جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • بیت پین
    • تبدیل
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • سی ام اس
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • دنیای نوین رمزارزها
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • استراتژیست طلا
    • الگوهای هارمونیک
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اقتصاد
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • معاملات آپشن
    • تحلیل
    • اندیکاتورهای متاتریدر
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • رویدادها
    • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • بیت پین
      • تبدیل
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • سی ام اس
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • دنیای نوین رمزارزها
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • استراتژیست طلا
      • الگوهای هارمونیک
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اقتصاد
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
      • معاملات آپشن
      • تحلیل
      • اندیکاتورهای متاتریدر
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • رویدادها
      • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > طرح کسب و کار چیست؟ نحوه نوشتن طرح کسب و کار

    طرح کسب و کار چیست؟ نحوه نوشتن طرح کسب و کار

    1402/12/01
    مقالات مدرسه معین
    طرح کسب و کار Business plan

    طرح کسب و کار Business plan

    طرح کسب و کار یک نوشته است که جزئیات یک کسب و کار پیشنهادی را تعریف می‌کند. این سند باید وضعیت فعلی، نیازها، اهداف و پیش‌بینی‌های آتی را توضیح دهد و تمام جنبه‌های کسب و کار را بررسی کند.

    نوشتن بیزینس پلن فقط یک قسمت از فرآیند برنامه‌ریزی است، اما هدف اصلی، عملی کردن این طرح است. با این حال، تهیه طرح یک گام مهم است که نشان می‌دهد تحقیقات کافی برای راه‌اندازی کسب و کار انجام شده و کارآفرین مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام داده است.

    بیزینس پلن به چند دلیل مهم هستند:

    • به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا دارای ساختاری برای مدیریت باشند. مدیران و کارکنان می‌توانند با استفاده از این طرح‌ها، پیشرفت شرکت را بررسی کنند و ببینند که آیا در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف خود هستند یا خیر.
    • این طرح‌ها به شرکت‌ها امکان می‌دهند هزینه‌های خود را کنترل کنند. شرکت‌ها می‌توانند با بررسی برنامه‌های کسب و کار خود، منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در گسترش فعالیت‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها باید بودجه‌ای برای فناوری، تجهیزات و کارکنان در نظر بگیرند تا بتوانند پروژه‌های جدید را اجرا کنند و درآمد بیشتری کسب کنند. همچنین، این طرح‌ها مشخص می‌کنند که کدام بخش‌ها به استخدام نیرو نیاز دارند و چه نوع کارمندان یا خدمات حرفه‌ای برای رشد شرکت ضروری هستند.
    https://moinsl.ir/wp-content/uploads/2024/02/y2mate.is-Writing-a-Business-Plan-7ykkhepT9aE-720p-1708419220.mp4

    .

    مخاطب اصلی طرح کسب و کار

    در حالی که بسیاری فکر می‌کنند طرح کسب و کار بیشتر برای جلب توجه سرمایه‌گذاران است، واقعیت این است که مخاطب اصلی آن، صاحبان خود شرکت هستند.

    گرچه داشتن یک بیزینس پلن می‌تواند جذب سرمایه را راحت‌تر کند، اما مزیت اصلی آن برای صاحبان شرکت است که باعث می‌شود آنها دیدگاه دقیق و صحیحی نسبت به وضعیت فعلی و آینده کسب و کار خود داشته باشند. بعلاوه، گاهی اوقات بیزینس پلن برای ارائه در وب‌سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، کنفرانس‌ها، مذاکرات تجاری با شرکای فرعی و غیره استفاده می‌شود.

    عناصر کلیدی یک بیزینس پلن موفق در بخش بعدی بررسی خواهند شد.

    هدف طرح کسب و کار

    داشتن یک بیزینس پلن مفصل برای هر کسب و کاری، چه کوچک چه بزرگ، هم برای شروع و هم برای ادامه فعالیت، خیلی مهم است. این طرح چهار کار اساسی زیر را انجام می‌دهد:

    1. به مدیر یا کارآفرین کمک می‌کند که روند و پیشرفت کار یا پروژه‌اش را روشن و دقیق ببیند، روی آن تمرکز کند و آن را بررسی کند.
    2. یک چهارچوب منظم و محاسبه‌شده برای رشد کسب و کار فراهم می‌آورد و نشان می‌دهد که چگونه این کسب و کار باید در چند سال آینده پیش رود.
    3. به عنوان پایه‌ای برای گفتگو با دیگران مثل سهامداران، نمایندگی‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و غیره استفاده می‌شود.
    4. یک معیار برای مقایسه وضعیت فعلی کسب و کار با جایی که باید باشد، فراهم می‌کند.

