پیش بینی با کشش قیمتی تقاضا
پیش بینی با کشش قیمتی تقاضا
اقتصاد یک علم مطلق نیست. برخلاف حوزههای تجربیتر فیزیک یا شیمی، اقتصاد باید بسیاری از ویژگیها و رفتارهای انسانی را که در برخی مواقع نسبتاً غیرقابل اندازهگیری هستند، در نظر بگیرد. بنابراین اقتصاددانان باید تمام تلاش خود را برای پیش بینی احتمال وقوع یک رویداد بر اساس داده های داده شده در یک لحظه خاص از زمان انجام دهند.
یکی از نمونههای این پیشبینی رفتاری که اقتصاددانان تلاش میکنند، کشش قیمتی تقاضا است. کشش قیمتی تقاضا برای تعیین درصد تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات خاص زمانی که قیمت آن کالا یا خدمات با درصد معینی تغییر می کند، تلاش می کند.
به طور خلاصه:
- کشش قیمتی تقاضا برای تعیین درصد تغییر در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات خاص زمانی که قیمت آن کالا یا خدمات با درصد معینی تغییر می کند، تلاش می کند.
- هنگامی که یک کالا یا خدمات دارای تقاضای کاملا کشسان در نظر گرفته می شود، تغییر در قیمت تمام تقاضا برای محصول را از بین می برد.
- تقاضای نسبتاً کشسان به این معنی است که در مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات، تغییرات بیشتری نسبت به قیمت آن کالا یا خدمات وجود خواهد داشت.
- تقاضای کاملا غیر کشش به این معنی است که صرف نظر از قیمت، مقدار تقاضا از یک کالا یا خدمات ثابت می ماند.
- تقاضای نسبتاً غیر کشش به این معنی است که در قیمت یک کالا یا خدمات تغییر بیشتری نسبت به تقاضا برای آن کالا یا خدمات وجود خواهد داشت.
مثال
اگر در حال خرید بلیط هواپیما به مقصد نیویورک هستید، ممکن است متوجه شوید که 20 پرواز از شهر شما به شهر نیویورک وجود دارد و همه آنها به جز یک پرواز، قیمت یکسانی دارند. Airline Bumpy Ride سی دلار بیشتر از رقبای صنعتی خود برای پروازهای خود دریافت می کند.
همه چیز در مورد 20 پرواز یکسان است: وعده های غذایی یکسان در پرواز، همان زمان حرکت و رسیدن، و همه آنها را رایگان ارائه می دهند. مدیریت Bumpy Ride میخواهد چشمانداز رقابتی صنعت هواپیمایی را آزمایش کند و ارزیابی کند که اگر قیمتها را 30 دلار در تمام پروازهای نیویورک سیتی افزایش دهند، چه اتفاقی برای کسبوکارشان میافتد. چند نفر حاضرند 30 دلار اضافی را برای رزرو پرواز به شهر نیویورک از طریق Bumpy Ride بپردازند؟
اکثر افراد منطقی تصمیم نمی گیرند برای پرواز Bumpy Ride هزینه بیشتری بپردازند. با توجه به تنوع خطوط هوایی برای انتخاب و ارزشهای پیشنهادی یکسان، گفته میشود که تقاضا در این سناریو کاملاً انعطافپذیر است : با افزایش قیمت، مقدار تقاضای بلیط هواپیما از Bumpy Ride به صفر میرسد. اقتصاددانان این تقاضا را کاملاً کشسان می نامند. نمودار زیر تقاضای کاملا کششی را نشان می دهد.
تقاضای کاملا الاستیک پیش بینی با کشش قیمتی تقاضا
تقاضای نسبتاً کشسان
تقاضای نسبتاً کشسان به این معنی است که مقدار تقاضای یک کالا یا خدمات تحت تأثیر تغییر قیمت در آن کالا یا خدمات قرار می گیرد. به طور معمول، زمانی گفته می شود که یک کالا یا خدمات کشش قیمت بالایی دارد، زمانی که جایگزین های زیادی برای آن کالا وجود داشته باشد.
