منحنی عرضه چیست؟
منحنی عرضه Supply Curve
منحنی عرضه یک نمایش گرافیکی از رابطه بین تعداد محصولاتی است که تولیدکنندگان یا تولیدکنندگان مایل به فروش یا عرضه هستند و قیمت آن اقلام در هر زمان معین. در حالی که قیمت محصولات در محور X نشان داده شده است، زمانی که سایر شرایط مؤثر بر عناصر ثابت باقی میمانند، مقدار روی محور Y رسم میشود.
فرض کنید در شرایطی که انتظار می رود ثابت بماند، تغییری رخ دهد. در آن صورت، تاثیر مستقیم بر روی منحنی عرضه مشاهده میشود که نوسان میکند و رابطه متقابل بین قیمت و مقدار محصول را برای آن دوره تغییر میدهد.
به طور خلاصه:
- منحنیهای عرضه اغلب میتوانند نشان دهند که آیا یک کالا بر اساس تقاضا، افزایش یا کاهش قیمت را تجربه میکند و بالعکس.
- منحنی عرضه برای محصولات با عرضه الاستیک بیشتر کم عمق تر (نزدیک به افقی) و برای محصولات با عرضه الاستیک کمتر تندتر (نزدیک به عمودی) است.
- منحنی عرضه به همراه منحنی تقاضا از اجزای اصلی قانون عرضه و تقاضا هستند.
منحنی عرضه چگونه کار می کند؟
Supply Curve از چپ به راست به سمت بالا حرکت می کند، که قانون عرضه را بیان می کند: با افزایش قیمت یک کالای معین، مقدار عرضه شده افزایش می یابد (همه موارد دیگر برابر هستند).
توجه داشته باشید که این فرمول به این معنی است که قیمت متغیر مستقل و مقدار متغیر وابسته است. در بیشتر رشته ها، متغیر مستقل در محور افقی یا x ظاهر می شود، اما اقتصاد از این قاعده مستثنی است. اگر عاملی غیر از قیمت یا مقدار تغییر کند، منحنی عرضه جدید باید ترسیم شود.
به عنوان مثال، بگوییم که برخی از کشاورزان جدید سویا وارد بازار می شوند، جنگل ها را پاکسازی می کنند و مقدار زمین اختصاص داده شده به کشت سویا را افزایش می دهند. در این سناریو، حتی اگر قیمت ثابت بماند، سویای بیشتری تولید خواهد شد، به این معنی که خود منحنی عرضه به سمت راست (S 2 ) در نمودار زیر تغییر میکند. به عبارت دیگر عرضه افزایش خواهد یافت.
فناوری عامل اصلی تغییر منحنی عرضه است.
عوامل دیگری نیز می توانند Supply Curve را تغییر دهند، مانند تغییر در قیمت تولید. اگر خشکسالی باعث افزایش قیمت آب شود، منحنی به سمت چپ تغییر می کند (S3). اگر قیمت یک جایگزین از دیدگاه تامین کننده مانند ذرت افزایش یابد، کشاورزان به کشت آن روی می آورند و عرضه سویا کاهش می یابد (S 3).
اگر یک فناوری جدید، مانند یک بذر مقاوم به آفات، عملکرد را افزایش دهد، منحنی عرضه به سمت راست تغییر می کند (S 2). اگر قیمت آتی سویا بالاتر از قیمت فعلی باشد، عرضه به طور موقت به سمت چپ تغییر می کند (S 3)، زیرا تولیدکنندگان انگیزه ای برای انتظار برای فروش دارند.
تغییر در منحنی عرضه
هنگامی که شیفت به سمت چپ حرکت می کند، نشان دهنده کاهش تعداد محصولات عرضه شده است. از طرف دیگر، اگر تغییر به سمت راست باشد، نشان دهنده افزایش است. اجازه دهید دو سناریو را در نظر بگیریم تا بفهمیم که چگونه تغییر در عوامل میتواند بر منحنی قیمت – کمیت تأثیر بگذارد:
سناریو 1
برای تولید هرکالاهای مصرفی، اگر تکنولوژی مورد استفاده برای فرآیند خوب باشد، کیفیت محصولات سالم است. در این حالت، منحنی عرضه به سمت راست تغییر می کند زیرا عرضه افزایش می یابد. افزایش عرضه محصول به معنای افزایش فروش و در نتیجه درآمدزایی بیشتر برای تولیدکنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.
سناریو 2
در صورتی که ماشین آلات و ابزارهای مورد استفاده برای تولید دچار اختلال شود، بر تعداد محصولات تولید شده برای عرضه تأثیر گذاشته و بر کیفیت آنها تأثیر می گذارد. در نتیجه حرکت به سمت چپ را نشان می دهد که نشان دهنده کاهش عرضه با افزایش قیمت است.
کشش منحنی عرضه
در حالی که منحنی عمدتاً شیب رو به بالا را نشان می دهد، که نشان می دهد افزایش قیمت ها به طور مستقیم با تعداد محصولات عرضه شده متناسب است، سناریو همیشه یکسان نیست. اگرچه در بیشتر موارد افزایش قیمت منجر به افزایش حجم محصولات عرضه شده می شود. کشش عرضه – قیمت ممکن است انحرافات را نشان دهد. این معمولاً زمانی اتفاق میافتد که عوامل تأثیرگذار ثابت نمیمانند.
