مالیات های پنهان چیست؟
مالیات های پنهان Hidden Taxes
مالیات های پنهان همانطور که از نام آن پیداست، شامل مالیات هایی است که بر کالاهای مصرفی اعمال می شود که پنهان می مانند. آنها به مالیات هایی اطلاق می شوند که به عنوان بخشی از قیمت نهایی درج می شوند و از این رو برای مصرف کننده نامرئی هستند. مالیاتهای پنهان مالیاتدهندگان را مخدوش میکند، آگاهی از بار مالیاتی واقعی آنها و کل هزینه واقعی پرداختی به دولت.
انواع مالیات های پنهان
مالیات های پنهان در چندین جنبه از زندگی ما، از تجارت بین المللی گرفته تا درآمد شخصی، در قیمت نهایی کالاها ظاهر می شود . به طور معمول، مالیات های پنهان سه نوع هستند:
1- مالیات غیر مستقیم
مالیات غیرمستقیم شامل عوارض غیر مستقیم، مالیات بیمه و عوارض مسافری هوایی است. به عنوان مثال، اگر مسافری در داخل ایالات متحده سفر داخلی داشته باشد، مالیات استاندارد مسافر حدود 7.50٪ است. به طور معمول، به مصرف کننده فاش نمی شود مگر اینکه در صورت بازپرداخت مالیات، بازپرداختی وجود داشته باشد.
2- مالیات شرکت
مالیات شرکت ها عمدتاً توسط سهامداران و کارکنان به صورت دستمزد و سود کم است. همانطور که دفتر بودجه کنگره از طریق دادههای « توزیع درآمد خانوارها (2014-2016) » گزارش داده است، 1 درصد از افراد درآمدی حدود 7 درصد از درآمد خود را به دلیل مالیات بر درآمد شرکتهای فدرال از دست میدهند که از آنها «پنهان» شده است.
3- تعرفه
مالیات و تعرفه واردات معمولا در قیمت نهایی کالاهای وارداتی پنهان می شود. بنابراین، هنگامی که یک مصرف کننده کالایی را خریداری می کند، از هزینه هایی مانند هزینه واردات، مالیات و غیره بی اطلاع است.
مزایای مالیات های پنهان
- عوارض مالیات غیر مستقیم برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده و کاهش تقاضا برای کالاهای ضعیف و کالاهایی با اثرات خارجی منفی وضع می شود.
- سود مالیات پنهان ممکن است از طریق مخارج بیشتر دولت به دلیل درآمد بیشتر دولت آشکار شود.
- از مالیات های پنهان نمی توان فرار کرد.
- گردشگران، افراد غیر مقیم و کسانی که در داخل کشور کار نمی کنند نیز از طریق مالیات های پنهان به درآمد دولت کمک می کنند.
- مالیات های پنهان با اجتناب از قیمت گذاری نامناسب کالاها (مثلاً 18/5 دلار) و مقابله با تغییرات سست، کارایی را افزایش می دهند.
معایب مالیات های پنهان
- عوارض مالیات غیر مستقیم مانند مالیات الکل و سیگار قهقرایی هستند. با این حال، از آنجایی که تقاضا برای چنین محصولاتی اغلب غیر کششی است، افزایش مالیات سیگار به دولت ها اجازه می دهد تا درآمد خود را افزایش دهند. در نتیجه، افراد فقیر ممکن است به دلیل ماهیت قهقرایی آن، در مقایسه با ثروتمندان، بار سنگینی را با همان مقدار مالیات متحمل شوند.
- مالیات های پنهان راه را برای فقدان آگاهی مدنی و کاهش شفافیت در توزیع پول مالیات افراد ایجاد می کند.
- مالیات های پنهان باعث گرایش های تورمی می شود که منجر به افزایش قیمت ها می شود. هنگام تعیین قیمت نهایی، فروشندگان باید مالیات بدهی هر کالا را دنبال کنند. این امکان افزایش قیمت ها را فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که خریداران مالیات غیرمستقیم را پرداخت می کنند، که ممکن است اثر تجمعی داشته باشد و منجر به افزایش قیمت شود.
شکستن مالیات های پنهان
مالیاتهای پنهان در همه جا وجود دارند و عمدتاً در کمین هستند و در عین حال قیمت بسیاری از کالاهای معمولی را که در زندگی روزمره خود مصرف میکنیم، به طور مؤثر افزایش میدهند. بیشتر همه میدانند که هنگام خرید کالا در اکثر ایالتها، مالیات بر فروش اعمال میشود، اما بسیاری از مصرفکنندگان به طور کامل متوجه نمیشوند که مالیاتهای پنهان تا چه حد در قیمت نهایی بسیاری از محصولات لحاظ میشود.
