کشش قیمت متقاطع تقاضا چیست؟
کشش قیمت متقاطع تقاضا Cross Price Elasticity of Demand
کشش قیمت متقاطع تقاضا رابطه بین قیمت و تقاضا را اندازه گیری می کند، یعنی تغییر در مقدار تقاضای یک محصول با تفاوت در قیمت تمام شده محصول دوم. اگر هر دو محصول جایگزین باشند، ممکن است کشش متقاطع تقاضا را نشان دهد. از سوی دیگر، اگر هر دو کالای مکمل باشند، ممکن است نشان دهنده کشش متقاطع غیرمستقیم یا منفی تقاضا باشد. به عبارت ساده، حساسیت تقاضا برای یک مقدار X را زمانی که قیمت کالاهای مرتبط Y تغییر میکند، اندازهگیری میکند.
به طور خلاصه:
- کشش قیمت متقاطع تقاضا، رابطه بین قیمت و تقاضا را تعیین می کند.
- به عبارت دیگر، تغییر در مقدار مورد نیاز یک محصول و قیمت گذاری یک محصول متفاوت.
- برای محاسبه، باید درصد تغییر در مقدار کالای X را بر درصد تغییر قیمت کالا تقسیم کرد.
- برای بازارها، خدمات یا محصولات مختلف، می توان از آن برای تصمیم گیری در مورد استراتژی قیمت استفاده کرد. بر اساس اتصالات بین آیتم ها، می تواند متفاوت عمل کند.
فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
با تقسیم درصد تغییر در مقدار کالای X بر درصد تغییر در قیمت کالای Y محاسبه می شود که به صورت ریاضی به صورت زیر نمایش داده می شود:
علاوه بر این، فرمول Cross Price Elasticity of Demand را می توان به شرح زیر توضیح داد:
جایی که،
- Q 0X = مقدار تقاضای اولیه کالا X،
- Q 1X = مقدار نهایی تقاضای X کالا،
- P 0Y = قیمت اولیه کالای Y و
- P 1Y = قیمت نهایی Y خوب.
محاسبه گام به گام کشش قیمت متقاطع تقاضا
که در پنج مرحله زیر قابل تعیین است:
- ابتدا به ترتیب P0Y و Q0X، قیمت اولیه کالای Y و مقدار تقاضای کالای X را شناسایی کنید.
- حال، مقدار نهایی تقاضای کالای X و قیمت نهایی کالای Y را که به ترتیب Q1X و P1Y نامیده می شوند، تعیین کنید.
- بعد، عدد فرمول را که نشان دهنده درصد تغییر کمیت است، کار کنید. با تقسیم تفاوت به دست آمده از کمیت های آخر و اولیه (Q1X u2013 Q0X) بر جمع کمیت های نهایی و اولیه به دست می آید.
(Q 1X + Q 0X ) یعنی (Q 1X u2013 Q 0X ) / (Q 1X + Q 0X ).
- حال، مخرج فرمول را تعیین کنید که نشان دهنده درصد تغییر قیمت است. با تقسیم هزینه های نهایی و اولیه (P1Y u2013 P0Y) بر جمع آخرین و اولیه به دست می آید.
(P1Y + P0Y) یعنی (P1Y u2013 P0Y) / (P1Y + P0Y).
- در نهایت، کشش قیمت متقاطع تقاضا، با تقسیم عبارت مرحله 3 بر مرحله 4، مطابق شکل زیر محاسبه می شود.
کشش قیمت متقابل فرمول تقاضا = (Q1X u2013 Q0X) / (Q1X + Q0X) / (P1Y u2013 P0Y) / (P1Y + P0Y).
مثال ها
مثال 1
اجازه دهید مثال ساده ای از وسایل نقلیه بنزینی و سواری را در نظر بگیریم. حال فرض کنیم افزایش 50 درصدی قیمت بنزین منجر به کاهش 10 درصدی خرید خودروهای سواری شده است. کشش قیمت متقاطع تقاضا را در این مورد محاسبه کنید.
با استفاده از فرمول ذکر شده در بالا می توان Cross Price Elasticity of Demand را به صورت زیر محاسبه کرد:
درصد تغییر سپس تعداد خودروهای سواری ÷ درصد تغییر قیمت بنزین.
از آنجایی که میتوانیم یک مقدار منفی برای کشش متقابل تقاضا ببینیم، این رابطه مکمل بین بنزین و وسایل نقلیه مسافربری را تأیید میکند.
