جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • بیت پین
    • تبدیل
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • سی ام اس
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • دنیای نوین رمزارزها
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • استراتژیست طلا
    • الگوهای هارمونیک
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اقتصاد
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • معاملات آپشن
    • تحلیل
    • اندیکاتورهای متاتریدر
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • رویدادها
    • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • بیت پین
      • تبدیل
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • سی ام اس
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • دنیای نوین رمزارزها
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • استراتژیست طلا
      • الگوهای هارمونیک
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اقتصاد
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
      • معاملات آپشن
      • تحلیل
      • اندیکاتورهای متاتریدر
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • رویدادها
      • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > اقتصاد > وقوع مالیات چییست؟

    وقوع مالیات چییست؟

    1402/12/04
    مقالات مدرسه معین، اقتصاد
    وقوع مالیات Tax Incidence

    وقوع مالیات Tax Incidence

    در علم اقتصاد، نرخ مالیات اصطلاحی است که برای توصیف نحوه توزیع مالیات بین خریداران و فروشندگان استفاده می شود. بار مالیاتی بسته به شرایط منحصر به فرد پیرامون محصول می تواند بیشتر بر دوش افراد یا سازمان ها باشد. تفاوت بین وقوع اولیه مالیاتی و بار نهایی را تغییر مالیات می گویند.

    میزان وقوع مالیات معیاری است که وزن واقعی مالیات بر چه کسی است. این شامل تجزیه و تحلیل سیاست های مالیاتی جدید و اثرات آنها بر مصرف کنندگان یا تولید کنندگان به دلیل تغییرات قیمت است. به عنوان مثال، سیاست هایی که کشش قیمت عرضه را در مقایسه با تقاضا افزایش می دهد، می تواند بار مالیاتی را بر مصرف کنندگان افزایش دهد.

    به طور خلاصه:

    • وقوع مالیاتی موردی را توصیف می کند که خریداران و فروشندگان بار مالیاتی را تقسیم می کنند.
    • وقوع مالیات همچنین مشخص می کند که چه کسی بار مالیات جدید را به دوش می کشد، برای مثال در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، یا در میان طبقات مختلف یک جمعیت.
    • کشش تقاضای یک کالا می تواند به درک میزان مالیات در بین طرفین کمک کند

    درک وقوع مالیاتی

    اقتصاد وقوع مالیات معمولاً با استفاده از تحلیل عرضه و تقاضا مورد مطالعه قرار می گیرد. فیزیوکرات های فرانسوی مانند فرانسوا کوئسنی برای اولین بار این ایده را در زمینه بار مالیاتی بر صاحبان زمین معرفی کردند.

    مالیات یک شر ضروری است. هیچ کس دوست ندارد به آنها بپردازد، اما دولت باید آنها را برای افزایش درآمد و پرداخت بدهی تحمیل کند.

    با این حال، معرفی سیاست‌های مالیاتی جدید همیشه فشار را بر کسی تحمیل می‌کند. در بیشتر موارد، بر یکی از دو گروه از افراد، یعنی:

    مصرف کنندگان یا تولیدکنندگان

    توزیع بار مالیاتی به خود کالا و کشش قیمتی تقاضا یا کشش عرضه پشت محصول بستگی دارد. وقتی صحبت از اقتصاد می شود، کشش به میزانی اشاره دارد که تغییر قیمت می تواند باعث تغییر در تقاضا یا عرضه شود.

    • کشش قیمتی تقاضا عبارت است از درصد تغییر تقاضای یک کالا نسبت به درصد تغییر قیمت.
    • کشش قیمتی عرضه عبارت است از درصد تغییر در عرضه کالا نسبت به درصد تغییر قیمت.

    اعمال سیاست های مالیاتی جدید باعث تغییر در قیمت کالا می شود، خواه برای مصرف کننده یا عرضه کننده و یا هر دو به طور یکسان قابل اجرا باشد. صرف نظر از وضع مالیات، تغییر قیمت می تواند عمیقاً بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارد. کشش قیمتی عرضه و تقاضا، اقتصاد وقوع مالیات و تحمیل آن را تعیین خواهد کرد.

    نمودار وقوع مالیات

    از نمودارهای داده شده، می توانیم کشش و بروز مالیات را درک کنیم. طبیعتاً برخی از کالاها کشش بیشتری نسبت به سایرین دارند.

    به عنوان مثال، محصولاتی را در نظر بگیرید که در صورت افزایش قیمت، مردم بدشان نمی‌آید بودجه خود را کاهش دهند، مانند خودروهای اسپورت یا سوپرقایق‌های تفریحی.

    بار مالیاتی کالاهای کشسان بیشتر بر دوش تولیدکنندگان خواهد بود زیرا مصرف کنندگان به دلیل افزایش مالیات، مصرف خود را کاهش می دهند.

