زنجیره تامین چیست؟
زنجیره تامین Supply Chain
زنجیره تامین به فرآیندی اطلاق میشود که با تهیه مواد اولیه و تولید کالاهای نهایی شروع میشود و با توزیع و فروش آنها خاتمه مییابد. این سیستم شامل تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان، خرده فروشان و مصرف کنندگان است. کانال سازی مناسب این نهادها باعث می شود اقلام ملموس یا ناملموس به راحتی در دسترس مشتریان قرار گیرد.
نقاط مختلفی که این محصولات از طریق آنها به مشتریان منتقل می شوند، شبکه زنجیره تامین را تشکیل می دهند. این شبکه شامل نهادها، مواد، اطلاعات و منابع انسانی مورد نیاز برای توسعه، بازاریابی، تامین مالی و تحویل محصولات به کاربران نهایی است. علاوه بر توزیع محصولات فیزیکی، سایر فعالیت ها ممکن است شامل انتقال داده/اطلاعات و انتقال پول باشد. منجر به تولید مقرون به صرفه و کارآمد برای مشاغل و در عین حال رضایت مشتری می شود.
به طور خلاصه:
- زنجیره تامین، شبکه ای از شرکت ها و افرادی است که در تولید و ارائه یک محصول یا خدمات مشارکت دارند.
- اجزای یک زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان است.
- وظایف یک زنجیره تامین شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، توزیع، مالی و خدمات مشتری است.
- امروزه بسیاری از زنجیره های تامین در مقیاس جهانی هستند.
- مدیریت موثر زنجیره تامین منجر به کاهش هزینه ها و چرخه تولید سریعتر می شود.
.
اهمیت زنجیره تامین
یک شبکه تامین همه چیز را از تامین مواد خام گرفته تا واحدهای تولیدی تا توزیع اقلام نهایی برای کاربران نهایی سازماندهی می کند. بنابراین، کل فرآیند را ساده می کند و تمام نقاط SCM را متصل نگه می دارد. با این حال، فقدان اتصال می تواند منجر به در دسترس نبودن محصول شود و مصرف کنندگان را به سمت مارک های دیگر سوق دهد. با این گفته، برخی از مزایای داشتن استراتژی زنجیره تامین به شرح زیر است:
- تولید و توزیع محصولات را از مبدا تا مقصد تسهیل می کند.
- امکان انتقال کالا، اطلاعات و وجوه همراه با توزیع فیزیکی اولیه و معکوس را فراهم می کند.
- مزیت رقابتی و ارزش مشتری را افزایش می دهد.
- بخش ها، سیستم ها و سازمان ها را به هم متصل می کند.
- اثرات تورم را کاهش می دهد.
- به کنترل و مدیریت موجودی کمک می کند.
- هر نقطه توزیع را متصل نگه می دارد و از این رو شفافیت را حفظ می کند.
- تحویل سریعتر محصولات و خدمات را تضمین می کند.
- هزینه های اضافی را کاهش می دهد، از جمله هزینه تولید و خرید.
- به دلیل سیستم شفاف، خدمات بهتری را به مشتریان ارائه می دهد.
چرا یک شرکت باید زنجیره تامین خود را درک کند؟
ترسیم یک زنجیره تامین یکی از مراحل حیاتی در انجام یک تحلیل خارجی در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک است. اهمیت طرح ریزی واضح زنجیره تامین این است که به شرکت کمک می کند تا بازار خود را تعریف کند و تصمیم بگیرد که در آینده کجا می خواهد باشد. در توسعه استراتژی های سطح شرکت، یک شرکت اغلب نیاز به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک خط تجاری واحد را اداره کند یا وارد سایر صنایع مرتبط یا غیرمرتبط شود، دارد.
هر مرحله از یک زنجیره تامین اساساً یک صنعت متفاوت است، به عنوان مثال، استخراج و ساخت مواد خام. زنجیره تامین یک شرکت را قادر میسازد تا دیگران را که در هر یک از مراحل دخیل هستند، درک کند و از این طریق بینشهایی در مورد جذابیت یا رقابت در صنایعی که شرکت ممکن است بخواهد در آینده وارد شود، ارائه میکند.
مراحل زنجیره تامین
مراحل مختلف درگیر در یک شبکه زنجیره تامین عبارتند از:
- مدیریت موجودی
- تحلیل عرضه و تقاضا
- طرح تولید
- تهیه مواد اولیه
- تولید محصول نهایی
- تست و بسته بندی محصول
- تحویل محصول به توزیع کننده، فروشنده، خرده فروش و مصرف کننده
- رسیدگی به تعویض یا مرجوعی محصول
- ارائه پشتیبانی خدمات مشتری برای اقلام برگشتی
مدل ها
بر اساس عملکرد و هدف، یک کسب و کار می تواند از بین سه مدل شبکه تامین برای بهبود کارایی تولید انتخاب کند:
- مدل جریان پیوسته: برای تولید محصولات یکسان با حداقل تفاوت برای پاسخگویی به تقاضا و جلوگیری از تنگناها.
- مدل زنجیره سریع : برای بازاریابی، توزیع و فروش محصولات با تقاضای بالا برای مدت کوتاه یا بر اساس یک روند.
- مدل انعطاف پذیر : برای تولید محصولات با تقاضای بالا در فصول اوج یا تعطیلات و به دنبال آن مصرف غیرقابل پیش بینی.
