مدیریت زنجیره تامین چیست؟
مدیریت زنجیره عرضه Supply Chain Management
مدیریت زنجیره تامین (SCM) مدیریت جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل می کند. این شامل ساده سازی فعال فعالیت های طرف عرضه یک کسب و کار برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و کسب مزیت رقابتی در بازار است.
به طور خلاصه:
- مدیریت زنجیره تامین (SCM) مدیریت متمرکز جریان کالاها و خدمات است و شامل کلیه فرآیندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل می کند.
- با مدیریت زنجیره تامین، شرکت ها می توانند هزینه های اضافی را کاهش دهند و محصولات را سریعتر و کارآمدتر به مصرف کننده تحویل دهند.
- مدیریت خوب زنجیره تامین، شرکتها را از سرفصلها دور نگه میدارد و از فراخوانهای گران قیمت و دعاوی قضایی دور نگه میدارد.
- پنج عنصر حیاتی SCM عبارتند از توسعه استراتژی، تامین مواد اولیه، تولید، توزیع و بازده.
- یک مدیر زنجیره تامین وظیفه کنترل و کاهش هزینه ها و جلوگیری از کمبود عرضه را بر عهده دارد.
.
مدیریت زنجیره تامین (SCM) چگونه کار می کند؟
مدیریت زنجیره تامین (SCM) نشان دهنده تلاش تامین کنندگان برای توسعه و پیاده سازی زنجیره های تامینی است که تا حد امکان کارآمد و مقرون به صرفه باشد. زنجیره های تامین همه چیز را از تولید گرفته تا توسعه محصول تا سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز برای هدایت این تعهدات را پوشش می دهد.
به طور معمول، SCM تلاش می کند تا تولید، حمل و نقل و توزیع یک محصول را به صورت متمرکز کنترل یا پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین، شرکت ها می توانند هزینه های اضافی را کاهش داده و محصولات را سریعتر به مصرف کننده تحویل دهند. این امر با حفظ کنترل شدیدتر موجودی های داخلی، تولید داخلی، توزیع، فروش و موجودی های فروشندگان شرکت انجام می شود.
SCM بر این ایده استوار است که تقریباً هر محصولی که به بازار می آید از تلاش های سازمان های مختلفی که یک زنجیره تامین را تشکیل می دهند نتیجه می گیرد. اگرچه زنجیرههای تامین برای سالها وجود داشتهاند، اما بیشتر شرکتها اخیراً به آنها به عنوان ارزش افزوده برای عملیات خود توجه کردهاند.
5 شیوه مدیریت زنجیره تامین
مدیر زنجیره تامین سعی می کند کمبودها را به حداقل برساند و هزینه ها را پایین نگه دارد. کار فقط مربوط به تدارکات و خرید موجودی نیست. به گفته Salary.com، مدیران زنجیره تامین “بر زنجیره تامین و عملیات لجستیکی کلی نظارت و مدیریت می کنند تا کارایی را به حداکثر برسانند و هزینه زنجیره تامین سازمان را به حداقل برسانند.”
بهبود بهره وری و بهره وری می تواند مستقیماً به خط نهایی یک شرکت برسد. مدیریت خوب زنجیره تامین، شرکتها را از سرفصلها دور نگه میدارد و از فراخوانهای گران قیمت و دعاوی قضایی دور نگه میدارد. در SCM، مدیر زنجیره تامین، تدارکات تمام جنبه های زنجیره تامین را که از پنج بخش زیر تشکیل شده است، هماهنگ می کند.
1- برنامه ریزی
برای به دست آوردن بهترین نتایج از SCM، فرآیند معمولاً با برنامه ریزی برای تطبیق عرضه با تقاضای مشتری و تولید آغاز می شود. شرکت ها باید نیازهای آینده آنها را پیش بینی کنند و بر اساس آن عمل کنند. این به مواد خام مورد نیاز در هر مرحله از ساخت، ظرفیت تجهیزات و محدودیت ها و نیازهای کارکنان در طول فرآیند SCM مربوط می شود. نهادهای بزرگ اغلب به ماژول های سیستم ERP برای جمع آوری اطلاعات و کامپایل برنامه ها متکی هستند.
2- یافتن منابع
فرآیندهای SCM کارآمد به شدت به روابط قوی با تامین کنندگان متکی هستند. منبع یابی مستلزم همکاری با فروشندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در طول فرآیند تولید است. یک شرکت ممکن است بتواند از قبل برنامه ریزی کرده و با یک تامین کننده کار کند تا کالاها را تامین کند. با این حال، صنایع مختلف نیازهای منابع متفاوتی خواهند داشت. به طور کلی، منبع SCM شامل اطمینان از موارد زیر است:
- مواد اولیه با مشخصات ساخت مورد نیاز برای تولید کالا مطابقت دارد.
