فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا Cross Price Elasticity of Demand Formula
فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا برای اندازه گیری درصد تغییر در مقدار تقاضای یک محصول در رابطه با درصد تغییر در قیمت یک محصول مرتبط استفاده می شود و می توان آن را با تقسیم درصد تغییر در مقدار تقاضای یک محصول خاص بر آن ارزیابی کرد. درصد تغییر در قیمت محصول مربوطه آن.
یا
Ec = [(P 1A + P 2A )/(Q 1B + Q 2B )] * [(Q 1B – Q 2B )/(P 1A – P 2A )]
جایی که،
- Ec کشش قیمت متقابل تقاضا است.
- P1A قیمت کالای A در زمان 1 است.
- P2A قیمت کالای A در زمان 2 است.
- Q1B مقدار خوب B در زمان 1 است.
- Q2B مقدار خوب B در زمان 2 است.
به طور خلاصه:
- فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا به یافتن رابطه بین مقدار مورد نیاز برای یک محصول و قیمت یک محصول قابل مقایسه کمک می کند.
- هنگامی که کشش قیمت متقاطع دو کالا مثبت باشد، آنها به عنوان کالاهای مکمل (خودرو و بنزین) تلقی می شوند. با این حال، زمانی که کشش کالا منفی است، این دو به عنوان کالاهای مکمل (تلفن همراه و سیم کارت) شناخته می شوند.
- شرکت های بزرگ از کشش قیمت متقابل تقاضا برای هدایت استراتژی قیمت گذاری خود استفاده می کنند. در نتیجه، شرکت های بزرگ معمولاً طیف وسیع تری از محصولات مشابه و مرتبط را ارائه می دهند.
توضیح
- اگر کشش قیمت متقاطع تقاضا مثبت باشد، به این دو کالا گفته می شود که کالاهای مکمل هستند، یعنی اگر قیمت یک کالا افزایش یابد، تقاضا برای کالاهای دیگر افزایش می یابد.
- اما اگر کشش قیمت متقاطع منفی باشد، این دو کالا مکمل یکدیگر هستند، یعنی اگر قیمت یک کالا افزایش یابد، تقاضا برای کالاهای دیگر کاهش می یابد.
مثال ها فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
مثال 1
یک شرکت تولید کننده مشعل و باتری در حال تجزیه و تحلیل کشش قیمت متقاطع این دو کالا است. به عنوان مثال، تقاضا برای مشعل 10000 بود که قیمت باتری 10 دلار بود و تقاضا به 15000 افزایش یافت که قیمت باتری به 8 دلار کاهش یافت.
راه حل:-
- درصد تغییر در تعداد مشعل ها
= [(15000 – 10000) / (15000 + 10000)] / 2 = 5000 / 12500 = 40٪
- درصد تغییر قیمت باتری
= [(8 – 10) / (10 + 8)] / 2 = -2 / 9 = -22.22٪
بنابراین کشش قیمت متقاطع تقاضا = 40%/-22.22% = 1.8-
از آنجایی که کشش قیمت متقاطع تقاضا برای مشعل و باتری منفی است، بنابراین این دو کالای مکمل هستند.
مثال 2
کشش قیمت متقاطع تقاضا را محاسبه کنید. برای مثال درصد تغییر قیمت آب سیب 18 درصد و درصد تغییر در مقدار تقاضا 12 درصد تغییر کرده است.
داده های زیر برای محاسبه کشش قیمت متقاطع تقاضا است.
درصد تغییر در مقدار | 12% |
درصد تغییر قیمت | 18% |
بنابراین، خواهد بود:
= 12%/18% = 0.667
کشش قیمت متقاطع تقاضا خواهد بود
کشش قیمت متقاطع فرمول تقاضای آب سیب و آب پرتقال مثبت است، بنابراین آنها کالاهای جایگزین هستند.
مثال 3 فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
قیمت سالانه بلیت های سینما فروخته شده در سال 2010 3.5 دلار بود، در حالی که تعداد پاپ کورن فروخته شده در سالن های سینما 100000 بود. قیمت بلیط از 3.5 دلار در سال 2010 به 6 دلار در سال 2015 افزایش یافت. فروش پاپ کورن به 80000 واحد کاهش یافت. Ec را محاسبه کنید
داده های زیر برای محاسبه کشش قیمت متقاطع تقاضا است.
