سرمایه داری آگاهانه چیست؟
سرمایه داری آگاهانه Conscious Capitalism
سرمایه داری آگاهانه یک نظام اقتصادی نوین است که ریشه های خود را از سرمایه داری می گیرد و کارآفرینی، آزادی تجارت، رقابت و عناصر مرتبط را همراه با آگاهی القا می کند. این شرکتهای بازار آزاد را با مسئولیت اجتماعی ایجاد میکند. این شرکت ها اهداف بالاتری به جز ایجاد سود دارند.
کسب و کارهایی که سرمایه داری را آگاهانه انجام می دهند شامل دو عنصر اصلی می شوند. این شرکت ها هدفی فراتر از حداکثر کردن سود دارند. همه شرکت ها به نفع ذینفعان در اکوسیستم مدیریت می شوند، نه فقط سهامداران. از این رو، هدف این است که مسیر موفقیت پایدار را طی کنیم تا آینده بشریت و کره زمین تضمین شود.
به طور خلاصه:
- سرمایه داری آگاهانه یک فلسفه اقتصادی و سیاسی اجتماعی است که توسط جان مکی و راج سیسودیا ایجاد شده است.
- طرفداران بر این باورند که کسب و کارها باید اخلاقی عمل کنند و در خدمت منافع همه ذینفعان درگیر باشند نه فقط مدیریت شرکت و سهامداران.
- چهار اصل راهنما در پشت سرمایه داری آگاهانه عبارتند از: هدف بالاتر، جهت گیری ذینفعان، رهبری آگاهانه و فرهنگ آگاهانه
درک سرمایه داری آگاهانه
درک سرمایه داری آگاهانه به اندازه کافی ساده است و این اصطلاح دو کلمه خودآگاه و سرمایه داری را در خود دارد. آنها جوهر سرمایه داری را که آگاهانه به جلو برده می شود، منتقل می کنند. این به آگاهی از عمل بر اساس آگاهی اشاره دارد به این که مراقب عمل باشیم. علاوه بر این، درک شرایط و پاسخگویی به گونه ای است که ارزش ها و اهداف شرکت را ارج می نهد. بنابراین، یک تجارت آگاهانه، صلح و رفاه را برای جامعه، نه فقط کسب و کار یا افراد مرتبط اطراف آن، تقویت می کند. این مفهوم از کتاب “سرمایه داری آگاهانه آزاد کننده روح قهرمانانه تجارت ” نوشته جان مکی و راجندرا سیسودیا پدیدار شد.
باور سرمایه داری آگاهانه دیدگاه خود را ایجاد کسب و کارهای قابل اعتماد، معتبر، نوآورانه و پرورش دهنده توصیف می کند. هدف آنها فراهم کردن منبع رشد شخصی و حرفه ای برای آنهاست. آنها همچنین قصد دارند منافع مالی، فکری، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی، معنوی، زیست محیطی و فیزیکی را برای ذینفعان خود فراهم کنند. به طور خلاصه، کسبوکارها با هدف ایجاد تکامل در جهان به مردم کمک میکنند تا شکوفا شوند و زندگیهایی سرشار از شفقت، هدف و اشتیاق داشته باشند.
چهار اصل سرمایه داری آگاهانه
چهار اصل سرمایه داری آگاه در زیر فهرست شده است:
هدف بالاتر
کسب و کارها باید انگیزه های دیگری غیر از کسب درآمد داشته باشند. لازم نیست سود را وسیله ای ضروری برای دستیابی به موفقیت در نظر بگیرید. به این ترتیب، جامعه ای آگاه اجتماعی می سازد.
جهت گیری ذینفعان
یک شرکت تجاری آگاه، وابستگی متقابل زندگی و اساس تجارت را تشخیص می دهد. بنابراین، باید در درون خود و برای سهامدارانش (مصرف کنندگان، کارمندان، کارگران، فروشندگان ، سرمایه گذاران، جامعه تجاری و غیره) ارزش ایجاد کند.
رهبری آگاهانه
رهبران با چشم انداز رهبری می کنند. رهبران خوب سازمانهای اجتماعی انسانی را ایجاد میکنند، آنها را به سمت موفقیت هدایت میکنند و مردم را تشویق میکنند که مسیر آنها را دنبال کنند. رهبران آگاه اهمیت آگاهی اجتماعی را درک می کنند و به دنبال آن عمل می کنند. آنها ارزش ایجاد می کنند و منافع ذینفعان مختلف درگیر را هماهنگ می کنند. آنها این را تشخیص می دهند و بنابراین یک فرهنگ آگاهانه را در شرکت های تجاری پرورش می دهند.
