مالیات گازسوز چیست؟
مالیات گاز گزلر Gas Guzzler Tax
اصطلاح “مالیات گازسوز” که تحت مقررات قانون مالیات بر انرژی 1978 معرفی شد، یک مالیات غیر مستقیم فدرال است که فقط بر فروش وسایل نقلیه مسافربری جدید اعمال می شود که استانداردهای مصرف سوخت خاصی را ندارند (یعنی خودروهایی که پتانسیل مصرف دارند. سوخت بیشتر از نیاز استاندارد).
کامیونها، شاسیبلندها و مینیونهایی که فقط برای مقاصد تجاری استفاده میشوند را شامل نمیشود. IRS مسئول نظارت بر برنامه گازسوز و اخذ مالیات برای فروش، استفاده یا اجاره اتومبیل است. از سازنده یا واردکننده خودرو بازیابی می شود و نه از خریداران نهایی.
به طور خلاصه:
- برای خودروهای سواری که حداقل استانداردهای بهره وری سوخت فدرال را برآورده نمی کنند، مالیات گازسوز اعمال می شود.
- این مالیات توسط تولیدکنندگان و واردکنندگان گازسوز پرداخت می شود.
- شاسیبلندها، مینیونها و کامیونها مشمول مالیات نمیشوند.
- مالیات گازسوز در قانون مالیات بر انرژی در سال 1978 معرفی شد.
درک مالیات گاز گوزلر
معنی فرهنگ لغت «گازلر» شخصی است که با حرص چیزی می خورد یا می نوشد. گاز اصطلاحی است که به جای سوخت های مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. به این ترتیب گازسوز به معنای خودرویی است که سوخت را حریصانه مصرف می کند. مصرف بیشتر برای یک مایل به معنای راندمان پایین است. این بدان معناست که مالیات بر روی خودروهای فرسوده بیشتر خواهد شد.
مالیات گاز فدرال، مالیاتی است بر فروش خودروهایی که بازده سوخت پایینی دارند. در سال 1978 توسط کنگره معرفی شد و هدف اصلی آن جلوگیری از خرید خودروهای کم مصرف بود.
این فقط برای اتومبیلهای سواری اعمال میشود و توسط خدمات درآمد داخلی (معروف به “IRS”) اخذ و جمعآوری میشود. خودرو در صورتی که امتیاز کمتر از تعداد مشخصی مایل در هر گالن کسب کند مشمول مالیات می شود. تولیدکنندگان ملزم به ارائه جزئیات در فرم شماره 6197 برای محاسبه مالیات گازسوز قابل پرداخت هستند.
این مفهوم با ضرب المثل “کمتر مصرف سوخت، مالیات گازسوز بالاتری که باید پرداخت شود” همراه است. در حال حاضر، صرفه جویی در مصرف سوخت به معنای میانگین تعداد مایل هایی است که یک خودرو با یک گالن بنزین یا هر مقدار معادل سوخت دیگر طی می کند، همانطور که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تعیین شده است.
محاسبه مالیات گازسوز
مالیات مالیات گاز فدرال بر اساس دو مقدار محاسبه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تعیین می شود. ایالت های مالیاتی گازسوز مالیاتی را می پردازند که به عنوان مصرف سوخت خودرو بر اساس 55 درصد تخمین رانندگی شهری همراه با 45 درصد چرخه رانندگی در بزرگراه محاسبه می شود.
وسایل نقلیه ای که 22.5 مایل در هر گالن یا بیشتر، مسافت پیموده شده ترکیبی از بزرگراه تا شهر را دریافت می کنند، اصلاً مجبور به پرداخت چنین مالیاتی نیستند. این بدان معناست که اگر وسیله نقلیه برای مقدار معینی سوخت، تعداد مایل کمتری را طی کند، سوخت بیشتری مصرف می کند. مصرف بیشتر به معنای تخلیه بیشتر آلاینده ها به محیط زیست است. از این رو از اصطلاح گازسوز استفاده می شود.
مثال مالیات گازسوز
اطلاعات لازم است در قسمت اول فرم شماره 6197 IRS ارسال شود. این فرم 6197 به فرم 720 ضمیمه شده است. قسمت دوم فرم از سازنده میخواهد مشخصات مدلهایی را که مشمول مالیات مذکور هستند، ارائه دهد. مانند مثال ما، سازنده در ایالت های مالیاتی گازسوز باید نام مدل دقیق، برند و سال مدل 8 خودروی فروخته شده را با خط زیر شماره 5 با نرخ مالیات 2100 دلار مشخص کند. فرمت دقیق به شرح زیر است:
نقد
مهمترین انتقاد این است که گازسوز غولپیکر برای کامیونهای سبک اعمال نمیشود. دلیل آن این است که این قانون در سال 1978 تصویب شد که در آن کامیون های سبک و شاسی بلندها تنها 25٪ یا حتی کمتر از آن را تشکیل می دادند. با این حال، همه چیز با گذشت زمان تغییر کرد.