قیمت بلیط در سال 2010 | 3.5 |
قیمت بلیط در سال 2015 | 6 |
تعداد پاپ کورن فروخته شده در سال 2010 | 100000 |
تعداد پاپ کورن فروخته شده در سال 2015 | 80000 |
قیمت بلیط در سال 2010 = 3.5 دلار
قیمت بلیط در سال 2015 = 6 دلار
مقدار پاپ کورن فروخته شده در سال 2010 = 100000
مقدار فروخته شده پاپ کورن در سال 2015 = 80000
درصد تغییر قیمت بلیط
- = [(6-3.5) / (6+3.5)] / 2
- = 0.131579
درصد تغییر در مقدار پاپ کورن فروخته شده
- = [(80000-100000) / (80000+100000)] / 2
- = 0.05556-
محاسبه کشش قیمت متقاطع تقاضا می باشد
کشش قیمت متقاطع تقاضا خواهد بود –
=-0.422222
از آنجایی که کشش متقاطع تقاضا منفی است، این دو محصول مکمل یکدیگر هستند.
ارتباط و استفاده فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
- فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا، حساسیت تقاضای یک محصول (مثلا A) را زمانی که قیمت یک محصول نامرتبط (مثلا B) تغییر میکند، اندازهگیری میکند.
- کشش قیمت متقاطع تقاضا برای طبقه بندی کالاها استفاده می شود. کالاها به عنوان جایگزین یا کالاهای مکمل بر اساس کشش قیمت متقاطع تقاضا طبقه بندی می شوند. اگر کشش متقاطع تقاضا مثبت باشد، دو کالا جایگزین و اگر کشش متقاطع منفی باشد، این دو کالا مکمل یکدیگر هستند. علاوه بر این، اگر مقدار کشش متقاطع زیاد باشد، این دو کالا بسته به علامت، جایگزین نزدیکتر یا مکمل نزدیکتر هستند.
- همچنین به طبقه بندی ساختار بازار کمک می کند. اگر کشش متقاطع تقاضا بی نهایت باشد، بازارها کاملاً رقابتی در نظر گرفته می شوند، در حالی که کشش متقاطع صفر یا نزدیک به صفر ساختار بازار را به یک انحصار تبدیل می کند. در صورت وجود کشش متقاطع بالا به آن بازار ناقص می گویند.
- کشش قیمت متقابل تقاضا به شرکت های بزرگ کمک می کند تا سیاست قیمت گذاری خود را تعیین کنند. شرکت های بزرگ عموما تنوع بیشتری از کالاهای مشابه و مرتبط دارند. بنابراین کشش متقاطع تقاضا به این گونه بنگاه ها در تصمیم گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش قیمت محصولات مرتبط کمک می کند.
- کشش قیمت متقاطع فرمول تقاضا به طبقه بندی محصولات بین صنایع مختلف کمک می کند. اگر کالاهای مکمل در صنایع مختلف طبقه بندی شوند، کشش متقاطع منفی است. اگر کالاها دارای کشش قیمت متقاطع مثبت باشند، یعنی کالاهای جایگزین، متعلق به یک صنعت هستند.
سوالات متداول
کشش قیمت متقاطع بیش از 1 به چه معناست؟
اگر کشش متقاطع تقاضا کشش باشد، که نشان می دهد تغییر در قیمت کالای A باعث تغییر بیش از متناسبی در مقدار مورد نیاز برای کالای B می شود، کشش متقاطع تقاضا قدر مطلق بزرگتر از 1 است.
انواع مختلف کشش های تقاضا چیست؟ فرمول کشش قیمت متقاطع تقاضا
کاملاً الاستیک، الاستیک، کاملاً غیرالاستیک، غیرالاستیک و واحد پنج دسته اصلی هستند که میتوان کششها را به طور مؤثر در آنها طبقهبندی کرد. اگر کشش بزرگتر از یک باشد، نشان می دهد که تقاضا یا عرضه به تغییرات قیمت بسیار پاسخگو است.
چگونه کشش قیمت متقاطع تقاضا بین دو کالا را محاسبه کنیم؟
کشش با تقسیم تغییر در مقدار محصول بر تغییر در قیمت کالا محاسبه می شود.
کشش قیمت متقاطع تقاضا برای کدام نوع کالاها مثبت است؟
برای کالاهای تکمیلی، وجود یکدیگر را تایید می کنند، مانند لحاف و لحاف، ماشین و سوخت و غیره.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.