    مزایا

    نوشتن بیزینس پلن مزایای متعددی برای صاحبان کسب و کار دارد:

    • ایجاد یک برنامه روشن برای رشد کسب و کار
    • برنامه‌ریزی مالی دقیق
    • تعیین سیاست‌های درست
    • افزایش شانس جذب سرمایه با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران
    • ارزیابی بهتر تصمیمات کسب و کار

    طرح کسب و کار Business plan

    چگونه از یک طرح کسب و کار استفاده کنیم؟

    دانستن چه زمانی از بیزینس پلن استفاده کردن می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا استراتژی‌های خود را برای رشد پایدار بهتر اجرا کند. در اینجا چند روش برای استفاده از بیزینس پلن آورده شده است:

    • بیزینس پلن می‌تواند برای پیگیری اهداف غیرمالی مانند بازخورد مشتری، بهبود فرآیندها و توسعه کارکنان استفاده شود. این به بخش منابع انسانی و مدیران کمک می‌کند تا کارکنان را مسئولیت‌پذیر نگه دارند و همزمان روش‌هایی برای بهبود عملکرد ایجاد کنند.
    • زمانی که یک شرکت قصد دارد وام یا سرمایه‌گذاری از بانک‌ها یا سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کند، نیاز به طرح کسب و کار دارد. آنها باید طرح را به این افراد ارائه دهند تا قبل از گرفتن پول، تأیید آنها را جلب کنند. یک طرح کسب و کار خوب می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری و بازده مورد انتظار را نشان دهد.
    • اگر یک شرکت قصد دارد با سازمان دیگری شریک شود، ممکن است طرح کسب و کار خود را به اشتراک بگذارد تا مزیت رقابتی یا اطلاعات خاصی را نشان دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت بیزینس پلن خود را با یک سازمان غیرانتفاعی به اشتراک بگذارد تا توجه را به یک موضوع خاص جلب کرده و تبلیغات برای هر دو سازمان ایجاد کند.

    انواع طرح‌های کسب و کار و کاربردهای آنها

    بیزینس پلن به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هدف‌هایشان را تعیین کرده و به آنها پایبند بمانند، همچنین در شروع و مدیریت فعالیت‌های خود و رشد کسب و کار موثر است. دو دسته‌بندی برای طرح‌های کسب و کار وجود دارد:

    رویکرد تدوین:

    • طرح کسب و کار سنتی: این طرح بسیار جزئی و دقیق است و برای نوشتن آن نیاز به زمان زیادی است. وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اغلب این نوع طرح را می‌خواهند.
    • طرح راه‌اندازی ناب: این طرح بر عناصر کلیدی تمرکز دارد، سریع تدوین می‌شود و معمولاً فقط یک صفحه است.

    رویکرد کاربری:

    • طرح کسب و کار مختصر: این طرح به خاطر قابلیت خواندن سریع مورد توجه قرار می‌گیرد و برای کسب و کارهای کوچک مناسب است. کسب و کارهای بزرگ‌تر ممکن است به نسخه‌های طولانی‌تر نیاز داشته باشند.
    • طرح کسب و کار اظهاری یا ارائه‌ای: این طرح معمولاً به صورت ارائه‌هایی مانند پاورپوینت تدوین می‌شود و باید به سوالات اساسی پاسخ دهد.
    • طرح کسب و کار عملیاتی: این طرح برای استفاده داخلی است و ممکن است جزئیاتی که برای توضیح به خود شرکت نیاز نیست حذف شوند.
    • طرح کسب و کار سناریومحور: براساس شرایط خاص تدوین می‌شود و نشان‌دهنده چگونگی مواجهه کسب و کار با این شرایط است.

    هر نوع طرح بسته به نیاز و شرایط کسب و کار، مزایای خاص خود را دارد و طرح جزئی‌تر لزوماً بهتر از طرح کوتاه نیست. ارزیابی موفقیت طرح کسب و کار براساس چگونگی استفاده از آن تعیین می‌شود.

