عرضه Supply چیست؟
عرضه Supply
عرضه Supply اصطلاحی در علم اقتصاد است که به تعداد واحدهای کالا یا خدماتی اطلاق میشود که یک عرضهکننده میخواهد و میتواند با قیمتی خاص به بازار بیاورد. تمایل و توانایی برای عرضه محصولات به بازار تحت تأثیر در دسترس بودن موجودی و عوامل تعیین کننده عرضه است. تغییر در قیمت ها بر تعادل بازار نیز تأثیر می گذارد. افزایش قیمت منجر به عرضه بیشتر و کاهش اثر معکوس خواهد شد.
در حالت ایدهآل، در اقتصاد، مصرفکنندگان بر عرضه یک محصول تأثیر میگذارند و نشان میدهند که به واحدهای بیشتری از یک محصول نیاز دارند، که قیمتها را بالاتر میبرد. برای تامین کننده، حرکات بازار نشانه مثبتی برای افزایش حجم عرضه است. با این حال، الگوی ممکن است در محصولات متفاوت باشد. در نقطه ای که عرضه با تقاضا برابر است، می گویند قیمت در حالت تعادل است ، یعنی عرضه مازاد یا کمبودی وجود ندارد.
با این حال، تا جایی که عرضه در حالت تعادل است، مصرف کننده مطلوبیت را به حداکثر می رساند و تامین کنندگان از سود بهینه برخوردار می شوند. هر گونه فشار بیشتر از عرضه در بازار به طور نامتناسبی منجر به ضرر و زیان عرضهکنندگان میشود. چنین اثری باعث کاهش عرضه می شود که تا زمانی که دوباره تعادل به دست نیاید، قیمت ها را کاهش می دهد.
به طور خلاصه:
- عرضه مفهوم اساسی اقتصادی است که مقدار کل کالای خاص ارائه شده به بازار برای مصرف را توصیف می کند.
- عرضه به شدت با تقاضا مرتبط است و این دو مفهوم برای ایجاد تعادل در بازار در هم تنیده شده اند که در دسترس بودن کالاها در بازار و قیمت هایی که برای آنها فروخته می شود را تعریف می کند.
- عرضه به صورت گرافیکی نشان داده می شود و منحنی عرضه با نشان دادن یک خط شیب دار به سمت بالا، رابطه بین قیمت و مقدار را ترسیم می کند.
- عرضه توسط تقاضای بازار، محدودیت های هزینه، ترجیحات مصرف کننده و سیاست دولت تعیین می شود.
- عرضه اغلب به عرضه کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شود، اگرچه انواع دیگری از عرضه وجود دارد.
تاریخچه عرضه
عرضه و تقاضا در اقتصاد مدرن از نظر تاریخی در تکرار اولیه به جان لاک نسبت داده شده است و همچنین به طور قطعی توسط آدام اسمیت “تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل” که در سال 1776 منتشر شد، استفاده شده است. نمایش گرافیکی داده های منحنی عرضه برای اولین بار در دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفت و سپس در کتاب درسی اصلی “اصول اقتصاد” توسط آلفرد مارشال در سال 1890 رایج شد.
مدتهاست که این بحث وجود دارد که چرا بریتانیا اولین کشوری بود که تئوریهای عرضه و تقاضا و به طور کلی اقتصاد را پذیرفت، استفاده کرد و آن را منتشر کرد. ظهور انقلاب صنعتی و قدرت اقتصادی بریتانیا متعاقب آن، که شامل تولید سنگین، نوآوری های تکنولوژیکی و مقدار زیادی نیروی کار بود، دلیلی است که به خوبی مورد بحث قرار گرفته است.
اهمیت عرضه
بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل تأثیر آن بر قیمت به عرضه علاقه مند هستند. اگر تولیدکننده در بازار بیش از حد عرضه کند، مصرف کنندگان ممکن است تخفیف قیمت دریافت کنند. با این حال، عرضه به بسیاری از مفاهیم مهم اضافی مرتبط است. یک زنجیره تامین کارآمد تاخیرها را به حداقل می رساند، هزینه ها را کاهش می دهد و به بازارها کمک می کند تا با پتانسیل کامل خود عمل کنند.