    وقوع مالیات Tax Incidence

    هنگامی که مالیات جدیدی بر یک محصول کشسان، مثلاً خودروهای اسپورت با ارزش بیش از 250000 دلار، اعمال می‌شود، افراد به احتمال زیاد به فکر خرید وسیله نقلیه اندکی کمتر از این آستانه خواهند بود. این می تواند دلالان را مجبور کند که بار مالیاتی را خودشان بر عهده بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که تجارت خود را به دلیل سیاست مالیاتی جدید از دست نخواهند داد.

    به همین ترتیب، زمانی که عرضه کشش دارد، یعنی زمانی که تولیدکننده از افزایش قیمت استفاده می‌کند و محصولات بیشتری را عرضه می‌کند، مصرف‌کنندگان مجبورند بار مالیاتی بیشتری را تحمل کنند.

    کالاهایی که مردم از دست دادن آنها به سختی رنج می برند، کشش ندارند. کالاهای غیر کشسان می توانند هر چیزی باشند که مردم به آن وابسته هستند، مانند تنباکو، داروهای تجویزی یا الکل. در این صورت مردم بدون توجه به افزایش قیمت آنها را خریداری خواهند کرد. و بنابراین، بار مالیاتی بیشتر به مصرف کنندگان متمایل می شود.

    بنابراین، هر دو مورد می تواند درست باشد. هنگامی که محصولات کشش ندارند و مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر هستند، بار مالیاتی می تواند بر دوش آنها بیفتد. به پرداخت قبض آب و برق فکر کنید.

    وقتی قیمت گاز یا برق افزایش می‌یابد، باز هم باید قبض را پرداخت کرد تا چراغ‌ها روشن بماند. اگر مالیات جدیدی برای این شرکت ها ارائه شود، آنها می توانند بار مالیاتی را به مصرف کننده منتقل کنند. به همین ترتیب، وقتی عرضه بی کشش باشد، بار بر دوش تولیدکنندگان خواهد بود.

    وقوع مالیات Tax Incidence

    بنابراین، توضیحات فوق در مورد کشش و بروز مالیات، مفهوم را روشن می کند.

    فرمول وقوع مالیات

    معمولاً می توان نحوه محاسبه ضریب مالیات را با استفاده از تفریق ساده یاد گرفت. به عنوان مثال، در نمودار بالا، نرخ مالیات مصرف کننده P2-P1 خواهد بود. این تفاوت مالیاتی را که مصرف کننده بر روی آن کالای خاص متحمل می شود، می دهد. نرخ مالیات تولیدکننده P2 – P3 خواهد بود.

    مابه التفاوت، مالیاتی را که تولیدکننده روی آن کالای خاص پرداخت می کند، می دهد.فرمول ثابت برای محاسبه بروز مالیات می تواند به صورت زیر باشد.

    بار مالیاتی مصرف کننده = Es/ Es + |Ed|

    بار مالیاتی تامین کننده = Ed/ Ed + |Es|

    جایی که:

    E = کشش
    s= عرضه
    د = تقاضا

    از فرمول بالا، نحوه محاسبه نرخ مالیات را درک می کنیم.

    مثال

    در این مثال، بیایید فرض کنیم که دولت تصمیم می گیرد مالیات لوکس جدیدی را بر قایق های تفریحی با قیمت بالای 100000 دلار وضع کند. بیایید دریابیم که آیا نرخ مالیات بیشتر بر روی تامین کننده یا مصرف کننده قرار می گیرد.

    مالیات لوکس جدید شامل 10 درصد مالیات بر قایق‌های با قیمت بالاتر است. با این حال، مالیات جدید همچنین باعث می شود که تقاضا برای قایق های تفریحی از 100 به 50 نصف شود تا جبران شود.

    ما با یافتن کشش عرضه و تقاضا به طور جداگانه شروع خواهیم کرد.

    کشش تقاضا = % تغییر در تقاضا / % تغییر در قیمت

    درصد تغییر تقاضا به صورت ((تقاضای جدید – تقاضای اولیه)/ تقاضای اولیه) X 100 محاسبه می شود

    = ((50 – 100)/ 100) X 100 = -50

    این کاهش شدید تقاضا باعث شده است که عرضه کننده عرضه را از 150 به 100 کاهش دهد.

    کشش عرضه = (٪ تغییر در عرضه / ٪ تغییر در قیمت)

    درصد تغییر در عرضه به صورت ((عرضه جدید – عرضه اصلی/ عرضه اصلی) X 100 محاسبه می شود

    =((100 – 150/150) X 100

    = (-50 / 150) X 100 = -33

    اکنون می‌توانیم نرخ مالیات اقتصاد خرد را برای مصرف‌کننده و عرضه‌کننده محاسبه کنیم تا تعیین کنیم سیاست مالیاتی جدید چقدر بر هر گروه تأثیر می‌گذارد.

