مقدار تقاضا چیست؟
مقدار تقاضا Quantity Demanded
مقدار تقاضا را می توان به عنوان قصد مصرف کنندگان برای دستیابی به مقدار مشخصی از کالاها و خدمات نام برد. همچنین بستگی به قیمت ارائه شده برای محصولات و خدمات در بازار دارد و به تعادل بازار متکی نیست.
منحنی تقاضارابطه بین مقدار تقاضا و قیمت مربوط به کالاها و خدمات را توصیف می کند. کشش تقاضا تغییرات در سطوح کمیت مربوط به قیمت را توصیف می کند. برای افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات، فروشنده کالا و خدمات باید اطمینان حاصل کند که قیمت رقابتی و سودآوری را ارائه می کند.
فروشنده باید چندین محصول و خدمات ارائه دهد که خریدار را علاقمند و مایل به خرید و خرید کند. بین مقدار تقاضا و قیمت کالا و خدمات رابطه معکوس وجود دارد. در صورت افزایش تقاضا، قیمت محصولات و خدمات کاهش می یابد و بالعکس.
به طور خلاصه:
- در علم اقتصاد، مقدار تقاضا به مقدار کل کالا یا خدماتی اطلاق می شود که مصرف کنندگان در یک دوره زمانی معین تقاضا می کنند.
- مقدار تقاضا بستگی به قیمت یک کالا یا خدمات در یک بازار دارد.
- طبق قانون تقاضا، قیمت یک محصول و تقاضای کمی برای آن محصول رابطه معکوس دارند.
درک مقدار مورد نیاز
رابطه معکوس قیمت و تقاضا
قیمت یک کالا یا خدمات در یک بازار مقداری را که مصرف کنندگان تقاضا می کنند تعیین می کند. با فرض حذف عوامل غیر قیمتی از معادله، قیمت بالاتر منجر به مقدار تقاضای کمتر و قیمت کمتر منجر به مقدار تقاضای بیشتر می شود. بنابراین، همانطور که در قانون تقاضا آمده است، قیمت یک محصول و مقدار تقاضا برای آن محصول رابطه معکوس دارند.
رابطه معکوس به این معنی است که قیمت های بالاتر منجر به تقاضای کمیت کمتر و قیمت های پایین تر منجر به تقاضای کمیت بیشتر می شود.
تغییر در مقدار درخواستی
تغییر در مقدار تقاضا به تغییر مقدار مشخصی از یک محصول اشاره دارد که خریداران مایل و قادر به خرید آن هستند. این تغییر در مقدار تقاضا ناشی از تغییر قیمت است.
افزایش در مقدار تقاضا
افزایش در مقدار تقاضا ناشی از کاهش قیمت محصول است (و بالعکس). منحنی تقاضا مقدار تقاضا و هر قیمت ارائه شده در بازار را نشان می دهد. تغییر در مقدار تقاضا به صورت حرکت در امتداد منحنی تقاضا نشان داده می شود. نسبتی که مقدار تقاضا نسبت به تغییر قیمت تغییر میکند به عنوان کشش تقاضا شناخته میشود و به شیب منحنی تقاضا مربوط میشود.
فرمول کمیت مورد نیاز
این معادله را می توان بر حسب کشش قیمتی تقاضا به عنوان نسبت تغییر سطح تقاضای قیمت ها به تغییر سطوح قیمت بیان کرد.
کشش قیمت بر اساس مقدار تقاضا = [Pi x (Qj – Qi)] / [Qi x (Pj – Pi)]
اینجا،
- Pi و Pj به ترتیب نشان دهنده قیمت اولیه و نهایی کالاها و خدمات هستند.
- مقدار اولیه و نهایی تقاضای کالاها و خدمات به ترتیب با Qi و Qj نشان داده می شود.
چگونه مقدار تقاضا را محاسبه کنیم؟
- ابتدا سطوح اولیه تقاضا را تعیین کنید.
- در مرحله بعد، قیمت اولیه ارائه شده را تعیین کنید.
- سپس سطوح نهایی تقاضا را تعیین کنید.
- در مرحله بعد، قیمت نهایی مربوط به سطوح جدید تقاضا را ذکر کنید.
- سپس تفاوت بین تقاضای اولیه و نهایی را تعیین کنید. مقدار حاصل را از مقدار اولیه تقسیم کنید.
- سپس تفاوت بین قیمت اولیه و قیمت نهایی تقاضا را تعیین کنید. مقدار حاصل را با قیمت اولیه تقسیم کنید.
- در مرحله بعد، مقدار حاصل را از مرحله 5 با مرحله 6 تقسیم کنید تا به کشش قیمتی مقدار درخواستی برسید.