    طرح کسب و کار Business plan

    چه چیزهایی باید در یک طرح کسب و کار بیاید

    اگر قرار است بیزینس پلن بنویسید، باید این بخش‌ها را در آن بگنجانید:

    خلاصه اجرایی

    این بخش، چکیده‌ای از کل طرح کسب و کار است که باید توجه خواننده را جلب کند. اطلاعات مهمی مثل نام و مکان شرکت، محصولات و خدمات، ماموریت و ارزش‌های شرکت، و هدف طرح در آن آمده است. این بخش را در آخر بنویسید تا بتوانید موارد مهم را خلاصه و سازمان‌دهی کنید.

    معرفی شرکت

    این قسمت، شرحی از شرکت، نحوه عملکرد و اهداف آن است. باید شامل ساختار قانونی، تاریخچه، فعالیت‌های کلیدی، نیازهایی که برآورده می‌کند، محصولات و خدمات، مشتریان و تامین‌کنندگان، چشم‌انداز رشد و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت باشد.

    محصولات و خدمات

    توضیح دهید که شرکت چه محصولات یا خدماتی ارائه می‌دهد و چگونه این محصولات یا خدمات به مشتریان کمک می‌کنند. برجسته‌سازی نحوه سودمندی محصولات و خدمات می‌تواند سرمایه‌گذاران بالقوه را جذب کند.

    بررسی بازار

    این بخش، تخصص شما در بازار و چگونگی واکنش به تغییرات آتی را نشان می‌دهد. باید شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی مشتریان، توضیحی از صنعت، داده‌های بازاریابی و تجزیه و تحلیل SWOT باشد.

    استراتژی و اجرا

    این قسمت نحوه دستیابی به مخاطبان هدف و تضمین فروش و رشد را مشخص می‌کند. باید شامل برنامه‌های مربوط به هزینه‌ها، قیمت‌گذاری، تبلیغات، عملیات خرید تا تحویل، و اطلاعات کارکنان باشد.

    سازمان و تیم رهبری

    این بخش به خوانندگان نشان می‌دهد که با چه کسانی کار خواهند کرد اگر تصمیم به همکاری گرفتند. باید شامل چارت سازمانی، اسامی مدیران، سهم مالکیت و مشارکت، تجربیات و مشخصات تیم رهبری باشد.

    برنامه‌های مالی و پیش‌بینی‌ها طرح کسب و کار

    این قسمت، مسیر مالی شرکت و زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. باید شامل صورت‌های سود و زیان، ترازنامه، جریان نقدی، پیش‌بینی‌های بودجه‌ای و تجزیه و تحلیل روندها باشد.

    نکات کلیدی در استفاده از بیزینس پلن

    هنگام استفاده از طرح کسب و کار، به این موارد دقت کنید:

    • بیزینس پلن باید واقع‌بینانه و قابل اجرا باشد، نه فقط نوشته‌ای ظاهری بدون توجه به جزئیات مهم.
    • بیزینس پلن نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارد. این بدان معناست که نباید آن را پس از یکبار نوشتن کنار گذاشت. طرح باید به عنوان یک راهنمای دائمی برای تجارت تلقی شود که با گذشت زمان و تغییر شرایط به‌روز شود.
    • بیزینس پلن باید به گونه‌ای نوشته شود که هر کسی، صرف نظر از دانش و تجربه‌اش، بتواند اهداف، چشم‌اندازها، استراتژی‌ها، تهدیدها و فرصت‌های کسب و کار را درک کند.
    جهت تهیه دوره جامع اقتصاد از سایت کلیک کنید.
    جهت مشاهده دوره رایگان و جامع اقتصاد در یوتیوب کلیک کنید.
    جهت ورود به پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه کلیک کنید.
    Post Views: 47
    برچسب ها: Business planبیزینس پلنطرح کسب و کارکسب و کار
    قبلی طوفان فکری چیست؟ نحوه انجام تکنیک طوفان فکری
    بعدی اندیکاتور تشخیص روند چیست؟

    پست های مرتبط

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    1404/09/12

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    1404/09/12

    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    1404/09/12

    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    1404/09/12

    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    1404/09/12

    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • هوش مصنوعی
    • وام بانکی
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • دوره نوین رمزارزها
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • اندیکاتور
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها
      20,000,000 ریال
    • کتاب کلیات علم اقتصاد کتاب کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی دارون آجم‌اوغلو - زبان اصلی
      رایگان!
    • تست شخصیت‌شناسی تریدرها تست شخصیت‌شناسی تریدرها - کشف سبک معاملاتی خودت!
      رایگان!
    • سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود با محوریت هوش مصنوعی
      19,000,000 ریال
    • کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید نوشته‌ی حسن توانایان‌فرد
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.