انواع عرضه Supply
- عرضه کوتاه مدت توضیح می دهد که توانایی خریدار برای خرید کالا توسط منابع موجود محدود می شود. خریداران نمی توانند فراتر از محصولات عرضه شده خرید کنند.
- عرضه بلندمدت عامل در دسترس بودن زمان را هر زمان که تقاضا تغییر میکند توضیح میدهد به این معنی که در دسترس بودن زمان به تامینکننده اجازه میدهد تا با تغییر ناگهانی تقاضا سازگار شود.
- عرضه مشترک، عرضه متعاقب آن را توضیح می دهد. به عنوان مثال، تولید بره بر عرضه گوشت و پشم تأثیر می گذارد. در صورتی که کشاورزان بره های پرورشی را کاهش دهند، عرضه گوشت و پشم نیز کاهش می یابد. به طور مشابه، افزایش نتیجه معکوس خواهد داشت.
- عرضه بازار تمایل و توانایی کلی همه تامین کنندگان را برای عرضه یک محصول خاص به بازار به صورت روزانه توضیح می دهد. به عنوان مثال، تامین کنندگان گندم A، B و C ممکن است مایل به عرضه 5، 0، 6 کیلو در بازار به قیمت 1 دلار در هر کیلو برای مجموع 11 کیلو باشند. اگر قیمت ها به 2.50 دلار افزایش یابد، عرضه کنندگان ممکن است به ترتیب به 10، 8 و 15 کیلو افزایش پیدا کنند. در مجموع عرضه بازار به 33 کیلو می رسد.
- عرضه ترکیبی برای توضیح عرضه محصولاتی که بیش از یک هدف را دنبال می کنند استفاده می شود. یک مثال کامل، استخراج نفت خام است . تولید نفت بر ساخت بنزین، گاز، نفت سفید، گازوئیل و غیره تأثیر می گذارد.
مثال
عرضه محصولات و خدمات تنها زمانی معنا پیدا می کند که در مقابل قیمت و زمان بیان شود. بنابراین منطقی است که بگوییم یک کشاورز 20 جعبه گوجه فرنگی را در طول یک ماه به جای 20 جعبه تولید کرده است، بدون اینکه چارچوب زمانی بیان شود. از نظر عرضه، کشاورز ممکن است یک جعبه گوجه فرنگی را به قیمت 110 دلار بفروشد. در این حالت، کشاورز می تواند 20 جعبه در ماه تولید کند که در آن یک جعبه به قیمت 110 دلار فروخته می شود.
از نظر اقتصادی، قیمت و زمان بیانگر میزان تولید و فروش گوجه فرنگی است. این مفهوم کشسانی را معرفی می کند. در کشش عرضه، تغییر قیمت می تواند بر رفتار عرضه کشاورز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، قیمت هر جعبه گوجه فرنگی ممکن است تا 115 دلار افزایش یابد. این ممکن است یک شاخص مثبت برای تامین کنندگان برای افزایش عرضه گوجه فرنگی، به عنوان مثال، به 40 جعبه باشد.
چنین دگرگونی قابل توجهی در عرضه کالا، عرضه کشسان نامیده می شود. با این حال، اگر تغییر تنها منجر به حداقل یا بدون پاسخ شود، به عنوان غیر ارتجاعی شناخته می شود. استدلال پشت ارزیابی کشش این است که نسبت تغییر مقدار عرضه شده را در هنگام تغییر قیمت بررسی کنیم. افزایش قابل توجهی در عرضه به عنوان کشش بیشتر مشخص می شود برعکس، کشش کمتر یا غیرکشسانی را می طلبد.