اگر مقدار حاصل کمتر از 1 باشد، می توانیم استنباط کنیم که مقدار تقاضا شده توسط مصرف کنندگان غیر کشش است. اگر مقدار حاصل بیش از 1 باشد، آنگاه میتوانیم استنباط کنیم که مقدار تقاضا شده توسط مصرفکننده نسبت به تغییرات سطوح قیمت کشسان است.
مثال ها
مثال 1
کشش قیمتی مقدار مورد تقاضا را تعیین کنید. اجازه دهید 20000 واحد تقاضای آپارتمان را مثال بزنیم و قیمت اجاره 750 دلار ذکر شده است. با این حال، برای 25000 واحد تقاضای آپارتمان، قیمت اجاره 650 دلار ذکر شده است.
راه حل
از داده های زیر استفاده کنید:
محاسبه تغییر قیمت
- = 650-750 دلار
- = 100 دلار
محاسبه
- = 25000-20000 دلار
- =5000
محاسبه کشش قیمت را می توان به صورت زیر انجام داد:
- =(750*500 دلار)/(20000*-100 دلار)
کشش قیمت در مقدار تقاضا به شرح زیر خواهد بود:
از آنجایی که کشش نقطه تقاضا کمتر از 1 است، می توانیم استنباط کنیم که مقدار تقاضا باتغییرات قیمت. از آنجایی که موجودی واحدهای آپارتمانی افزایش یافته است، قیمت ها بدتر شده است زیرا مصرف کنندگان می توانند از بین 25000 واحد انتخاب کنند.
مثال 2
کشش مقدار مورد نیاز را تعیین کنید. اجازه دهید محصولات بنزینی و دیزلی را مثال بزنیم. درصد افزایش 20 درصدی تقاضا برای بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت وجود دارد. به دلیل تقاضا، قیمت 30 درصد افزایش یافته است.
راه حل
از داده های زیر استفاده کنید:
محاسبه کشش قیمت را می توان به صورت زیر انجام داد:
- =20%/30%
کشش قیمت به شرح زیر خواهد بود
- کشش قیمت = 67٪
از آنجایی که کشش زیر 1 است، می توانیم استنباط کنیم که مقدار تقاضای محصولات بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت با سطح قیمت های نقل شده رابطه غیرکشسانی دارد.
ارتباط و استفاده
مقدار درخواستی به فروشنده کمک می کند تا قیمت مناسب و رقابتی را که باید به مصرف کننده ارائه کند، تعیین کند. فروش فروشنده را افزایش می دهد و به فروشنده کمک می کند تا به سطوح رشد و درآمد مطلوب دست یابد. به طور خلاصه، به فروشنده کمک می کند تا یک سیاست قیمت گذاری جامع را تنظیم کند.
برای داشتن یک سیاست قیمت گذاری جامع، کشش قیمت در مورد مقدار باید به کار گرفته شود. این به خریدار کمک می کند تا مقدار مناسبی را برای فروش با قیمت مناسب تولید کند، در نتیجه از هدر رفتن منابع جلوگیری می کند و در عین حال نیاز مصرف کننده را تامین می کند. این تضمین می کند که فروشنده می تواند سطح کلی خود را حفظ و تقویت کند.
علاوه بر این، برای سطوح مربوطه از مقدار تقاضا، فروشنده می تواند قیمتی را که به خریدار ارائه می دهد ثبت کند. سپس می تواند منحنی تقاضا را از نمونه ای که توسط فروشنده ساخته شده است ترسیم کند. در صورت تغییر در سطوح، اثر مشابهی را می توان از منحنی تقاضا مشاهده و نشان داد.
با افزودن به نکته فوق، لازم به ذکر است که کشش قیمت به صورت شیب منحنی تقاضای رسم شده بیان می شود.
چه چیزی بر مقدار مورد تقاضا تأثیر می گذارد؟
مقدار تقاضا تحت تأثیر قیمت محصول است. اگر قیمت افزایش یابد، تقاضا کاهش می یابد. اگر قیمت کاهش یابد، تقاضا افزایش می یابد. قیمت و تقاضا از این طریق رابطه معکوس دارند.
آیا مقدار تقاضا فقط برای کالاهای فیزیکی اعمال می شود؟
خیر. مقدار درخواستی می تواند برای محصولات خدماتی نیز اعمال شود. به عنوان مثال، اگر یک عکاس جلسات پرتره خانوادگی را با قیمت کمتری ارائه می دهد، باید جلسات بیشتری را رزرو کند. اگر قیمت آنها بالاتر باشد، جلسات کمتری رزرو می کنند.
تفاوت بین تقاضا و مقدار تقاضا چیست؟
تقاضا و مقدار تقاضا هر دو مربوط به خرید هستند اما به روش های مختلف. تقاضا به این معناست که یک مصرف کننده مایل به خرید چه تعداد از کالاها است. مقدار درخواستی تعداد چیزهایی است که مصرف کننده با قیمتی خاص خریداری می کند. مقدار درخواستی معیار دقیق تری است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.