به عنوان مثال، وقتی در یک فروشگاه مواد غذایی در راهرو قدم می زنید، ممکن است شکر خالص و همچنین بسیاری از جایگزین های شکر دیگر را متوجه شوید. اگر قیمت شکر خالص فردا 2 دلار در هر کیسه افزایش یابد، آیا حاضرید برای یک کیسه شکر 2 دلار اضافی بپردازید که آنها جایگزین شکر هستند؟ اکثر مردم ترجیحات خود را از شکر خالص به یک جایگزین شکر تغییر می دهند و در نتیجه مقدار مورد نیاز شکر خالص را کاهش می دهند.
اکثر اقتصاددانان موافق هستند و بنابراین شکر را یک کالای بسیار کشسان می دانند. شکل زیر کاهش قابل توجهی در میزان تقاضای شکر با افزایش قیمت آن را نشان می دهد.
به کاهش مقدار تقاضای شکر با افزایش قیمت توجه کنید. شیب تند رو به پایین در مقدار تقاضای شکر نشان می دهد که تقاضا برای شکر نسبتاً کشش قیمتی است. تغییر در مقدار تقاضا به صورت نسبی از تغییر قیمت بیشتر است.
تقاضای کاملا غیر کششی
در تئوری، تقاضای کاملا غیر کشش به این معنی است که صرف نظر از قیمت، مقدار تقاضا از یک کالا یا خدمت ثابت می ماند. بهش فکر کن؛ آیا کالا یا خدماتی وجود دارد که برای آن مبلغی بپردازید؟
اکثر افراد مبتلا به یک بیماری لاعلاج هر مبلغی را برای درمان شناخته شده بیماری خود می پردازند. اکثر مردم هر قیمتی برای آب می پردازند. با این حال، آب بطری نسبتاً کشسانی قیمتی دارد زیرا آب لوله کشی فراوان است و عملاً رایگان است. شکل زیر تقاضای کاملا بی کشش را نشان می دهد.
تقاضای نسبتا غیر کششی پیش بینی با کشش قیمتی تقاضا
یکی از نمونه های کالایی که نسبتاً غیرکشش قیمتی در نظر گرفته می شود، بنزین است. کسب و کارها و مصرف کنندگان هر دو برای رونق در این اقتصاد به گاز نیاز دارند. با وجود حرکت به سمت سوخت های جایگزین، بسیاری از افرادی که در زندگی روزمره خود به بنزین وابسته هستند و نه احتمال دارد و نه قادر به تغییر به سوخت های جایگزین به عنوان یک جایگزین عملی هستند.
اگر فردا قیمت بنزین 30 درصد افزایش پیدا کند سر کار نمی روید؟ اکثر مردم از سر ناچاری بهای بیشتری را پرداخت خواهند کرد. البته، استثناهایی وجود دارد. در طول حباب نفت و گاز در سال 2008، قیمت ها به اوج میانگین ملی تقریباً 4.10 دلار در هر گالن رسید و مردم با تقاضای گاز کمتر رفتار خود را تغییر دادند. برخی از اقتصاددانان احساس کردند که این تغییر تقاضا به رکود شدیدی که در اواخر سالهای 2008 و 2009 دنبال شد، کمک کرد. همانطور که شکل زیر نشان میدهد، در یک بازار عادی، گاز یک محصول نسبتاً غیرکشش است.
گاز بسیار کشش قیمت است. با وجود هر گونه افزایش قیمت، تقاضا نسبتا ثابت است. کاهش تقاضا کمتر از افزایش قیمت بر اساس درصد است.
نتیجه پیش بینی با کشش قیمتی تقاضا
کشش قیمتی تقاضا به این معناست که چگونه اقتصاددانان سعی می کنند حساسیت تقاضا را در نتیجه تغییرات قیمت برای یک محصول معین اندازه گیری کنند. این اندازه گیری می تواند در پیش بینی رفتار مصرف کننده و همچنین پیش بینی رویدادهای مهم مانند رکود اقتصادی یا بهبود مفید باشد. ما به عنوان مصرف کننده تصمیماتی می گیریم که اقتصاددانان به صورت روزانه آن را اندازه گیری می کنند.
اگر قیمت یک کالا افزایش یابد و بتوانیم بدون آن زندگی کنیم یا جایگزین های زیادی وجود داشته باشد، آنگاه کمتر از آن مصرف می کنیم یا شاید اصلاً هیچ. آب، دارو و بنزین از ملزوماتی هستند که با وجود افزایش قیمت، همچنان تقاضای زیادی برای آنها خواهیم داشت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.