قانون عرضه و تقاضا چیست؟
قانون عرضه و تقاضا Law of Supply and Demand
قانون عرضه و تقاضا به یکی از مفاهیم اصلی در اقتصاد اشاره دارد که رابطه بین تقاضا، عرضه و قیمت محصولات و خدمات را توضیح می دهد. مفاهیم قانون تقاضا و قانون عرضه را ادغام می کند.
به عبارت ساده، در حالی که همه عوامل دیگر ثابت می مانند قانون تقاضا معتقد است که وقتی قیمت افزایش می یابد، تقاضا کاهش می یابد. در همان زمان، قانون عرضه بیان می کند که با افزایش قیمت، عرضه افزایش می یابد. رابطه مستقیم بین قیمت و عرضه یک شیب صعودی ایجاد می کند (منحنی عرضه). در عین حال، رابطه معکوس بین قیمت و تقاضا منجر به شیب نزولی می شود (منحنی تقاضا).
به طور خلاصه:
- قانون تقاضا بر این باور است که سطح تقاضا برای یک محصول یا منبع با افزایش قیمت کاهش می یابد و با کاهش قیمت افزایش می یابد.
- برعکس، قانون عرضه میگوید قیمتهای بالاتر عرضه یک کالای اقتصادی را تقویت میکند در حالی که قیمتهای پایینتر آن را کاهش میدهند.
- قیمت تسویه بازار عرضه و تقاضا را متعادل می کند و می تواند به صورت گرافیکی به عنوان نقطه تلاقی منحنی های عرضه و تقاضا نمایش داده شود.
- درجه ای که تغییرات قیمت به تغییر در تقاضا و عرضه تبدیل می شود به عنوان کشش قیمتی محصول شناخته می شود. تقاضا برای مایحتاج اولیه نسبتاً بی کشش است، به این معنی که کمتر به تغییرات قیمت آنها پاسخ می دهد.
درک قانون عرضه و تقاضا
قانون عرضه و تقاضا بینشی به فرآیند تعیین قیمت و کمیت در بازار رقابتی از طریق تعامل خریدار و فروشنده می دهد. به عنوان مثال، مصرف کننده اغلب محصولات و خدماتی را انتخاب می کند که دارای برچسب قیمت مقرون به صرفه با ابزار مورد نظر هستند. در مقابل، فروشنده می خواهد محصولات و خدمات خود را با حداکثر قیمت ممکن بفروشد.
اینجاست که قیمت تعادلی اهمیت پیدا می کند. زمانی که کالایی کم عرضه باشد، تقاضای آن زیاد است که باعث افزایش ارزش و در نتیجه قیمت آن می شود. تولیدکنندگان این گونه کالاها تمایل به افزایش عرضه برای بهینه سازی سود دارند تا جایی که بازار از محصول اشباع شده و ارزش آن به دلیل عرضه بیش از حد کاهش می یابد.
.
4 قانون اساسی عرضه و تقاضا
تئوری عرضه و تقاضا در خلاء عمل نمی کند، بلکه در معرض نیروهای خارجی دیگری است که ممکن است بر آن تأثیر بگذارد. با این وجود، چهار مفهوم اساسی که همبستگی بین تقاضا و عرضه را توضیح میدهند راهی برای توضیح اینکه چه چیزی تقاضا و عرضه هستند در قالبی قابل درک است.
- تقاضا افزایش می یابد و عرضه ثابت می ماند: در بازار رقابتی، این امر باعث افزایش قیمت می شود. کمبود محصولات باعث افزایش ارزش محصول می شود.
- تقاضا کاهش می یابد و عرضه ثابت می ماند: در این شرایط قیمت کاهش می یابد. اگر تقاضا به کاهش ادامه یابد، مازاد محصول در بازار وجود خواهد داشت و متعاقباً ارزش محصول را کاهش می دهد.
- عرضه افزایش می یابد و تقاضا بدون تغییر باقی می ماند: در دسترس بودن آسان یک محصول باعث کاهش قیمت آن می شود و اگر تقاضا برای مدت طولانی دست نخورده باقی بماند، سناریوی مازاد عرضه را نشان می دهد.
- عرضه کاهش مییابد و تقاضا بدون تغییر میماند: وقتی عرضه کاهش مییابد و افزایش یا کاهشی در تقاضا وجود ندارد، قیمت افزایش مییابد.
این چهار قانون اساسی اغلب تحت تأثیر عوامل خارجی مانند دخالت دولت قرار دارند. در نتیجه، در حالی که اکثر محصولات از قانون پیروی می کنند، برخی از آنها پیروی نمی کنند. اینها معمولا هستندکالاهای گیفن،اجناس وبلنو کالاهای ضروری.