- قیمت های پرداخت شده برای کالاها مطابق با انتظارات بازار است.
- فروشنده این امکان را دارد که مواد اضطراری را به دلیل رویدادهای پیش بینی نشده تحویل دهد.
- فروشنده دارای سابقه ثابتی در تحویل کالا به موقع و با کیفیت خوب است.
مدیریت زنجیره تامین به ویژه زمانی که تولیدکنندگان با کالاهای فاسد شدنی کار می کنند بسیار مهم است. هنگام تامین کالا، شرکت ها باید به زمان تحویل کالا و اینکه تامین کننده چقدر می تواند این نیازها را برآورده کند، توجه داشته باشند.
3- تولید
در قلب فرآیند مدیریت زنجیره تامین، شرکت مواد خام را با استفاده از ماشین آلات، نیروی کار یا سایر نیروهای خارجی برای ساختن چیزی جدید تغییر می دهد. این محصول نهایی هدف نهایی فرآیند تولید است، اگرچه مرحله نهایی مدیریت زنجیره تامین نیست.
فرآیند تولید ممکن است بیشتر به وظایف فرعی مانند مونتاژ، آزمایش، بازرسی یا بسته بندی تقسیم شود. در طول فرآیند تولید، یک شرکت باید مراقب ضایعات یا سایر عوامل قابل کنترل باشد که ممکن است باعث انحراف از برنامه های اولیه شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت به دلیل عدم آموزش کارکنان از مواد خام بیشتری نسبت به برنامه ریزی و منابع مورد نیاز استفاده می کند، شرکت باید مشکل را اصلاح کند یا مراحل اولیه SCM را مجدداً بررسی کند.
4- تحویل دادن
پس از تولید محصولات و نهایی شدن فروش، یک شرکت باید محصولات را به دست مشتریان خود برساند. فرآیند توزیع اغلب به عنوان یک مشارکت کننده در تصویر برند دیده می شود، زیرا تا این لحظه، مشتری هنوز با محصول تعامل نداشته است. در فرآیندهای قوی SCM، یک شرکت دارای قابلیت های لجستیکی قوی و کانال های تحویل برای اطمینان از تحویل به موقع، ایمن و ارزان قیمت محصولات است.
این شامل داشتن پشتیبان یا روش های توزیع متنوع در صورتی که یکی از روش های حمل و نقل به طور موقت غیرقابل استفاده باشد، می شود. به عنوان مثال، روند تحویل یک شرکت چگونه ممکن است تحت تأثیر بارش برف بی سابقه در مناطق مرکز توزیع قرار گیرد؟
5- عودت
فرآیند مدیریت زنجیره تامین با پشتیبانی از محصول و بازگشت مشتری به پایان می رسد. به اندازه کافی بد است که یک مشتری نیاز به بازگرداندن یک محصول داشته باشد، و حتی بدتر از آن اگر به دلیل اشتباه از طرف شرکت باشد. این فرآیند بازگشت اغلب لجستیک معکوس نامیده می شود و شرکت باید اطمینان حاصل کند که توانایی دریافت محصولات برگشتی را دارد و به درستی بازپرداخت برای بازگشت دریافت شده را تعیین می کند. چه یک شرکت در حال انجام فراخوان محصول باشد یا یک مشتری به سادگی از محصول راضی نباشد، معامله با مشتری باید اصلاح شود.
بسیاری بازگشت مشتری را به عنوان یک تعامل بین مشتری و شرکت در نظر می گیرند. با این حال، بخش بسیار مهمی از بازگشت مشتری، ارتباطات بین شرکتی برای شناسایی محصولات معیوب، محصولات تاریخ مصرف گذشته یا کالاهای ناسازگار است. بدون پرداختن به علت اساسی بازگشت مشتری، فرآیند مدیریت زنجیره تامین با شکست مواجه خواهد شد و بازگشتهای آینده احتمالاً ادامه خواهند داشت.
چرا مدیریت زنجیره تامین مهم است؟
مدیریت زنجیره تامین برای هر سازمانی حیاتی است، زیرا انجام آن به خوبی می تواند مزایای متعددی را برای سازمان ایجاد کند. با این حال، مدیریت ضعیف زنجیره تامین می تواند منجر به تاخیرهای بسیار گران قیمت، مشکلات کیفیت یا شهرت شود. در برخی موارد، در صورت عدم انطباق تامینکنندگان یا فرآیندها، مدیریت ضعیف زنجیره تامین نیز میتواند باعث مشکلات قانونی شود. پیشرفتهای فناوری پتانسیل عظیمی را برای مدیریت زنجیره تامین باز کرده است و مدیران زنجیره تامین را قادر میسازد تا از نزدیک – و در زمان واقعی – با اعضای زنجیره تامین کار کنند. با مدیریت زنجیره تامین، سازمان ها می توانند:
- مشکلات را پیش بینی کنید.
