلی خود را گسترش دهند. تجزیه و تحلیل اثرات تغییرات قیمت در محصول یا خدمات شما به همراه تقاضای کمیت جایگزین به شما امکان می دهد بهترین نقطه قیمت را برای مدل کسب و کار خود تعیین کنید. محصولات یا خدمات بدون رقیب جایگزین آزادند تا قیمت های خود را با نرخ بسیار بالاتری نسبت به محصولات یا خدمات با رقیب بازار ایجاد یا افزایش دهند.
محصولات و خدمات مکمل اغلب با نرخی قیمت گذاری می شوند که نشان دهنده این درک است که هرگونه تغییر در دسترس بودن یا قیمت یک محصول مکمل باید با یک محصول یا خدمات جدید یا به روز شده برطرف شود.
به عنوان مثال، اگر اپل تصمیم بگیرد که جدیدترین آیفون خود را با دو برابر قیمت قبلی خود عرضه کند، توسعه دهندگانی که برنامه های منحصراً برای آیفون اپل ایجاد می کنند، شاهد کاهش تقاضای کمیت برای برنامه خود خواهند بود. محصولات توسعه دهندگان اپلیکیشن مکمل سیستم عامل آیفون هستند. پاسخ آنها می تواند ردیابی سریع نسخه ای از برنامه خود باشد که بر روی سیستم عامل موبایل اندروید اجرا می شود تا به جبران ضرر مالی ناشی از افزایش قیمت آیفون کمک کند.
توجه داشته باشید
به یاد داشته باشید، هنگام استفاده از فرمول کشش تقاضای متقاطع برای کسبوکارتان، تأثیر تغییرات قیمت را بر تقاضای کمیت برای یک محصول اندازهگیری میکنید، نه بر قیمت آن محصول.
اگر کسب و کار شما محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که به نظر می رسد هیچ رقیب فعلی یا مقرون به صرفه ای به عنوان جایگزین ندارد، مهم است که به یاد داشته باشید که کشش متقابل تقاضا همچنان می تواند بر مشتریان شما تأثیر بگذارد. کاهش قیمت یک محصول مکمل ممکن است تقاضا برای محصول کسب و کار شما را کاهش دهد.
یک طرح تجاری که بازار صنعت را به طور کامل با توجه به کشش متقابل تقاضا تجزیه و تحلیل می کند، شما را در موقعیت قوی تری قرار می دهد تا تعیین کنید که آیا راه اندازی یک کسب و کار جدید یا گسترش شرکت شما در این زمان بهترین اقدام برای شرکت شما است یا خیر.
کالاهای مکمل
کالاهای مکمل کالاهایی هستند که اغلب با هم خریداری می شوند. اگر قیمت کالای B افزایش یابد، هم مقدار تقاضا برای A و هم B کاهش می یابد. این تقاضا با کشش متقاطع منفی در نتیجه مقدار تقاضا برای کالای A و قیمت کالای B در جهت مخالف منعکس می شود.
کالاهای جایگزین
کالاهای جایگزین کالاهایی هستند که می توانند جایگزین یکدیگر باشند. اگر مصرفکنندگان ببینند که کالای B تخفیف دارد، به مصرف بیشتر کالای B و کمتر از کالای A تغییر خواهد داد. کالاهای جایگزین با تقاضای کشش متقاطع مثبت مشخص میشوند زیرا صورت و مخرج در یک جهت حرکت میکنند.
مقیاس تقاضای کشش متقاطع
درجات مختلف تقاضای کشش متقاطع باید متمایز شود. در یک طرف ترازو، کالاهایی وجود دارند که مکمل های قوی هستند. آنها تقریباً همیشه با هم خریداری می شوند مانند هات داگ و نان هات داگ. اگر هات داگ افزایش قیمت کمی داشته باشد، نان هات داگ با کاهش زیادی در مقدار تقاضا مواجه می شود.
بعد، مکمل های ضعیف، کالاهایی هستند که گاهی با هم خریداری می شوند، مانند کره بادام زمینی و ژله. اگر قیمت ژله افزایش یابد، ممکن است مقداری در مقدار تقاضا برای کره بادام زمینی کاهش یابد. با این حال، کره بادام زمینی در بسیاری از دستور العمل های دیگر علاوه بر ساندویچ PB&J استفاده می شود، بنابراین تنها کاهش کمی در مقدار تقاضا برای کره بادام زمینی وجود خواهد داشت.
تغییر کوچک در مقدار تقاضای کالای A در صورتگر در برابر تغییر نسبتاً بزرگتر در قیمت کالای B در مخرج منجر به XED منفی پایین میشود. در وسط ترازو کالاهای نامرتبط قرار دارند. این دو کالا به هیچ وجه با هم مرتبط نیستند، مانند اسنوبرد و ماشین حساب. افزایش قیمت اسنوبورد بر مقدار تقاضای ماشین حساب تاثیری نخواهد داشت. بنابراین، XED کالاهای نامرتبط 0 است.
از سوی دیگر، جایگزین های ضعیف کالاهایی هستند که مصرف کنندگان گاهی اوقات آنها را جایگزین می کنند. برای مثال، مصرفکنندگانی که میخواهند تنقلات بخرند، در صورت عرضه چیپس، میتوانند چیپس را جایگزین پاپ کورن کنند. با این حال، سایر مصرف کنندگان از نظر مذهبی پاپ کورن را مصرف می کنند و حتی اگر گران تر باشد، آن را تغییر نمی دهند. بنابراین، جایگزین های ضعیف XED مثبت پایین را نشان می دهند.