فرمول های عرضه
در علم اقتصاد از چندین فرمول ریاضی برای محاسبه عرضه استفاده می شود. با این حال، مفهوم کلی بیان تأثیر عوامل عرضه بر عرضه کالا و خدمات است. یکی از ابزارهای محبوبی که برای سادهسازی گرافیکی این مفهوم استفاده میشود، استفاده از منحنی عرضه است که ارتباط بین قیمت یک محصول و مقدار آن را نشان میدهد.
تأثیر یک عامل عرضه ممکن است منجر به تغییر قیمت ها شود. منحنی می تواند نشان دهد که در زمان تغییر قیمت، چند مقدار عرضه می شود. همچنین برای توضیح کشش بازار استفاده می شود.
منحنی عرضه
در زیر یک تصویر بصری از عرضه است. با افزایش قیمت (محور y) شرکت کنندگان بیشتری در بازار مایل به عرضه محصول هستند زیرا این امر حاشیه سود و سودآوری را افزایش می دهد. شیب منحنی عرضه ممکن است برای اقلام با حساسیت قیمت کمتر تندتر یا برای اقلام حساس تر به تغییرات قیمت تدریجی تر باشد.
حرکت در امتداد منحنی عرضه Supply
هنگامی که قیمت یک محصول تغییر می کند، نقطه تعادل در امتداد منحنی عرضه موجود به سادگی تغییر می کند. به عنوان مثال، سطح فعلی عرضه را برای کالایی که قیمت آن 100 دلار است، تصور کنید. اگر قیمت آن محصول به 90 دلار کاهش یابد، سطح عرضه را می توان با حرکت در امتداد منحنی عرضه موجود تا زمانی که قیمت 90 دلار است پیدا کرد.
تغییر در منحنی عرضه Supply
هنگامی که یک عامل غیر تعیین کننده قیمت، تأثیر خارجی بر عرضه داشته باشد، کل منحنی عرضه تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، نوآوری های تکنولوژیکی را در نظر بگیرید که بر میزان عرضه کالا تأثیر می گذارد. به جای اینکه صرفاً یک نقطه متفاوت در امتداد یک منحنی موجود باشد، کل منحنی عرضه حرکت خواهد کرد و یک نقطه تعادل جدید در خط جدید وجود خواهد داشت.
قانون عرضه Supply
این قانون در اقتصاد واکنش عرضه کننده را در زمان تغییر قیمت ها در بازار توضیح می دهد. در ساده ترین توضیح آن، زمانی که تغییری در قیمت یک محصول یا خدمات خاص وجود دارد، تامین کنندگان تمایل دارند با افزایش مقدار محصولات عرضه شده، سود را به حداکثر برسانند. همه عوامل در بازار باید ثابت بماند. برعکس، زمانی که قیمتها کاهش مییابد، آنها تمایل دارند عرضه را به سمت مخالف حرکت دهند تا زمانی که تعادل برقرار شود.
عوامل موثر بر عرضه Supply
همانطور که مصرف کننده به افزایش یا عدم افزایش تولید فکر می کند، تعدادی از موارد وجود دارد که باید در نظر داشته باشد. از طرف دیگر، ملاحظاتی از سوی خریدار و طرفهای مستقل خارجی وجود دارد که سطوح عرضه را نیز دیکته میکنند. عوامل موثر بر عرضه عبارتند از:
تقاضای مصرف کننده
با تقاضای بیشتر مشتریان برای کالا، شرکت ها بر افزایش عرضه آن کالا تمرکز خواهند کرد. اگرچه این ممکن است موجودی را افزایش دهد، اما ممکن است نشانگر این باشد که تقاضای بالا باعث کمبود موجودی می شود تا زمانی که تولید بلندمدت بتواند تقاضای کوتاه مدت بازار را برآورده کند.
هزینه مواد و در دسترس بودن
تولیدکنندگان اغلب توسط محصولات استفاده شده در فرآیند تولید محدود می شوند. خواه کمبود کالاهای خاص باشد یا تاخیر در فرآیند تحویل، یک شرکت تنها زمانی می تواند محصولی بسازد که کالای مصرفی برای تبدیل به محصول نهایی داشته باشد.