قانون عرضه و تقاضا چرا مهم است؟
برای کسب و کارها، در نظر گرفتن سناریوی عرضه و تقاضا هنگام برنامه ریزی برای ورود به یک بازار خاص، حیاتی است. درک آن علاوه بر سایر عواملی که می تواند بر عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد به تأثیر مثبت بر قیمت فروش محصول کمک می کند که به نوبه خود بر فروشنده تأثیر می گذارد. نکته این است که محتمل ها را کشف کنیم (تعادل اقتصادی). اگر این تعادل منجر به کسب سود نشود، راه اندازی چنین کسب و کاری با ریسک همراه خواهد بود.
بسیاری از شرکتها صرفاً با سرمایهگذاری زیاد در بازارهایی که ممکن است تقاضا برای محصولاتشان وجود نداشته باشد، زیر بار رفتهاند. عدم تقاضا به معنای داشتن فروش ناچیز حتی پس از صرف هزینه های زیاد در بازاریابی، راه اندازی کارخانه ها و موارد دیگر است. کارشناسان کسب و کار می توانند دریابید که قبلاً چه تقاضایی برای یک محصول وجود داردنفوذ به آن بازارو احتمالاتی را بررسی کنید که باعث تغییر مثبت در منحنی های تقاضا یا عرضه می شود و از این رو تئوری عرضه و تقاضا را دستکاری می کند.
قیمت تعادلی
همچنین قیمت تسویه بازار نامیده می شود، قیمت تعادلی قیمتی است که در آن تقاضا با عرضه منطبق می شود و یک تعادل بازار قابل قبول برای خریداران و فروشندگان ایجاد می کند.
در نقطه ای که منحنی عرضه با شیب رو به بالا و منحنی تقاضا با شیب رو به پایین تلاقی می کنند، عرضه و تقاضا از نظر کمیت کالا متعادل می شوند و عرضه مازاد یا تقاضای برآورده نشده باقی نمی ماند. سطح قیمت تسویه بازار به شکل و موقعیت منحنی های عرضه و تقاضای مربوطه بستگی دارد که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند.
عوامل موثر بر عرضه
در صنایعی که تامین کنندگان مایل به از دست دادن پول نیستند، عرضه به سمت صفر کاهش می یابد و قیمت محصول کمتر از هزینه تولید است. کشش قیمت همچنین به تعداد فروشندگان، ظرفیت تولید کل آنها، میزان آسانی کاهش یا افزایش آن و پویایی رقابتی صنعت بستگی دارد. مالیات ها و مقررات نیز ممکن است مهم باشند.
عوامل موثر بر تقاضا
درآمد مصرف کننده، ترجیحات، و تمایل به جایگزینی یک محصول با محصول دیگر از مهمترین عوامل تعیین کننده تقاضا هستند. ترجیحات مصرف کننده تا حدی به نفوذ یک محصول در بازار بستگی دارد، زیرا با افزایش مقدار مالکیت، مطلوبیت نهایی کالاها کاهش می یابد. اولین خودرو نسبت به پنجمین خودروی اضافه شده به ناوگان زندگی را تغییر می دهد. تلویزیون اتاق نشیمن از تلویزیون چهارم برای گاراژ مفیدتر است.
سوالات متداول
قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد چیست؟
این یک مفهوم اصلی در اقتصاد است که رابطه بین تولیدکنندگان و خریداران یک محصول یا خدمات را توصیف می کند. به عنوان مثال، فروشندگان در زمان بالا بودن قیمت و بالعکس با کاهش قیمت به تولید و عرضه بیشتر علاقه نشان می دهند.
چهار قانون اساسی عرضه و تقاضا چیست؟
زمانی که عرضه ثابت بماند، افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت تعادلی و مقدار بیشتر می شود و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت تعادلی و سهم کمتر می شود. در عین حال، زمانی که تقاضا ثابت می ماند، افزایش عرضه باعث کاهش قیمت ها می شود و بالعکس.
نمونه ای از قانون عرضه و تقاضا چیست؟
یک فروشنده قیمت محصول خود را 5.00 دلار مطابق با قیمت رقابتی تعیین می کند و از سهم رضایت بخشی از تقاضا در بازار برخوردار است. پس از یک سال، او قیمت را دو برابر کرد در حالی که هیچ رقیب دیگری این کار را نکرد. نتیجه این بود که هیچ کس خواهان محصولات با قیمت بالا نبود و تقاضا کاهش یافت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.