- قیمت ها را به صورت پویا تنظیم کنید.
- موجودی و تکمیل را بهبود ببخشید.
SCM در مقابل زنجیره تامین
زنجیره تامین شبکه ای از افراد، شرکت ها، منابع، فعالیت ها و فناوری هایی است که برای ساخت و فروش یک محصول یا خدمات استفاده می شود. یک زنجیره تامین با تحویل مواد خام از یک تامین کننده به یک تولید کننده شروع می شود و با تحویل محصول یا خدمات نهایی به مصرف کننده نهایی پایان می یابد.
SCM بر هر نقطه تماس محصول یا خدمات یک شرکت، از ایجاد اولیه تا فروش نهایی نظارت می کند. با وجود مکانهای بسیار زیادی در زنجیره تامین که میتوانند از طریق کارآیی به ارزش افزوده یا از طریق افزایش هزینهها ارزش خود را از دست بدهند، SCM مناسب میتواند درآمدها را افزایش دهد، هزینهها را کاهش دهد و بر نتیجه شرکت تأثیر بگذارد.
انواع مدل های زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین برای همه شرکت ها یکسان به نظر نمی رسد. هر کسبوکاری اهداف، محدودیتها و نقاط قوت خود را دارد که فرآیند SCM آن را شکل میدهد. به طور کلی، اغلب شش مدل اولیه مختلف وجود دارد که یک شرکت می تواند برای هدایت فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین خود اتخاذ کند:
مدل جریان پیوسته
یکی از روش های سنتی زنجیره تامین، این مدل اغلب برای صنایع بالغ بهترین است. مدل جریان پیوسته به تولیدکنندهای متکی است که کالاهای مشابهی را بارها و بارها تولید میکند و انتظار تقاضای مشتری تغییر چندانی نخواهد داشت.
مدل چابک
این مدل برای شرکت هایی با تقاضای غیرقابل پیش بینی یا محصولات سفارش مشتری بهترین است. این مدل انعطافپذیری را در اولویت قرار میدهد، زیرا یک شرکت ممکن است در هر لحظه نیاز خاصی داشته باشد و باید آماده باشد تا بر این اساس حرکت کند.
مدل سریع
این مدل بر گردش سریع یک محصول با چرخه عمر کوتاه تاکید دارد. با استفاده از یک مدل زنجیره سریع، یک شرکت تلاش می کند تا از یک روند سرمایه گذاری کند، کالاها را به سرعت تولید کند و اطمینان حاصل کند که محصول قبل از پایان روند به طور کامل فروخته می شود.
مدل انعطافپذیر
مدل انعطافپذیر برای شرکتهایی که تحت تأثیر فصلی قرار میگیرند بهترین کار را دارد . برخی از شرکت ها ممکن است نیازهای تقاضای بسیار بالاتری در فصل اوج مصرف داشته باشند و در برخی دیگر نیاز به حجم کم داشته باشند. یک مدل انعطاف پذیر از مدیریت زنجیره تامین اطمینان حاصل می کند که تولید می تواند به راحتی افزایش یا کاهش یابد.
مدل کارآمد
برای شرکتهایی که در صنایع با حاشیه سود بسیار کم رقابت میکنند، یک شرکت ممکن است تلاش کند با کارآمدترین فرآیند مدیریت زنجیره تامین خود، مزیتی به دست آورد. این شامل استفاده از تجهیزات و ماشین آلات به ایده آل ترین راه ها علاوه بر مدیریت موجودی و پردازش سفارشات به بهترین نحو است.
مدل سفارشی
اگر هر مدل فوق با نیازهای یک شرکت مطابقت نداشته باشد، همیشه می تواند به سمت یک مدل سفارشی برود. این اغلب در مورد صنایع بسیار تخصصی با الزامات فنی بالا مانند تولید کننده خودرو صادق است.
نمونه هایی از مدیریت زنجیره تامین
به گفته CIO، مدتها قبل از اینکه فناوریهای پیشرفته مانند بلاک چین وارد صحنه شوند و از اشتراکگذاری اطلاعات پشتیبانی کنند، Walmart و Proctor & Gamble (P&G) شروع به اتصال زنجیرههای تامین خود در اواخر دهه 1980 کردند. با اشتراک گذاری اطلاعات، این دو سازمان قادر خواهند بود هزینه ها را کاهش دهند.