هدف از مالیات های پنهان پنهان ماندن است، اما یکی از قابل مشاهده ترین این نوع مالیات ها، مالیاتی است که به صورت حساب های کابلی اضافه می شود. شرکتهای کابلی و ارائهدهندگان خدمات تلفن همراه ملزم به درج تمام هزینهها در صورتحسابهای خود هستند، اما بسیاری از مصرفکنندگان در واقع تمام صفحات مربوط به جزئیات کارمزد و مالیات را نمیخوانند. هدف این رویکرد برای مالیات، افزودن درآمد به دولت بدون تأثیر منفی بر تقاضای محصول از طریق قیمت های مصرف کننده بالاتر است. این یک عمل متعادل کننده است.
نمونه های دیگر مالیات های پنهان شامل مالیات بر سیگار، الکل، قمار، بنزین و اتاق های هتل است. این مالیاتها معمولاً بهعنوان بخشی از یک معامله معمولی جمعآوری میشوند، که به منظور دفن آنها در قیمت نهایی، قیمتی که بالاتر از آن چیزی است که بدون مالیات پنهان است، جمعآوری میشود.
نمونه های دیگر عبارتند از عوارض اعمال شده بر محصولات وارداتی از خارج از کشور. تعرفه های اضافه شده در طول جنگ های تجاری جهانی با رکود اقتصادی جدی از جمله رکود بزرگ مرتبط بوده است . تعرفه ها هزینه جدیدی است که تولید کننده در صورت ادامه ارسال کالا به خارج از کشور چاره ای جز پرداخت آن ندارد.
با توجه به به هم پیوستگی اقتصاد جهانی مدرن ما، اکثر تامین کنندگان نمی توانند سهم بازار بین المللی را از دست بدهند، بنابراین هزینه های جدید را در هزینه محصول مدفون می کنند به این امید که تقاضا به طور معکوس کاهش نیابد. این افزایشها از طریق عمدهفروشان و توزیعکنندگان، که نیازمندیهای حاشیهای خاص خود را دارند، عبور میکند و به مصرفکننده نهایی راه پیدا میکند.
نرخ مالیات و تورم
نرخ های مالیات تاثیر قابل توجهی بر رشد قیمت ها و تورم در یک کشور دارد. با این حال، اقتصاددانان اغلب استدلال می کنند که تورم نوعی مالیات پنهان است. با تحلیل هزینه های دولت می توان به آن پی برد.
به طور متوسط هر سال یک دولت بیش از درآمد خود هزینه می کند. آنها را به قرض گرفتن پول مورد نیاز برای کاهش شکافی که باعث کسری مالی در داخل کشور می شود، سوق می دهد. هنگامی که پرداخت سود و اصل پرداخت می شود، نیاز به چاپ پول بیشتری برای پرداخت بدهی وجود دارد که باعث افزایش عرضه پول و در نتیجه کاهش ارزش خرید پول می شود.
مالیات های پنهان در قرن بیست و یکم
مالیات های پنهان در قرن بیست و یکم نقش کمی متفاوت با سال های گذشته ایفا می کند. با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی بر همه جنبههای زندگی و اقتصاد ما حاکم است، طبیعی است که چنین مالیاتهایی بیشتر «پنهان» میشوند، زیرا سهولت پرداختهای آنلاین راحتتر و شفافتر میشود.
بیایید قبض تلفن همراه شما را مثال بزنیم. طبق گزارش بنیاد مالیات، 17 درصد اضافی به طور متوسط مالیاتی است که مشتریان تلفن همراه آمریکایی روی قبض های بی سیم خود می پردازند. بخشی از کل مبلغ به دولتهای محلی، ایالتی و فدرال، سیستمهای 911 و مناطق مدرسه میرود. با این حال، کاهش تا حد زیادی از مشتری که فقط قبض نهایی تلفن همراه را دریافت می کند، پنهان است.
در نبراسکا، که بالاترین نرخ مالیات را برای خدمات بی سیم در ایالات متحده دریافت می کند، مشتریان باید حدود 75 دلار در ماه برای قبض تلفن همراه 60 دلار در ماه بپردازند، که بیش از 10 دلاری است که مشتریان در اورگان می پردازند. این عمل مالیاتهای بیسیم را به عنوان راهی برای درآمدزایی ایالتها و شهرها نشان میدهد، زیرا اکنون تقریباً همه صاحب تلفن همراه هستند.
مالیاتهای پنهان همچنین میتوانند نقشی اساسی در زمانهایی مانند همهگیری کووید-19 در سال 2020 ایفا کنند، جایی که کسبوکارهای کوچک شروع به دریافت مالیات اضافی «بهداشت» و مربوط به کووید به قیمت نهایی کردند. این نشان دهنده سهولت افزایش هزینه های کالا از طریق مالیات های پنهان است و نگرانی برای یک بحران تورمی قریب الوقوع را ایجاد می کند، همانطور که قبلاً بحث شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.