در نهایت، جایگزین های قوی، کالاهایی هستند که تقریباً همگن هستند، مانند مارک های مختلف شکر. اگر یک برند قیمت خود را کاهش دهد، سایر برندها احتمالاً به دلیل روی آوردن مصرف کنندگان به مارک ارزان تر، تقاضای کمتری خواهند داشت. XED مثبت بالا با تغییر زیادی در مقدار تقاضای کالای A در صورت، نسبت به تغییر قیمت کالای B در مخرج نشان داده می شود.
کاربرد کشش متقاطع تقاضا
درک تقاضای کشش متقاطع برای مشاغل در تعیین قیمت و تشخیص حساسیت کالاهای خود به دیگران بسیار مفید است.
کالاهای مکمل را می توان عمداً به روشی غیر منطقی قیمت گذاری کرد. در استراتژی به نام رهبر زیان، کسبوکارها میتوانند یک کالا را کمتر از قیمت تمام شده قیمتگذاری کنند تا فروش کالای مکمل را برای سود کلی بالاتر افزایش دهند. به عنوان مثال، کنسول های پلی استیشن سونی برای تشویق فروش بازی ها با ضرر به فروش می رسند. از طریق این استراتژی، سونی میتواند ضرر خالص کنسولها را با کسب سود بیشتر در بازیها جبران کند.
کسبوکارهایی که کالاهای منحصربهفرد و غیرقابل تعویض ارائه میدهند، میتوانند کالاهای خود را با قیمتهای بالاتر بفروشند، زیرا هیچ نگرانی از روی آوردن مصرفکنندگان به کالاهای دیگر وجود ندارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که تعیین قیمت نیز منوط به کشش تقاضای کالا است – تغییر در مقدار تقاضای کالا در برابر قیمت کالا.
در نهایت، ارائه دهندگان کالاهای جایگزین باید از رقبای محصولات خود آگاه باشند. آنها می توانند با ایجاد مشتریان وفادار، حساسیت خود را نسبت به کالاهای رقیب کاهش دهند. چگونه Budweiser در بین سایر مارک های آبجو متمایز است؟ با سرمایه گذاری در تبلیغات برای متمایز کردن محصول خود
سودمندی کشش متقاطع تقاضا
شرکت ها از کشش متقابل تقاضا برای تعیین قیمت ها برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند. محصولاتی که هیچ جایگزینی ندارند، این قابلیت را دارند که با قیمت های بالاتر فروخته شوند، زیرا کشش متقاطع تقاضا برای در نظر گرفتن وجود ندارد. با این حال، تغییرات قیمت افزایشی در کالاهای دارای جایگزین برای تعیین سطح مناسب تقاضای مورد نظر و قیمت مرتبط با کالا تجزیه و تحلیل میشود.
علاوه بر این، کالاهای مکمل به صورت استراتژیک بر اساس کشش متقابل تقاضا قیمت گذاری می شوند. به عنوان مثال، چاپگرها ممکن است با این درک که تقاضا برای کالاهای تکمیلی آینده، مانند جوهر چاپگر، باید افزایش یابد، با ضرر فروخته شوند.
کشش متقاطع تقاضا چه چیزی را اندازه گیری می کند؟
کشش متقاطع تقاضا رابطه بین دو محصول را زمانی که قیمت یکی از آنها تغییر می کند ارزیابی می کند. این تغییر نسبی تقاضا برای یک محصول را با افزایش یا کاهش قیمت محصول دیگر نشان می دهد.
کشش متقاطع مثبت تقاضا چه چیزی را نشان می دهد؟
کشش متقاطع مثبت تقاضا به این معنی است که با بالا رفتن قیمت کالای B، تقاضا برای کالای A افزایش می یابد. این بدان معناست که کالاهای A و B جایگزین های خوبی هستند. به طوری که اگر B گران شود، مردم خوشحال می شوند که به A روی بیاورند. یک مثال می تواند قیمت شیر باشد. اگر قیمت شیر کامل افزایش یابد، مردم ممکن است به شیر ۲ درصدی روی بیاورند. به همین ترتیب، اگر به جای آن شیر 2 درصد افزایش قیمت پیدا کند، تقاضای شیر کامل بیشتر می شود.
کشش متقاطع منفی تقاضا چه چیزی را نشان می دهد؟
کشش متقاطع منفی تقاضا نشان می دهد که تقاضا برای کالای A با بالا رفتن قیمت B کاهش می یابد. این نشان می دهد که A و B کالاهای مکمل هستند، مانند چاپگر و تونر چاپگر. اگر قیمت چاپگر افزایش یابد، تقاضا برای آن کاهش می یابد. در نتیجه فروش چاپگرهای کمتر، تونر کمتری نیز فروخته خواهد شد.
چگونه کشش متقاطع تقاضا با کشش تقاضا متفاوت است؟
کشش متقاطع به تغییرات متناسب در تقاضا در بین دو کالا نگاه می کند. کشش تقاضا (یا کشش قیمتی تقاضا) به خودی خود به تغییر تقاضای یک کالا با تغییر قیمت آن نگاه می کند.
کشش متقاطع تقاضا چه تفاوتی با کشش متقاطع عرضه دارد؟
بر خلاف تغییرات تقاضای دو کالا در پاسخ به قیمتها، کشش متقاطع عرضه، تغییر متناسب در مقدار عرضه یا تولید شده را در رابطه با تغییرات قیمت یک کالا اندازهگیری میکند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.