مثال 2
فرض کنید دو شرکت در حال فروش نوشابه هستند. در حال حاضر شرکت شماره 2 نوشابه Y را به قیمت 3.50 دلار در هر بطری می فروشد، در حالی که شرکت شماره. 1 می تواند 4000 بطری نوشابه Y در هفته بفروشد. برای افزایش فروش شرکت 1، شرکت 2 تصمیم گرفت قیمت را به 2.50 دلار کاهش دهد که منجر به کاهش فروش 3000 بطری نوشابه Y در هفته شد. کشش قیمت متقاطع تقاضا را در مورد محاسبه کنید.
با توجه به Q0X = 4000 بطری، Q1X = 3000 بطری، P0Y = 3.50 دلار و P1Y = 2.50 دلار
بنابراین، کشش قیمت متقاطع تقاضا، را می توان با استفاده از فرمول فوق به صورت زیر محاسبه کرد:
- کشش قیمت متقاطع تقاضا = (3000 – 4000) / (3000 + 4000) ÷ (2.50 – 3.50 دلار) / (2.50 دلار + 3.50 دلار)
- = (-1 / 7) ÷ (-1 / 6)
- = 6/7 یا 0.857.
از آنجایی که میتوانیم یک مقدار مثبت برای کشش متقابل تقاضا، ببینیم رابطه رقابتی بین نوشابه X و نوشابه Y را تأیید میکند.
ارتباط و موارد استفاده
برای یک کسب و کار درک مفهوم و ارتباط کشش قیمت متقاطع تقاضا برای درک رابطه بین قیمت یک کالا و مقدار تقاضای کالای دیگر در آن قیمت بسیار مهم است. می توان از آن برای تصمیم گیری در مورد سیاست قیمت گذاری برای بازارهای مختلف و محصولات یا خدمات مختلف استفاده کرد. کشش قیمت متقاطع بر اساس رابطه بین کالاها رفتار متفاوتی دارد که در زیر مورد بحث قرار می گیرد.
1- محصولات جایگزین
اگر هر دو کالایی که جایگزین کاملی برای یکدیگر هستند منجر شودرقابت کامل، سپس افزایش قیمت یک سرقفلی منجر به افزایش تقاضا برای محصول رقیب می شود. به عنوان مثال، مارک های مختلف غلات نمونه هایی از کالاهای جایگزین هستند. لازم به ذکر است که کشش قیمت متقاطع برای دو جایگزین مثبت خواهد بود.
2- محصولات مکمل
اگر یکی از کالاها مکمل کالای دیگر باشد، الفحسن نیتقیمت کاهش می یابد و تقاضای کالای مکمل افزایش می یابد. هر چه رابطه بین این دو محصول قوی تر باشد، ضریب کشش قیمت متقاطع تقاضا بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، کنسول های بازی و بازی های نرم افزاری نمونه هایی از این موارد هستند کالاهای مکمل. لازم به ذکر است که کشش متقاطع برای کالاهای مکمل منفی خواهد بود.
3- محصولات نامرتبط
اگر رابطه ای بین کالاها وجود نداشته باشد، افزایش قیمت یک کالا تاثیری بر تقاضای کالای دیگر نخواهد داشت. به این ترتیب، محصولات غیر مرتبط دارای کشش متقاطع صفر هستند. به عنوان مثال، تأثیر تغییرات کرایه تاکسی بر تقاضای بازار برای شیر.
سوالات متداول
چگونه می توان تعیین کرد که کشش قیمت متقاطع تقاضا مثبت است یا منفی؟
وقتی قیمت یک کالا کاهش می یابد، افراد کمتری معادل آن را می خرند و بالعکس. بنابراین، کشش قیمت متقاطع مثبت خواهد بود و تغییر کمیت و قیمت به سمت جایگزینی خواهد رفت. با این حال، کشش قیمت متقاطع تقاضا، منفی است اگر تغییرات در تقاضای یک کالا و قیمت آن در جهت مخالف حرکت کند.
کشش قیمت متقاطع جایگزین ها و مکمل های تقاضا چقدر است؟
کشش قیمت متقابل تقاضا، برای کالاهای جایگزین همیشه مثبت است. تقاضا برای یک کالا با افزایش قیمت افزایش می یابد. در مقابل، کشش قیمت متقاطع تقاضا با افزایش قیمت یک محصول منفی است. تقاضا برای کالاهای مکمل کاهش می یابد.
انواع کشش قیمت متقاطع تقاضا چیست؟
کشش قیمت متقاطع تقاضا سه نوع است: کالاهای مکمل، کالاهای نامرتبط و کالاهای جایگزین.
مزیت کشش قیمت متقاطع تقاضا چیست؟
کشش قیمت متقابل تقاضا، به شناسایی اثرات قیمتی سایر محصولات کمک می کند. زمانی که قیمت یک کالا تغییر می کند، رابطه بین دو محصول را محاسبه می کند. با تخمین افزایش یا کاهش تقاضا برای یک محصول همراه با تغییر قیمت محصول دیگر انجام می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.