نوسانگر قیمت درصدی یک شاخص زیبا
نوسانگر قیمت درصدی Percentage Price Oscillator
یکی از ابزارهای پیشرفتهتر استفادهشده در تحلیل فنی، نوسانگر قیمت درصدی است که شتاب را اندازهگیری میکند. برای فهمیدن اینکه نوسانگر قیمت درصدی چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم، باید با مفهوم میانگین متحرک نمایی (EMA) شروع کنیم که برای بسیاری از جنبههای تحلیل فنی حیاتی است.
جهت تهیه اندیکاتور نوسان گیری کلیک کنید.
جهت تهیه اندیکاتور پامپ و دامپ کلیک کنید.
میانگین متحرک نمایی
میانگین متحرک نمایی یک سهم چیزی نیست جز میانگین قیمت بستهشدن آن برای تعداد مشخصی از روزها، که روزهای اخیر بهطور نمایی وزن بیشتری دارند. این با میانگین متحرک ساده متفاوت است که در آن هر روز دوره بهطور مساوی شمارش میشود.
چه زمانی یک افزایش یا کاهش تصادفی در قیمت سهام به یک روند تبدیل میشود یا پیشبینی میکند؟ به عبارت دیگر، چند روز باید برای محاسبه یک میانگین متحرک نمایی استفاده شود؟ هر چه دوره طولانیتر باشد، سفر میانگین متحرک نمایی منظمتر و تدریجیتر خواهد بود. هر چه دوره کوتاهتر باشد، نمودار میانگین متحرک نمایی بیشتر شبیه نمودار قیمت روزانه بدون پردازش سهام خواهد بود. برای حداکثر کردن دادههای معنادار در حالی که حرکت تصادفی به حداقل میرسد، باید یک میانگین متحرک نمایی را برای یک دوره مناسب محاسبه کرد.
سنت و عرف ۲۶ روز را به عنوان خط تقسیم بین کوتاهمدت و “میانمدت کوچک” در بازار سهام تعیین کردهاند، با اینکه دوره “خیلی کوتاه” بین پنج تا ۱۳ روز طول میکشد. شاید این انتخاب خودسرانه باشد، اما به ما نقطه شروعی و منطقی زیربنایی برای کار با میانگینهای متحرک نمایی با طولهای متفاوت میدهد.
محاسبه نوسانگر قیمت درصدی
نوسانگر قیمت درصدی فقط میانگین متحرک نمایی نه روزه است که کاهش یافته و سپس تقسیم بر میانگین متحرک نمایی بیست و شش روزه میشود.
نوسانگر قیمت درصدی = (EMA نه روزه – EMA بیست و شش روزه) / EMA بیست و شش روزه که در آن EMA میانگین متحرک نمایی قیمت بسته شدن سهم است.
این فقط یک دستکاری جبری نیست – تفریق و تقسیم بدون هدف خاص. ایده این است که میانگین کوتاهمدت را در مقایسه با میانگین بلندمدت بررسی کنیم، در حالی که تحت تأثیر حرکات ناگهانی اخیر قرار نگیریم. اساساً، ما به میانگین نه روزه به عنوان درصدی از میانگین بیست و شش روزه نگاه میکنیم؛
نگاهی به نمودار زیر بیندازید. این نمودار نوسانگر قیمت درصدی برای شرکت برکشایر هاتاوی (BRK.A) را با استفاده از پارامترهای ذکر شده نشان میدهد. خط سیاه نوسانگر قیمت درصدی است. خط قرمز میانگین متحرک نمایی نه روزه را نشان میدهد، در حالی که هیستوگرام آبی اختلاف بین خطوط قرمز و سیاه را نشان میدهد.
در عمل، نتیجه محاسبه چیزی شبیه “+10%” خواهد بود، که به این معناست که میانگین متحرک نمایی نه روزه امنیت زیربنایی بیشتر از همتای بیست و شش روزهاش است. یک عدد مثبت نشاندهنده روند صعودی و سیگنالی برای خرید است.