به عنوان مثال، Walmart سیستم POS خود را به مراکز توزیع خود وصل کرد تا در صورت کم شدن محصولات P&G، محصولات اضافی را به فروشگاه ها ارسال کنند. اگر مرکز توزیع به زیر آستانه خود برسد، یک هشدار خودکار برای ارسال محصول اضافی به مرکز توزیع P&G ارسال میشود.
این چرخه ثابت ارتباط به تعادل تولید کمک میکند، بنابراین موجودی میتواند تقاضا را بدون رسیدن به مازاد برآورده کند و صورتحساب و پرداخت را قادر میسازد تا به فرآیندهای خودکار تبدیل شوند.
مزایای مدیریت زنجیره تامین
با توجه به دوره آنلاین مدیریت زنجیره تامین I MSU، مدیریت موثر زنجیره تامین ، سه مزیت اصلی را برای یک سازمان فراهم می کند.
1- کاهش هزینه ها
با ادغام تامین کنندگان و به کارگیری فناوری، سازمان ها می توانند با پاسخگویی پویاتر به نیازهای مشتریان، هزینه های عملیاتی را کاهش دهند. به عنوان مثال، مدیریت بر اساس تقاضا، سازمان ها را از تولید بیش از حد دور نگه می دارد، که نه تنها هزینه های نیروی کار و مواد خام را کاهش می دهد، بلکه هزینه های مدیریت موجودی و هزینه های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.
2- افزایش درآمد
وقتی سازمانها از فناوری برای نزدیکتر ماندن به تقاضای مشتری و پاسخ سریعتر استفاده میکنند (مانند مثال Walmart که قفسهها را انبار میکند)، به احتمال زیاد محصولات برای خرید مشتریان در دسترس باقی میمانند. هنگامی که تولید برای تولید به اندازه کافی ساده شود، می توان نیروی کار و مواد را به توسعه اقلام جدید برای ارائه به مشتری و گسترش ترکیب محصول اختصاص داد. در خارج از قلمرو محصول، این ممکن است به معنای ارائه خدمات اضافی به مشتریان باشد.
3- استفاده از دارایی
با مدیریت موثر زنجیره تامین، سازمانها میتوانند از داراییهای سرمایه مانند تجهیزات تولید یا حمل و نقل به بهترین شکل استفاده کنند. به جای افزودن بیهوده فرسودگی و پارگی به تجهیزات تولیدی، کسب و کارها می توانند بر اساس نیاز تولید کنند.
مدیریت زنجیره تامین به سازمان ها این امکان را می دهد که سریعتر تحویل دهند، اطمینان حاصل کنند که محصولات در دسترس هستند، مشکلات کیفیت را کاهش دهند، و بازدهی را با سهولت بررسی کنند و در نهایت ارزش را هم در سازمان و هم برای مشتریان بهبود می بخشند.
اخلاق و مدیریت زنجیره تامین چگونه به هم مرتبط هستند؟
اخلاق به یکی از جنبه های مهم مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است، به طوری که مجموعه ای از اصول به نام اخلاق زنجیره تامین متولد شد. مصرف کنندگان و سرمایه گذاران در نحوه تولید محصولات خود، رفتار با نیروی کار و حفاظت از محیط زیست شرکت ها سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه، شرکتها با اتخاذ تدابیری برای کاهش ضایعات، بهبود شرایط کاری و کاهش تأثیر بر محیطزیست واکنش نشان میدهند.
5 عنصر مدیریت زنجیره تامین چیست؟
مدیریت زنجیره تامین دارای پنج عنصر کلیدی است: برنامه ریزی، تامین مواد اولیه، تولید، تحویل و بازده. مرحله برنامه ریزی به توسعه یک استراتژی کلی برای زنجیره تامین اشاره دارد، در حالی که چهار عنصر دیگر در الزامات کلیدی برای اجرای آن برنامه تخصص دارند. شرکت ها باید در هر پنج عنصر تخصص داشته باشند تا یک زنجیره تامین کارآمد داشته باشند و از تنگناهای گران قیمت جلوگیری کنند.
کدام عنصر از آمیخته بازاریابی با مدیریت زنجیره تامین سروکار دارد؟
مکان عنصر آمیخته بازاریابی است که با مدیریت زنجیره تامین سروکار دارد، زیرا شامل فرآیندهایی است که کالاها و خدمات را از ابتدای اولیه آنها به مقصد نهایی یعنی مشتری می برد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.