فرهنگ آگاهانه
فرهنگ به اخلاق، ارزش ها، اصول، شیوه ها و هدف سازمان کمک می کند. به ایجاد این جنبه ها کمک می کند و ذینفعان و کسب و کار را به هم متصل می کند. همه شرکت ها دارای فرهنگ هستند. ممکن است رشد یا سمی باشد. با این حال، شرکت های آگاه به عمد فرهنگی را توسعه می دهند که ارزش ها و اهداف سازمانی را ارتقا می دهد.
مثال
خواربار فروشی زنجیره ای آمریکایی Wegmans Food Markets, Inc. خصوصی است. در سال ۱۹۱۶ در روچستر تأسیس شد و اکنون دفتر مرکزی خود را در آنجا دارد. Wegmans تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ فروشگاه دارد. در سال ۲۰۰۴، فوربس آن را “بهترین مکان برای کار” در ایالات متحده نامید. این شرکت قوانین خود را دارد و بر روی فلسفه افراد خوب کار می کند تا برای یک هدف مشترک کار کنند.
بنابراین، حقوق کارکنان خود را بیش از میانگین نرخ دستمزد صنعت میپردازد و مزایای بازنشستگی را ارائه میکند. گردش مالی کارکنان در سال ۲۰۰۴ در مقایسه با نرخ ۲۰ درصدی صنعت، نسبتاً پایین بود و ۶ درصد بود. این خرده فروش تقریباً یک قرنی فروش محصولات تنباکو را در سال ۲۰۰۸ متوقف کرد. به این ترتیب، سود خود را فدای خیر اجتماعی کرد، چیزی که معتقد بود برای جامعه خوب است.
شرکتهای سرمایه داری آگاهانه مانند بازارهای مواد غذایی Wegmans از انجام تجارت یا کسب سود دور نمیشوند. خیر اجتماعی یکی از اهداف آن است، اما اجازه نمی دهد اهداف دیگر شرکت را زیر پا بگذارد. شرکت ها و شرکت ها رویکردهای متفاوتی برای رسیدن به آن هدف دارند.
برای مثال، سرمایهداری آگاهانه استارباکس شامل روشهایی برای شروع کمپین “#RaceTogether” بود، جایی که آنها هشتگ را زیر فنجانهای قهوه نوشتند تا درباره تبعیض نژادی صحبت کنند. این بر موضوعات تنوع، برابری، و شمول تمرکز دارد.
مزایا
سرمایه داری آگاهانه در دنیای تجارت به مفهومی محبوب تبدیل شده است. تعداد فزایندهای از کسبوکارها اصول آن را اتخاذ کردهاند، از جمله بازار غذای کامل، استارباکس، فروشگاه کانتینر و معاملهگر جو. شرکتهایی که این فلسفه را رد میکنند، ممکن است موقعیتهای خود را بر درآمد و سود تأثیر منفی بگذارند.
به دلیل محبوبیت روزافزون سرمایهگذاری مسئولیتپذیر اجتماعی، شرکتهایی که سرمایهداری آگاهانه را رد میکنند ممکن است تأثیر منفی بر سود و درآمد خود ببینند. شرکت هایی که این فلسفه را اتخاذ می کنند، پاداش های قابل توجهی درو می کنند.
بسیاری از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران تأثیر کسب و کارها بر محیط زیست را در نظر می گیرند. این ذینفعان به دنبال کسب و کارهایی هستند که اصول اخلاقی را با ارزش های شرکتی هماهنگ کنند. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ از ۱۰۰۰ مصرف کننده آمریکایی نشان داد که ۳۷٪ از مصرف کنندگان آمریکایی به دنبال محصولات سازگار با محیط زیست هستند و مایلند تا ۵٪ بیشتر برای آنها بپردازند.
نقد
اگرچه ممکن است عموماً احساسات مطلوبی نسبت به ایده سرمایه داری آگاهانه وجود داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که انتقادی وجود ندارد. یکی از رایجترین تصورات غلطی که منتقدان مطرح میکنند این است که طرفداران سرمایه داری آگاه معتقدند که میتواند مشکلات درون ساختار شرکت را برطرف کند . اما کسانی که مخالف فلسفه هستند برعکس می گویند. آنها همچنین بیان میکنند که پذیرش این ایدهآل ممکن است لزوماً برای سرمایهگذارانی که در بیشتر موارد به دنبال بازدهی خوب هستند، خوشایند نباشد.