با این حال، جابهجاییها کشش منحنی را نشان میدهند که میتواند به هر شکلی باشد. وقتی منحنی کاملا غیر کشش باشد، تعداد محصولات عرضه شده با افزایش قیمت تغییر نمی کند. در نتیجه، رابطه از طریق یک خط عمودی مستقیم به تصویر کشیده می شود.
اگر منحنی غیرکشش باشد، قیمت محصولات با سرعتی سریعتر از نرخ افزایش عرضه به شدت افزایش می یابد. در اینجا، نمودار یک شیب تند رو به بالا را نشان می دهد. از سوی دیگر، منحنی به عنوان یک فرم کشسان واحد، افزایش متناسبی را در حجم عرضه محصول و قیمت آنها برای آن دوره معین نشان می دهد. از این رو، یک شیب متناسب به سمت بالا تشکیل می شود که نشان دهنده تعادل بازار است.
بعد، یک منحنی کشسان وجود دارد که نشان دهنده افزایش شدید عرضه محصولات سریعتر از سرعت افزایش قیمت آنها است. بنابراین، منحنی تشکیل شده، شیب مورب پایین تر است. در نهایت، منحنی کاملا الاستیک نشان دهنده تغییر تقاضا برای کالا در بازار با افزایش یا کاهش قیمت محصول است. در نتیجه منحنی یک خط افقی است.
مثال
اجازه دهید مثال Supply Curve زیر را در نظر بگیریم تا نحوه عملکرد آن را درک کنیم:
بر اساس جدول عرضه، اجازه دهید قیمت را در محور عمودی و مقدار را در محور افقی رسم کنیم.
در زیر جدولی وجود دارد که مقدار (کیلوگرم) قهوه ای را نشان می دهد که یک تولید کننده تصمیم می گیرد با قیمت معین عرضه کند:
قیمت (دلار) | مقدار (کیلوگرم) |
---|---|
50 | 5 |
60 | 7 |
75 | 9 |
90 | 11 |
110 | 13 |
135 | 15 |
150 | 18 |
نمایش گرافیکی منحنی عرضه
چه عواملی می توانند بر Supply Curve تأثیر بگذارند؟
منحنی عرضه می تواند بر اساس عوامل متعددی از جمله تغییرات در هزینه های تولید (به عنوان مثال، مواد اولیه و هزینه های نیروی کار)، پیشرفت فن آوری، سطح رقابت و تعداد فروشندگان/تولیدکنندگان، و محیط نظارتی و مالیاتی تغییر کند.
منحنی تقاضا در مقابل منحنی عرضه
منحنی تقاضا و منحنی عرضه اغلب مورد مطالعه قرار می گیرند تا تعادل بین این دو عنصر مشخص شود. در حالی که مورد دوم نشان دهنده رابطه بین قیمت محصول و مقدار عرضه برای یک دوره معین است،منحنی تقاضانشان می دهد که چگونه قیمت محصول و تقاضا برای آن اقلام مرتبط است.
در حالی که ارقام منحنی عرضه و تقاضا را با هم روی یک نمودار ترسیم می کنند، شیب رو به پایین برای اولی با دومی در نقطه تعادل قطع می شود. این نشان می دهد که تقاضا برای یک محصول و عرضه آن یکسان است. اینجا،مازاد مصرف کننده تفاوت بین قیمت واقعی که مصرف کنندگان برای یک محصول می پردازند و حداکثر هزینه ای است که می توانند تحمل کنند.
سوالات متداول
منحنی عرضه چیست؟
منحنی رابطه بین تعداد محصولاتی که تولیدکنندگان یا تولیدکنندگان مایل به عرضه هستند و قیمت آنها را نشان می دهد. معمولاً یک شیب رو به بالا است که نشان دهنده تأثیر مستقیم قیمت بر مقدار عرضه است، با توجه به اینکه عوامل مؤثر بر عناصر ثابت باقی می مانند. با این حال، اگر تغییری در عوامل مورد انتظار ثابت باشد، منحنی تغییر قابل توجهی دارد.
چرا Supply Curve به سمت بالا شیب دارد؟
منحنی شیب دار به سمت بالا است زیرا رابطه مستقیم بین قیمت محصول و تعداد محصولات عرضه شده را نشان می دهد. این بدان معنی است که اگر قیمت افزایش یابد، مقدار عرضه به طور خودکار افزایش می یابد و فروش آن اقلام را افزایش می دهد و درآمد قابل توجهی ایجاد می کند.
منحنی عرضه کل چیست؟
منحنی کل، مقدار کل کالاها و خدمات عرضه شده در سطوح مختلف قیمت را نشان می دهد. به طور خلاصه، عرضه کل با توجه به تغییر قیمتهای یک مجموعه از محصولات هر از گاهی در نظر گرفته میشود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.