انواع کشش تقاضا همراه با مثال
انواع کشش تقاضا
کشش تقاضا یک معیار اقتصادی از حساسیت تقاضا نسبت به تغییر در متغیر دیگر است. مقدار تقاضا از یک کالا یا خدمات به عوامل متعددی مانند قیمت، درآمد و ترجیح بستگی دارد. هرگاه تغییری در این متغیرها ایجاد شود، باعث تغییر در مقدار تقاضای کالا یا خدمت می شود.
به عنوان مثال، زمانی که بین تغییر در مقدار تقاضا و قیمت یک کالا یا خدمات رابطه وجود دارد، کشش به عنوان کشش قیمتی تقاضا شناخته می شود . هنوز دو نوع اصلی کشش تقاضا وجود دارد که عبارتند از کشش درآمدی تقاضا و کشش متقابل تقاضا. انواع کشش تقاضا
به طور خلاصه: انواع کشش تقاضا
- کشش تقاضا معیاری برای پاسخگویی تغییر تقاضا با توجه به تغییر در عوامل مختلف دیگر از جمله قیمت محصول است.
- کشش قیمتی تقاضا شاید به خوبی شناخته شده باشد، که اندازه گیری چگونگی تغییر تقاضا برای یک کالا در صورت تغییر قیمت آن است، در حالی که تقاضای برخی کالاها نسبت به قیمت حساس تر از سایرین است.
- کشش درآمدی تقاضا به حساسیت مقدار تقاضا برای یک کالای خاص نسبت به تغییر در درآمد واقعی مصرف کنندگانی که این کالا را خریداری می کنند، اشاره دارد.
- کشش متقابل تقاضا یک مفهوم اقتصادی است که میزان پاسخگویی را در مقدار تقاضای یک کالا در زمانی که قیمت کالای دیگر تغییر میکند اندازهگیری میکند.
Elasticity Demand بر اساس قیمت
کشش قیمتی تقاضا نشانگر تأثیر تغییر قیمت، بالا یا پایین، بر فروش یک محصول است.
اگر کشش قیمتی تقاضا بیشتر از 1 باشد، کشش تلقی می شود. یعنی تقاضا برای محصول نسبت به افزایش قیمت حساس است. به عنوان مثال، افزایش قیمت برای یک برش فانتزی استیک ممکن است باعث شود بسیاری از مشتریان به جای آن همبرگر را انتخاب کنند. قیمت مقرون به صرفه برای برش فانتزی، بسیاری از مشتریان را به ارتقاء به برش فانتزی سوق می دهد.
کشش قیمتی تقاضا که کمتر از 1 باشد را غیرکشش می گویند. تقاضا برای محصول پس از افزایش قیمت تغییر قابل توجهی نمی کند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده یا به یک قوطی روغن موتور نیاز دارد یا به آن نیاز ندارد. تغییر قیمت تاثیر کمی بر تقاضا خواهد داشت یا هیچ تاثیری نخواهد داشت. اما اگر قیمت روغن موتور کاهش یابد، تعداد زیادی از آنها ذخیره نمی شوند.
Elasticity Demand بر اساس درآمد
درآمد مصرف کنندگان نقش بسیار مهمی در تقاضا برای یک کالا یا خدمات دارد. هنگامی که در درآمد مصرف کنندگان تغییری ایجاد می شود، در صورتی که همه عوامل دیگر ثابت بمانند، باعث تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات می شود. حساسیت تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمت نسبت به تغییر در درآمد مصرف کنندگان به عنوان کشش درآمدی تقاضا شناخته می شود . فرمول مورد استفاده برای محاسبه کشش درآمدی تقاضا، درصد تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمت تقسیم بر درصد تغییر آن در درآمد مصرف کنندگان است.
اگر کشش درآمدی تقاضا بیشتر از 1 باشد، کالا یا خدمت کشش درآمدی و لوکس محسوب می شود . کالا یا خدمتی که کشش درآمدی تقاضای آن بین صفر تا 1 باشد، کالایی عادی و بی کشش درآمد محسوب می شود . اگر کالا یا خدمتی کشش درآمدی تقاضای زیر صفر داشته باشد، کالایی پست محسوب می شود و کشش درآمدی منفی دارد.
به عنوان مثال، فرض کنید یک کالا دارای کشش درآمدی تقاضای 1.5- است. کالا پست تلقی می شود و با افزایش درآمد مصرف کنندگان، مقدار تقاضا برای این کالا کاهش می یابد.
Elasticity Demand توسط جایگزین ها انواع کشش تقاضا
مثال دیگری از Elasticity Demand کشش متقابل تقاضا است . این اندازه گیری می کند که مقدار تقاضا از یک کالا یا خدمات نسبت به تغییر قیمت کالا یا خدمات مشابه چقدر حساس است. کشش متقاطع تقاضا با تقسیم درصد تغییر مقدار تقاضای یک کالا بر درصد تغییر در قیمت کالای جایگزین محاسبه می شود.
اگر کشش متقاطع تقاضای کالا بیشتر از صفر باشد، کالا را جایگزین می گویند. با کالاهایی که کشش تقاضای متقاطع برابر با صفر دارند، این دو کالا از یکدیگر مستقل هستند. اگر کشش متقاطع تقاضا کمتر از صفر باشد، این دو کالا مکمل یکدیگر هستند.
به عنوان مثال، خمیر دندان نمونه ای از کالاهای جایگزین است . اگر قیمت یک برند خمیردندان افزایش یابد، تقاضا برای برند دیگر نیز افزایش می یابد. نمونه ای از کالاهای مکمل نان هات داگ و هات داگ هستند. اگر قیمت هات داگ افزایش یابد و بقیه چیزها بدون تغییر باقی بماند، مقدار تقاضا برای نان هات داگ کاهش می یابد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.