منتقدان دیگر می گویند که این مسئولیت لزوما نباید فقط بر دوش حوزه تجارت به ویژه بخش خصوصی باشد. این منتقدان می گویند که مسئولیت ایجاد تغییر از طریق سیاست های عمومی از تلاش های جمعی رهبران ناشی می شود.
آیا سرمایه داری آگاهانه سودآور است؟
در حالی که سرمایه داری آگاهانه اهمیت تولید سود را نادیده نمی گیرد، بسیاری از شرکت ها از این مفهوم استفاده کرده اند تا با موفقیت خود را به عنوان شرکت های سودمند اجتماعی معرفی کنند. به عنوان مثال می توان به Whole Foods، Starbucks و Trader Joe’s اشاره کرد که از شهرت خود برای جذب مصرف کنندگان اخلاق مدار استفاده کرده اند.
سرمایه داری آگاهانه چه تفاوتی با سرمایه گذاری تاثیر دارد؟
سرمایه داری آگاهانه مضامین زیادی را با مفهوم مرتبط با سرمایه گذاری تأثیرگذار، یک سبک سرمایه گذاری که به دنبال دستیابی به منافع اجتماعی و همچنین بازده است، به اشتراک می گذارد. با این حال، این دو مفهوم یکسان نیستند. سرمایه داری آگاهانه به شیوه های تجاری خاصی اشاره دارد که ممکن است توسط یک شرکت منفرد اتخاذ شود، مانند تهیه مواد پایدار یا اتخاذ شیوه های کار منصفانه. سرمایه گذاری تاثیرگذار یک سبک سرمایه گذاری است که به دنبال شرکت هایی با مزایای اجتماعی یا زیست محیطی است که ممکن است شامل شرکت های “سرمایه دار آگاه” باشد.
سرمایه داری آگاهانه چگونه با مسئولیت اجتماعی شرکت مرتبط است؟
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مضامین بسیاری را با ایده سرمایه داری آگاهانه که توسط مکی و سیسودیا پیش بینی شده است، مشترک است. بسیاری از شرکتها با برنامههای CSR قوی نیز از ایدههای سرمایهداری آگاهانه پیروی میکنند. با این حال، سرمایه داری آگاهانه با درک سنتی CSR با تمرکز بر خودآگاهی در رهبری شرکت برای درک اینکه چگونه رویه های تجاری آنها ممکن است بر سایر سهامداران تأثیر بگذارد، متفاوت است.
نتیجه
جنبش سرمایه داری آگاهانه، تصدیق برخی از کارآفرینان است که شرکت های آنها می توانند به ارتقای خیر اجتماعی در جوامع خود کمک کنند. اگرچه اکثر شرکت ها همچنان به سود در اولویت هستند، برخی از مشاغل نیز مسئولیت رفاه کارکنان، جوامع محلی و محیط زیست را بر عهده می گیرند.
سوالات متداول
سرمایه داری آگاهانه چیست؟
این رویه ای است که توسط شرکت ها و بنگاه هایی اتخاذ شده است که می خواهند مسیر سرمایه داری را دنبال کنند اما با شیوه های اخلاقی، آگاهانه و پر ارزش. این شرکت ها می خواهند اکوسیستمی بسازند که ذینفعان خود را به نفع خود و پرورش دهد.
چرا سرمایه داری آگاهانه مهم است؟
سرمایه داری رفاقتی بیش از آنکه خوب باشد برای بشریت و کره زمین بد کرده است. هدف سرمایه داری با آگاهی معکوس کردن آسیب وارد شده است. حداقل شیوه هایی را اتخاذ کنید که به عوامل مخربی که جامعه و کره زمین را تحقیر می کند، کمکی نمی کند.
چه ویژگی های سرمایه داری آگاهانه مشهود است؟
سیاستهای مربوط به رفاه کارکنان، برابری جنسیتی، ایمنی محل کار، اتخاذ شیوههای سازگار با محیط زیست یا کاهش انتشار گازهای گلخانهای و غیره، ایده سرمایه داری آگاهانه را منعکس میکنند.
چه شرکت هایی از سرمایه داری آگاهانه استفاده می کنند؟
شرکتهای سرمایه داری آگاهانه شرکتهایی هستند که شیوههایی را اتخاذ میکنند که شامل اهدافی فراتر از سودآوری است. در عوض، آنها برای فردایی بهتر تلاش می کنند. هر شرکت متفاوت است. به عنوان مثال، سرمایه داری آگاهانه استارباکس شامل جذب پناهندگان است. از این طریق، این شرکت به جامعه غم زده اجازه می دهد تا از نو شروع کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.