نوآوری فناورانه
شرکت هایی که سرمایه گذاری سنگین تری در فناوری و نوآوری انجام داده اند، احتمالاً قابلیت های بیشتری خواهند داشت. چه زمان کوتاهتر از کار افتادن ماشین، استفاده کارآمدتر از مواد، یا زمان ساخت کوتاهتر، تجهیزات و ماشینآلات مورد استفاده مستقیماً به تعداد کالاهایی که یک شرکت میتواند انتظار تولید و عرضه به بازار را در یک دوره زمانی معین داشته باشد، بستگی دارد.
سیاست دولت
برخی از سیاستها ممکن است تولید را محدود کنند یا مشوقهایی را تحمیل کنند که باعث میشود شرکت تمایلی به عرضه کالاهای خاص به بازار نداشته باشد. از طرف دیگر، شرکت ها ممکن است مشوق های مالیاتی یا یارانه دریافت کنند تا تولید را افزایش دهند. در هر صورت، دولت مستقیماً بر مقدار محصول عرضه شده به بازار تأثیر می گذارد.
عوامل طبیعی
اگر آب و هوای نامناسب به محصولات زراعی آسیب برساند، بخش کشاورزی ممکن است چاره ای جز کمبود عرضه به بازار نداشته باشد. از سوی دیگر، آب و هوای مساعد ممکن است منجر به قوی ترین محصول شود.
شرایط اقتصادی
با بدتر شدن شرایط اقتصاد کلان، شرکت ها ممکن است تصمیم بگیرند که تولید را کاهش دهند، سرمایه گذاری های بلندمدت را کاهش دهند، یا منتظر باشند تا به تقاضای مصرف کننده واکنش نشان دهند و بر اساس آن محصولات تولید کنند. از طرف دیگر، اگر اعتبار به راحتی و ارزان در دسترس باشد، شرکت ها ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد موجودی، متحمل شدن هزینه های اضافی و ریسک تولید کالاهای اضافی برای آزمایش در بازارهای جدید داشته باشند.
استفاده از عرضه در اقتصاد کلان
عرضه پول به طور خاص به کل موجودی ارز و دارایی های نقدی در یک کشور اشاره دارد. اقتصاددانان این عرضه را تجزیه و تحلیل و نظارت خواهند کرد و سیاست ها و مقرراتی را بر اساس نوسانات آن از طریق کنترل نرخ بهره و سایر اقدامات از این قبیل تدوین خواهند کرد. داده های رسمی در مورد حجم پول یک کشور باید به طور دقیق ثبت شده و به صورت دوره ای عمومی شود. بحران بدهی حاکمیتی اروپا ، که در سال 2009 آغاز شد، نمونه خوبی از نقش عرضه پول یک کشور و تأثیر اقتصاد جهانی است.
تامین مالی زنجیره تامین جهانی یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با عرضه در دنیای جهانی شده امروز است. هدف تأمین مالی زنجیره تأمین، پیوند مؤثر همه اصول یک معامله، از جمله خریدار، فروشنده، مؤسسه تأمین مالی و توسط نماینده تأمین کننده برای کاهش هزینه های تأمین مالی کلی و سرعت بخشیدن به روند تجارت است. تامین مالی زنجیره تامین اغلب از طریق یک پلتفرم مبتنی بر فناوری ممکن می شود و بر صنایعی مانند خودرو و بخش خرده فروشی تاثیر می گذارد.
نتیجه عرضه Supply
سنگ بنای تئوری اقتصادی مفهوم عرضه است، یعنی تعداد کالاهایی که برای مصرف به بازار ارائه می شود. ایده عرضه با ایده تقاضا جفت می شود و این دو مفهوم در هم تنیده می شوند تا تعادلی در بازار ایجاد کنند که اغلب قیمت هایی را که مصرف کنندگان می پردازند و سطح عرضه تولیدکنندگان برای آن تلاش می کنند را تعریف می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.