    بار مالیاتی مصرف کننده = Es/ Es + |Ed|

    = -.33/ (-.33 + |-.50|)

    = -.33 / -.83

    = 0.40 یا 40٪

    بار مالیاتی تامین کننده = Ed/ Ed + |Es|

    = -.50/ (-.50 + |-.33|)

    =-.50 / -.83

    = .60 یا 60٪

    در این مورد، مالیات لوکس بیشتر هزینه سیاست مالیاتی جدید را بر عهده تامین کننده گذاشته است. این سناریو در ایالات متحده پس از وضع مالیات بر ثروت توسط دولت اتفاق افتاد که باعث شد فروش و مشاغل صنعت قایق بادبانی به شدت کاهش یابد.

    بروز مالیات در مقابل بار مالیاتی

    اجازه دهید تفاوت بین نرخ مالیات اقتصاد خرد و بار مالیاتی را درک کنیم.

    • مالیاتی که در نهایت باید پرداخت شود، اتفاق است در حالی که بار مالیاتی است که اکنون پرداخت می شود.
    • مالیاتی که هر شهروند یک کشور می پردازد، بار سنگینی است، اما نحوه توزیع مالیات بین همه فعالان بازار است.
    • بروز را می توان در میان فعالان بازار جابجا کرد در حالی که هر شهروند باید باری را که یک بدهی است بپردازد.

    سوالات متداول

    بروز مالیات چیست؟

    بروز مالیاتی مطالعه توزیع بار مالیاتی بر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. میزان توزیع اصلی مالیات و نحوه تأثیر آن بر گروه های مختلف مردم جامعه را اندازه گیری می کند.

    چگونه نرخ مالیات بر مصرف کنندگان را محاسبه کنیم؟

    وقتی محصولات کشش نداشته باشند و عرضه کشش داشته باشد، بار مالیاتی بر دوش مصرف کنندگان می افتد. بنابراین، نرخ مالیات بر مصرف کنندگان را می توان با استفاده از فرمول محاسبه کرد:

    بار مالیاتی= Es/ Es + |Ed|
    جایی که E= کشش، S= عرضه و D= تقاضا

    چه چیزی نرخ مالیات را تعیین می کند؟

    بروز مالیات بر اساس کشش قیمتی عرضه و تقاضای یک محصول تعیین می شود. اگر کشش تقاضا بیشتر از عرضه باشد، مشتریان باید بار مالیاتی بالایی را تحمل کنند و بالعکس.

    وقوع مالیات چه چیزی را تعیین می کند؟

    نرخ مالیات نشان می دهد که چه کسی یا چه چیزی در نهایت بار مالیات را بر دوش می کشد، در مقابل اینکه چه کسی مستقیماً مالیات را پرداخت می کند.

    آیا مصرف کنندگان یا خرده فروشان بیشتر تحت تأثیر مالیات قرار می گیرند؟

    تعدادی از طرف های مختلف می توانند تحت تأثیر عوارض مالیاتی قرار گیرند، مانند زمانی که یک مصرف کننده مجبور است مالیات فروش بالاتری بپردازد، و بنابراین کمتر در یک خرده فروش خرج می کند، که در نهایت به فروش خرده فروش لطمه می زند و منجر به کاهش مشاغل یا بسته شدن فروشگاه می شود.

    الاستیک در مقابل چیست؟ تقاضای غیر کشسان؟

    تقاضای کشسان تقاضایی است که بر اساس قیمت خدمات یا محصول، وضعیت اقتصادی یا سلامت مالی فرد افزایش یا کاهش می یابد. تقاضای غیر کشش تقاضایی است که تا حدی در برابر نوسانات قیمت، وضعیت اقتصاد، نرخ مالیات یا هر ملاحظات مالی دیگری غیرقابل نفوذ است. این تفاوت بین چیزی مانند خرید سرگرمی یا مراقبت از خود در مقابل غذا و دارو است.

    جهت تهیه دوره جامع اقتصاد از سایت کلیک کنید.
    جهت مشاهده دوره رایگان و جامع اقتصاد در یوتیوب کلیک کنید.
    جهت ورود به پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه کلیک کنید.
    Post Views: 65
    برچسب ها: TaxTax Incidenceاقتصادبروز مالیاتمالیاتوقوع مالیات
    قبلی مثال های مالیات تصاعدی چیست؟
    بعدی مالیات متناسب چیست؟

    پست های مرتبط

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    1404/09/12

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    1404/09/12

    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    1404/09/12

    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    1404/09/12

    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    1404/09/12

    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • هوش مصنوعی
    • وام بانکی
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • دوره نوین رمزارزها
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • اندیکاتور
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها
      20,000,000 ریال
    • کتاب کلیات علم اقتصاد کتاب کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی دارون آجم‌اوغلو - زبان اصلی
      رایگان!
    • تست شخصیت‌شناسی تریدرها تست شخصیت‌شناسی تریدرها - کشف سبک معاملاتی خودت!
      رایگان!
    • سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود با محوریت هوش مصنوعی
      19,000,000 ریال
    • کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید نوشته‌ی حسن توانایان‌فرد
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.