راستی، میانگینهای متحرک نمایی نه و بیست و شش روزه توسط کتاب مقدس تعیین نشدهاند. برخی از تحلیلگران از ۱۲ و ۲۶ روز استفاده میکنند، برخی از ۱۰ و ۳۰ روز استفاده میکنند و برخی دیگر از ترکیبهای دیگر استفاده میکنند. هر طولی که تحلیلگران انتخاب کنند، نباید زیاد از ۹ و ۲۶ روز، که طولهای پذیرفته شده عمومی برای تعریف کوتاهمدت بسیار کوتاه و میانمدت کوچک هستند، متفاوت باشد. نوسانگر قیمت درصدی محاسبه شده با میانگینهای متحرک نمایی ۱۰ و ۲۶ روزه به ارزشی نزدیک به نوسانگر محاسبه شده با میانگینهای متحرک نمایی ۹ و ۳۰ روزه خواهد بود. این نوسانگرها قطعاً به اندازهای متفاوت نخواهند بود که تصمیم خرید را به فروش تبدیل کنند.
جهت تهیه اندیکاتور نوسان گیری کلیک کنید.
جهت تهیه اندیکاتور پامپ و دامپ کلیک کنید.
شاخص زیبا
یک مزیت نوسانگر قیمت درصدی این است که یک کمیت بدون بعد است، یک عدد خالص که به مقداری مانند قیمت سهام زیربنایی یا اوراق بهادار دیگر ثابت نیست. همچنین، چون نوسانگر قیمت درصدی دو میانگین متحرک نمایی را با هم مقایسه میکند، به کاربر اجازه میدهد تا حرکات را در بازههای زمانی مختلف مقایسه کند. قیمت خود اوراق بهادار تقریباً به امری ثانوی تبدیل میشود. برخلاف بسیاری از ابزارهای تحلیلی محبوب دیگر، نوسانگر قیمت درصدی تفاوتهای نسبی قیمت را اندازهگیری میکند، نه تفاوتهای مطلق.
برای تحلیلگرانی که تصمیم به استفاده از نوسانگر قیمت درصدی میگیرند، یک مقدار خارج از بازه -۱۰٪ تا +۱۰٪ به این معناست که یک سهم به ترتیب بیش از حد فروخته شده یا خریداری شده است.
ارزش نوسانگر قیمت درصدی همچنین نشاندهنده نوسان سهم است، با درصد بالاتر نشاندهنده نوسان بیشتر است. نوسان در برخی موارد وضعیت مطلوبی است و در برخی دیگر نامطلوب، اما نظریه این است که نوسانگر قیمت درصدی بهترین استفاده را هنگامی دارد که همراه با یک سیگنال خرید یا فروش باشد. یک نوسانگر قیمت درصدی بالا (مثبت) باید سرمایهگذاران را تنها زمانی به خرید تشویق کند که با یک سیگنال موجود از طریق وسایل دیگر ترکیب شود. به طور مشابه، یک نوسانگر قیمت درصدی پایین (منفی) باید به تنهایی کمتر اقدامی ایجاد کند، اما میتواند تصمیم فروش را هنگامی که یک سیگنال فروش از قبل موجود است، تقویت کند.
نتیجه نوسانگر قیمت درصدی
ارزش نوسانگر قیمت درصدی در توانایی آن برای ترکیب روندهای کوتاه و متوسط به یک نسبت زیبا است. به تنهایی، ارزش محدودی دارد، اما وقتی با دانش بازار، قدردانی از اصول اولیه و درک تفاوت بین سرمایهگذاری و گمانهزنی ترکیب شود، استفاده عاقلانه از نوسانگر قیمت درصدی میتواند پاداشهای ملموسی را به سرمایهگذار هوشمند بپردازد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.