استفاده از SUV ها در دهه های گذشته به طور اساسی تغییر کرده است. اما قانون هنوز تغییر نکرده است – هر چه قانون قدیمی تر باشد، مشکلات بیشتر است. یک دهه پیش، اصلاحیهای در قانون ایجاد شد که خودروهای لیموزین را معاف میکرد و خودروهای شاسیبلند معاف میشدند.
مشکلات با مالیات گاز گزلر
هنگامی که در سال 1978 مالیات بر گازهای گازی وضع شد، قیمت ها در پمپ نسبت به شش سال قبل 75 درصد افزایش یافته بود. در همین حال، تولید نفت ایالات متحده در سال 1970 به اوج خود رسید و با افزایش تقاضا در طول دهه به طور پیوسته در حال کاهش بود.
تحریم نفتی اوپک در سال 1973 درد بیشتری را برای مصرف کنندگان در ایالات متحده و خارج از کشور ایجاد کرد. این دهه به دلیل کمبود گاز و قیمت های سرسام آور آن مشهور است.
این محیطی است که مالیات گازسوز در آن تصویب شد. هدف آن ایجاد انگیزه برای هزینههای آگاهانه سوخت از سوی مصرفکنندگان و بهرهوری سوخت از سوی تولیدکنندگان بود.
کدام خودروها مشمول مالیات گاز گزلر هستند؟
EPA فهرستی از مدلهای خودروهای جدید را منتشر کرد که تا سال 2016 مشمول مالیات گازسوز بودند. از آن زمان تاکنون هیچ موردی منتشر نکرده است، اما فهرست خودروهای گازسوز در سال 2016 حسی از نوع خودروهایی که مشمول این مالیات هستند را نشان میدهد.
اکثر خودروهای لوکس و اسپرت رده بالا، از جمله مدل هایی از استون مارتین، بی ام و، فراری و رولز رویس هستند. چند خودروی عضلانی آمریکایی نیز در این لیست بودند، از جمله شورولت کوروت و یک نسخه از فورد موستانگ.
چگونه بازده سوخت آزمایش می شود؟
هر کسی که علاقه مند به مصرف سوخت هر وسیله نقلیه ای که در ایالات متحده فروخته می شود، می تواند راهنمای اقتصاد سوخت را که از سال 1984 توسط دولت ایالات متحده برای هر سال مدل منتشر شده است، بررسی کند.
سازندگان موظفند هنگام اندازهگیری مصرف سوخت خودرو برای مالیات گازسوز و برچسبهای جدید مصرف سوخت خودرو، از آزمایش مشابه EPA استفاده کنند. با این حال، روش های محاسبه متفاوت است. بر اساس EPA، یک ضریب تعدیل برای نتایج تست مصرف سوخت برای اهداف برچسب اعمال می شود، اما برای مالیات اعمال نمی شود.
این تنظیم برای منعکس کردن تفاوت بین شرایط رانندگی در دنیای واقعی و آزمایش آزمایشگاهی است. این تفاوت به عنوان کمبود در استفاده نامیده می شود . برای محاسبه کمبود، مقادیر mpg ذکر شده در راهنمای مصرف سوخت و نشان داده شده بر روی برچسب های مصرف سوخت، علاوه بر تست استاندارد مصرف سوخت، بر اساس سه آزمایش است.
مصرف سوخت ترکیبی شهر و بزرگراه که برای تعیین بدهی مالیاتی استفاده میشود، برای محاسبه کسری در حال استفاده تنظیم نشده است، بنابراین از مقادیر mpg ارائهشده در راهنمای مصرف سوخت و درج شده روی برچسبهای پنجره خودروهای جدید بیشتر است.
خودروهایی که از مالیات گاز-گازلر معاف هستند؟
در سال 1984، جیپ چروکی XJ را معرفی کرد که به طور گسترده به عنوان اولین وسیله نقلیه کاربردی ورزشی (SUV) شناخته می شود. در زمان تصویب مالیات گازسوز، SUV وجود نداشت، اما در 30 سال بعد، این خودرو به محبوب ترین نوع خودروی فروخته شده در ایالات متحده تبدیل شد.
در سال 2019، مصرفکنندگان آمریکایی به ترجیح کامیونها و شاسیبلندها بر خودروها ادامه دادند. فروش خودروهای سواری با تعدیل غیرفصلی در ایالات متحده برای سال 2019 با 10.9 درصد کاهش به 4.7 میلیون دستگاه رسید، در مقابل 5.3 میلیون دستگاه در سال 2018. فروش کامیون، مینی ون و شاسی بلند در سال به 12.2 میلیون دستگاه رسید که 2.8 درصد نسبت به رقم سال 2019 افزایش یافته است. بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار جهانی.
خودروسازان مایل بودند از خلأ موجود در مالیات گازسوز و تفسیر آن از طریق آژانسهای نظارتی مانند EPA که «کامیونهای سبک» را از قانون معاف میکرد، استفاده کنند. در نتیجه، میزان مالیات گازسوز جمع آوری شده توسط ایالات متحده در سال مالی 2019 کمتر از 43 میلیون دلار بوده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.