مثال
زنجیره تامین عمومی
زنجیره تامین عمومی با منبع یابی و استخراج مواد خام آغاز می شود. سپس مواد خام توسط یک ارائه دهنده لجستیک به یک تامین کننده برده می شود که به عنوان عمده فروش عمل می کند. این مواد به یک تولید کننده یا احتمالاً به تولیدکنندگان مختلف منتقل می شود که آنها را پالایش کرده و به یک محصول نهایی تبدیل می کنند.
پس از آن، به توزیعکنندهای میرود که محصول نهایی را عمدهفروشی میکند، که بعداً به یک خردهفروش تحویل داده میشود. خرده فروش محصول را در یک فروشگاه به مصرف کنندگان می فروشد. هنگامی که مصرف کننده آن را خریداری می کند، این چرخه کامل می شود، اما این تقاضا است که پس از آن به عقب باز می گردد و باعث تولید مواد خام بیشتر می شود و این چرخه ادامه می یابد.
زنجیره تامین برای یک شرکت تجارت الکترونیک
در این مثال، شرکت تجارت الکترونیک یک وب سایت راه اندازی می کند و آن وب سایت محصولات مختلفی را به فروش می رساند. هنگامی که یک مشتری برای یک محصول سفارش می دهد، سفارش محصول توسط فناوری هایی مانند سبد خرید، سیستم سفارش یا یک محصول شخص ثالث مانند Shopify پردازش می شود. سپس پردازندههای پرداخت وارد میشوند و با تراکنشهای پرداخت سفارش سروکار دارند، که در واقع زنجیره تامین جدیدی را باز میکند.
پردازندههای پرداخت از سیستمهای خود استفاده میکنند، اما در بیشتر موارد، اشخاص ثالثی مانند PayPal و Stripe استفاده میشوند و بانکها و سایر ارائهدهندگان را درگیر میکنند. هنگامی که یک سفارش محصول ثبت می شود، انبار سفارش را دریافت می کند و از آماده بودن محصول برای تحویل اطمینان حاصل می کند. شرکت انبارداری می تواند داخلی یا ارائه دهنده تدارکات شخص ثالث باشد.
سپس سفارش از انبار به شرکت حمل و نقل می رود. بار دیگر، حمل و نقل ممکن است داخلی یا یک شرکت حمل و نقل شخص ثالث باشد. پس از ارسال، بسته درب منزل مشتری می رسد و مشتری آن را تحویل می گیرد.
مدیریت زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین (SCM) نظارت و کنترل بر تمام فعالیت های مورد نیاز یک شرکت برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است که سپس به کاربران نهایی فروخته می شود. SCM کنترل متمرکزی را برای مراحل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، موجودی و توزیع مورد نیاز برای تولید و فروش محصولات یک شرکت فراهم می کند.
هدف مدیریت زنجیره تامین بهبود کارایی با هماهنگ کردن تلاشهای نهادهای مختلف در زنجیره تامین است. این می تواند منجر به دستیابی یک شرکت به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود شود که هر دو می تواند منجر به افزایش فروش و درآمد شود
در اینجا برخی از بهترین شیوه هایی که در سیستم های مدیریت زنجیره تامین موفق دیده می شود آورده شده است:
- آنها از بهبود مستمر حمایت می کنند.
- هدف آنها افزایش سرعت است.
- آنها همکاری بین مشاغل فردی در زنجیره تامین را تشویق می کنند.
- آنها به دنبال فناوری های جدیدی هستند که فرآیندهای آنها را بهبود می بخشد.
- آنها معیارهایی دارند که به کارکنان اجازه می دهد موفقیت یا شکست هر مرحله در زنجیره تامین را اندازه گیری کنند.
سوالات متداول
زنجیره تامین چیست؟
اصطلاح “زنجیره تامین” به سیستمی اطلاق می شود که شامل دستیابی به مواد اولیه برای تولید کالاهای نهایی است و با توزیع و فروش آنها خاتمه می یابد. تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان، خرده فروشان و مصرف کنندگان همه بخشی از این سیستم هستند. سایر فعالیت ها ممکن است شامل انتقال داده/اطلاعات و انتقال پول علاوه بر توزیع فیزیکی محصول باشد. این شامل نهادها، مواد، اطلاعات و منابع انسانی است که در توسعه، بازاریابی، تامین مالی و تحویل محصول نهایی به مشتری مشارکت دارند.
زنجیره تامین چگونه بر کسب و کار تاثیر می گذارد؟
یک شبکه تامین کارآمد جریان محصولات و خدمات را از تولیدکنندگان به کاربران نهایی حفظ می کند. علاوه بر این، مدیریت موجودی، برنامه ریزی تولید و فرآیندهای توزیع را برای یک محصول خاص کنترل می کند. همه اینها به کیفیت بهتر محصول، فروش بیشتر، مزیت رقابتی، تحویل سریعتر و قیمت پایین تر محصول می افزاید.
سه مدل زنجیره تامین کدامند؟
سه مدلی که کسبوکارها بر اساس عملیات و اهداف خود اتخاذ کردهاند به شرح زیر است:
- مدل جریان پیوسته: محصولات مشابه را با تغییرات جزئی برای برآورده کردن تقاضا و جلوگیری از تنگناها ایجاد کنید.
- مدل زنجیره سریع: محصولاتی را که تقاضای زیادی دارند برای مدت کوتاهی یا بر اساس یک روند کوتاه مدت تبلیغ می کند، توزیع می کند و به فروش می رساند.
- مدل انعطافپذیر: محصولات پر تقاضا را در فصول اوج یا تعطیلات تولید میکند، سپس با تقاضای نامنظم سروکار دارد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.